Ja sitten turvaistuimen hankintaan!

Acelya

Jostain jotain jo tietävä
Nyt kun mulla on vaunut niin innostuin ostamaan myös turvaistuimen. Löysin netistä vm. 2010 mallin Britax Römer Safety plus -mallisen telakalla. Lisäksi myyjällä on adapteri, jolla saan sen vielä Emmaljungan runkoon.

En oo vielä saanu pakettia, mutta kaupoista on sovittu. Tuo Britax on autoliitonkin mukaan hyvä istuin. Kannattaa muuten tutustua http://www.autoliitto.fi noiden istuinten turvallisuuksiin. Eräs istuin, jota kaupattiin kans netissä, oli turvallisuudeltaan heikko, joten enpä sitten ostanut vaikka näytti ihan muuten hyvältä.
 
Heipsan :) Eilen kävin tilaamassa maxi-cosin capriofixin :) ja tuon saa myös todella moneen eri vaunumerkkiin adabterilla kiinni :)Emmaljunga tai Hartaniin varmaan päädytään vaunuissa. Nyt odottamaan vaan että se turvakaukalo tulee noin 2-3 kk päästä kun tilasin erikoisvärin niin se teetetään kokonaan erikseen... Tylsää kun Suomessa myydään vaan "synkkiä" värejä koska tykkään itse tosi paljon kirkkaista väreistä ja vielä kun pikku prinsessa tulossa niin kiva ostaa jotain muuta kun mustaa/harmaata vaikka eihän tietystikkään niissä väreissä mitään vikaa ole :)
 
Täällä on kytätty huuto.nettiä ahkerasti tuon turvakaukalon suhteen. Tarkoituksena olis ostaa sellainen kaukalo, jonka saa adaptereilla kiinni noihin emmaljungan vaunuihin. Ainakin Britaxin baby safe ja maxi cosin cabriofix käy niihin sen emmaljungan oman kaukalon lisäksi. Emmaljungan kaukaloa en halua, se ei miellytä silmää eikä siihen uuteen malliin ole toistaiseksi saatavilla telakkaa. Ja se vanha telakkahan sai surkeat arvostelut autoliiton testissä. En vaan luota siihen, vaikka sitä telakan kiinnityssysteemiä uusittiinkin noiden testien jälkeen.
Jotenkin tuntuu tuo maxi cosi hyvältä vaihtoehdolta, semmoista siis kyttään ja mielellään sen telakan kanssa.
Onko kellään tietoa, onko kaukalon vuosimallilla jotain merkitystä sen kanssa saako siihen niitä vaunu adaptereita? Pitää varmaan käydä liikkeestä kysymässä... mainaan vaan jos käytettynä ostaa jonkun vm. 2009-2010 olevan kaukalon.
 
Maxi-cosi oli mullakin toinen vaihtoehto, ne on ainakin tyylikkään ja käytännöllisen näköisiä (ja varmasti turvallisuustesteissä pärjänneitä). Monesti vaan tuntui olevan myytävissä Maxi-coseissa kangas olleen jo aivan nukkaantunut, mutta se on varmaan uusissa malleissa korjattu (?). Eihän se käytössä haittaa, mutta en halua ostaa käytettyä, joka on jo loppuunkäytetyn näköinen. Britaxissa näyttää olevan hyvä kangas, meille tulee sellainen synkkä musta :)

 
Tuttuni kun kuuli raskaudestani niin ilmoitti heti, että heillä on hyväkuntoinen kaukalo ja isofix-kiinnitteinen telakka, jonka ostivat viimeiselle lapselleen. Lapsi oli kuitenkin jo alkujaan niin suuri, että ei ehtinyt kuin vajaa puolivuotta kaukaloa kuluttaa kun vaihtoivat jo istuimeen. Pitäisi käydä katsomassa tuo tarjous (merkkiä en muista) niin sitten tietäisi pitääkö alkaa seuraavaksi metsästämään sopivaa kaukaloa vai saadaanko tuo edullisesti.

Turvakaukalot ja telakat maksavat ihan hirveästi! Itse haluan, että telakka on kiinni isofix-kiinnityksellä, koska sellaiset autossa on ja on turvallisempi vauvalle. Jos tuo tutun tarjous vaan miellyttää omaa silmää niin saadaan kyllä edullisesti hyvä (ja turvallinen, tiedän ettei ole kolaroitu tai kolhittu) kaukalo vauvalle!

Merkistä sitten riippuu, sopiiko tuo kaukalo tulevien vaunujen runkoon, mutta kaukaloaika on kuitenkin niin lyhyt, että uskon pärjääväni ilamn tuota ominaisuuttakin. Ainakin toivottavasti :)
 
Kaukalo aika on tosiaan aika lyhyt. Molemmat aiemmat lapseni olen siirtäny isompan istuimeen jo ennen 9kk ikää. En nyt tarkalleen muista koska mut joka tapaukses enen sitä.

Toi on kyllä tosi kätevä systeemi ku saa lasen kaukaloineen kiinni siihen rattaaseen. Mua ittee vaan aina vähä kummastuttaa se asia kun joka paikassa toitoteaan sitä et lasta ei saa pitää liian istuvassa asennossa pitkään ja siinä kaukalossa se aika istuvassa asennossa on. Ja sit toiset toitottaa sitä miten eivät ikinä hankkisi sitteriä, koska lasta ei saa istuttaa niin aikasin. Mut sit kyllä kaukalossa pidetään tunista toiseen ku lähetään kaupungille päikkäreiden ajaksi.

Siis itekki ihan varmasti käyttäisin tuota systeemiä jos sellanen olis. Mut tulee tosiaan kyllä muistaa et ei siinä samassa istuimessa voi lasta montaa tuntia pitää. Mulla on ihan tavallinen vanhanaikanen kaukalo mikä auton vöillä pitää kiinnittää. Ja siirrän vauvan joko ruokakaupan kärryyn, joissa se kaukalo on (tosin ne ruokakauppojen kaukalot on tooosi pystyssä useimmatkin ja tosi isoja, vastasyntynyt hukkuu siihen tai ei pysy pystyssä) tai sitten olen käyttänyt matkarattaita, joista saa selkänojan ihan makuuasentoon kaupungilla. Aion tällä syteemillä pärjätä tämän viimeisenkin lapsen kanssa, eikä se mielestäni ole mitenkään hankala toteuttaa. Ainahan on tietty se vaara et lapsi herää kun nostat sen sylin kautta toiseen paikkaan nukkumaan mut kyllä ne varsinkin hyvin pieninä nukkuvat niin paljon et eivät läheskään aina siirtämiseen herää.
 
Täällä, kun on tätä kaukalokeskustelua niin lisätäänpä aiheeksi vielä kaukalolämpöpussit. Onko kellään kokemusta sellaisen käytöstä?

Kävin tänään katsomassa emman kaukalolämpöpussia ja minusta se kyllä näytti varsin kätevältä. Ollaan miehen kanssa mietitty, jos ei hommattaiskaan toppahaalaria ollenkaan vaan ostettais vaan kaukalolämpöpussi. Ja kun meillä on vaunuihinkin lämmin pehmeäkantokoppa, jonka sisään ei vauvaa tarvitse toppahaalariin pukea.
Toisaalta taas mietityttää, ettei olis haalaria ollenkaan, jos sille kuitenkin sattuis olemaan käyttöä. Hankalaa... mutta, kun vähän köyhiä ollaan ja ei olis kauheesti varaa kaikkia ostaa. Haalaritkin on aika kalliita siihen nähden, että sitä 2-3kk pidetään päällä.
Tuo lämpöpussi vois hyvässä lykyssä mennä vielä syksylläkin kaukalossa ja voihan sitä varmaan käyttää muutenkin.

Käytiin kysymässä liikkeestä tuota adapterijuttua ja myyjä sanoi, ettei kaukalot ole muutamaan vuoteen muuttuneet ollenkaan, vain värit vaihtuu vuosittain. Siis maxi cosin kaukaloissa. Joten vuosimallin 2009 kaukalonkin saa kiinni emmaljungan vaunuihin.
 
Maikkie: Meil oli esikoisen kanssa käytössä mun kaverin tekemä kaukaloon laitettava pussi. Ei siis varsinaisesti mikään "lämpöpussi" tms, että sillä talvipakkasilla olisi pärjännyt, mutta kuitenkin tehty paksusta tikkikankaasta. Syksyllä se oli mielestäni äärettömän kätevä esim. kauppaan mennessä kun vauvaa ei tarvinut pukea kauheisiin vällyihin ja helposti sai sit sisällä pakettia avattua sen verran ettei kuuma päässyt yllättämään.
 
Moikka!

Itsekin katsoin Britaxin Baby Safe plus II SHR-mallia ja se meille varmaan tulee (testivoittaja) ;)

Ajattelin ostaa samaan syssyyn vielä pehmeän kantokopan ja b-smart-rattaat. Kyllähän ne maksaa, mutta ajattelen niin, että niillä mennään tulevatkin lapset. Äkkiä kunnon tavarat "maksavat" itsensä takaisin.

 
Heip. Maikkie : meillä on päädytty jo heti alussa ratkaisuun turvakaukalo (graco logico s ja telakka) ja siihen sit se kaukalolämpöpussi. Mä en ala mitään haalaria ostamaan muutaman kuukauden takia, kun pussia voi käyttää pitempään, monipuolisemmin esim keväällä ja syksyllä ja sen saa tarpeen mukaan myytyä eteenpäin paremmin kun haalarin. Tähän siis päädyttiin mekin. Ihan senkin takia, että mies sanoi että häen olis sit helpompi laittaa vauvalle joku vanupuku tai mummun tekemä villapuku ja sit vaan pussiin kun että alkaa pukemaan monia haalareita päälle. Mietin, että voi olla että ompelen ite pussin, saan malliksi kaverin pussia. Saa sit EHKÄ edullisemmin ja sit vielä kivan värin:) mutta katsotaan olenko niin viitseliäs:)
 
Me käytiin eilen varmaassa meille Maxi Cosin cabriofix turvakaukalo. Ruskea. Saadaan se sitten mukaan, kun ollaan maksettu kokonaan. Ja maksuaikaa siis saatiin, samoin kuin vaunujen kohdallakin. Samasta liikkeestä ostettiin. Meille on ollut todella kätevä systeemi se, että laskua saa käydä lyhentämässä itse haluamallaan sumalla silloin, kun itselle parhaiten sopii. Ja korko kuluja ei ole. Tuotteen saa mukaan, kun lasku on kokonaan maksettu.
Kaukalolämpöpussia ei vielä ostettu, mutta sellainen on kyllä hankintalistalla. Niin ja ne adapterit turvakaukalon kiinnittämistä varten vaunuihin, ne hommataan varmaan vasta keväällä. Kun ei sitä vaunusysteemiä kuitenkaan talvella tule käytettyä...
 
Meille on kaverin kautta tulossa Gracon telakallinen istuin. Viimevuoden mallia ja vain muutama kuukausi käytetty. Maksoin siitä 40€ ja uutenahan tuo maksaa lähemmäs pari sataa. Silkkaa säästöä siis :) Tuolla vanhemmalla tytöllä oli ihan tavis kaukalo ilman telakkaa ja ihan hyvin niinkin pärjää, varsinkin kun en itse juurikaan harrasta tuota kaukalon kiinnittämistä vaunuihin, vaan mieluummin pidän muksua makuuasennossa. Syynä nimenomaan tuo etten halua pitää kauan istuvassa asennossa. Meillä kun pelkään kaupassa käymiseen menee pelkkiin ajomatkoihin tunti + se mitä kaupassa aikaa menee. Se miksi nyt halusin tuon telakallisen version oli se, että meillä on nyt käytössä kaksi autoa. Toinen on iso maantielehmä 7hengelle, jossa on kuitenkin suht lyhyet turvavyöt. Tuo aikaisempi istuin ei siihen autoon kunnolla asetu, joten tuohon olisi tarkoitus tietysti laittaa se telakka. Toiseen autoon kaukalo menisi kiinni ihan auton omilla vöillä, koska siinä turvavyöt ovat todella pitkät ja ah.. bmw:ssä turvavyöt on muutenkin "väärinpäin" joten kaukalon asennus on PALJON helpompaa kuin muihin autoihin. Vöiden lukitus on siis oven puolella, ei keskellä autoa niin kuin "normaalisti". 
Ja tarkoitus oli ensin ostaa myös tuollainen kaukalopussi, mutta äh. Ennestään meillä on tuon vanhemman tytön jäljiltä semmonen kevyesti topattu turvelo, ja tuo oli tosi hyvä, tykkäsin. Ja jos joku ei tiedä mikä ihme toikin taas on, niin tässä linkki: 

http://www.huuto.net/kohteet/tinttu-oranssi-turvelo-50-56/196574209

Ite pidin tuota monikäyttösempänä koska tuota voi käyttää helposti niin kaukalossa kuin vaunuissakin ilman pelkoa käsin paleltumisesta tms. Tuo kuvassa taitaa olla pelkkää fleeceä, meillä kevyesti topattu malli. 

Ja ainiin joo, meillä ollaan siirrytty kaukalosta pois yleensä 6-7 kk ikäisenä. Siinä vaiheessa kun mä en jaksa tuota kaukaloa enää retuuttaa, mikä on oikeesti helvetillistä hommaa parin kauppakassin kanssa :DD Se isompi turvaistuin on aina ollut semmonen, minkä saa asennettua autoon monella eri tavalla ja aluks tietysti ollut käytössä ei niin pystyssä istuva asento. Vaikka nyt esimerkiks viimeks ollut istuin, joka toiminut moitteettomasti :) 

http://pikkupiia.fi/tuote/68/212/britax-two-way-turvaistuin
 
Mulla oli muuten tuollainen "turvelo" tytöllä. Ja olin siihenkovin kovin tykästynyt. Erittäin hyvä. Ja sellaisen haluaisin löytää nytkin. Tosi paksumpana versiona kun oli vain gollege kangasta se edellinen. En muuten edes tiennyt et sillä on tollanen nimi . Se vaan tietysti meni kirpparilla kaupaksi silloin kun vielä tiennyt sitä koskaan enää tarvitsevani. Mutta siis suosittelen. Mulle tulikin tässä mieleeni et se kaukalolämpöpussi minkä perään tässä aiemmin ajatelin ei sovikkaan tosiaan meille kun se vanhan mallinen kaukalo käytössä. Ja vaunuihin siirrän makuulleen muutenkin mielelläni. Eli ihan samoilla linjoilla katusutariinan kanssa.


 
Takaisin
Top