Jälkiviisastelu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ee
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Ee

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Mie ajattelin tehdä tällaisen ketjun nyt kun olen jo saanut maistiaisia tästä vauva-arjesta. Jos vaikka kertoisi asioita, mitkä meni toisin kuin ajatteli, ja mihin ei osannut varautua, ja mihin varautui liikaa!

Mulla on mielessä tässä muutamia käytännön pikkujuttuja:

Harsot:
Niitä ei ole tarpeeksi koskaan. Jos sinulla on 5, hanki 15 lisää

Pyyhkeet:
Siis ne millä kuivaat vauvan pyllyn vaipanvaihdon yhteydessä. Pienet käsipyyhkeet on liian pieniä, ja normaalipyyhkeet liian isoja. Kannattaa hamstrata sellaisia keskikokoisia pyyhkeitä. Harsot ei oikein toimi tässä, kun vauvalle tulee nopeasti kylmä pyllypesun jälkeen.

Vaipat:
Älä hanki yhtä pakettia valmiiksi, hanki 5. Niitä kuluu ihan älyttömän paljon ja sitä vielä voimistaa se, että aika kuluu tosi nopeasti vauvan kanssa! Päivät vaan vilisee ohi.

Tutti: Hemmetin hyvä äänenvaimennin jos kelpaa. Alettiin käyttää muutama päivä sitten kun ensin hurskasteltiin että "ei meidän vauvalle tuttia..." Mutta kyllä se säästää kaikkia, jos pitää odottaa vaipanvaihdon/kylvyn/pukemisen ajan ruokaa. Ja parempi tutti kuin peukku! Varsinkin kylvyn jälkeen tutti näyttää maistuvan vaikkei muuten niinkään.

Vauvan pukeminen:
Pue vauva niinkuin pukisit itsesi. Jos sinulla on t-paita ja shortsit ja hiki, vauva ei tarvitse kyllä enempää.

Kosteuspyyhkeet:
Hanki pakkaus, missä on "kansi" minkä saa kiinni. Eivät kuivu, on nopea ja helppo yhdellä kädellä sulkea, ja tulee vaan yksi pyyhkin kerrallaan eikä 5. Esim. Libero <3 Natusan paska. Käteviä sekä kotona että reissussa, tai jos juuri vaihdat vaippaa ja tulee vielä pissi mitä ei viitsi pestä.

Osaa näistä kertomistasi huomioista oon itekki pähkäilly, esim. just tuo harsojen kulutus, ettei nyt liikaakaan niitä hamstraa mutta nyt uskon että meillä on ihan liian vähän.. :D Toki kaiken huomaa ja oppii kun se vauva sieltä sitten arkea tulee piristämään, mutta just se, että joku kertoo omia kokemuksiaan niin auttaa kuitenkin varautumaan. :grinVarsinkin kun välillä kun tuntuu ettei tästä tule yhtään mitään, enhän minä nyt mitään vauvaa osaa hoitaa!

Mä en ollut tajunnut ollenkaan, että vauvan pyllykin pitää kuivata :D Tuntuu tosin, että monet kummiskin käyttää harsoja siihen... Joo ja oon miettinyt, onks meillä liikaakin harsoja. Tavallisia on 11kpl ja vaipoiksi tarkoitettuja 13 kpl (mut ei ole tietoa onnistuuko harsovaippailu...).

Harsoja voi käyttää niin kaikkeen!! Meillä oli just tyyliin 5kpl ja oltiin heti pulassa, joten niitä kandee kyllä olla! Meillä käytettiin kyllä vauvavaiheessa hoitoalustan suojana/pyllypyyhkeenä, kun likaantui kakasta/pissasta, heitti pyykkikoriin ja VIERESSÄ olevasta korista puhdas tilalle. Kaikki kandee olla helposti saatavilla :)

HUOM! Meillä hoitopöytä eri huoneessa kuin vesipiste. Yksi yö lähdin pesemään vauvan peppua viereiseen vessaan, olin jo ottanut vaipan poies hoitopöydällä, eikä pepun suojana ollut mitään, kun tuli PRAAT ja maitokakat lensi kaaressa kylppärin lattialle, seinille, pytyn päälle.... Pesin vauvan pepun ja herätin miehen kello 03 yöllä siivoamaan kylppäriä "tuli kakkakatastrofi!!!!". Onneks oli laatoitettu kylppäri, niin suihkulla vain siistiksi.. Sen jälkeen ei enää vauvan peppu paljaana kävelty pesulle..

Joo, harsoja meillä käytetään:
  • Hoitoalustan suojana
  • Ruokalappuna
  • Pyyhkeen korvikkeena
  • Nenäliinana
  • Hien pyyhintään äidin/isän otsalta
  • Jopa tiskirättinä tarpeen mukaan
  • Maidon kuivaamiseen tisseistä
  • Ja jatkuu vaan!
Ja niitä on helppo pyykätä kun kuivuvat niin nopeasti! Mulla on sellainen aina olalla tai vyölenkissä kun vauvaa höösään :thumrightLisäksi niitä pitää olla muutama hoitolaukussa reisua varten, sängyssä, vaunuissa, sohvapöydällä...

Jos tulee pikkunen vauva, Pampersin vaipat istuu paremmin vaikka olisivat liian isoja, kuin Liberot. Ne Liberot on jotenkin kamalan kovia ja karkeita...

Ja hankkikaa korvatulppia / kuulosuojaimet. Oikeesti. Hankkikaa! Meidän vauva veti itkuvolyymin yhtäkkiä kaakkoon, mie jo ajattelin että eihän tää vauvan itku niin paha ole... mut hän vaan lämmitteli ekat elinviikkonsa :biggrin Mulla on aika herkät korvat koville äänille ja mun on ihan pakko pitää kuulosuojaimia silloin kun vaavilla on ilmavaivoja koska silloin hän itkee KOVAA

Mä olen potenut välillä pientä morkkista siitä, että olen miettinyt tuota korvatulppa-asiaa. Töissäkään en tee mitään ilman korvatulppia ja joskus kylälläkin kuljen tulpat päässä. Käytän siis kotonakin varmasti tulppia jos käärön volyymi nousee liikaa. Mitä sitä itseään rasittaa liikaa jos ei ole pakko. Kyllä ne tulpat päässä kaiken kuulee, mutta vaimentaa kivasti pahimmat melupiikit. Kun nyt sais kuoriuduttua ensin :)

Niin ja kuivurin hankkimisen myötä huomasin, miten paljon pehmeämpiä niistä tulee kuivurissa vs narulla kuivuen. Ostettiin ihan markettiharsoja, joltain saatiin paketti Name it-harsoja ja sit kestovaippoja (kokeilin ehkä 5kertaa, ei ollut mun juttu..) ajatellen hankin jotain luomuharsoja (popolini) ja ne on kyllä ehdottomasti kaikkein pehmeimmät!

Niin ja liivinsuojuksia, ja rintaliivejä joissa voi nukkua. Mie oon pitänyt tissiliivejä 24/7, ainoastaan suihkussa pois, kun muuten sitä maitoa on joka paikassa! Sängyssä on vielä varalla patjansuojus jos liivinsuojus vaikka yön aikana siirtyy pois paikaltaan. Liivinsuojuksia menee melkein samassa tahdissa kuin vaippoja, jos kovasti "vuotaa yli". Yöllä mulla on sellasia toppiliivejä, mitä pidettiin teininä harjoitusrintsikoina :biggrin

Niin ja kuivurin hankkimisen myötä huomasin, miten paljon pehmeämpiä niistä tulee kuivurissa vs narulla kuivuen.

Kyllä olisi ihan ykkösjuttu, varsinkin jos ei malta/kerkeä pyykätä sitä mukaa kun tulee, on äkkiä pulassa. Hankintalistalla on :D

Vinkiksi hei, että yöliiveinäKIN toimivia Suomessa n.50€ maksavia Bravado Body Silk Seamless-liivejä saa n.15-17€ halvemmalla täältä: http://www.nursingbra-shop.co.uk/
Oon ostanut tuolta useammat, ja aina tulleet luotettavasti ihan muutamassa päivässä postilaatikkoon suoraan.
Mulla ei liivinsuojat oikein aina auttaneet, piti parikin kertaa yössä vaihtaa kuiviin ja kun lisäksi sitä hormoneissaan hikoili aika tajuttomasti, niin olisi pitänyt pestä liivejä paljon useammin, ettei olis kamala döfä ;) eli niitä kyllä tarttee useamman parin. Tällä hetkellä mulla menee vielä M-koon liivi tuota mallia, mutta auta armias kun maito nousee, niin pakko olla L, ja vaikea uskoa siinä vaiheessa, että nuo M-kokoiset on joskus mahtuneet ja että tulisi vielä joskus mahtumaan..

Juuri katselin netistä noita imetysliivejä :) Olenkin kuullut, että nämä Bravadot oli hyviä. Mitenkähän ne soveltuu hieman isommille rinnoille :cool01 Itsellä on tavalliset rintaliivit siis 70 F. Tuolla taulukolla oli, että M-koko, mutta varmaan pitää varmuuden vuoksi ottaa L, jos näihin päädyn :) Toiset vähän samalaiset oli Bebesin-sivuilla; nuo Cake Lingerie, onko kenelläkään niistä kokemusta?

Lilli, mä ehkä sinuna ottaisin kuitenkin M-koon... tai vaikea sanoa, mut oman kokemuksen mukaan tuo taulukko piti aika hyvin paikkansa. Koko oli 75D ja kokeilin noita kaupassa ja mietin tosi pitkään, ottaisinko S- vai M-koon. S:ssä kuppi oli vähän pieni, mutta M:ssä taas se ympärysmitta olisi saanut olla vähän tiukempi. Valitsin sitten M:n (kuten taulukko kehottaa), ja on ollut ihan hyvät. Mutta haluaisin/halusin etenkin aluksi, että olisi mahdollisuus saada ympärystä vielä hiukkasen tiukemmallekin. Eli epäilen, että sullakin voi tuntua vähän löysältä siinä L-koossa... Mut ehkä joku enempi samankokoinen osaa neuvoa paremmin. Joissain kaupungeissahan noita pääsee koittamaankin, ainakin Helsinki-Tampere-JKL löytyy kaupat.

Hannatuuli, kiitos hyvästä linkkivinkistä! Juuri kyseisiä liivejä olen katsellut, ja onhan tuossa jo aikamoinen säästö versus Suomen hintoihin. Ja aina, kun voi säästää - se on hyvä juttu! Ajattelin varmuudeksi käydä sovittelemassa liivejä kaupassa ja tilata sitten sen mukaan. Niitä kyt kuitenkin tarvitsee enemmän kuin yhdet.

Voihan vimpulat! Ei taidan täältä Savon sydämestä löytyy kaupasta noita Bravadoja :smiley-angry019 Ajattelin, että tilaisin Bebesistä kokeiltavaksi, mikäli ei oo hyvät niin palauttaa. Kai ne voi palauttaa, jos ne ei ole hyvät :confused004 Vai mitenhän se palautus tuonne ulkomaille, jos sieltä tilaa.

Mulla on kokoa 70F tai G ja tilasin noi liivit koossa M. Ei tosiaan oo liian pienet, munkin mielestä sais mennä vielä kireemmällekin. Itsekin arvoin silloin pitäiskö ottaa kokotaulukosta huolimatta L, mutta onneksi en ottanut. :)

Miten se onkin että aina noissa joustavammissa liiveissä menee nuo koot juuri noin päin arsea! Mut kunhan ne on sopivan venyvät, mielummin ottaa sen pykälää pienemmän kuin järki sanoo. Tissit on muuten suurimmillaan varmaan kolmantena päivänä kun maito nousee (varmaan yksilöllistä). Sairaalasta tultiin, ja olin suihkuun menossa, ja totesin vaan että voi hyvä luoja... ja miehelle sanoin että kato mua! Ja sen leuka meinas loksahtaa lattiaan ku mulla oli ku mitkäkin hunajamelonit, ja miten kuumat ja kipeät ne oli, kamalaa, silloin oli kyllä pumppu rakas ystävä! Kirjaimena sanoisin että mentiin jo H-luokkaan, onneksi se kesti vaan muutaman päivän ja nyt on taas joku E-kuppi.

Mä olin kokeillut etukäteen liikkeessä, niin tiesin sopivan koon. Ulkomaille en oo ikinä palauttanut, ja silloin joutuu maksaa postikulut, sen verran tiedän, mutta käytännöstä ei mitään tietoa, miten pitää toimia..
Mulla yleensä ehkä 80C tai D tai jotain sellaista, vaikea sanoa, kun oon käyttänyt noita imetysliivejä niin pitkään :D lopetin siis esikoisen imetyksen vasta kun tän uuden raskauden myötä kävi liian kivuliaaksi :) Esikoinen silloin about 2v. Mietinkin olisko se syynä, etten oo huomannut rintojen koossa juuri muutosta raskauden myötä.

Meidän poika on ollut kotona kohta kaksi viikkoa, ja tässä mun huomioita tällä hetkellä:

- 20 harsoa ei todellakaan ole liioittelua. Ostin ihania kuviollisia sekä perusvalkoisia, ja niitä on tällä hetkellä puhtaana 8 kappaletta, muut pyykissä tai käytössä (vaunujen tuulensuojana, hoitolaukussa pari, imetystyynyn päällä, pojan sängyssä selän puolella blokkaamassa, että pysyy kyljellään, hoitoalustan päällä, jne)

- Hoitoalusta edestätäytettävän pesukoneen päällä on meillä aivan loistava ratkaisu. Hoitopöytää emme edes harkinneet (plus että löysin todella kivan hoitoalustan Ellokselta, mustalla pohjalla valkoisia tähtiä:) ). Alustan vieressä on kori, jonka virkkasin trikookuteesta, ja siellä on vaipat, topsit, pumpulit, talkit, jne ja puhdistuspyyhkeet

- Kietaisubody neppareilla on ihan huippu keksintö! Ellokselta (sorry vahinkomainostus) tilaamassani starttipaketissa oli noita ja kirpparilta löysin myös pari. Todella toimiva, ei tartte pelleillä narujen kanssa ja nuo ovat meidän pojan vartalon mallille just passelit

- Kirpparilta löytyi myös kaksi Tutan vetoketjullista unipussia, ovat myös todella käteviä. Poika ei potki peittoaan pois ainakaan vielä, vaikka kova onkin liikehtimään, mutta jos vaippa on pakko vaihtaa yöllä, unipussi minimoi raivarin mahdollisuuden (ainakin toistaiseksi). Meillä on myös yksi, jossa on naru "jalkopäässä", mutta vetskari toimii paremmin.

- Rela-tipat, joissa on D3 samassa tuntuu olevan hyvä vaihtoehto (aloitin pari päivää etuajassa ennen kahden viikon ikää...). Poika huutaa ilmavaivoja muutaman kerran päivässä, mutta vielä ei ole ainakaan sietämättömäksi käynyt.

- Pierujumppa on pop. Kun poika alkaa huutaa ilmavaivoja (tunnistan sen itkun jo, alkaa yhtäkkiä yleensä heti täydellä volyymilla), hieron mahaa ja sen jälkeen työnnän polvet koukkuun (jahka poika lakkaa työntämästä jalkojaan suoraksi, on meinaan aika vahva, joten ei väkisin :D )

- Meilläkin 50-senttisen vaatteet jäivät käyttämättä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta

- 1-koon vaipat myös...suoraan kakkosiin, kohta varmaan kolmosiin

- Vauvan kakka ei juurikaan haise vielä, mutta kakkavaipoille vaipparoskis on toimiva ratkaisu

- Toistaiseksi n. 8 kakan päivävauhdilla liputan kertakäyttövaippojen puolesta

Ja kai sitä voi synnytyksestäkin jälkiviisastella:

- Itsellä ainoat synnykseen liittyvät odotukset olivat, että voisin synnyttää alakautta (lähinnä itsekseni tuota toivoin) ja että osaisin kuunnella itseäni ja toimia tilanteen mukaan. Molemmat toteutuivat vallan mainiosti. Luomusynnytys ei ollut mulle mikään itseisarvo eikä hyvän synnyttäjän mittari, ja olenkin tosi onnellinen siitä, että kivunlievitykset, joita sain toimivat ja että synnytyksestä jäi kaikesta huolimatta todella hyvä mieli.

- Repesin pahasti, mutta olen myös palautunut olosuhteisiin nähden erittäin hyvin. Jos seuraavassa raskaudessa (josta aloin puhumaan jo silloin, kun epiduraali alkoi vaikuttaa :D ) voin yhtä hyvin, aion myös jatkaa liikkumista viimeiseen asti. Siitä on oikeasti valtavasti hyötyä. Repeämisestä minulle ei traumoja jäänyt, ellei nyt mieli jälkikäteen keksi jotain. Seuraavalla kerralla varmasti jo lähtökohtaisesti vauvan kokoa seurataan eri tavalla (nyt siis 2 vkoa yli, 4,2 kg poika ja 3. asteen repeämä). Minulle ei ainakaan vielä sanottu, että joutuisin sillä mahdollisella seuraavalla kerralla väistämättä sektioon, mutta sepä on sen ajan murhe...

- Synnyttäneen naisen vartalo ja mieli on ihmeellinen. Sen pystyi toteamaan ihan omakohtaisesti. En olisi ikinä voinut kuvitella, että olen seuraavana päivänä synnytyksestä jalkeilla ja tajuissani hemoglobiinin ollessa 82.

Jatkoa saattaa seurata, jahka vielä tästä jälkiviisastun :)

Bodyt, missä on hihansuut kiinni on ihan ehdottomat. Tumput ei niin vaan aina pysy kädessä, ja pikkunen raapii kynsillä itseään (ja äitin tissiä, au...)

Takaisin