Minulle on sanottu, etten osaa pitää tarpeeksi kovaa kuria, kun "lapsista kumpikaan ei kuuntele tai tottele mitään". Mitä mieltä, voiko liian löysä kuri olla syy tähän? Minä en sitä omalla kohdalla vaan usko.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Tää on usein juurikin se perimmäinen syy, miksi lapset eivät välttämättä tottele eli "uhkaillaan" tietyllä asialla, mutta ikinä ei viedä sitä uhkausta loppuun asti. Näin ollen lapsi saa ristiriitaista viestiä ja oppii, ettei vanhemman käskyjä tarvitse noudattaa. Lapselle on kuitenkin hyvä jo pienestä pitäen opettaa, että tietyillä asioilla on tietyt seurauksensa. Kannattaa siis todellakin miettiä, miten asioita hoitaa ja millä asioilla "uhkailee". Ja jokainen perhe itse tietysti määrittelee, mitkä on ne rajat ja käytöstavat ym., joita haluaa lapsellensa opettaa.Minusta tuo on ihan normaalia. Se lapsen huomion saaminen ja asian perille saaminen ei aina käy ihan niin, että sanoo vain asian. Joskus on vain muita asioita, jotka vievät huomion. Jos lapsi on väsynyt tai nälkäinen, mikään ei mene perille. Mutta joskus kyllä on ollut tilanteita, joissa ärsyttää, kun näkee, että joku vieras vanhempi on täysin lapsen kynnysmattona. Esim olin kerran lapsen kanssa leikkipuistossa ja siellä oli minulle tuntematon äiti ja lapsi. En tarkkaan muista mitä lapsi teki mutta jollain lailla käyttäytyi huonosti ja ei yhtään totellut äitiään. Kun äiti oli sanonut lapselleen jo yli 5 kertaa "jos nyt et ole kunnolla, täytyy lähteä kotiin", teki mieli mennä sanomaan että "pitäisikö nyt oikeasti lähteä sinne kotiin, eikä kokoajan vain uhrata sillä". En toki sanonut mitään, olin tyypillinen suomalainen enkä puuttunut asiaan. Luultavasti lapsi oli juurikin väsynyt tai nälkäinen, oli niin kiukkua täynnä.