Joko joku kyseli tai arvasi raskautesi?

Nigella

Silmät suurina ihmettelijä
Joko joku on arvannut joko oireista, käyttäytymisestä tai vatsan koosta että teille on tulossa vauva? Annoitko jopa itse pikkuvihjeitä vai yrititkö vältellä aiheita joista voisit ikään kuin paljastua?

Käytätkö tarkoituksella joko tiukkoja vaatteita jotta vatsa näkyisi vai päinvastoin löysiä vaatteita piiloitellaksesi raskautta?


Milloin olit suunnitellut paljastavasi raskauden jos joku ei olisi sitä arvannut?

:)
 
Mulla on itselläni jäänyt raskauksista iso roikkumaha sen lisäksi että olen ylipainoinen.
Nyt viime viikkoina muutamat ihmiset ovat nimenomaan mun vatsani perusteella kysyneet tai arvelleet mun olevan raskaana.
Olen ollut niin pelokas menettämisen ym suhteen että muutamaan kyselyyn olen todennut että mulla on tälläinen maha ihan luonnostaan, ihan lihavuutta vaan :)

Multa on kyselty jo ennen raskautta silloin tällöin mahan perusteella ja olen tottunut nauramaan asialle (peilistä kun näkee että siltähän se vaan näyttää kuin puolivälissä mentaisiin). Nyt menen kyselyistä jotenkin vaikeaksi, vetoan lihavuuteen ja pelkään paljastuvani. Asutaan paikkakunnalla jossa kaikki tuntuu tietävän kaikkien asiat ja jos menisi kesken tai päätettäisiin kehityshäiriön takia keskeyttää, haluaisin surra lähipiirissä, en koko kylän kesken.

Mulla ei vaatteilla ole mitään merkitystä, mahaa ei oikein voi piilottaa, vaikkei se raskaudesta pullea vielä viikkoihin tule olemaan. Jotkut vaatteen selkästi pyöristää vatsaa enemmän, niitähän olen toki vältellyt jo ennen tätä siunattua tilaa :D

Itse olen lähipiirilleni kertonut jo aika aikaisin mutta työkavereille, naapureille ja muilla moi-tutuille asia saa paljastua sitten kun alan näyttää siltä.

Itse juhlin usein selvinpäin joten sen takia kukaan ei ole osannut asiaa epäillä. Satunnaisen tupakkoinninkin lopettamisenkin olen saanut pistettyä sen piikkiin että turha polttaa yhtään kun se ei ole tapa muutenkaan. Käyn edelleen ystävien kanssa tanssimassa ja istumassa iltaa joten en epäilytä oikein sen puolesta ketään :D

Mitenkäs teillä? 
 
No eilen juuri kaupassa näin yhden ystäväni ja se heti sanoi että teille tulee vauva. Että maha näkyy jo hyvin. Muita oireita ei sitten ole ollutkaan. Tykkään pitää kireitä vaatteita että maha näkyy, enkä löysiä että näyttäisin vaan entistä läskimmältä. 
Sukulaisille kerrottiin todella alussa ja suurimmalle osalle ystävistä. Nyt laitoin facebookiin että odottaa vauvaa siihen aikajanalle. Jotenkin turvallisin mielin voi nyt laittaa kun on se 12 viikkoa takana odotusta. 
Juhannuksena anoppi arvas heti että varttoon kun en edes yhtä kaljaa juonut ja röökin polton olen taas lopettanut. 
 
Pari kaveria arvas heti alussa, kun tietyissä tilanteissa kieltäydyin ottamassa lasillista viiniä.. Sen verran hyviä kavereita, että ihan turha oli alkaa kieltämäänkään.. Tietysti vähän piti toppuutella, että mikään ei ole vielä varmaa. 

Satuin ostamaan keväällä sellaisia vaatteita muuten vaan, mitkä ovat aika löysiä mahan kohdalta. Pari tosi kivaa pitkähihaistakin, jotka solmitaan edestä aika ylhäällä olevalla narulla, eli pitäis mennä koko raskauden ajan. Toivon, että jonkun viikon vielä voin piilotella niiden avulla :). Edellisen yrityksen yhteydessä kuulin, että mulla on eteenpäin kallistunut kohtu, joten kyllä se sieltä tulee pullahtamaan...
 
Me ollaan pikkuhiljaa alettu kertomaan lähipiirille tulevasta perheenlisäyksestä. Äitini arvasi sen jo useampi viikko sitten, koska nuorempien sisaruksieni mukaan hän oli sanonut minun lihoneen, näin nätisti sanottuna. :D Miehen vanhemmilla ei ollut aavistustakaan, vaikka osasivat jossain vaiheessa odotellakin tätä uutista. Parhaimman kaverin kanssa ollaan puhuttu jo yrityksestäkin, joten tätä uutista ei kauaa häneltä salailtu. Yksi isovanhemmistani kyseli myös jo useampi viikko sitten, mutta en vielä silloin myöntänyt tälle mitään.

Varmaan viimeistään parin viikon päästä julkistetaan asia feissarissakin lopuille ystäville ja sukulaisille. Meitä ei tosin haittaa, vaikka joku huomaisikin nyt raskauden, joten käytän normaaliin tapaan tiukkoja paitoja jne.
 
Muutamat läheisimmät saivat tietää aika pian, mutta muille olen rohjennut kertoa vasta np-ultran jälkeen. Tai en nyt mainosta, mutta tilanteesta riippuen kerron. Eikä tätä maha enää kauan peitelläkään.
 
Me kerrottiin kyllä vanhemmille jo alkuraskauden ultran jälkeen (9+1). Niille nyt olis kerrottu kuitenkin myös jos homma olis mennyt pieleen. 

Itse en ole ajatellut Facebookissa asiaa levitellä. Ne sitten tietää, jotka on oikeassa elämässä riittävästi kuvioissa mukana :).
 
Minä olen joutunut kertomaan työnantajan edustajalle raskaudesta johtuen työn luonteesta. Eilen kun olin neuvottelemassa työkuvioistani esimieheni kanssa, hän sanoi, että minun ei tarvitse töissä sen laajemmin kertoa asiasta, sanon vaan utelijoille, että "on tullut vähän enemmän syötyä jäätelöä kesällä". Tuo kommentti on minua naurattanut eilisestä saakka.
Äidillenikään en ole vielä kertonut, vaikka viime viikolla tapasin hänet. Äiti vaan totesi, että on minulla ja siskolla kääntynyt toisteppäin painoasiat, minä olen nyt siskoa lihavampi :). Mun sisko kyllä sanoi, että näkee aivan selkeästi (kerroin hälle), että miten ihmeessä mulla onkin tässä vaiheessa jo näin iso vatsa.
Ihmettelen kyllä, jos ei kohta joku sano, sillä mulla on vyötärö hävinnyt kokonaan. Kylkiluista lähtee suora osuus ja vatsa on ISO. Tosin mulla jäi ensimmäisestä lapsesta 6 kiloa ja ennestään oli hieman ylipainoa. Voi tietty olla, ettei ihmiset kehtaa sanoa, ajattelevat loukkaavansa. Mä olen aikoinaan ottanut pultit töissä, kun joku luuli mun olevan raskaana, ihan vaan sen takia, kun oli päällä väljät vaatteet. Siinä vaiheessa kun oli vielä se tilanne, että gynegologi oli sanonut, etten voi tulla raskaaksi ja jos tulenkin,, voi tulla keskenmeno. Mutta se asia nyt on jo osoitettu vääräksi, so...
 
Entisessä kesätyöpaikassani kaikki saivat tietää raskaudestani melkein heti kuin itsekkin vain tiesin, koska jouduin lopettamaan työni raskauden takia. Vasta pari viikkoa sitten uskalsin asiasta kertoa myös yhdelle ystävälleni, tällä viikolla toiselle...
Muille läheisille olemme ajatelleet kertoa asiasta ensimmäisen ultran jälkeen (joka on vasta viikon päästä perjantaina), mikäli saadaan hyviä uutisia kuulla. Maha tuntuu vaan välillä pullistelevan jo niin että pelkään jääväni kiinni aiemmin... :P
Ensi viikolla aloitan uudet työt, enkä halua että työkaverit saavat tietää asiasta ennen läheisiäni. Tästä syystä tulen varmaan käyttämään löysempiä vaatteitakin vielä hetken aikaa. :D Kunhan uutinen on tavoittanut tärkeimmät ihmiset, ei minulla ole enää mitään syytä piiloutua löysiin vaatteisiin. :)
 
Kerrottiin ekasta ultran jälkeen ja niin tehdään tästäkin. Poikkeuksena olen kertonut parhaalle kaverille heti plussauksien jälkeen.

Kukaan ei ole epäillyt tai ainakaan suoraan kysynyt multa. Eilen miehen vanhemmat oli kylässä ja mulla oli kauhee kriisi kun en löytänyt mitään paitaa jossa maha ei olis paistatellut suuruudellaan, oli vielä ihanat iltaturvotukset päällä! :)
Eivät mitään kysyneet, appi ainakin pari kertaa katso mun mahaa, mut luulen sen luulevan et oon vaan lihonnut kun lopetin karppaamisen.. :D

Muistan ekassakin raskaudessa inhoavani just tätä vaihetta mahassa kun vieraat ihmiset varmaan miettii et onkohan toi nyt paksuna vai onko vaan maistunu pari donitsii liikaa..

 
Kukaan ei ole sanonut mitään, mutta luultavasti pari on jo arvellut siihen suuntaan. Mulla kun oli se järkyttävä turvotus kesällä.
Uusi kännykkäkin ilmoitti yllätykseksi viikon etukäteen tulevasta neuvolasta, muttei kukaan sitten kysynyt oliko se minun vai tytön.

Mulla oli alkuun kova hinku kertoa uutiset, mutten sitten kertonut kuin yhdelle ystävälle.

Ultra on tiistaina ja ajatus oli, että anoppi hoitaisi esikoista silloin ja kerrottaisiin minne ollaan menossa. Nyt anoppi aloittikin koulun joten ei taida ehtiä vahtimaan...
Mutta viikonloppuna on sukulaiskummitytön synttärit, ehkäpä silloin.

Tosin voisihan sen kiusallaan jättää kertomattakin ja antaa ihmisten arvata.
 
Minulta ei ole vielä kukaan tullut kysymään, mutta tietynlaisia katseita on vatsanalue kerännyt. Kauheasti mahaa turvottaa eikä sitä jaksa koko ajan vetää sisään. Välillä vatsa näyttää vielä ihan normilta. Mutta ei tätä enää kauaa voi peitellä!
 
Mullakaan ei vatsasta vielä huomaa, koska omaa rakkaudella kasvattettua elintasokumpua on hieman :D Töissä vastaava sanoi, kun kerroinhänelle, että arvasikin jo asian. Molempien vanhemmat tietävät ja mun sisarrukset. Ja mun serkku tietää kans asiasta, koska nyt yhdessä odotellaan :D Esikoisella on yksi ihana entinen hoitotäti, joka näkee joistakin ihmisistä jos he ovat raskaana, vaikka mitää mahaa ei vielä näkyskään, ollaan sitten tässä tyttären siirryttyä eri hoitopaikkaan nähty muutaman kerran ja nyt odotan seuraavaa kertaa kun nähdään, että "huomaako" hän mun olevan raskaana :)
 
Mie olen kertonu vain netissä parille ryhmälle ja livenä taitaa tietää vain mun kaks kaveria ja sisko, siskollekkaan en olis muuten kertony mut oli pakko kun se oli melkein viikon meillä silloin kun mulla oli kaikista pahin olla.

omille vanhemmille en ole viel kertonu, toivottavasti pysyy viel salassa kun isä tulee vkoloppuna käymään. nähdään tosi harvoin kun välimatkaa on n600km. 
isommille muksuillekki on sillei ohimennen vaan puhuttu asiasta, esikoinen 6v kyllä sanoi jo ennen kun testin tein että äitille tulee vauva.. ja sit monesti esim kaupassa on puhunu et ensin äiti synnytti minut ja sitten pojan ja nyt on tulossa uusi vauva yms. ihmettelen ettei ole vielä minun vanhemmille selittäny uudesta vauvasta. no jos ei ala selittään niin sitten saavat kuullu joko ens kuun lopussa kun on toinen ultra tai sitten vasta joulukuussa. 

miehen vanhemmat ööh, no ei me niillekkään olla kerrottu ja tossa alussa kun söin sielläki käydessä koko ajan nii ainaki kerran meni anopille sen piikkiin että kun mulla on kilpirauhanen suurentunu et pitää syödä vähän kerralla ja usein. tiedä sit epäileekö jo, ei ollu taas muutamaan viikkoon käyty sielläkään. 
 
Takaisin
Top