jatkuva huimaus

  • Ketjun aloittaja essihh
  • Aloituspäivämäärä
E

essihh

Vieras
Minua huimaa jatkuvasti, olen 1kk lapsen äiti ja huimaukset alkoivat vauvan ollessa n.2viikkoa. Minua huimaa istuessakin. Syön hyvin ja juon, joten nestehukasta ja ruuan puutteesta ei voi olla kyse. Syön myös rautaa.
Huimaaminen sinäänsä ei aluksi ollut edes kovin häiritsevää, sen kanssa pärjäsi, mutta nyt tänäänkin kun kävimme vaunulenkillä minua alkoi huimaamaan ihan älyttömästi. Tuntui kun olisi ollut promillen humalassa, kävelykään ei varmasti mennyt suoraan ja välillä oli pakko pysähtyä, kun tuntui etten pysy enää pystyssä. Ono muilla ollut samanlaisia ongelmia?
 
Mulla aika usein on just tollasta. Eikä tiedetä mistä johtuu. poika on reilu 1v ja mua huimannut raskaudesta asti. Outoa on kyllä.
 
Täälä huimaa alhaisen verenpaineen takia.. Onko teiltä mitattu lähiaikoina? Suosittelen lääkärissä käyntiä ettei mene pahemmaksi ja kaadu vaikka vauva sylissä :meh:
 
-Eevi-, tänään meillä käy onneksi neuvolatäti, niin ajattelin häneltä kysyä mistä johtuu. Verenpaineita en ole mittaillut, eikä minulla ole mahdollisuutta sitä mittailla muualla kun neuvollassa. Ja kyllä varovaisesti koitankin vauvan ja huimauksien kanssa olla, että pahimmassa huimauksessa en todellakaan lähde vauva sylissä kävelemään! Edes olohuoneesta keittiöön.
 
Verenpaine on minunkin ensimmäinen veikkaus, koska itse kärsin alhaisesta verenpaineesta. Varsinkin, kun nousee ylös niin silmissä pimenee hetkeksi. Terkkari kerran sanoi mieluisan lääkkeen: lakritsia, salmiakkia ja vissyvettä :D Ne on kotikonstit verenpaineen nostamiseen. Mutta kannattaa mittauttaa se verenpaine ennen kuin alkaa kokeilla. Joistakin neuvoloista saa lainaan verenpainemittarin kotiin niin voi tehdä kotiseurantaakin. Kannattaa kysyä olisiko teillä sitä mahdollisuutta.
 
Matala verenpaine voi tosiaan aiheuttaa huimausta mutta se saattaa olla myös vaiva nimeltä hyvänlaatuinen asentohuimaus. Se ei ole sinänsä vaarallista mutta todella inhottavaa ja saattaa kestää jopa kuukausia ennen kuin yks kaks itekseen katoaa. Se korvan sisällä oleva neste menee jotenkin väärään paikkaan ja jumiutuu sinne mikä aiheuttaa sen huimauksen.
 
Mulla huimaus on johtunut alhaisesta verenpaineesta ja suuresta hemoglobiinin laskusta. Sekä myöskin jännitysniskasta, johon onneksi sain aikoinaan apua fysioterapiasta. Silloin huimaus oli enemmän sellaista keinuvaa eli tuntui kuin olisi laivalla ollut. Itselläni meni pitkään tajuta, että silloinen huimaus oli niska-hartia peräistä. Ei musta tuntunut mitenkään, että ne olisi ollut jumissa.
Nyt raskauden aikana alhaiseta verenpaineesta johtuva huimaus tuntuu erilaiselta kuin jännitysniskan aiheuttama.
 
Tosiaan, komppaan Aamua tuossa asentohuimauksessa. Sen saa myös laukeamaan fysioterapeutin toimesta. Äidilläni oli se ja fysioterapiassa se jotenkin pyöräytti äidin päätä nopeasti jossain tietyssä asennossa. Sen kyseisen päivän huimaus paheni todella pahaksi, mutta seuraavana aamuna tunne oli kokonaan poissa. Siihen oli joku testauskeinokin, millä sen pystyi testaamaan onko se sitä, mutta en tähän hätään muista mikä se oli. Google voisi kertoa enemmänkin aiheesta.

Ja tuo niska-hartia voisi myös olla mahdollinen. Jos imetät, oletko muistanut vaihtaa imetysasentoa vai oletko aina samassa asennossa? Entä kantaminen, kannatko aina samassa asennossa? Nukkuminen, onko vauva perhepedissä vieressä -> oma nukkuma-asentosi voi olla väärä.
 
Takaisin
Top