Joulu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä ei paljoa joulua vietetä tänä vuonna. Muutamat valot ikkunaan ja pari lyhtyä pihalle, nimittäin keittiö lähtee viikonlopun aikana lattiaa myöten. En jaksa edes uskoa että keittiö olisi valmis ennen joulua, mutta minulla on sitten joulu joka päivä kun saan häärätä omassa uudessa keittiössä ja mikä parasta saan TISKIKONEEN :) anopin ja appiukon luona varmaan ollaan, kun asuvat tässä lähellä. Omat vanhemmat menevät siskoni luokse. Ihana kyllä olla vaan ihan kaksistaan ilman mitään kummempaa kun tulee kuitenkin olemaan viimesiä aikoja ihan kaksin. La oli mulla 29.12.

Tuli tuossa vähän hassuki juttu mieleen, että kuinka pian sen pienen kans uskaltaa lähteä liikkeelle sitte. Meillä on la 13.12, ja jos vauva sattuis niihin aikoihin vaikka syntymään niin joko sitä jouluna voi mennä omille porukoille joulun viettoon hyvällä omalla tunnolla vai pittääkö kaks viikkoa olla neljän seinän sisälä? :o

Hyvä juttu! Samaa olen itsekkin miettinyt, että kuinka pian uskaltaa lähteä liikenteeseen, onko se kaksi viikkoa suositus vai mihin se perustuu? o_O

Kyllä kai autolla saa mennä käymään esim kylässä ja kaupassa vaikka heti jos haluaa mutta varsinainen ulkoilu on kielletty. Näin mä oon ainakin ymmärtänyt

Mä taas välttelisin kauppoja, busseja yms. paikkoja missä paljon väkeä, kun on vielä paha pöpökausi meneillään, mutta kyllä mummolassa voi kyläillä. Aikuiset ymmärtää kyllä pestä käsiään, eikä yski tai niiskuta vauvan päälle :)
Mutta miksei saa ulkoilla?

Kauppaan en veis mutta totta kai voi mummulaan mennä vaikka suoraan sairaalasta. Jos on lauhaa, niin kyllä sitä ulkoillakki voi pieniä pätkiä! Jossain vissiin suositellaan et ekat viikot kotona ja sitte 5min ulkoilua ja siitä pikkuhiljaa pitempiä aikoja. Kyllä mulla ainaki pysyy pää kasassa paremmin ku jossain pääsee käymään!

Meillekin hoetaan täällä neuvolan ja synnärillä toimesta tuosta 2 viikon ulkonaolemis kiellosta. Oon pitänyt sitä niin normina etten ole kyseenalaistanut tai kysynyt että miksi? :) siirtyä saa muttei ulkona viettää aikaa mutta näin kun sitä rupeaa miettiin, niin tosiaan, miksei? :)

Täälläkin on annettu tuo kaksi viikkoa rajana ennenkuin saa viedä vauvaa ulos. Itse oon ajatellu, että ehkä vauvan pitää ensin sopeuttaa pikku keuhkonsa huoneilmaan ennenkuin vie ulkoilmaan. Pitääpäs kysäistä ensi viikolla neuvolassa, jos vaan muistan.

Uloshan ihminen on luotu? Mitä pahaa hapessa on? Pakkasen vielä ymmärrän mutta esim kesälapset? Miks niilläkin on sama 2vkon kielto? Tämä täytyy selvittää! :)

Keuhkoja siinä varmaan säästellään.. Mutta jos on tosiaan pikkupakkaset tai nollakelejä niin ei ne keuhkot siellä lämpimässä vaunun kopassa (tai missä nyt kukaki vauvaansa kulettaa) koville joudu! Me lähettiin esikoisen kans viikon ikäsenä käymään kummitätin ja setän tykönä vajaan puolen tunnin kävelymatkan päässä. Sillon oli ihanat aurinkoiset kevätilmat ja neuvolan th kävi just kotikäynnillä ja sano et ei muuta ku käyttä vaan ulkona ku nuin hienot ilmatki! Eihän sitä pitkiä retkiä voinu tehäkkään ku joka välissä piti päästä imettään mut se että pääsee käymään nii piristää kyllä ainaki äidin mieltä! Tai sitte voi olla et nyt ku saa vauvan tähän pimeeseen aikaan nii haluaaki olla vaan sisällä laiskottelemassa;)

Minulle ainaki semmoset ohjeet että ensimmäiset 2 viikkoa sisällä juurikin koska kyseessä on talvivauva ja kylmää ilmaa on "vaikeempi hengittää" varsinkin semmoselle joka on hengittänyt vasta viikon verran. Kuulemma sitten parin viikon ikäisenä saa alkaa käymään 10min lenkkejä (silloinkin mielellään silleen että suojaa kopan aukon jonkinmoisella kankaalla) ja pikkuhiljaa pidentää niitä. Mutta, ensimmäisenä talvena ei saisi viedä ulos lainkaan jos pakkaset paukkuu yli -10 astetta. Tottakai välttämättömät autoon viemiset suun muut mutta ei saa nukuttaa ulkona tai käydä vaunuttelemassa. En sitten tiedä kuinka tarkkaan näitä kuuluu noudattaa mutta kysyin jo valmiiksi että miten jos on vaikka -15 astetta ja pakko päästä käymään lähikaupassa ja siihen sain luvan kunhan tosiaan suojaa sen aukon hyvin että pysyis lämpö ja lämmin hengitysilma mahdollisimman pitkään vaunuissa. Sitten kaupassa ottaa sen suojan siitä pois ja "täyttää" vaunun uudella lämpimällä ilmalla ja ei muuta ku takas kotiin. :)

Käsittämättömältä tuntuu, että huoneilmaa pidetään terveellisempänä, kuin ulkoilmaa. Etenkin jos ei suurkaupungin keskustassa asu. Kaikkia lapsia pitäisi nimenomaan säästää kaikkien laitosten, koulujen, päiväkotien ja kerrostalojen yms. sisäilmalta ja kasvattaa mahdollisimman paljon luonnossa. Taysin lastenlääkäri sanoi meille, että jos sisälämpötila on yli 22 astetta, alkaa huoneilmassa olla aikamoinen määrä bakteereja.
Nykyajan talot rakennetaan vielä niin älyttömän tiiviiksi, ettei vaan ilma kierrä mistään, ja laitetaan koneellinen ilmanvaihto, mutta röörejä ei kuitenkaan putsata ja sitten vielä lämmitetään 24 asteeseen, ja kielletään menemästä raittiiseen ilmaan.
Kuulostaa mun korvaan aika karmealta.
Mites ne, joilla ei ole autoa ja pitää vaikka neuvolaan mennä?
Sitäpaitsi vaunuissa sisällä ei ole pakkasta, vaikka ulkona olisikin, kun vähän vuoraa sitä suuaukkoa.

Mulla on ollut kesävauvoja eikä mua oo mitenkään ohjeistettu olemaan 2 viikkoa kotona! Ulos olen kyllä heti vienyt kun on sairaalasta kotiuduttu. Viimesin lapseni on syntynyt lokakuussa ja silloinkin mentiin jo viikon ikäisenä hulluille päiville kavereita moikkaamaan eikä vauva reagoinut mitenkään, nukkui koko reissun ajan. Nyt kun tulee talvivauva niin pidän ehkä -15 rajana ulkoilulle,mut sekin johtuu siitä että en itse halua mennä niin kylmään:grin
Vastasyntyneen kohdalla vois ajatella et just keuhkojen takia ei pakkasessa ulkoilisi heti, onhan se huima ero kohdun lämpöön verrattuna. Mutta eiköhän me näistäkin ihan maalaisjärjellä selvitä ?:)

Pidetäänhän meitä suomalaisia ihan hulluina maailmalla ton ulkona nukuttamisen takia :D vastahan siitä oli lehessä kuinka jossain päin maailmaa ihmiset oli aivan kauhuissaan tästä ko me laitetaan vauvariepu ulos nukkumaan talvellaki!

Mutta ajatelkaas, mitäs eskimot ajattelee? Pakkanen on nyt -45, ehkä nyt ei viedä vauvaa ulos :D Kodassakin on meidän pakkaslukemat aivan koko ajan :D Hyvinhän niidenkin vauvelit ovat pärjänneet.

Maalaisjärki totta kai :) ja toki vastasyntynyt on vastasyntynyt, mutta ettei ekana talvena ollenkaan ulos!! Mites ne vanhemmat sisarukset? Meidän perheessä lapset ulkoilee 1-3 tuntia joka päivä. Sellaista säätä ei ole vielä ollut, ettei ulos ole voinut vaikka puoleksi tunniksi kerrallaan mennä. Isyysloma kun päättyy, niin vauva kulkee vaunuissa mukana. Ihan joka säässä. Ulkoillaan sitten vaikka vähemmän aikaa, useamman kerran päivässä. Jos isommat ei pääse kunnolla ulos purkamaan energioita joka päivä, niin ei tule elämästä mitään. Vaikka mitä puuhaa tai temppurataa rakentelisi sisälle, se ei ikinä korvaa ulkoilmaa.

kesällä ei ol mun käsittääkseni mitää aikarajaa, talvella on se pari viikkoa/-10-15 astetta muistaakseni. mulla esikko synty maaliskuussa kovien pakkasten aikaan ni sillo ei tullu kyl suoraa vietyä ja oliha mulle paasattu että uloshan ei sitten lasta viedä kahteen viikkoon. meillä oli parveke makkarin yhteydessä, kyllähä tuli esikkoa nukutettua parvekkeella ku sää salli ettei ollu liian kylmä. neuvolaan ku piti mennä talvella ni kyllä sinne mentii bussilla/kävellen.

Mäkin mietin tota kahden viikon ulkoilukieltoa. Ymmärrän, että jos tosiaan super kylmä niin ei tietenkään mutta mä hajoan jos pitää olla kaksi viikkoa neljän seinän sisällä. Kai sitä nyt vaikka tohon Selloon voi kävellä 300m -5:ssä ja sitten siellä käveskellä sisällä?

Varmaan se ulkoilu on ihan omaa harkintaa käyttäen. Ehkä vauvatkin on sen verran erilaisia, että toiset vaan on herkempiä ku toiset. Pikkuhiljaa totutellen vähän kaikkeen mahdolliseen, niin eiköhän se siitä. Jos on kovat pakkaset niin voi se totuttelu kestää vähän pitempäänkin.

Takaisin