jos sikiön koko ei vastaa viikkoja?

hallansuru

Satasella mukana keskusteluissa
meille on syntymässä tyttövauva, asia selkeni tänään :D
no mutta edelleen sikiön koko ei vastaa raskausviikkoja, yli 1 viikko jäljessä ainakin pään ja vartalon ympärysmitta.

onko kellään mitään kertoa että mistä voi johtua ja pitääkö huolestua? miksi lääkäri sanoi että saatetaan ottaa lapsivesipunktio? mikä sekin mahtaa olla ja miksi? en ehtinyt siinä enempää utelemaan kun lääkärikin vaikutti kiireiselle :( myöhemmin aloin miettiä et mitä tämä voi tarkoittaa? onko joku pielessä?

kertokaa kokemuksianne ihmeessä.helpottaa kummasti! :)
itse olen 160 pitkä ja lähtöpaino raskauteen oli 49 kg eli voiko oma kokoni vaikuttaa asiaan?
 
Meillä on kaikki vauvat olleet pieniä viikkoihin nähden. Oliskohan joka kerta ollu sen 5 päivää. Teillä on kyllä suurempi heitto. Useimmiten siellä lapsivesipunktiossa ei mitään poikkeavaa ole. Itse veikkaan että on vaan siro tyttö. Oliko heittoa np-ultrassa myös?
 
Moi!

Meillä oli toisen lapsen kohdalla tilanne aika lailla sama. Niskaturvotus-ultrassa sikiö vastasi viikkoja, rakenneultrassa pään ympärysmitta vastasi 19+2 kun viikkoja oli 20+0. Mutta lääkäri kertoi rajan olevan yksi viikko ennenkuin tutkitaan lisää. Viestistäsi saa sen kuvan että heittoa olisi siis enemmän kuin viikko.
Sain kuitenkin ajan kontrolliultraan viikolle 28. Tässäkin ultrassa pään mitta oli pienempi, kasvanut kuitenkin samaa tahtia kuin vartalonympärys ja reisiluun mitta. Vauvan painoarvio oli tässä kohtaa jäljessä parilla viikolla. Vastasi siis viikkoja 25+5 muistaakseni.
Uusi kontrolliultra viikolle 31+1.Olin aivan paniikissa, rakenteet kuitenkin kaikki muut normaalit, ei poikkeavaa. Seuraavassa ultrassa pään mitta oli vähän saavuttanut muita mittoja, silti jäljessä. Painoarvio vastasi viikkoja 29. Seuraava ultra 34+5. Tässä kohtaa pään mitta ja reisiluun mitta olivat samoilla viikoilla, vartalon ympärys edellä viikon. Painoarvio heitti alakanttiin edelleen parisen viikkoa. Pieni tyttö siis tulossa.
Seuraava ultra yliopistoliseen sairaalaan viikolla 38. Olin aivan paniikissa vaikka kaikki oli normaalisti, pelko hiipi mieleen että jos jokin onkin todella pahasti pielessä eikä sitä voi huomata. Pelkäsin siis kehitysvammaa.
Viikolla 38 ultra: vauva kasvaa normaalisti "omilla käyrillään", uusi kontrolli laskettuun aikaan 40+0.
Siinä kontrollissa vauvan painoarvio 2700g, päätetään käynnistysaika 40+6 päivälle.
Jännitin ja pelkäsin, mitä voi tulla synnytyksessä vastaan.
Synnytys käynnistyi kuitenkin itsestään 40+2 ja syntyi lopulta 40+3 täysin terveenä ja hyvävointisena. Painoa tirppanalla 3390g, päänympäryskin aivan normaali, ei yhtään pieni.
Että noinkin ne voi huijata arviot!

Vähän meni aiheen vierestä mutta tässä mun kokemus, ihan yhtä huolissaan olin kuin sinäkin silloin tuosta pään pienuudesta. Taisin siitä joskus tänne kirjottaakkin ja kysellä kokemuksia muilta.

Ja kävit nyt ilmeisesti jo kontrollissa, luin aiemmin viestisi jossa kerroit rakenneultrasta.
Millon teillä on seuraava kontrolli?
Tulehan kertomaan teidän tarinalle jatkoa kun asiat sinule selkenevät.
 
meillä oli yksi kontrolli ja maanantaina soitetaan et tuleeko lisää tutkimuksia vai jatketaanko me ihan noilla kontrolleilla.voihan se vauva olla pienikin, ihan vain kun äitikin on , sanoo lääkäri.mutta oon tosi huolissani ollut :( tosin mieheni enemmän huolissaan kuin minä...
 
Mulle lääkäri sanoi että rakenneultraan asti vauvan täytyy kasvaa normaalisti ja vastata viikkoja, sen jälkeen vauva alkaa kasvamaan "kokoaan ja painoaan" omaksi ja kenties seuraa äidin/isän kasvua. eli rakenneultrassa vauva ei vielä jää jälkeen kasvussa jos äiti tai isä on pienikokoinen.

Mutta ei se pienikokoisuus tarkoita vielä mitään, niinkun ei meilläkään tarkoittanut. Ja arviotkin heitti päin peetä koko raskausajan kun vauva oli aika alhaalla lantiossa koko ajan ja pään mittaa oli vaikea mitata vatsan päältä sekä sisäkautta. Siksi ei saatu ihan tarkkoja mittoja koskaan meidänkään vauvasta. Ja sen takia painoarviokin heitti koko ajan alakanttiin kun pään mitta jäi vajaaksi aina.
 
voi olla turhaakin huolta, mutta kaikki epänormaali herättää huolen minulle :( kertokaa tästä aiheesta lisääkin ihmiset, jos osaatte :)
 
oho.unohdin laittaa tänne vastausta :) no sikiön koko ei vastaa edelleen viikkoja mutta sikiö kasvaa koko ajan.kuulin että minun matala hemppari saattoi vaikuttaa siihen että vauvan kasvu on hidastunut? nyt on rautakuuri taas käytössä.sanoin et miksen heti alkuun saanut lisärautaa kun tiesin et hemppari on matala(minulla on anemia)
 
Meidän tuloillaan oleva tyttö vastas ekassa ultrassa päivälleen ikäänsä mutta rakenneultrassa oli 4pv pienempi.esikoispoika oli myös siro mahassa ollessaan joten en oo mitenkään huolestunut asiasta.poika sitten kuitenkin syntyessään painoi 3742 rv 41+3,hitaasti on vain kasvanut nyt omaan tahtiinsa,ikää reilu 1v8kk ja painaa n.10,4kg,pituutta n.80cm.saas nähä miten tyttönen kehittyy :)
 
meillä edellinen prinsessa syntyi juuri laskettuna päivänä (leikkauksella) ja kuukautta ennen syntymää huomasivat että pikkuisen koko ei vastaa taulukoiden kokoa, päivää enne syntymää pikkuinen oli 30% pienempi kuin olisi pitänyt, mutta terve kuitenkin vaikka painoikin 2300 g ja pituuta oli 47 cm :) nyt pienokainen on 1 v 8kk ja painoa ja pituutta on reilut 9600 g ja 79 cm. mutta terve ja normaali lapsi kuitenkin :)

"ei ole koosta kiinni millaiseksi tulet kun synnyt, pienenä syntyneet oppivat elämän vahvat luonteet jo silloin"
 
meillä edellinen prinsessa syntyi juuri laskettuna päivänä (leikkauksella) ja kuukautta ennen syntymää huomasivat että pikkuisen koko ei vastaa taulukoiden kokoa, päivää enne syntymää pikkuinen oli 30% pienempi kuin olisi pitänyt, mutta terve kuitenkin vaikka painoikin 2300 g ja pituuta oli 47 cm :) nyt pienokainen on 1 v 8kk ja painoa ja pituutta on reilut 9600 g ja 79 cm. mutta terve ja normaali lapsi kuitenkin :)

"ei ole koosta kiinni millaiseksi tulet kun synnyt, pienenä syntyneet oppivat elämän vahvat luonteet jo silloin"
 
Takaisin
Top