Jouluherkkuja?

Cecilia

Jostain jotain jo tietävä
Kuuntelen tässä joulumusaa, ja kun huono olokin alkaa jo hellittää, aloin pohtia mitä jouluruokia sitä voikaan tänä jouluna syödä.
Omat suosikkini jouluna ovat silli, graavilohi ja mäti, mutta tänä jouluna täytyy selvitä ilman [&o]
Eli, löytyykö hyviä ideoita noiden korvikkeeksi tai muuten vaan mitä meinaatte syödä joulupöydässä?

Maksapateeta me kyllä meinataan tehdä ja aion sit pikkusiivun syödäkin, se kun kuuluu kans lemppareihin [:)]
Ja tietty kinkkua, laatikoita ja rosollia. Mutta nuo kylmät kala-alkuruuat ois kiva korvata jollain.
Ja sit tietty joulutorttuja, glögiä, suklaata... [:D]

Hauskaa viikonloppua kaikille!
 
Mä aion syödä hyvällä halulla itse graavattua lohta ja silliä (miks ei mukamas silliä voisi syödä?). Mädin ajattelin nyt jättää väliin vaikka edelliset raskaudet olen sitäkin syönyt... Samoin syön savukalaa, ostetaan se tosta lähi-Cittarista missä itse savustavat. Vakuumikalat jää väliin.
 
Hmmm... meillä ainakin usein silli tehdään vakuumissa olleista fileistä. Ehkä kaupan silliä voi sit syödä, tuskin ne vakuumissa on säilytetty vaan heti valmistettu.
Ja lohesta sama, eli pitäisi jostain saada varmasti tuoretta lohta ja graavata ite. Juurihan oli juttu noista supermarketeista että myyvät vakuumista otettua lohta palvelutiskillä "tuoreena" lohena.

Täytyypä selvitellä vielä [:)]
 
Maksankin mainitsit puheissasi. Itse ainakin aion hyvillä mielin syödä maksalaatikkoa niin paljon, kun sielu sietää. On mun lempijouluherkkua ja en kyllä aio ilman sitä olla. Muuten sitä nyt ei niin tule syötyäkään, mutta jos jossain on tarjottu niin en ole tähänkään mennessä kieltäytynyt [:)] Eli kyllä maksaakin uskaltaa vähän enemmänkin syödä ihan varmasti [:)]
 
Niin just Cecilia, mä en tajunnut. Ollaan ostettu aina semmoinen rasvasilli (Saukon silliä mikä on tynnyristä) eikä tullut mieleeni et onhan niitä vakuumissakin. Harva kauppa tosiaan tekee itse graavia, siks me tehdään itse. Sehän on niin vaivatonta. Mut jos ei halua niin kaupasta ostaessa voi pyytää laittamaan suolat fileeseen valmiiksi, isommissa kaupoissa on yleensä ihan sitä varten suolasekoitukset. Tiskiltä ostaessa kannattaa aina kysyä noista graaveista, kylmäsavut taitaa olla vain ja ainoastaan vakuumista.
 
tuosta kalasta ja kalatiskeistä sen verran.. Oikeastaan voi ajatella niin, että jos se esim. lohi on tarjouksessa, niin se on myös tuoretta. Eikä kannata mennä sinne heti aamusta, mutta ei myöskään myöhään illasta [:)] Kalatiskillä joskus töissä olleena.. Sinänsä vaan tuotakin kohua naureskellut, että noinhan sitä on tehty jo vuosikausia. Ja tuo sama käytäntö pätee niin makkaroihin, leikkeleihin, lihoihin. Eli.. Itse käytän kyllä edelleen kaupan kala- ja lihapisteitä, mutta ostan vain tarjoustuotteita. Kaupat eivät missään nimessä halua tehdä tappiota, joten aina tarjous päiviksi niihin yleensä tilataan kyseistä tuotetta reippaasti ylimääräistä, ja kun ne tarjoustuotteet on loppu, ne on loppu. Kaikkihan tuon tietää (jotka tarjousten perässä olevat juosseet [:D])

Aivan mahtava jälkiruoka: Litra kermajäätelöä, 2dl kuohukermaa, joulupipareita murskattuna erikokoisiksi paloiksi -> sekoita ->laita takaisin pakkaseen -> koristele esim kokonaisella joulupiparilla ja tarjoile. Tajuttoman hyvää ja helppoa!!
 
Mitehän nuo valkohomejuustot??? Oon suuri juuston ystävä ja nyt haluaisin jouluks vähä juustoja. Voiko syödä homejuustoa jos se on tehty pastöroituun maitoon??
 
Ainoa, mitä aion jouluna muuttaa, on se, että jätän punaviinit ruualta pois, sekä saunasiiderit - tai ehkä en saunasiidereitä, niitä kun on hyvä ja täysin alkoholittomiakin.
Graavia ja silliä otan kyllä, ne ovat lemppareitani ja niitä eniten joulupöydässä odotettuja herkkujani. Plus että kokkiveljeni ei varmasti tee sitä mistään vakuumisilleistä. Ja meillä on muutkin kalatuotteet ostettu suoraan enoltani mestarin herkun kalatiskiltä [:D] Että luotettavasta lähteestä tulee meille kalat!
 
Eikös se nyt ollu niin että EI piparia? Kun on inkivääriä. Enkä muuten ole vieläkään löytänyt sitä jonkun mainitsemaa "sallittua" glögiä. [:(] Meikäläisen ruokalista jouluna näyttäisi siis olevan porkkanalaatikko ja hemmetisti suklaata. Lihoja kun en syö.
 
minä olen kyllä juonut Riitan Herkun glögiä, tiedä sitten kenen tekemä on sitä sallittua. Vaikka siinäkin on sitä inkivääriä niin en usko että sitä mukilliseen paljoa tulee. Ja pipareitakin meinaan syödä samasta syystä. Äitini oli aivan ihmeissään, kun kerroin, mitä ruokii ei raskaana oleva saa syödä. Silloin 70-luvulla ei tainnut olla mitään säännöksiä. Maksaruokia en kyllä aio syödä vaiks maksalaatikosta tykkäänkin. Jaksanen vielä hieman odotella. 
 
Kyllä piparia voi syödä ihan huoletta. Vaikka siinä inkivääriä onkin, niin sitä ei ole paljoa. Sitä on käytetty ainoastaan mausteena piparissa [:)]

Glögistä en osaa sanoa, itse olen ajatellut jouluaattona siemailla glögiä ihan hyvällä omallatunnolla, mutta tähän mennessä glögiä on korvanneet lämpimät mehut ja JOULUOMENA LIMU. Hyvää! [:D]
 
Sipster, periaatteessa pastöroituja tuorejuustoja voi syödä, mutta niissä on silti suurempi listeriariski kuin kovissa juustoissa. Johtuu siitä, että se listeria kuulemma lisääntyy paremmin pehmeissä juustoissa jos sitä jostain syystä olisi juustoon päässyt pastöroinnin jälkeen.
Itse valitsisin mahdollisimman hyvällä parasta ennen-päivällä varustetun tuorejuuston, enkä säilyttelisi sitä kovin kauaa avattuna jääkaapissa.
Tietty homejuustoissa ongelmana on, että ne paranee (kypsyy) usein vanhetessaan, eli "raaka" brie ei ole niin kiva kuin sellainen kunnolla pehmennyt.

miiuhoo, mä olen kyllä suunnitellut juovani puolikkaan lasin punaviiniä jouluruuan kanssa. Hitaasti nautiskellen [:D]
Ajattelin että jos sitä ei kumoa kerralla napaan ja ottaa sen vielä ruuan yhteydessä, ei siitä voi olla mitään haittaa.
Jotenkin kaikki alkoholittomat vaihtoehdot on vähän pliisuja, tai en ole ainakaan löytänyt mitään hyvää korviketta viinille / oluelle hyvän ruuan kanssa.
Alkoholittomat oluet on aika tylsän makuisia, ja samoin holittomat skumpat. Holitonta viiniä en oo maistanut, mutta olen kuullut että ei ole kovin kummosta. Eli mielummin otan ihan pikku määrän kunnon juomaa (6cl) ja lopun iltaa sitten vettä.
 
Miksi ihmeessä inkivääri olisi "kiellettyä", kun sitä suositellaan raskauspahoinvoinninkin hoitoon? [:-]
 
ALKUPERÄINEN: Yppy

Miksi ihmeessä inkivääri olisi "kiellettyä", kun sitä suositellaan raskauspahoinvoinninkin hoitoon? [:-]


Koska uusimpien tutkimusten mukaan se aiheuttaa kasvavan epämuodostumien riskin. Vuosia kestäneen tutkimuksen alustavat tulokset saatiin viime keväänä, ja kuten kaikissa tutkimuksissa joissa on yllättäviä tuloksia myös tässä tilanteessa tutkimukset uusitaan moneen kertaan ennen kuin annetaan mitään yleispäteviä ohjeita. Eli vaikka suullisesti tilanteet voivat vaihtua nopeastikin, niin ohjeistuksellisesti tämä ei ole vielä päässyt yleiseen tietoisuuteen.
 
mä luulisin että tuota inkivääriä käytetään runsaasti Kauko-Idässä, eli siellä tuo inkiväärikielto voi olla ihan hyvä juttu niin kuin inkivääriset ravintolisätkin pitkäaikaisessa käytössä. Mutta mausteena siitä tuskin on haittaa kuin ei ole yrteistäkään. 
 
Vai että ei pipareita ja glögiä? [:-] Minulle ei ole ikinä sanottu mitään koko inkivääristä. Pipareita leivoin viikko sitten. Söin sekä taikinaa, että valmiita pipareita kyllä vaikka kuinka paljon. Ja nyt olen sitten viikon mittaankin niitä pipareita maistellut. Tähän mennessä olen glögiäkin juonut jo vähintään 1,5 litraa yhteensä... (en siis yhteen menoon tietenkään, enkä samana päivänä [:D]) Enkä aio kyllä noita vähentää. En usko, että niistä oikeasti voisi haittaa niin paljon olla [8|]
 
Se inkiväärikielto oli mun käsittääkseni vain inkivääriteelle ja inkiväärivalmisteille. En jaksa uskoa että glögi tai piparit olis kieltolistalla ainakaan vielä. Mitähän seuraavaks kielletään... Kauheasti on tullut uutta kieltoa entisten lisäksi, ja tieto lisää tuskaa [:'(]. Mun tarttee muutenkin vahtia syömisiä mut kyllä meinaan ne pari piparia ja glögini juoda.
 
Minäkään en ole kuulut tuosta inkivääriasiasta ja taidan ummistaa siltä korvani vastakin. Missä sitä on tutkittu, Arwen? Inkivääri on kuitenkin perusmauste esim. aasialaisessa keittiössä, kuten starletti totesi. tästä tulee väkisin mieleen kysymys, että syntyykö Kiinassa enemmän epämuodostuneita lapsia? Toki kiinalaisia epämuodostuneita lapsia on joka tapauksessa enemmän kuin muita, koska kiinalaisia on maailmassa 1,3 miljardia. Sama pääluku on muistaakseni myös intilalaisia, jotka myös maustavat ruokiaan inkiväärillä melko runsaasti. jos pelkkiä näitä lukuja joku erehtyisi tuijottamaan, voisi helposti vetää vääriä johtopäätöksiä.

Mielelläni kyllä lukisin tästä tutkimuksesta lisää. Vähän ole skeptinen, että piparit tai glögi tekisivät hallaa. Tai intialainen/kiinalainen ruoka.

Joulupöytään graavaan lohen itse, ihan kuin ennenkin. Syön sitä ja porkkanalaatikkoa ja keitettyjä perunoita- ihan kuin ennenkin. En ole suuri jouluruokien ystävä, joten melkein kaikki muut jäävät minulta väliin. SYömme anoppilassa kinkkua ja kotona laitan lampaan koko jouluaatoksi uuniin. Herkutellaan sillä sitten yöllä kun tullaan kirkosta. [:)]

Minua on jotenkin aina inhottanut perinteiset jouluruoat. Lapsena olin tosi nirso ja kinkussa etoi erityisesti läski ja sinappi. Nykyisin syön kinkkua kyllä, mutta mielellään leivän päällä. Salaa voin sitten ilman kenenkään "kyttäämistä" närppiä siitä läskit ja sinapit pois. Voi olla, että meidän mukulat kiikutetaan sitten joskus mummolaan sen "perinteisen jouluaterian" luo, koska tämä äiti ei oikein pysty tarjoamaan lapsille sellaista "herkkua", jota ei itse osaa pitää herkkuna.
 
Takaisin
Top