Joulu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Mimael

Näppärä viestien naputtelija
Joulu 2014. Meille kaikille vähän erinäköinen tänä vuonna.. Tänne turinoita aiheesta !

Meille tuli joulu ! :) Kasasin kuusen, laitoin valot. Pallot ym koristeet tulee sitten jouluksi. Ikkunalle jouluvalot, joulukortit on kirjoitettu ja kuoriin laitettu. Odottavat vain postitusta! :) joululahjoista puuttuu osa mutta kivasti saanut tämänkin käyntiin, voi hyvin keskittyä synnytykseen ja vauvaan. Muita jouluintoisia ? :)

Liitteet

• image.jpg
    image.jpg
    890.1 KB · Katsottu: 44
Tämä mamma ainaki on ihan sekasin koko joulusta! Olisin laittanu jo kaikki joulujutut mutta mies estelee. Kuulema ekana adventtina vasta :/
Mutta sitte kyllä räjäytän tänne kotiin kaikkien aikojen joulun. ❤️ onhan se ihanaa ko meitä on tänä jouluna kolme ja tämä on se joulu kun meistä tuli perhe. :)

Mä jossain välissä askartelin muutaman joulukortin mutta nyt en ole ehtinyt tehdä lisää. Ulos ollaan laitettu jo valot, kun muuten on jatkuvasti siellä niin pimeää. Sisälle ei niin kamalasti joulua laitetakaan, jokunen valo ikkunaan ehkä ja todennäköisesti kuusi tulee, vaikka minä sitä vastustankin (on sitten niitä neulasia joka paikassa vielä kesälläkin....).

Leipoa pitäisi ja tekisi mieli, siis jouluksi ja sen jälkeiseksi ajaksi valmiiksi - ongelma on vain siinä, että ne eivät tahdo pakkasessa säilyä, kun joku(?) syö ne....... Onko kellään muuten hyvää suklaakeksien reseptiä? Ajattelin tehdä lähimmilleni sellaiset keksilajitelmat jouluksi, jotka laitan sitten itse virkattuihin koreihin, jos vaan saan ne tehtyä..Valkoisiin ja ruskeisiin kekseihin on jo reseptit, mutta haluaisin vielä suklaakeksejä mukaan.

Mä oon yleensä ollu se meidän jouluintoilija, mutta nyt, kun laskettu aika on 20.12 oon sanonu kaikille, etten tee mitään tänä jouluna. Muut saa passata, tehä siivouksen, paistaa kinkun ja piparit. Minä synnytän. No, saa nyt nähdä milloin se pienokainen päättää tulla ja jos on hyvin helppohoitoinen niin ehkä mulla menee sittenkin joulu hössötyksen puolelle. Vielä en sentään ole mitään tehnyt, paitsi yhden pipon kutonut kummitytölle.

Mä tykkään kans joulusta, mutta en kauheesti jaksa hössätä. Tapaninpäivänä ollaan käyty perinteisesti mettällä, tänä vuonna taitaa jäädä väliin. Kinkun paisto on luksusta, kun se tuoksu alkaa levitä taloon, samoin jouluvalot, perinteiset kirkkaat vaan, ei mitään värikkäitä, valaisee ihananasti aina pimeän aikaan, sopivan tunnelmallisesti. Leipominen on ihanaa, meillä vaan tuppaa jäämään syömättä suurin osa, kun ei olla niin kauheesti makean perään. Josko sitten vaikka minäkin leipoisin joululahjaksi, kiitos ideasta puapru!

Mua vähän ahdistaa koko Joulu. Se on niin lähellä nyytin syntymää. Meille tulee hyvin arkinen joulu. Aika kuluu siinä että opetellaan rutiineja nyytin kanssa. Toivottavasti olen siihen mennessä toipunut edes jollain tasolla synnytyksestä. Pitkän matkan autoiluja ei varmaankaan päästä tekemään, joten saa nähdä miten esim miehen vanhempien + sukulaisten näkeminen sovitaan. Kun en haluaisi ketään meillekään majoittumaan...

Meillä lapset odottaa joulua kun kuuta nousevaa ja mä täällä pelonsekaisin tuntein yritän käyttäytyä kuin että kaikki menee niinkuin joulut yleensä ja ei se nyt jouluna voi syntyä! La 28.12 :grin !
pihalle olen laittanut valot valaisemaan tätä pimeää aikaa, taisin laittaa jo pyhäinpäivänä :p ens viikolla ku on 1 adventti niin laitan varmaan valot ikkunoihin,ja pienen pöytäkuusen nostan esille, muita koristeita ei sitten tulekkaan kun inhoan sellaista liian paljon koristelua.
Myös leipomiset ajattelin ens viikolla aloittaa, varmaankin pipareita ja muutaman kakun pakkaseen. Pullaa just leivoinkin niin sitä ei nyt tarvii.

Meillä ei vielä joulua ole laitettu, perinteisesti vasta joulukuun 1.päivä (vaikka molemmat on jouluihmisiä), mutta kun se sattuu myös olemaan laskettuaika, niin tänä vuonna vähän aikaistetaan ja laitetaan joulujutut esille jo tänä viikonloppuna, mutta ikkunoihin tulevat valot sytytetään kuitenkin vasta joulukuun 1.päivä. Joulukalenterit on kuitenkin ostettu ja meille on muodostunut perinteeksi katsoa Histamiini - dvd -joulukalenterista yksi jakso joka päivä (joulukuun 1.päivästä lähtien, riippuen tietenkin siitä milloin tämä pikkuinen päättää syntyä)..retrotyyppejä kun ollaan :grin. Ehkä loput joulukoristeet laitetaan sitten lähempänä joulua pikkuinen tonttu sylissä :Heartred. Vaikka mun muut lapset on jo isoja, niin silti odotan joulua ja sitä, että heille voi tuottaa iloa ja jakaa niitä perinteitä, mitä minä ja mies ollaan koettu lapsina.

Meille on molemmille tärkeätä, että perinteet jatkuu, kuten tänäkin vuonna. Aattona joulusauna, anopille syömään, hautausmaalla käynti, joulupäivänä anoppi, appi ja mun äiti tulevat meille syömään jne jne. Sellasta rauhallista nauttimista :) Ja tietenkin uuden perheenjäsenen ihastelua ja ihmettelyä, se on varmaan yksi pääaiheista tänä jouluna :)

Mä niin haluaisin joulua kotiiin. Varsinkin kun on ensimmäinen joulu omassa uudessa kodissa, mutta en jaksa siihen panostaa ja stressata. Ellei nyt sitten kauniisti pyytäisi ystäviä tulla pynnttaamaan kotimme joulu kuosiin.
Joulukuusta meille ei ainakaan tule, vaikka sekin niin ihanaa olisi. Voi että..rakastan joulun aikaa.

Kotosalla ihan vaan aijotaan olla. Ellei nyt sitten Porvooseen isäni luokse mennä. Kummipoikani perheellä avoin kutsu heille viettämään. Mieheni paras ystävä Englannista tulee 23-27.12 ajaksi Suomeen niin jos he viettävät vähän aikaa yhdessä niin voisinkin ehkä kummipoikani perheelle mennä vaikka joulu illalliselle. Minähän en aijo alkaa kokkailemaan mitään jouluruokia, saatika olla emäntänä vieraille.

Varmaan realistisempaa olisi ensi vuonna sitten viettää kunnon koti joulua oman perheen kesken.

Mulla tämä joulu ensimmäinen aviopuolisona uudessa omassa kodissa ja toivottavasti myös äitinä (LA 20.12) :Heartred
Päätin, että 1.12 saan laittaa vasta jouluvalot, koska yleensä kaikki joulu alkaa tuleen jo korvista pihalle ennen joulua, koska oon ollut niin hätänen joulujuttujen kanssa:p Mies lupasi hakea meille kuusen ja kai se täytyy joku pieni kinkkukin paistella.
Joululahjat aion hankkia sisarusten lapsille ainoastaan ja muille olen ilmoittanut, että lahjoja en osta, joten meillekään ei mitään saa hankkia. Jos nyt jouluna päästään sukuloimaan, aion viemisiksi leipoa joululeipää ja/tai keksejä.
Nuorimman siskoni kanssa on ollut tapana askarrella itse joulukortit useana vuonna ja se olisi tarkoitus toteuttaa tänäkin vuonna vielä :)

Mulla on joululeivonnaiset ja laatikot pakastimessa tehtynä.
Kuusi haetaan omasta metsästä ja koristellaan aaton aattona. Joululiinat, tabletit ja verhot keittiöön ja olkkariin vaihdam sitten lähempänä joulua, lapset hoitaa muun koristelun. Meille tulee mun äiti ja sisko perheineen aatoksi ja yhdessä tehdään ruuat. Me ei meinata hautuumaata kauemmas lähteä koko jouluna, mutta meillä saa halukkaat jouluna tulla kahvittelemaan. Sen verran on kakkua, pullaa ja muffinsia pakastimessa, että pitäisi riittää. Ja tortut ja piparit paistaa puolessa tunnissa.
En ota stressiä, enkä meinaa mitään megasiivouksia tehdä. Perushommat ja uskon että ne menee vauva kainalossakin. Kyllähän nekin joskus nukkuu ja onhan hällä isäkin ;)
Ruokaa pitää katraalle kuitenkin tehdä ja joululomalla leipoa, joten samaan hikeen sitä laittaa pienen joulunkin. Joulukoristelaatikot olen kaivanut valmiiksi esiin, samoin sohvatyynyt yms jouluiset sisustusjutut. Ne on sitten helppo levitellä paikalleen kun sellainen väli tulee :)

Avoppi on vissiin tulossa joulun alla käymään. Hän haluaa kuulemma tehdä meille jouluruuat. Arvostan elettä, vaikka joulua en kauheasti arvostakaan. Pohdin kyllä, miten kestän ylimääräisen ihmisen kodissani, jossa hänelle ei ole edes kunnolla tilaa, samalla kun toivun synnytyksestä. Saattaa toki olla, ettei vauva ole vielä joulunakaan syntynyt...

Ulkovalot voisin laittaa parvekkeelle jo, kun on sen verran pimeää ja synkeetä. Olen enemmän niitä ihmisiä, jotka karkaavat etelän aurinkorannoille joulun ajaksi. Tähän mennessä sekin on ollut vain ajatuksen tasolla. Ehkä jo ensi vuonna, kun nyyttikin on isompi voitaisiin mennä koko perhe. Jotenkin toivoin, että vauvasta saisi hyvän tekosyyn unohtaa koko joulun mutta ei sitä varmaan täysin pysty ohittamaan mitenkään.

Puapru, laitoin just suklaakaurakeksejä ja ohjeen löysin netistä. Oli muistaakseni "myllyn paras" sivustolla. Ainakin sitä oli kovasti kehuttu. Kohta maistetaan, kunhan vain jäähtyvät ensin.

Mulla olis tämmöinen suklaa-kaurakeksien ohje: 250 g voita, 3,5 dl fariinisokeria, 2 munaa, 4 dl vehnäjauhoja, 0,5 tl suolaa, 1 tl ruokasoodaa, 1 tl vaniljasokeria, 4,5 dl kaurahiutaleita, 175 g tummaa suklaata veitsellä rouhittuna.
Vatkaa pehmennyt (ei sulatettu) voi ja sokeri. Lisää munat edelleen vatkaten. Sekoita voi-sokeri-munaseokseen kuivat aineet (myös suklaarouhe). Tän voi tehdä järeähköllä yleiskoneella mutta tavallinen vatkain saattaa hyytyä, kun on sen verran tönkkö taikina.
Nostele pellille noin golfpallonkokoisia kökkäreitä ja paina ne hiukan lyttyyn. Paista 10 min 175 asteessa. Tässä vaiheessa keksit näyttävät vielä raaoilta, mutta kannattaa ottaa ne uunista niin jäävät meheviksi. Tietysti jos aikoo ne joulupakettiin, niin voi olla kätevämpää paistaa vähän kauemmin. Ei ne pahoja ole sellaisina rouskuvinakaan :wink
Taikinaan voi laittaa myös puolet tummaa ja puolet valkoista suklaata. Hirveän hyvää sekin. Pistäisköhän ruveta leipomaan... :greet008

Hyviä olivat! Noi Mitzin on varmaan vielä parempia, kun niissä on enemmän makeutta. Meillä ei tykätä kovin makeasta, niin tässä tää ohje: 100g voita tai margariinia, 1,5dl sokeria, 3,5dl kaurahiutaleita, 1dl vehnäjauhoja, 1rkl tummaa kaakaojauhetta, 1dl kermaa ja 1tl soodaa. Sulata rasva, sekoita kuivat aineet tuossa järjestyksessä ja sit sooda ensin kerman sekaan ja sitten nekin taikinaan. Ota nokareita lusikalla pellille ja painele lyttyyn keksin muotoon. 200 astetta 7-10min. Tosi nopea ja helppo. Jos kaikki menee samalle pellille tarttuvat toisiinsa, mutta ne on pehmeitä uunista otettaessa, jolloin ne on helppo erottaa toisistaan vaikka veitsellä. Tulee n. 30kpl.

Nuo kaakaojauheelliset pysyy varmaan paremmin koossa, kun ei ole suklaanpalasia. Nam nam! :)

Yhessä blogissa näin just yhen hyvän ohjeen... Siinä oli tehty just niitä purkkeja joissa on kaikki tarvikkeet valmiina ja vinkkinä oli että kannattaa fariinisokeri sekottaa esim sokerin kans ku muuten kovettuu purkkiin ja on vaikee saaha ulos.... Vai meinasitko puapru tehä siis valmiita keksejä purkkiin?

Rouva Nappula, olen miettinyt sekä että vaihtoehtoja. Noi ainespurkitkin on kivoja, mutta koska tykkään niin kovasti itse leipoa, meinaan tehdä keksit valmiiksi asti. =)

Takaisin