Tämäpä, sen sopivan/suostuvaisen kumppanin vaikeuden löytymisen vuoksi. Tuntuu että parikymppisenä vielä opettelin tuntemaan itseäni ja reagointitapojani, ja nyt kun itsetuntemus on kasvanut ja osa nuoruuden tunnesolmuista on työstetty auki, ainakin kuvittelen että pystyn olemaan paljon tasapainoisempi/viisaampi vanhempi ja olettaisin sen myös vaikuttavan perheen dynamiikkaan ja kasvavan lapsen hyvinvointiin.
Tietty tässä kuuluu ehkä oma perfektionismi ja pelko virheiden tekemistä kohtaan, ja varmasti sitä nuorempanakin olisi lapsen kanssa selvinnyt jos olisi tullut aiemmin aloittaneeksi. Mutta epäilen että kumppanit olisi vaihtuneet aikanaan lapsesta huolimatta.
Sitoutumisvalmiuden vaikutuksesta lapsilukuun, mulla myös päinvastainen kokemus - olen saanut melko vahvasti kristillisen kasvatuksen, käynyt seurakunnan kerhoissa ja muissa. Ja vaikka esiaviollista seksiä ei meidän piireissä/enää minun ikäpolveltani mitenkään erityisesti tuomittukaan, olen mennyt jokaiseen parisuhteeseen ajatuksella että tässä pysytään ja olen valmis tekemään töitä suhteen jatkumisen eteen, minkä seurauksena suhteet on olleet melko pitkiä (enimmäkseen >5v). Kun näiden suhteiden kumppanit eivät ole olleet innokkaita perhettä perustamaan, tämä ei ollut minulle 20-30v syy alkaa etsimään uutta kumppania vaan jäin kiltisti odottelemaan että muuttavat mielensä kun vähän vanhenevat.
Vasta viimeisimmässä suhteessani (vähän yli kolmekymppisenä) otin puheeksi tosi aikaisin että biologinen lapsentekoikkunani muuten alkaa lähivuosina aika radikaalisti kapenemaan, eli seurustelun aloittamisen ehtona oli, että kumppani a) tietää haluavansa lapsia jossakin vaiheessa ja b) suostuu aloittamaan vakavan keskustelun aiheesta x vuoden sisällä yhteen muuttamisesta.