Jatkuva etova ja huono-olo

Kirppu^

Sukkela juttelija
Hei.
Täällä ootellaa lasta viikolla 7 ja mulla alko pari päivää sitten jatkuva etova olo,huono-olo ja oksettava,kokoajan meinaa oksettaa,mitää ei pysty tai tee mieli syödä kun pelkkä ajatuskin syömisestä oksettaa.. samoin kamala maku suussa meinaa oksettaa kokoajan :/ ei auta vaikka hampaatkin pesee..

Te viisaat,onko neuvoja?

Ps. ja mielukkaasti EN oksenna ku en siitä tykkää sitä vähästäkkää,päinvastoin yritän kokoajan pidätellä sitä ettei tarvis oksentaa.
 
Moi! Miulla on kans tuota jatkuva etova olo...välillä meinaa oksennuttaa, mutta onneks ei pahemmin. Tuo jatkuva etova ja kuvottava olo alkaa olla kamala. Vichyä, Original ei mitään maku vaan tuota aitoa oikeaa Vichyä huoneen lämpöisenä ja antaa olla hetken auki. Se auttaa miuta pahaan oloon.
Ja tuoreita mustikoita, nam. Sekä salmiakkia pala kerralla niin hiven helpottaa. Hauskalla odotan töitä taas aamulla...alkaa oleen vaikea esittää muuta, mutta pelko on vielä parisen viikkoa ja sitten voi huokaista. Mutta joku voi todeta miun mahan kasvaneen...on muuten tosi pallo, mutta tarttee vaan sanoa, ett oon syönyt maitotuotteita ja siitä johtuu :-D

Auttaako ne pahoinvointirenkaat?
 
Minulla oli myös jatkuva etova olo noin 2 kk. Ensimmäinen raskauskuukausi meni vain odotellessa jotain merkkejä raskaudesta mutta toisen kuukauden alkaessa se alkoi. Ensin alkoi etomaan kaikki liharuuat, sitten jo melkein kaikki muukin.
Laihduin 2 kg kahden kuukauden aikan, kun pitkin hampain vain söin aina pienen annoksen ruokaa. Olo ei siis helpottanut missään vaiheessa, niinkuin yleensä sanotaan että syömisen jälkeen olo olisi hieman helpompi.
Minä en keksinyt valitettavasti mitään kikkaa tähän inhottavaan ällötykseen, muutakuin yritin pakolla syödä edes jotain, jotta en laihtuisi liikaa (olen siis muutenkin hoikka).
Jos ainut mikä maistui oli suklaa, sitä sitten syötiin. Tai porkkana -puoli kiloa, hups. Mutta kunhan mahaan jotain ravintoa saa.
Oksua ei tosiaan tullut täälläkään, enkä kyllä olisi halunnutkaan.
 
Ja nyt sai tänään jäädä jo kotiin. Alkuviikon sinnittelin töissä, mutt nyt oli niin kuvottava olo ettei töihin lähdöstä tullut mitään. Kaveri antoi eilen pahoinvointirannekkeet niin niistä tuntuu olevan apua. Vichyä menee...jotain on pakko syödä, vaikka ajatus etoo. Tekis mieli oksentaa, mutta mahaleikkauksesta johtuen ei onnistu niin olo kestää pidempään. Mie olisin taas onnellinen, jos pystyisin oksentamaan niin olo helpottais edes vähäks aikaa.
Mutta lopussa kiitos seisoo!
:-D
 
Heissuli vei :) Mulla alkanut nyt kans enempi se etova ja pahaolo. Sängys vaan makaan ja töihinki pitäs mennä. Olen nyt ollu ihan väkisin töissä ja se työpäivä on ollu ihan kaamee :( En tiiä mitä pitäs koittaa syödä tai noin, mut kokoajan etoo ja on niiku tulis oksennus :( Ei tää ennenkään oo tällästä ollu. Neljäs lapsi tulossa.
Auttakaa...
 
Moikka,
Mulla oli kans ensimmäisellä raskauskolmanneksella jatkuva etova olo. Mutta se meni ohi siinä noin 13 raskausviikon alussa ja nyt on ollut ihan jees olo. Mitä ny hormoonit heittelehtii ja aiheuttaa "kaikennäkösii tuntemuksii" jne.

Ootko yrittäny juoda paljon vettä? Mulla se helpotti oloa jonkun verran ja sitten aamuisin mulla oli sängynpäässä ihan pieni pala näkkäriä ja vesilasi, jotka söin/join ennen sängystä nousua -> auttoi myöskin.. kantsii kokeilla kaikennäkösii keinoi, toivottavasti löydät itseäsi helpottavan keinon!
 
Hei kaikki, 

niin tyhmältä kun se kuulostaakin, niin helpottaa lukea, ettei ole tämän pahoinvointinsa kanssa yksin. 
Odotan toista lasta. Ensimmäistä odottaessa oksensin 8viikkoa ja nyt näyttää taas aivan samalta. Pahoinvointini alkoi viikolla 7 ja se todennäköisesti kestää taas viikkoon 15. Mikään ei maistu, mikään ei tahdo mennä alas, kaikki kuvat ja hajutkin etoo ja olo on aivan hirveän vetämätön. Tuskaa... Luulin aluksi, että toisella kertaa tämä on helpompi kestää, kun tietää, ettei se ikuisuutta kestä.. No nyt on oksennettu kaksi viikkoa ja se jälkellä oleva kuusi viikkoa tuntuu ikuisuudelta. Pe-la yöllä olin sairaalassa ja sain pahoinvointilääkityksen. Oikeastaan olen ihan kaikkia lääkkeitä vastaan, mutta jotain oli pakko ottaa, kun oksennusrefleksi jäi jotenkin päälle ja kyökkäsin vain neljä tuntia. Arvatkaa tuliko mahalihakset kipeäksi.

Pahoinvoitirannekkaita olen kokeillut, testatkaa ihmeessä, mutta minulle ne ei ainakaan auttaneet. Halvalla saisi täältä ostaa. Ainut mikä hyvä puoli on, että kaikki hokee, että ainakin tietää että istukka toimii! No vauva voi kuulemma hyvin, vaikka kuinka paljon oksentaisi. Viimeksi painoa tippui 10kg, nyt mennään pian uusille kymmenyksille alaspäin. Vasta 3kg tippunut parissa viikossa ja millään sitä tippumista ei saa kuriin. Kun syö, niin ruoka vaan tulee pois... Että sellaista täällä... Nyt viikko 9 menossa... 
 
Mä kärsin myös pahoinvoinnista ekan kolmanneksen ajan ja vähän päälle. Pahimmillaan se oli rv 9-11. Silloin oksensin useamman kerran päivässä eikä vesikään pysynyt sisällä :( Meillä on tätä suvussa, valitettavasti.

Mun pahoinvointiin auttoi kylmä Vichy, salmiakki, kylmä päärynä-Piltti, tomaatti, sitruuna ja suolakurkku. Ulkoilu raittiissa ilmassa auttoi kans niinä kertoina, kun siitä kuvotuksesta ja hirveestä väsymyksestä huolimatta jaksoin lähteä ulos.

Ostin apteekista pahoinvointirannekkeetkin, mutta en kokenut, että niistä olis mitään merkittävää apua ollut. Paras lääke pahoinvointiin oli aika, kun raskaus eteni. Oksentaminen auttoi myös, mutta sen jälkeen olin yleensä ihan nuutunut.
 
Hei vaan!
Miulla ei tuohon auttanut MIKÄÄN muu, paitsi aina sit sen hetken kun oli just oksentanut, niin oli hyvä olla.
Tuo aamusta iltaan etova olo kesti viikolta 6 viikkoon 11.. nyt parisen viikkoa ollut helpompi olo jo. Noh, edelleen oksentelen melkein päivittäin, mutta etova olo on helpottanut kuitenkin. :D Viikkoja siis nyt 12+5.
Täytynee sanoa, et vaikkei tuo huono olo ole kovin mukavaa, niin ilman sitä, yhden keskenmenon saaneena, oisin saattanut olla täysin hermoraunio sen suhteen, et onko kaikki hyvin..
 
Olen huomannut että pahointointia helpottanut, kylmä raikas ilma. Yritän levätä/nukun sitkeästi pakkasellakin ikkuna auki ja ikkunan puolella muhkean täkin alla etten vilustu. Villasukkia en voi jalkaan laittaa, ennemminkin varpaatkin pitää hieman näkyä peiton alta. Tämä helpottaa. Töissä menen ulos kun pahoinvointi aalto tulee kävelen ja hengittelen rauhallisesti.
Juomista: jääkylmä vissy (makuja sitruuna, villivadelma) ne menettelee. Uusi talviomena ei ollut hassumpi sekään, pommac voisi kans tepsiäjos sokerit alhaalla, yhden lasillisen verran.
Ruoat. En pakota syömään pahoinvointiin, odotan että jääkylmä juoma tepsii ensin ja sitten varovasti satsumaa, appelsiinia. ananasta, ns. hedelmäsalaattia jääkaappikylmänä. Sitten kokeilen lusikallista maitorahkaa, raejuustoa tai jugurttia. tässä järjestyksessä! heh, tätä strategiaa on hiottu.. sitten varovasti suolasta ja hapanta leipää (hapankorppu, jälkiuunileipä tai reissumies.) syön vain sen verran ja siihen asti tässä järjestyksessä kun antaa myöden ja hitaasti vähän kerrallaan. Laitan leivänkin jääkaappiin. Itse asiassa mietin että voisin muuttaa Igluun asumaan.Jostakin syystä pahoinvointi loppuu yleensä 20-22 välissä.ja siinä on sellainen sauma syödä toisinaan lämminkin ruoka ja syön lähinnä yksinkertaisia liharuokia kuten keittoa tai lihapataa. Valitettavasti pahoinvointi tulee vielä yöksi uudestaan joten ruoan jälkeen on pakko mennä makuulle kunnes nukahdan. Kalaa en ole vielä pystynyt syömään.
 yhtään.

syön lisänä Monivita plussaa.
 
moikka!! mullakin jo jatkuvaa huonoo oloa ja en uskalla itsekkään oksentaa se jotenkin pelottaa. kaksi kertaa olen nyt oksentanut ja viikkoja on nyt 12. Jätski auttaa tai sit joku raikas hedelmä. Mutta ite ole tyytyväinen että on huono olo raskaus menee paremmin ;)
 
Itsellä rv 15 menossa ja oksentelen noin kerran päivässä. Viikkojen 5-7 kieppeillä tuli ekat pahoinvoinnit ja silloin oksensin kerran tai kaksi, sitten "helpotti" olot enää pahoinvointiin ja jatkuvaan etovaan oloon. Ostin pahoinvointirannekkeetkin ja töissä pystyin olemaan oksentelematta. Pahaa oloa oli vielä melkein joka päivä, mutta oksentaa ei tarvinnut. Sitten vähitellen hävisi paha olokin melkein kokonaan. Nyt sitten viikon 12-13 jälkeen on taas palannut (ensimmäisen kolmanneksen jälkeen helpottaa JOOPAJOO!). Nyt siis viimeiset pari-kolme viikkoa järjestään melkeen joka päivä saanut pistää päivän eväät vessanpönttöön. Aamulla suosin lähinnä vaaleaa leipää, sitä kun on mukavampaa oksentaa, mitä tummaa.. Vähitellen alkaisi jo riittää tämä touhu, ei muuta voi sanoa. Töissä en onneksi nyt ole, ei tarvitse siellä säntäillä yökkimään yhtenään, kotona saa maata reporankana koko päivän jos siltä tuntuu. Vaikka pitkäksi ne päivät alkaa makoillessakin käydä. Etenkin kun haluaisi tehdä ja puuhata, mutta ei pysty kun kokoajan saa varoa. Ja valivalivali ;). Raskaus rocks, oireista en niin välitä.
 
Niin ja onnelliset te, jotka voitte vielä olla oksentamatta! Ite kanssa loppuun asti välttelin sitä ja yhä edelleen en tykkää oksentaa. Mutta nyt ollaan jo siinä pisteessä, että kun pidättely ei auta, vaan se kyllä tulee jos on tullakseen :D
 
Kaikille pahoivoinnin kanssa kamppaileville haluan sanoa sanat, jotka raskaana ollut (nyt jo synnyttänyt) kollegani sanoi minulle, kun voin todella pahoin: "Vaikka nyt tuntuu todella pahalta - se ei ole ikuista, se menee ohi ja vointi paranee kummmasti!" :) Itselläni pahoinvointi/oksentelu oli todella rajua, kahdesti olin päivystyksessä, kun mikään ei pysynyt sisällä, ei edes vesi! Minulla pahoinvointi loppui rv 16 vai 17, mutta siihen liittyvää 'tähtien näkemistä' kesti vielä rv 20 asti. Voimia, tsemppiä ja jaksamista!   
 
Mulla alkanut nyt vasta etova olo mutta helpottuu onneksi päivän mittaan. :S Ainoostaan aamusin muutaman tunnin ajan, ja ihan tärisyttää kun on niin huono olo. Toivottavasti ei pahene viikkojen myötä. 
 
Mulla alko viime keskiviikkona etomaan. Aamupäivästä alkoi ja illalla niin kauhea olo että oli pakko  oksentaa :( Siitä lähtien on ollut etovaa oloa melkein koko ajan. Pahenee iltaa kohden...
 
Minua ihmetyttää, että miksi aina puhutaan aamupahoinvoinnista, kun se (minun tapauksessani) oli kyllä ihan koko-päivä-pahoinvointia tai sitten iltapahoinvointia! Järkyttävä päänsärky liittyi siihen myös (yllättävää, kun edes nesteet ei pysyneet sisällä). Kavereilleni, jotka eivät ole olleet raskaana, olen sanonut, että olo on kuin olisi pahin mahdollinen krapula, koko päivän, niin ja oksennus ei helpota pahoinvointia. Sillä sain monesti sympatiat puolelleni! ;) Tottahan se oli myös - järkyttävä kymmenen viikon krapula oli..
 
Hei! itse olen 17 viikolla ja voin pahoin melkein joka päivä. Olin pari viikkoo sitten mahataudissa ja se oli yhtä tuskaa kun vauva halus syödä ja oli koko ajan paha olo kun ei saanu ruokaa. Mutta muille voisin kertoo neuvona että kannattaa syödä vaikka tuntuu että oksentaa, kun itse söin vaikka tuntu että oksennus tulee niin se kyllä  autto. Tuli heti paljon parempi olo ja sit kannattaa muistaa juoda paljon ja liikkua sekin helpottaa.
Niin ja itse käytän välillä pahoinvointirannekkeita nekin auttaa että paha olo menee pois tai ainakin itselle auttaa (:

T. Nuori äiti :)
 
Ite nyt oksensin koko tän aamun, ihan kuin mahataudissa olis. :S Vatsahappoja pihalle. Kyllä tää olo vaa "kohenee" eteepäi mennessä. 
 
Takaisin
Top