Jouluherkkuja?

En miekään pipareiden syömistä ja glögiä vähennä, vaikka inkiväärin mahdollisista haitoista olen kuullut. [:D] Ja siis nuo tuollaiset tutkimukset ovat AINA sellaisia, että hyvin tarkkoja tuloksia halutaan, ennen kuin annetaan minkäänlaisia ohjeistuksia. Nyt vain keväällä iltapäivälehdet olivat saaneet alustavien tutkimusten tulokset haltuunsa, jolloin varotoimenpiteisiin ruvettiin mm. Eviran taholta (eli julkaistiin kannanotto koskien inkiväärivalmisteita ja -teetä)
Ja tuo, että mitäköhän seuraavaksi kielletään riippuu ihan siitä miten tiede kehittyy.. Voi olla, että kymmenen vuoden päästä inkivääri on kaikissa muodoissa ehdoton nej nej, tai sitten siinä ei ole mitään pahaa. Ja voi olla, että vaikka suklaa todetaan vaaralliseksi, you never know! Mutta siis pointti on se, että ruoka-aineita koskevia uusia säännöksiä ja huhuja tulee aina, jokainen tekee sen jälkeen omat johtopäätöksensä. Ja hyväkin se on, että uutta tietoa löytyy, johan se vain ei sitten synnytä turhaa paniikkia ihmisissä. [:)]
 
Ja eikös se ole vähän niinkin, että kaikesta pitää varoittaa, joista joskus on epäilty jotain tulevan.. Kuten tuo sikapiikki on hyvä esimerkki. Yhdelle tyyliin tuhannesta on saattanut siitä jotain tulla ja siksi siitä on varoitettava, koska on se pieni riski siellä taustalla olemassa. Noin itse ajattelen asian.
 
ALKUPERÄINEN: undulaatti
Yhdelle tyyliin tuhannesta on saattanut siitä jotain tulla ja siksi siitä on varoitettava, koska on se pieni riski siellä taustalla olemassa. Noin itse ajattelen asian.

 
Näinhän se on fiksuinta ajatella. Eviran sivuillakin sanotaan noista teestä ja valmisteista, että koska ne ovat sellaisia, mitä on mahdollista nauttia kerralla suuriakin määriä, niitä on syytä välttää. Tuskinpa kenenkään, joka kohtuullisesti niitä on tähän asti nauttinut, on syytä yöuniaan menettää lapsen epämuodostumariskin takia.
 
Itsehän en aio juoda glögiä tai kahvia, syödä pipareita (paitsi äitin tekemiä inkiväärittömiä..:)), graavilohta, silliä, lakua, maksaa tai mätiä tai katkarapuja. Vaikka ne on kyllä herkkua kaikki. Niin ja en oo ottanu sitä piikkiäkään. Omassa päässä jotenkin mietin niin että vaikka riskit ois tooooosi pieniä (enkä sentään pienistä määristä aio skitsahtaakaan) niin entä sitten jos jotain käy ja en sitten pysty sanomaan että tein kaikkeni. Minä oon sen verran herkkä (/hössö) että oisin ihan varma että nyt kaikki paha johtuu siitä halvatun lakusta jonka kerran söin. MUTTA toisaalta noin sen pitää minusta ollakin niinkun moni teistä onkin ettei lähe keuhkoamaan näistä asioista, jotenkinhan ne vauvat on aikanaankin terveinä syntyneet vaikkei mistään oo tiedetty mitään.. Ja sitten kyllä löysään kun tämä eka kolmannes on kivasti ohi:) Repäsen ja juhlistan salmiakkipussilla. Tai ehkä puolikkaalla.

En musta kuitenkaan tunnu että joulu nyt menee pilalle, kyllä minä itelleni ähkyn hommaan ihan ihanasti kinkulla ja laatikoilla ja suklaalla ja uunilohella:D

Toivottavasti kukaan ei loukkaantunut tai harmistunut, ajattelin vaan kertoo omat skitsot ajatukset. Ihanaa joulun odotusta kaikille![:)]
 
Minä en aio rajoittaa minkään jouluherkkujen syöntiä pätkääkään [:D] lohen tosin graavaamme itse, emmekä osta kaupan vakuumipakattua, mutta muuten aion kyllä syödä muutaman piparin ja juoda ne glögit enkä murehdi mistään [:)] tosin itse olen muutenkin sellainen että murehdin vasta sitten kun jotain on jo sattunut, ymmärrän kyllä että herkemmät ja tarkemmat kantavat näistä huolta [:D] mut vietetään silti kaikki ihana joulu masujemme kanssa!!
 
Mä olen nyt joulun aikaan lähes joka ilta mukillisen glögiä juonut, ja piparin tai kaksi syönyt, ihan hyvällä omatunnolla [:)] Jos 50kpl piparitaikinaan tulee 1 tl inkivääriä, niin jokainen osaa laskea että sen määrä yhdessä piparissa on täysin olematon. Mulle neuvolassa viime käynnillä oikein tarjosivat pipareita että tuskin ne kovin haitallisia ovat..
 
Joo. Kysyin nyt lääkäriltäni tästä "inkivääri-skandaalista" ja sanoi hänkin että kyllä kohtuudella voi syödä/juoda näitäkin jouluherkkuja. Ajattelin vaan kun siitä lakun popsimisestakin on nostettu niin hirveä haloo... Ja mulle tosin sitä suositeltiin alhaisen verenpaineen takia. Saa nähdä tuleeko mukulasta nyt sitten tyhmä niinkuin uhkeilevat.
 
Minä olen ainakin syönyt huoletta pipareita ja juonut glögiä..Graavilohta olen nyt myös syönyt, (itsesuolattua). Joulunakin aion syödä monenlaisia ruokia ja ehkä vähän punaviiniäkin, jos mieli tekee[:D]. Ei se voi niin vaarallista olla ja ennen ei edes tietty tuommoisista rajoituksista ja silti syntyi terveitä vauvoja.
 
Krhm.

Hei söin mä piparkakkuja ja join glögiä ja salmiakkia vedän ihan himona.

Mikähän hormonimyrskymamma tuon kauheen papatuksen piti.. [:D] No joo. Ehkä pientä "APUA mitä mun pitää tehä kun oon raskaana ARGH ei näköjään yhtään mitään!!! -hössöä ilmassa. Voi nolo :D

Juon mä cokistakin.[8|]
 
Mä huomasin että glögi aiheutti närästystä. En vain tajunnu sitä aiemmin. Viimeisen purkinlopun (5 litraa jo juoneena) heitin pois.
 
 Hei!

Olen myös miettinyt noita jouluherkkujen syöntiä aika paljon. Ja yleensä jouluisin syön mieluiten graavilohta ja silliä. Nyt en taida uskaltaa riskeerata.

Tosin, kun odotin poikaani -95 , ei tuolloin ollut vielä puhettakaan että ne olisivat vaaraksi sikiölle. Tuolloin söin himolla pakastekatkarapuja jäisinä pussista koko raskauden ajan. Poika synty terveenä ja normaali aikaisena. Liekö tsäkä käynny.

Nykyään pelotellaan ihan kaikella mielestäni liikaakin. Hyvähän on asioista tietää, mutta liika on liikaa.emoticon

Ja nyt kun ikääkin on minulla jo jonkin verran ja vielä odotan kaksosia, niin olen todella säikkynä kaikelle.

Nautitaan joulusta ja syödään miltä itsestä tuntuu, tai jätetään syömättä. Kyllähän sitä myöhemminkin ehtii synnytyksen jälkeen herkutella. emoticon
 
Takaisin
Top