Jälkeiset

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Miten meni jälkeisten kanssa synnytyksessä?

Minulla on vain sektiokokemuksia, mutta kirjattu molempien kohdalla, että istukka irronnut painelemalla helposti.
 
Kaikista neljästä jälkeiset syntynyt varmaan 5-10min vauvan jälkeen ihan kevyesti painelemalla ja ponnistamalla. Osasta ainakin on minuun tökätty oksitosiinipiikki heti vauvan synnyttyä.
 
Molemmat istukat tulleet melko kevyesti noin 5-10min synnytyksen jälkeen, vähän painelua ja ponnistusta. Oksitosiini muistaakseen tuikattiin kummallakin kertaa heti vauvan synnyttyä, sen enempää kyselemättä.
 
Oksitosiinia pistettiin vauvan synnyttyä. Sen jälkeen tuli kevyesti ponnistamalla. Muistaakseni. Keskittyminen silloin ja muistikuvat nyt on lähinnä vauvassa.
 
Vielä ei ole kokemusta synnyttämisestä, mutta mielenkiintoista lukea, että Suomessa tuo oksitosiini piikki kuullostaa olevan aika vakio ilmeisesti? Asun ulkomailla ja täällä ilmeisesti synnyttäjällä on aika paljon sanan sijaa esittää omia toiveita, mukaan lukien sen pistetäänkö ja miten jälkeisten kanssa toimitaan. Yleinen tapa toimia on kuulemma että piikki annetaan pään synnyttyä, mutta muuten jälkeisten annetaan syntyä omia aikojaan (keskimäärin 20-60min vauvan jälkeen), ei siis painella tai vedetä napanuorasta, tai ainakin sitä vältetään mahdollisimman paljon. Napanuora yleensä klipataan sen jälkeen kun lopettaa sykkimisen ja sit leikataan n. 10min syntymisen jälkeen. Vaihtoehtoisesti voi myös toivoa, että napanuora leikataan vasta sitten kun istukka on syntynyt ja äiti itse haluaa, tai äärimmäisenä vaihtoehtona istukka ja napanuora voidaan ”paketoida” vauvan kanssa niin, että istukka kulkee vauvan mukana kunnes napanuora irtoaa itsestään, eli ei leikata ollenkaan. Itsellä on tällä hetkellä toiveissa, että napanuora leikataan sitten kun olen itse toipunut sen verran, että voin olla tilanteessa henkisesti läsnä. Oksitosiini piikistä en ole vielä tehnyt päätöstä, mutta tällä hetkellä tuntuu siltä, että jos oksitosiiniä ei ole tarvinnut käyttää synnytyksen aikana, niin sitten mieluummin sen välttäisin, mutta jos sitä on tarvittu jo synnytyksen aikana, niin ei siinä sitten varmaan yksi pistos lisää sen enempää haittaakaan.
 
Takaisin
Top