Jos vauva vaunuihin niin mihin 2-vuotias?? Astuinlauta, Sisaristuin, Tuplarattaat, vai??

tirlittan

Silmät suurina ihmettelijä
Elikkäs, maaliskuussa syntyy pienokainen. Hänet tulee tietenkin laitettua esikoisen "vanhoihin" vaunuihin, jotka tällä hetkellä palvelleet esikoista rattaina. Eli makuukoppa takas paikolleen ja pienokainen sinne.. Mutta, kun sitten lähdetään lenkille/puistoon/kauppaan/mihin vain niin mihin "laitan" esikoisen?? Hän on silloin n.2,5vuotta.

- Ei varmaan sisaristuinta..ehkä jos esikoinen olisi silloin ensi talvena vasta noin vuoden ikäinen. Mutta eihän nuin isoa voi enää sisaristuimeen "vauvan yläpuolelle" vaunuissa laittaa?

- "Astuinlauta"(en tiedä menikö nimi oikein). Eli vaunuihin minun eteen laudalle seisomaan.. Väsyykö siinä lapsella jalat kuin helposti? Miten pitkän matkan lapsi siinä viihtyy seisoskellessa?

- Tupla/Kaksosrattaat. Pitäiskö myydä esikoisen yhistelmävaunut pois ja ostaa tilalle kokonaan uudet, eli tuplarattaa? Niissä voi ilmeisesti toinen olla kopassa ja makuulteen ja toinen "puoli" pitää Rattaina ja siinä sit esikoinen normaalisti istuskella. Vaikuttais muuten hyvältä, mut onko vaivan arvoista..alkaa myymään vanhoja(2v) vaunuja ja alkaa ettii ja ostelee uusia??

- No entäs sit Pulkka ja Polkupyörä?? Eli maaliskuussaa jos vielä lunta on(puolivälistä eteenpäin..onkohan sittenkään..ainakaan tarpeeks pulkkaa varten?) niin ensin, vauveli vaunuihin ja samalla vetää 2,5vuotiasta pulkassa. Ja sitten kun lumet sulanu, niin polkupyörä ottaa käyttöön. Eli työntäkahvasta samalla "ohjata" esikoista.

Mutta, esikoinen sai vasta nyt syksyllä 2v.lahjaksi polkupyörän ja tässäpä ei enää kovin kerkeä opetella ajamaan sillä niin että heti ensi keväänä jo osaisi turvallisesti. Joten onnistuuko tuo pyörähommakaan sitten kun uusi pieni vauveli on mukana.. kun ehkä pitäis kuitenkin ensin saada ihan rauhassa opettaa esikoiselle sitä ajoa, että voitais sitten turvallisesti kulkea esim puistoon.

Neuvokaa pliis!! Ihan kaikki maholliset hyvät ideat ja omat kokemukset kertokaa! :) Oletteko jo olleet kyseisessä tilanteessa, tai onko teilläkin kenties samankaltainen tilanne edessä?

Niin ja tosiaan, esikoinen on niin vilkas että ei yhtään uskalla päästää kulkemaan ilman että jonkin sortin "kosketusta" olis.. Muuta kuin sit esim puistossa. Mutta kaikki pyörätiet yms, lähtis singahtaa niin että heti ensimmäinen mopopoika viritetyllä mopollaan ajais varmasti päälle!

Pelottaa koko homma jo etukäteen!! Pitäsiskö vaan sittenkin linnottautua neljän seinän sisään lasten kaa kunnes kummatkin ovat täyttäneet jo ainakin 18.v.
 
Hmm, ei ole kokemusta kahdesta lapsesta, mutta kyllähän 2,5 vuotias kävelee jo tosi reippaasti. En ainakaan tuplarattaita suosittele. (Saattaa jäädä melko lyhyeksi jäis käyttöikä.) Kesällä kun varmaan jo mennä viilettää omine jalkoineen =)

Lumessa tietty pikkujaloilla käveleminen vähän raskaampaa. Pulkka on varmaan hyvä ja ehkei semmonen astuinlauta ole pahitteeksi. (Mahtaakohan lumella kuitenkaan kulkea?) Ei ne jalat minnekään seistessä väsy. Ton ikäsellä on energiaa vaikka kuin!

Riippuu toki lapsesta ja mihin on totutettu... Ajattelen nyt itse viime kevättä, jolloin miehen tytär oli 2,5. Pyörällä tai kävellen meni sitten koko kesän.
 
Joo toki kävelee ja varsin hyvin käveleekin kun oppi jo 8kk :) Mutta mutta, lähinnä se että kun jos leikkipuistoon mennään ja itse työnnän vaunuja niin sinne kun on sitä matkaa(ihan sama minkä puiston valitsee) ja teiden ylityksiä yms mopoilijoita ja pyöräilijöitä, koiria, ja poika kun singahtaa ihan eri puolelle kaupunkia jo alle kahdessa sekunnissa niin en voi antaa hänen yksinään reippailla koko matkaa puistoon..täytyy olla jonkin sortin "ote" pojasta joten siksi jonkunlainen kulkuneuvo olisi tarvittava. Muutoin saa sitten puistossa ja muulloin kun on turvallista eikä mahdollisuutta jäädä esim auton tai moponkaan alle niin juosta ja hyppiä sielunsa kyllyydestä. Ne matkat vain pelottaa, siellä on joka askeleella pahoja vaaratilanteita.
 
Hän ei siis todellakaan ole sitä rauhallisinta sorttia missään kulkiessa, eikä missään nimessä suostuisi kulkemaan kiltisti käsi kädessä minun vierelläni samalla kun työnnän vaunuja. Vaan kokoajan pitää hyppiä ja juoksennella ja kaikkea pitää tutkia ja kaikki niin mielenkiintoista, sen takia meillä nuo vaaratilanteet aina säikähdyttää. Pyöräilijöitäkin saattaa joskus singahdella kuin puskista tuhatta ja sataa ja tämä minun reippailijani voi helposti jäädä vaikka alle, ja mopopojat vasta pahimpia onkin.. Myös vihaisia koiria tullut nähtyä reiteillämme, harvoin mutta on joskus.
 
Meillä esikoiset onkin hyvin samanikäiset! :)

Itse olen ajatellut, josko hankkisi vain seisomatelineen rattaisiin. Meillä tosin on puistoon aika lyhyt matka, mikä monesti mennään ihan kävellen. Pidempiäkin lenkkejä jaksaa kävellä, mutta tämän ikäinen varsinkin (tämä ihana 2v. uhma) menee kiusallaankin sinne minne ei saisi ja saa välillä juosta perässä... Eli jos tämä seisomateline ei tule toimimaan, eikä siellä suostu seisomaan pitänee ostaa sisarusrattaat myös ulkokäyttöön. Kaupunkikäyntejä varten ainakin olisi tarkoitus matkasisarusrattaat ostaa. Mutta senkin hommaamme vasta alkuvuodesta, jos enää edes tuntuu sille olevan käyttöä.
 
Mä ostin tänään käytetyt tuplarattaat, vielä pitäs ostaa pehmeä kantokassi vauvalle sinne. Meillä esikoinen tykkää ainakin vielä istua rattaissa kun käyn lenkillä ja epäilen ettei vielä keväällä kovin pitkiä matkoja jaksa kävellä tai seistä. Hän siis on vauvan syntymän aikoihin noin 1v10kk. Vauvalle säästän nuo meidän nykyset yhdistelmävaunut, että niissä saa nukkua päikkärit pihalla.
 
Mymmeli, onko ne matkasisarusrattaat myöskin sellaiset että toiselle penkille voi laittaa kopan että vauva pitkällään ja sitten toinen puoli "rattaina" ja esikoinen istumaan? :) Ja onko se seisomalauta nyt sitten se sama kuin astuinlauta, paisti eri nimi vain, vai onko niillä jotain eroakin? :)
 
Tirlittan, niitä on juuri sellaisia sisarusrattaita, kun lapset ovat peräkkäin. Etummaiseen tulee vanhempi istumaan. Sitä penkkiä ei saa edes makuuasentoon. Sitten takinmainen pienemmälle, mikä menee makuulteen sekä istualleen. Sopii siis ihan pienelle vauvalle. Pitäisi olla aika kevyet kääntääkin. Ja vievät vähemän tilaa, kuin nämä missä lapsen ovat vierekkäin. Ne toimii mielestäni kaksosilla paremmin ja kaksosrattaiden nimellä ne taidetaankin myydä/mainostaa...(?) Mallia en ole vielä päättänyt. Pitäisi itsekin tutustua asiaan vähän paremmin. Käyn varmaan lastentarvikeliikkeessä kyselemässä erimalleista tietoa ja tarve kun on vasta maaliskuussa niin ehtii pitää kirppari-ilmoituksiakin vähän silmällä, jos vaikka löytyisi siistit käytettynä :)

Ja olettaisin, että astuinlauta tarkoittaa samaa asiaa kuin seisomalauta, millä nimellä itse tunnen vekottimen :D Eli rattaiden alaosaan kiinnitettävä lauta, missä on pyörät alla. Siihen sitten vanhempi lapsi tulee seisomaan pitäen vaunun kopasta/ vaunujen työntöosan sisäpuolelta kiinni. Meille olen tällaisen ostamassa, kun on emmaljungan vaunutkin http://www.emmaljunga.com/fi/Lisavarusteet/Sisaruksille/Seisomateline-1148.html
 
Takaisin
Top