Joulu

Caarina

Kommentoinnin ninja
Joulumammat 2016
Toisaalla olikin kovasti jouluista keskustelua joten asiaa varmaan riittää ihan omaksi aiheekseen... :P

Tänävuonna joulu onkin ihan spesiaali juttu meille ja siksi varmaan sitä on ihana jo nyt fiilistellä.

Mä kuuntelin äsken raskasta joulua levyä autossa. Yleensä kaivan joululevyt autoon vasta Pikkujoulun tienoilla, mutta nyt tuli jotenkin tarve...
 
Meillä on la jouluaattona ja ittel on jo ollut pitkään sellainen olo, että haluis laittaa joulukoristeita ja valoja :happy: ja joululauluja haluisin kans kuunnella, mut hillitsen viel itseni :happy: ja on niin iloinen, ku kaupoissa alkaa olla kaikkia joulujuttuja ja karkkeja :wink
 
Mulle on kanssa tullut joku ihme tarve kuunnella jo joululauluja.. Enkä siis koe olevani mitenkään erityisesti jouluihminen. Ehkä osansa sillä, kun oon laulanut kuoroissa yli 10 vuotta, ja siellä joululaulukausi alkoi jo lokakuussa :D Nyt on toinen vuosi ilman kuoroharrastusta.
Glögiä on jo vähän maisteltukin, joulutorttuja tekis mieli, ja piparitaikinaa!
Valoja ajattelin pikkuhiljaa alkaa kyllä jo viritellä, olkoon vaikka 'kaamosvalot' jos ei heti jouluvaloiksi viitsi kutsua.
 
Laitoin jo muutamat jouluvalot meille, kun esikoinen halusi ikkunoihin valoja. Onneksi naapureilla näkyy myös jo valoja ikkunoissa. :) Haluaisin kovasti vaihtaa jo jouluisempia verhoja ikkunoihin. Kovasti mietityttää, että ehtiikö vauvan synnyttyä sitten tekemään kaikkia valmisteluja, joita haluaisi jouluksi.
 
Mä olen aina jouluihminen, varmaan äidiltä tarttunut, mutta mies ei (vielä vähemmän ennen ku tapas minut). Meillä saa vasta joulukuun eka päivä laittaa mitään esille tai kuunnella joululauluja kotona (onneksi mies on töissä päivät niin saan luukuttaa täällä mielinmäärin :grin), mutta tänä vuonna suureksi yllätyksekseni mies on ihan pehmennyt! Varovasti sanoin että haluisin laittaa kynttelikön ikkunaan ja vastaus oli tottakai! Ja suunniteltiin mihin laitetaan kuusi :) ihanaa kuinka pieni uusi tulokas voi miestä noin pehmittää :Heartred

Joulu vietetään anoppilassa ja mun vanhemmat tulee myös ja on meillä jonkin aikaa. La 25.12, toivottavasti ovat täällä kun syntyy.
 
Mie yleensä kuuntelen joululauluja joulukuun ekasta päivästä lähtien :) lisäks meillä oli tapana perheen kanssa aiemmin herätä katsomaan joulupukin kuumaalinjaa ja lumiukko on pakko myös katsoa joka joulu. Joulukuusi yleensä koristeltiin vasta aattona lumiukon jälkeen mut ite oon laittanut meillä teko kuusen jo joulukuun alussa :)

Perinteisiä ruokia jouluna on ollu Karjalanpaisti ja Smetanalohi! Muiden perinteisten lisäksi siis :) oon myös miehen suvulle tehny smetanalohta jouluna Joo pari kertaa ja ne pyysi ihan ohjeen! :D
 
Ruoka on minulle tärkeintä joulussa; aattona päivällä riisipuuro ja illalla kinkkua, kalkkunaa, itsetehdyt karjalanpiirakat kera munavoin ja raskaana kieltolistalla olleen graavilohen kera, savulohta pitää olla ja itsetehdyt lanttulaatikot ja bataatti-porkkanalaatikko on yliveto, perinteinen porkkanalaatikko ei iske. Yleensä äidin kanssa on laitettu tehdas pystyyn, saa nähdä kuinka tänä jouluna käy. Joulupäivänä tehdään karjalanpaisti vasta :) ja joulutortut kanssa, vaikka yleensä jää melko vähiin niiden syönti kun on kaikesta muusta niin ähky :hilarious:
 
Ei kyllä jouluruokailu ole tänä vuonna samaa.. Mä kun normaalisti syön graavilohta ja -siikaa sen minkä kerkeän :D Noh, tiedänpä mitä syön heti synnäriltä kotiuduttua.
Mutta joo, karjalanpiirakat pitää tehdä itse, samoin laatikot. Meillä mies haluaa porkkanalaatikon joten se suotakoon. Bataattilaatikko on yleensä ollut toisena. Ja riisipuuro aamulla! Kinkkua meillä ei oo moneen vuoteen ollut, kun on vietetty Joulua kahdestaan, mutta tänä vuonna tekis mieli ehkä pikku kinkku paistaa. Jää nähtäväksi, mitä sitä jaksaa.
 
Mä en toivo jouluks muuta ku oman perheen ympärille ja paljon graavilohta ja mätiä. Sillä päästään jo pitkälle :)
Tosin kerkesin ostelemaan kaikkea jouluista joten kait mä kohta alan laittelee pöytäliinaa ja kaitaliinaa ja valoa ja kynttilää ja ja ja :D
 
Joululauluja oon kuunnellu jo pari viikkoa ja parit jouluvalotkin esillä, josko laittais tänä vkoloppuna kynttelikötkin ikkunaan :) Kyllä joulu tuntuu tänä vuonna varsinkin erityiseltä kun ensimmäistä kertaa vietettäisiin se kotona, toivottavasti en oo synnärillä silloin..
 
Mie en oo kans viettänyt joulua kotona kertaakaan sitten vuoden 2005.. Aina on oltu jossain.. Nyt sit eka joulu kun saan tahtoni läpi ja saan olla kotona! Toivottavasti ainakin :D tosin ajattelin pyytää miehen mummia tekemään meille laatikot jouluksi :) mut saa nyt nähdä sit :)
 
Mie en ole jouluihminen.. Ei tykkää siitä lahjahömpötyksestä jne.. Joululauluja tulee kuunneltua jonkin verran.
Perinteinä on ollut, että 1.12. on joulukuusi koristeltu parvekkeelle ja ikkunakoristeita laitettu. Joulukortit on ehkä ainoa, mikä on pakko :D. Teen ne itse, ainakin yritän.. Yleensä olen myös joulukalenterin askarrellut, mutta tänä vuonna saavat valmiit kalenterit, koska viime vuonna eivät sitten tykänneetkään, kun olin palapelin paloja jakanut itse tehtyihin rasioihin.
Ja joululahjatkin (jotain pientä) olen tehnyt itse..
Ensi viikolla teen porkkanalaatikon, bataattilaatikon ja lanttulaatikon pakkaseen odottamaan. Mielenkiinnolla odotan, että minkälainen joulu tulee, olenko itsekin silloin paikalla vai jääkö isännälle itse jouluaaton laitto..
 
Meillä kanssa lumi-ukko ja kuuma linja aamulla, joulupuuro ja itse tehty hedelmäsoppa puoliltapäivin. Hautausmaalla käynti illan hämärtyessä, sit sauna, ruoka ja lahjojen jako viimeisenä.
Jouluruokaan kuuluu kinkku, lanttu-, porkkana- ja perunalaatikko, ruisleipä ja graavilohi, peruna, rosolli ja sienisalaatti. Näitä syödään sitten välipäivät. Jonain päivänä sit karjalanpaisti :Heartred
Tänä jouluna pitää varmaan vähän karsia toimintaa ja saa nähdä mikä on järjestys, kun ollaan taloyhtiön saunavuoron armoilla ekaa kertaa. ..eikä kuulemma jälkivuodon aikaan saa edes käydä saunassa. Hautausmaallekaan ei varmaan tänä vuonna mennä. Eli ollaan kotona, imetetään, katsotaan ohjelmia, syödään, mies käy saunassa ja jaetaan lahjoja.
Mietin vaan että pyytäiskö omat vanhemmat tänne jouluks ja miehen porukat sen jälkeen.
 
Siis mitää? Mullekin uus tieto tuo saunomiskielto! Entistä enemmän toivon, että vauveli päättäis saapua jo ennen sitä 4.12. :D
 
Takaisin
Top