Jälkivuoto

Rouva L.

Jostain jotain jo tietävä
Kuinka kauan teillä kesti jälkivuoto ja kohdun supistukset? Mulla nyt synnytyksestä 2 vkoa 5 pvää, pari päivää sitten yösiteestä löytyi aamulla jättimäinen klöntti. Nyt siteessä enää lähinnä jotain valkovuotoa muistuttavaa.
Vieläkin tuntuu sellaisia kuukautiskipuja muistuttavia nipistyksiä alapäässä, joten kohtu siis ilmeisesti vielä supistelee, vaikka vuoto on loppunut...
 
Vuotoa oli 5-6 viikkoa ja supistuksia en tuntenut yhtäkään. En tiedä vaikuttaako synnytystapa lainkaan asiaan (siis noihin supistuksiin), sektiolla meidän vauveli syntyi, joskin avautumisvaiheen päätteeksi eli supistus on kyllä tuttu tuntemus :D
 
Mulla kesti vissiin viitisen viikkoa jälkivuoto. Mulle kylläkin sanottiin synnärillä, että jotain pieniä hyytymiä voi tulla jälkivuodon mukana, sellaista kuin menkkojenkin aikana, mutta isommista hyytymistä täytyy sitten soittaa sairaalaan. Voi olla kohtuun jäänyt jotain istukan palasia tms.

Mulle tuli n. 5 pv synntyksen jälkeen kovia alavatsakipuja ja luulin niitä jälkisupistuksiksi. Samaan aikaan nousi korkea kuume ja soitin sitten synnärille. Sanoivat ettei enää pitäis olla kivuliaita jälkisuppareita ja käskivät tulla näyttäytymään. Mulla oli kohtutulehdus ja sain siihen antibiootit, joilla se lähti. Kannattaa soittaa ja kysyä. En nyt halua pelotella, mutta jos on kohtutulehdus, niin se täytyy ajoissa hoitaa.
 
Reilu neljä viikkoa kesti jälkivuoto enkä supistuksia tuntenu ollenkaan, ensisynnyttäjä ei niitä kai yleensä tunnekaan plus et mun kohtu oli jo hyvin supistunu muutenki :)
Välillä tuli klönttejä vuodon yhteydessä mutta niistä ei kuulemma tarvinu olla huolissaan.
 
Mulla on synnytyksestä nyt 2 kuukautta 2 viikkoa ja yksi päivä ja edelleen tulee jälkivuotoa. Neuvolassa sanoivat pitkään että on normaalia että on useita viikkoja kestävää. Sitten kun vihdoin kahdeksan viikkoa synnytyksestä pääsin jälkitarkastukseen niin lääkäri sanoi että ei todellakaan ole normaalia ja pisti kiireellisen lähetteen sairaalaan.. Sairaalassa ultrattiin ja huomattiin että kohtuun on jäänyt istukanpalanen, Nyt sitten viikon päästä se kaivetaan ulos. Ihan ilman nukutusta.. :/

Eli jos se vuoto jatkuu niin suosittelen soittamaan ihan oikeille lääkäreille kun neuvolassa ne ei nähtävästi tienneet yhtään mitään..Harmittaa vaan ku en itse osannut epäillä neuvolatädin tietotaitoja niin että tän asian olisi voinut hoitaa nopeammin ja ehkäpä jopa helpommin..
 
Minulla ihan reilua vuotoa vielä, mitään klönttejä ei ole tullut ja jälkisupparit loppuivat 4 vuorokauden jälkeen synnytyksestä. Kirjoitin tuonne yleisiin jo aiheesta, mutta kysyisin vielä täältäkin..eli, onko kenelläkään kokemuksia siitä kun alapäässä on se tunne ettäö sieltä on valahtamassa jotakin ulos? Mulla todettiin (neuvolassa) että emättimen takaseinä tai vastaava olisi laskeutunut aika ales..? ja että se menee takaisin jälkitarkastukseen menessä, haluan tietty uskoa siihen mutta taas tänään kun piti käydä kakkosella niin en kertakaikkiaan uskaltanut, tuntu että alapää valuu kokonaan pönttöön..voinkohan enään koskaan käydä juoksulenkillä, olen nääs maratoonari..jotenkin vaan tuntuu että kaikki on pilalla, tosin onhan minulla ihanat KOLME lasta! Edellisestö synnytyksestä on kohta kolme viikkoa, tiedän että olen aika aikaisin liikenteessä näiden asioiden kanssa, mutta...
 
Edelliselle kirjoittajalle:

Kyseessä lienee lievä laskeuma, joka johtuu lantiopohjan lihasten löystymisestä. Voit itse parhaasi mukaan auttaa jumppaamalla lihaksia ja käyttämällä ulostetta pehmentävää lääkettä (ettei tartte ponnistella mikä pahentaa laskeumaa) ja kuituja ruuassa. Mutta jos tilanne menee ihan mahdottomaksi, niin laskeumia hoidetaan leikkauksilla, jotka voi tehdä selkäpuudutuksessa tai jopa paikallispuudutuksessa. Joten älä huoli, pääset varmaan tämän puolesta kyllä vielä maratoonille, kunhan aikaa kuluu ja tilanne korjaantuu :)

Mulla nyt neljä viikkoa synnytyksestä, ja jälkivuotoa tulee edelleen vähän joka päivä, niin ettei ilman sidettä uskalla olla. Inhoa sinänsä, koska mun alapään limakalvot ei tykkää noista siteistä YHTÄÄN :-P odotan innolla aikaa että saisi olla taas normaalisti. Mä niin laitan sen hormonikierukan jt:ssä!!!
 
Mulla kesti jälkivuotoa 7-8viikkoa kaiken kaikkiaan. Joskin vain ehkä 2-3 päivää tuli vähän enempi (eikä silloinkaan enempää kuin kohtuullisesti vuotavissa menkoissa!) ja sen jälkeen melko lailla niukasti, välillä jopa loppui muutamaksi päiväksi.
Mitään jälkisupistuksia en tuntenu kyllä kertaakaan.:)
 
Mulla jälkivuoto kesti kokonaisuudessaan vain pari kolme viikkoa. Sairaalasta lähtiessä oli jo hyvin niukkaa vuotoa. Jälkisuppareita tuntui ainoastaan muutama päivä aina imettäessä.
 
Mulla jälkivuoto kesti alle kolme viikkoa.
Viitenä ekana päivänä vuoto oli kyllä tolkuttoman runsasta ja tarvitsin niitä sairaalan superhyper-siteitä, mutta sitten pärjäsin tavallisilla siteillä, ja lopuksi pikkuhousunsuojilla.
Mulla on edelleen pikkuhousunsuoja varmuuden vuoksi, mutta ei siihen ole enää ainakaan neljään päivään mitään tullut, toivottavasti ei enää tulekaan... :grin
Jälkisupistelut kesti pari päivää, niitä tuli aina imettäessä (vaikka olen ensisynnyttäjä).
 
Muokattu viimeksi:
Mulla kesti melkein 12 viikkoa :/ vaikka kerroin neuvolassa asiasta et on kestänyt tosi kauan, niin eipä oo sen kummemmin tutkittu.. jälkitarkastus kun oli, niin sattu oleen vuodosta välipäivä nii lääkäri meinas et ois loppunu sit jo.. tuli kyllä sen jälkeen viel muutaman päivän, mutta nyt vihdoin on se loppu ja kauhulla ootetaa tulevia kuukautisia..
 
Esikoisesta jälkivuoto kesti 5 viikkoa enkä kyllä jälkisuppareita tuntenut ollenkaan! Tosikosta sitten taas jälkisupistukset oli tujuja ja kesti sen vajaa viikon. Mutta itse vuoto kesti sen vähä vajaa 10 viikkoa!
Nyt kaikki ok ja eteenpäin mennään :)
Ja tuosta tosikon jälkivuodosta gynekologi tuumasi että sen 10 viikkoa kärsii vuotaa ja sitten tutkitaan ja tutkittiinkin eikä mitään kummempaa löytynyt syyksi :)
 
Jälkivuoto tais kestää noin kuukauden. Supistukset loppu jo sairaalassa, enkä oikein edes muista et olis ollutkaan erikoisemmin.!
 
Takaisin
Top