Jokeltelu ja ensimmäiset sanat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja DT
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on lapsille kyllä selkeesti oma äänensävy, sössöttää en tykkää mutta söpsötän kyllä. Selkeesti nuorempi reagoi siihen ääneen enemmän kun sillon kun esmes puhutaan miehen kanssa keskenämme. Toki puhun myös normi äänensävyllä arkisia asioita kuten otatko lisää ym. mutten osaisi olla söpsöttämättä näille, se on ikäänkuin mun hellittelyääni.

Mäkin yritän välttää lässyttämistä (just tollasta "mitäs meidän pikku vaaveli, töpö töpö töö"), mutta huomaan kyllä, että puhun pojalle eri äänensävyllä, kuin vaikka miehelle. Hellittelyääni on aika kuvaava sana tälle puhetavalle. Ja sanon, että äiti tekee sitä ja äiti tekee tätä, en että nyt minä teen sitä ja tätä.

Kyllä minullaki välillä hellittelyääni vauvalle puhuessa ja samoin esikoiselle, mutta vältän lässyttämistä eli en puhu mitään lättynlättyn kieltä. :D

Meillä on ihan viime aikoina alkanut tulla sanoja selkeämmin ja enemmän. Josku 8kk sanoi ensimmäisen kerran varmaankin vahingossa "lamppu" ja "äiti". Lamppu on usein pelkkä "pu". Nyt hokee monta kertaa päivässä "äiti" ja kun ollaan kielletty koskemasta digiboxiin, niin eilen nousi sitä hakkaamaan ja huusi "ei, ei, ei". :grin Mies yritti, että sano isi, niin toinen vastasi ainakin viisi kertaa peräkkäin selvästi "en". Väsyneenä noituu jotain omaa kieltään ja heiluttaa käsiä vihaisen näköisenä. Ymmärtää ainakin mitä "tule" tarkoittaa ja tunnistaa lampun ja kellon.

Takaisin