Jälkiviisastelu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ee
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
- Meillä 50 senttiset vaatteet mahtui melkein kuukauden ja koko 56 alkaa nyt vasta kahden kuukauden iän tullessa käydä pieneksi. Ja meillä oli noita kokoja vähän liian vähän, koska pyykkiä tuli paljon enemmän kuin osasi arvata. Välillä joutui laittamaan epäsopivan asukokonaisuuden, kun saman päivän aikana meni pyykkiin niin monta vaatetta. Mikäli ensi kerta tulee, hankin vähän enemmän kumpaakin kokoa.

- Lyhytvartiset sukat ja tumput ei pysy.

- Vaunurunkoon sopiva turvakaukalo on ollut ihan mahtava juttu. Meillä ei nimittäin ole edes autoa, mutta turvakaukalo on ollut käytössä silti lähes päivittäin, koska
a) masuvaivainen vauva viihtyy paremmin pystymmässä asennossa, mikä toteutuu turvakaukalolla vaunuillessa hyvin. b) ihan pieni vauva viihtyi kaukalossa myös siksi, että oli siinä pehmustetussa tuolissaan niin turvallinen olo turvavöissä, isossa vaunukopassa heilahtelisi töyssyissä ja mä'issä.
c) shoppaillessa suuri etu, että vaunukokonaisuus on näppärän pikkuinen. Ison vaunun kanssa kapeat käytävät ovat vaikeita. Kävin Hulluilla päivilläkin vauvan kanssa kahdesti.
d) Meillä on sellainen turvakaukalo, jonka saa keinumaan lattialla, joten se toimi sitterinä nämä ekat 2 kuukautta. :)

- Nyt ollaan hankittu sitteri, jossa vauva pystyy paremmin liikuttamaan käsiä ja jalkoja ja päätään. Ajattelin, ettei tarvittaisi moista, mutta se on todella hyvä vekotin. Meillä on tuollainen Baby Björn (käytetty), jossa istumakulmaa saa säädettyä. Heijaa sopivasti, käännettävä, helposti pestävä päällinen. Ei ole moottoroitu eikä soi. Vauva viihtyy siinä katselemassa melko hyvin. Nytkin se katsoi, kun minä istuin tässä, kunnes nukahti tuohon.

- Unelma kantoliinaelämästä ei toteutunutkaan sillä tavalla, kuin olin ajatellut. Ihan pieni vauva pitää rengasliinaan laittaa jalat mytyssä. Vauva kyllä nukahtaa liinaan, mutta ei pysy tyytyväisenä kauaa. Oletan, että tuo asento on huono. Joudun siis odottamaan liinailun kanssa, kunnes jalat saa laittaa toisella tavalla. Huomasin myös jo nyt, ettei liina ole mitenkään täydellinen "hands free" kuten väitetään. Oli oikeastaan tosi vähän asioita, joita pystyi tekemään vauva liinassa. Ei voi kumarrella, ei nostella, käsin tiskaaminen ei luonnistunut, ei tiskikoneen tyhjentäminenkään. Itse asiassa vauva ei tykännyt olla liinassa silloinkaan, kun istuin, vaan pelkästään seistessä ja kävellessä. Höh. Onneksi oli tuo sitterinä tuurannut turvakaukalo varasuunnitelmana!

- Unelma maidon säilömisestä ei toteutunut (ainakaan vielä). Rintapumppu ei ollut minulle sopiva vaikka olikin hintava, ja käsin lypsäminen on työlästä. Lypsän nyt sen verran, että saan siihen D-ötipat ja Disflatylin, mutta mitään pakastamisia en voi kuvitella tekeväni. Tällä hetkellä täysimetys onnistuu, mutta kiinnostusta ja aikaa mihinkään varastointiin ei kyllä ole. Toisin sanoen: korvikekin on kelpo juttu, jos miehen tarvii vauvaa jossain vaiheessa syöttää. Korvike on kelpo kaveri myös kaupunkireissuilla, kun ei ole varmaa, onko hyvää paikkaa imettää. Minä kun en halua imettää kaiken kansan nähden missään torin kulmassa.

Neuvoni onkin, että uskoo paremmin sitä neuvoa, ettei elämää vauvan kanssa voi suunnitella etukäteen. Tosi moni asia riippuu siitä, minkälainen vauva sattuu tulemaan ja minkälaisia asioita äitinä sattuu juuri itse kaipaamaan tai minkälaisia asioita ylipäänsä pystyy tekemään.

Mie vielä lisäisin että kun ihmiset kyselee lahjatoiveita: LAHJAKORTTEJA! Oon huomannut nyt, että haluaisin mielummin lahjakortin jolla ostan pari upouutta just sellasta vaatetta mitä tahdon, kuin otan kassillisen käytettyjä vaatteita joiden kohdalla puolet on sitä "just joo...."-kamaa.

Meillä kaikilla on NIIN erilaiset fiilikset siitä että mitkä vaatteet on vauvalle parhaita, ja itseasiassahan on kyse siitä että mitkä vaatteet on _itselle_ parhaita. Mie en haluaisi yhtiäkään housuja missä on avolahkeet, vaan pitäs olla sellasia umpinaisia ettei sukkia tarvi. Ja mielellään sitä veluuria materiaalina, se ei kovetu niinkuin jotkut colleget.

Kietaisubodyt ei ole kivoja, vaan sellaiset missä on ne päällekkäin menevät olkapään ompeleet (en osaa ees selittää, h&m myy sellasia ainakin) ja mahdollisimman vähän neppareita KIITOS! Ei siellä bodyn haarovälissä tarvi 3 nepparia, 2 riittää mainiosti. Ja ne nauhat, voi helvetti mitä hullujen hommaa.

Hassua miten mulla on ihan päinvastaisia kokemuksia :-)

Meidän vauva ei viihdy sitterissä TODELLAKAAN viittä minuuttia kauempaa. Lasken hänet nykyään siihen vain kun ollaan käyty suihkussa, oman kuivaamisen ajaksi.

Meidän vauva INHOAA turvakaukaloa ja siinä olevaa "mytty"-asentoa. Yrittää äheltää asentoaan paremmaksi siinä onnistumatta ja sitten alkaa huuto. Mun on ajeltava pitkin pientareita niin että tärisee koko auto niin silloin malttaa olla hiljaa. Ja ne turvavyötkin ahdistaa vauvaa. Mutta kaukaloon sopivat rattaat on kyllä ihan huiput!!

Kantoliina on meillä ihan huippu. Vauva on siellä kehtoasennossa tai kantorepussa sammakkoasennossa ja pystyn helposti imuroimaan, tiskaamaan, meikkaamaan ja tekemään ihan kaikkea. Se on meillä ihan pakollinen kun asutaan kerrostalon kolmannessa ilman hissiä ja omistetaan koira. Me lenkkeillään kantoliinassa/repussa 3-4 kertaa päivässä.

Haha :D Hauska lukea näitä kun menee osa asioista meillä ihan päinvastaisesti. Aloitetaas:

- Meillä sitteri oli ihan hiton hyvä hommaus. Meillä on niitä itseasiassa kaksi. Yksi ihan tuiki tavallinen emman sitteri missä voi säätää selkänojaa ja jalkatukea. Ipana viihtyy siinä erinomaisesti aamulla ja aamupäivällä. Yleensä siirtelen tätä sitteriä mukana kun käyn suihkussa, meikkaan, teen ruokaa jne. Vauva tykkää tapittaa siinä äidin tekemisiä ihmeissään. Sitten on "iltasitteri", kun meillä itketään iltaisin kun ei ole kiva käydä nukkumaan, tai joskus kakka ei meinaa tulla. Ostettiin tutulta 40e sellainen 220e arvoinen sitteri missä oli pieni vika, se ei heilunut kunnolla. Mies korjasi sen ja ipana tykkää hengailla keinussa aina illasta kun kummatkaan meistä ei jaksa enää kannella ja hyppyytellä vauvaa pitkin asuntoa. Meillä ei tykätä yhtään turvakaukalosta! Huuto alkaa heti kun ipanan sinne pistää. Kaikki automatkat ovat yhtä helvettiä kun ipana huutaa kuin hullu takapenkillä. Heh, heh. Tulee kivat automatkat vanhalle kotipaikkakunnalle n. 200km päähän.

- Vaatteista. Meillä on menossa koko 62 ja osa niistäkin alkaa näyttää jo pieneltä (yritettiin eilen mitata ipanaa ja saatiin tulokseksi n. 60cm o_O ). Kokoja 50-56 ei tullut käytettyä juuri yhtään ja osa ihan uusista kuteista meni suoraan käyttämättömänä varastoon. Ulkopukuja meillä on ihan liikaa. Ostettiin itse yksi 68 kokoinen talvea varten ja se on ainut mitä tulee varmaan käytettyä. Lahjaksi saatiin paljon rumia ja liian ohuita ulkopukuja mitä ei tule käytettyä yhtään. Niitä on siis turha hamstrata, ne kannattaa ostaa kun vauva on jo kainalossa, ellei tarve toisin vaadi.

- Pienivartiset sukat on täyttä skeidaa! Ja niitähän mä ostin vaikka mitä kivannäköisiä ja erivärisiä pareja mitkä voi suoraan heittää roskiin. Oikein ketuttaa että tollasia p.. sukkia edes myydään!

- Bodeista, mä taidan pukea ipanaa aina vain vaatteisiin mitkä on lämpimät ja näyttää mun mielestä hyvältä. Kyllä vauvan päälle saa ihan tavallisenkin bodyn, eli ei sitä kietaisumallia. Itseasiassa en ole tainnut käyttää niitä kietaisumalleja kuin pari kertaa. Niitä on ärsyttävää ja hankalaa sitoa kiinni etenkin jos vauva venkoilee yhtään. Ne nepparikietaisubodyt vai mitä nyt ovatkaan, on ihan ok.

- Meillä käytetään yöpukuja, ollaan käytetty niitä ihan alusta asti ja ne kuuluu meidän iltarutiiniin (olen ajatellut että ipana tajuaa sitten jossain vaiheessa että kun iltahämärässä laitetaan yöpuku päälle niin se tarkoittaa nukkumaanmenoa. Yöpukuja meidän on täytynyt hommata monta kappaletta lisää! Niitä saattaa mennä kolmekin illan aikana vaihtoon.

- Puklurättejä käytetään PALJON päivän aikana. Meillä pyörii niitä olohuoneessa pari, makkarissa pari ja vaunuissa yksi. Heittelen niitä aina kerralla pesuun ja viskaan uudet käyttöön :D

- sähkökäyttöinen rintapumppu on hieno vehje! Sitä tulee käytettyä melkein joka päivä. Sillä saa kätevästi pumpattua maitoa talteen mitä voi sitten ottaa varoiksi mukaan jos on lähdössä jonnekin julkiselle paikalle mistä ei löydy hyvää paikkaa imettää (en tykkää edes ideasta alkaa tekemään sitä missään muualla kuin kotona).

Mä olen huomannut etten mäkään juuri noista kietasubodeista välitä. Kaikki niitä kovasti kehui mutta oon kyllä todennut ihan perusmaukkabodyn olevan jopa helpompi, varsinkin tällaiselle rannekipuilevalle.

Myös imetysliivejä olis pitänyt tajuta ostaa ennakkoon - myös niitä yöllä käytettäviä. Imetyspaidatkin oon huomannut erittäin tarpeellisiksi ja niitäkin olis kandennut ostaa ennen kun synnärille lähti...

Sitteri on myös meillä hittijuttu!

Jos tässä tulevaisuudessa meille siunaantuu lisää lapsia niin olis myös hyvä olla sellanen kotiapteekki kun sairaalasta kotiin pääsee. Musta tuntuu että meidän apteekin henkilökunta tuntee mut jo kun saanu rampata siellä alituseen, millon vauvalle pierulääkkeitä ja itelle kaikesta tissirasvoista ummetuslääkkeisiin jne. En tosiaan tajunnut mitä kaikkea sitä tartteekaan tähän synnytyksestä toipumiseen...

Harsoja ja imetysliivejä ei tunnu koskaan olevan liikaa. Molempia suttaantuu kiitettävästi. Harsoja on nyt joku 15kpl ja just ja just riittää. Imetysliivejä on nyt neljät ja nekin tuntuvat riittävän. Alkuun oli vaan kahdet ja sit joutui vähän liian likaisissa välillä olemaan :(

Jännä tosiaan, miten kaikilla erilailla. Oon eniten yllättynyt siitä, että minä maailman kriittisin tyyppi en oikeestaan oo näistä asioista vielä stressaillu. Alussa lähti järki vaipparumban kanssa, kun kaikista tuli läpi, ja siitä seurasi pyykkirumba, kun niitä 50cm vaatteita ei ollut tarpeeksi. Ja sitten bebe sai olla vallankin liian suurissa vaatteissa. Se on nyt tasottunut, ja toivois melkein, että sais vaihtaa vaatteita useemmin. :)

Ehkä niitä liivejä sitten vois olla itellä enempi? Mullakin on kahdet, ja hikoilun ja maitosotkun vuoksi sais vaihtaa varmaan päivittäin.
Imetykseen sopivia vaatteita on joutunut miettimään kyllä. Mulla on yksi imetyspaita, ja sitten mamaliciousin niitä yhden koon toppeja sata, jotka voi vain vetää alas, mutta muiden kanssa on säätämistä. Se sitten määrää paljon OMAA pukeutumista.

Meillä kuitenkaan ei ostettu mitään aineita (öljyjä tms) etukäteen, paitsi talkkia, joka on ollut tarpeellinen jäätävän vaippaihottuman vuoksi. Harsoja oli miljoona, ja ne on riittäneet oikein hyvin. :) Meillä valkoset on peppua varten ja niitä käytetään kuivaamiseen (ei siis tavan pyyhkeitä), ja värikkäät sitten syöttöä varten/vaunuihin jne. Meillä ei juuri puklailla, mutta muuten kyllä leikitään ja sotketaan tissillä. :D

Ulkopuku taas saisi olla pienempikin. Ostin kaksi 0-3kk pukua, ja molemmat on vieläkin isoja - vaikka neiti on varmasti jo yli 52cm ja painoi eilen neuvolassa 4290g.

Ehkä hankkisin enemmän niitä bodeja, joissa on ne suljettavat hihat, kun tumput ei todellakaan pysy ja kynsiä en oo vielä uskaltanu leikata. Muuten mulle on aivan sama pukea vauva minkälaiseen tahansa bodyyn, siitä en jaksa tehdä ongelmaa. :)

Meillä on baby björnin sitteri ja saatiin sitä alkaa nyt käyttään (2vkon suositus), ja kyllä se siellä viihtyy sen tovin. Tää kaveri on vaan niiiiiin äitin tyttö, että paskat se jaksa kauaa keskenään seurustella.
Meillä taas viihdytään tosi hyvin kaukalossa ja vaunuissa. Kaukaloon rauhottuu ja nukahtaa melkein heti ja vaunuissakin mulla on se äippäpaketin toppapussi, joka supistaa vaunun sisätilaa niin kivasti, että siellä on mukava ja turvallinen olla.

Ja vinkiksi - meillä tosiaan on vähintään se rupsukakka jokaisessa vaipassa ja muutoin siellä on kunnon velliryynärit, ja vauvan peppu on tosi palanut ja haavoilla aivan siinä peppureiällä, niin saatiin EILEN vinkki neuvolassa Mitosyl-voiteesta ja ostettiin toki heti ja otettiin käyttöön (kyllä, apteekissa on täälläkin pitänyt ravata), ja nyt on jo parempi peppu! Eli superloistavaa ainetta. Haisee pahalle, mutta toimii. :)

AinoS, meillä on kyllä todella samanlaisia ajatuksia ja kokemuksia näin yleensäkin (yhteensattumia?), välillä saa miettiä ootko kaksoisolento. :D

Yksi juttu tuli vielä mieleen ainakin city-äitien vaunuilun kannalta: olisi kannattanut vähän vilkaista etukäteen, missä on minkäkin kaupan ja kauppakeskuksen hissi. Koko keskusta näyttää nyt ihan erilaiselta, kun on täytynyt kierrellä ja kaarrella ihan eri sopukoissa sen mukaan, mistä pääsee vaunuilla kulkemaan ja mistä ei :). On jopa tullut vastaan katuja ja reittejä ja liikkeitä, joihin ei ole vaunujen kanssa mitään asiaa, kun on liian jyrkkä mäki tai monta porrasta välissä tai liian ahdas oviaukko.

Itse tein sen virheen että ostin monta paria imetysliivejä viikkoa ennen vauvan syntymää. Ajattelin ettei rinnat nyt enää voi kauheesti suurentua kun turposivat massiivisiksi jo heti alkuraskaudesta. VÄÄRIN. Ei oo mitään toivoo että ostamani rintsikat mahtus päälle!

Mä en ole juurikaan ostanut imetysvaatteita, muutamia olen saanut siskoltani. Ne on ihan hyviä jos on vieraita tai on jossain reissun päällä, mutta täällä kotona olen melkein joko ilman yläosaa tai sitten olen ihan vaan hihattomassa topissa. Eli olen ihan tyytyväinen etten käyttänyt näihin paljon rahaa.

Meillä myös olisi käyttöä useammalle sellaiselle "tumppubodylle". 50senttiset vaatteet alkaa nyt käydä pieniksi, 56 koko tulee sopivaksi. Monsteri kun syntyi niin pienenä, niin meillä nuo pienimmät koot tulivat ihan tarpeeseen ja olivat vielä vähän isojakin vastasyntyneelle.

Äärimmäisen tyytyväinen olen ostamaani toppapussiin. Se on äärettömän helppo pukea pienelle, on riittävän pitkä että varmaan menee koko talven ja huippubonuksena siinä on aukko turvakaukalon vöitä varten. Ihan huippu vaate!

Takaisin