IVF/ICSI kokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eka kun mulle otettiin zumenon käyttöön vähennettiin estradot 1laastaariin ja nyt kun todettiin et zumenon on toiminut nii otettiin laastari kokonaan pois käytöstä. Tays:sta soittivat ja sanoivat ettei sitä kuuluis missään tilanteessa vähentää nii hämmentää hiukan.
Kuka ne sit vähensi? Aikamoinen moka kyllä! :(

Johis, onpa surullista :sorry: Voimia :Heartpink

Tirri, tervetuloa! :greet025

Nanna93, onpas käynyt moka!

3erry, mulla Menopur pitkä kaava ja hyvä vaste ollut. Mulla kokemusta vaan pitkästä kaavasta ja suhteellisen helposti on menny.

Maanantaina onkin punktio. Noin 12 hyvän kokoista follikkelia oli nähtävissä. Vappu sekoittaa hieman aikataulua tai enhän siis tiedä tuleeko siirtoa mutta viimeksi siirto tehtiin keskiviikkona. Nyt kai torstaina jos siihen päästään. Hieman alkaa jänskättää millainen on lopputulos :nailbiting: ja mitä jos ICSIllä ei tulos parane yhtään ensimmäiseen verrattuna. En tiedä onko meillä enää jaksamista lähteä kolmanteen yritykseen vaikka sinänsä en ole kokenut mitenkään erityisen raskaaksi hoitoja. Hoitojen välissä odottaminen rasittaa eniten.

Henna: onnea! :Heartred Mulla oli alkuraskaudessa ihan runsastakin verenvuotoa, ultrattiin pariin kertaan eikä selvinnyt mistä johtui. Menkkamaiset kivut ovat normaaleja, kun kohtu alkaa kasvaa :)

Nasukka: voi ei, onpa kurjaa noin pitkä kesäsulku :sad001 Missä olette hoidoissa? Me ollaan Naikkarilla, en ole ottanut selvää miten ovat kesällä kiinni, pitäis varmaan tarkistaa.

Täällä nyt ilmeisesti vihdoin kp1. Mulla oli Terolut-kuuri kesken, kun alkoi kovat menkkakivut ja kirkas vuoto (muuten alavatsakipuja ja välivuotoa ollut jo kolmisen viikkoa..). Eilen en ottanut enää Terolutia, ja näyttäis nyt olevan ihan kuukautiset, Progynova aloitettu. Kohti mahdollista siirtoa, iik! Nyt kun on tiputellut jo monta viikkoa, niin jotenkin vaikee uskoa että vihdoin alkais oikeesti menkat - odotan vaan kokoajan että kyllä se vuoto vielä tyrehtyy o_O
Naikkarilla myökin ollaa ja ihmetytti tuo uusiin tiloihin muutto ja sitä kautta pidempi sulku

Nii tuo viesti minkä naikkarilta sain ni siinä sanoivat että sulku alkaa 15.7 ja uusiin tiloihin muuton takia kestää poikkeuksellisen pitkään eli syyskuun alkupuolelle asti.

Nii tuo viesti minkä naikkarilta sain ni siinä sanoivat että sulku alkaa 15.7 ja uusiin tiloihin muuton takia kestää poikkeuksellisen pitkään eli syyskuun alkupuolelle asti.

Okei, kiitos tiedosta! Mulle varmaan oltais ens perjantain limakalvo-ultrassa kerrottu sitten toi kesäsulun ajankohta.. Ehkä tässä ehtisi hyvällä tuurilla 2-3 siirtoa tehdä ennen sulkua.

Saako muuten kysyä tämmöistä henkilökohtaista kysymystä, onko teillä kenelläkään ollut ylipainoa kun olette hoidoissa, mulla on lievä ylipaino jota siis laihdutan koko ajan pois. Noin 7kg kun sais niin ois bmi normaalin painossa. Tässä tietysti murehdin ja syytän itseäni että olenko pilannut lisääntymismahdollisuuteni täysin ylipainolla ja paljonko se vaikuttaa näihin hoitoihin.

Saako muuten kysyä tämmöistä henkilökohtaista kysymystä, onko teillä kenelläkään ollut ylipainoa kun olette hoidoissa, mulla on lievä ylipaino jota siis laihdutan koko ajan pois. Noin 7kg kun sais niin ois bmi normaalin painossa. Tässä tietysti murehdin ja syytän itseäni että olenko pilannut lisääntymismahdollisuuteni täysin ylipainolla ja paljonko se vaikuttaa näihin hoitoihin.

Reilu ylipaino, oliskohan täällä ollu 29 tai 30 BMI-raja, et pääsee hoidot aloittamaan ja olin just siinä. Elin ja elän edelleen muutoin terveellistä elämää (liikuntaa siis tulee, ei juurikaan alkoa, en polta), mut annoskoot on mun ongelma.

Selittämätön lapsettomuus. Ikä lähempänä 40 kuin 30. Kolme epäonnistunutta inssiä, toisen IVF:n tuoresiirto tärppäsi. Lihoin jonkin verran hoitojen aikana. Yhtä PASia varten on alkio pakkasessa ja hoitaja sanoi, että BMI:n pitää olla taas rajoissa ennen kuin PAS voidaan tehdä. Että painonpudotusta on tiedossa, kun imetys loppuu :)

Kyllähän se ylipaino voi tutkimusten mukaan vaikuttaa, mut aina on myös niitä joilla ei vaikuta. Mun yks ystävä on vielä lihavampi kuin minä, mutta kaksi lasta on hänellä. :)

Laihduttaminenkin on stressitila elimistölle ja stressikin voi estää raskaaksi tulemista. Toki me Aislinn ollaan ihan eri tilanteissa (7kg vs 30kg), mut jos mä olisin sä, niin yrittäisin lopettaa laihdutuksen ja yrittäisin vaan syödä terveellisesti (riittävästi) ja liikkua terveellisesti.

Mut nää painoasiat ei oo koskaan näin yksinkertaisia mielelle, miltä se ehkä näin kirjoitettuna vaikuttaa. Jollekin 1kg ylipainoa on kauhistus ja joku on aivan sinut 30kg ylipainon kanssa. :) Tsemppiä! :Heartpink

Muokattu viimeksi:
Enimmillään ollut n.5kg ylipainoa hoidoissa, eli samaa luokkaa. Lääkäri sanoi, että asialla ei ole merkitystä.
Olen kyllä itse sitä mieltä, että minulle "sopii" normaali BMI, eli tämä pienikin 3-5kg ylipaino vaikuttaa oloon, todellakin tuntuu siltä että kantaa mukana ylimääräistä kuormaa :/ juuri pohdin, pitäisikö laihduttaa nyt tauon aikana (olen käynyt myooman poistossa)...
En ole tietoisesti koskaan ollut "laiharilla", ajatus vähän inhottaa.

Ylipainoa on, en edes tiedä paljon painan kun en halua mennä vaaalle... Mut ainakin 15 kg vois helposti tiputtaa. Lääkäri ei kuitenkaan pitänyt sitä hoitojen esteenä, sanoi ettei mihinkään laihikselle suosittele alkamaan mut et vähän voisi kuitenkin katsoa mitä asian suhteen tekee. Karkkilakossa oltiin miehen kans molemmat alkuvuodesta muutama kuukausi, karkit on ehdottomasti se meidän pahe. Pullista ja kakuista ym voidaan kieltäytyä mut karkista ei :angelic:

Olen itsekin lukenut että ylipaino vaikuttaa raskautumiseen mutta varmasti sekin on vähän yksilöllistä, ehkä kuulun siihen osaan johon se vaikuttaa ja suuresti. :) Mulla tietysti saattaa yhdessä korkean iän kanssa olla jo vaikutuksia kun taas miettii että olisin nuorempi. No ehkä yritän karistaa nuo ajatukset nyt päästä ja edelleen liikkua ja syödä normaalisti, tottakai olen nytkin pitänyt huolta etenkin rasvan ja proteiinin saannista. Kiitos vastauksista. :)

Meitsin roskishaamu oli sitten tosiaan roskishaamu. :sorry: Lopetin luget dpo 12, koska kaikki testit olivat ihan blankkoa. Puhdasta negaa tuli vielä dpo 14, menkat aloivat 5 päivää lugen lopetuksen jälkeen, eli pari päivää myöhässä normaaliin aikaan nähden. Onko muilla luget viivästyttäneet kuukautisia?

Nyt uuteen inssikiertoon, mutta en jaksa olla yhtään toiveikas tai innoissani. Edelliskierrossa folleja oli kaksi, mutta lääkäri halusi nyt pienentää mun Letrozol-annostuksen ihan miniin, eli otan yhden tabletin kiertopäivinä 2, 4 ja 6. Tällä siis pyritään estämään useampien follien kehittyminen. Itse olin tietenkin innoissani kahdesta follista viime kierrossa, mutta koska niitä näytti kehittyvän aluksi jopa neljä, lääkeannosta täytyi pienentää. Nyt sitten pitäisi toivoa, että se (todennäköisesti) yksi ainokainen folli tässä kierrossa saisi raskauden aikaan, ja mun asenne on ihan "yeah, right..." Harmittaa, ettei menty vaan suoraan IVF:ään.

Tajuan itsekin, ettei ekan epäonnistuneen inssin jälkeen vielä kannata masentua, mutta silti ärsyttää ja harmittaa. :BangHead IVF päästään todennäköisesti aloittamaan vasta joskus elokuussa, sillä kesällä on tiedossa niin paljon hässäkkää ja reissuja, ettei hoidoissa käyminen onnistu. Ennen loppukesää olisi tosiaan tiedossa tämä yksi inssi ja pari luomukiertoa. Olen ihan toivoni heittänyt luomuilun suhteen, eli motivaatio on aika hukassa.

Kiitos kaikille lämpimästä vastaanotosta:) Oli pieni kynnys rekisteröityä ja ylipäätään kertoa siitä, että olemme menneet suoraan IVF-hoitoihin vain oman sairauteni takia. Kyseessä lihassairaus ja tiedän, että ihmisillä on omat mielipiteensä asiasta.(Varsinkin niillä, jotka itsekin sairastaa jotain samankaltaista sairautta) Tiedän ihmisiä, jotka ajattelee, että tällainen on väärin. Kuin alkaisi Jumalaksi. Ja ymmärrän senkin. Nämä hoidot ei nyt kuitenkaan mitään ihan helppoja ole, niin kyllä sitä miettii kenelle kertoo. Ei jaksaisi alkaa puolustelemaan omia päätöksiään.

Täällä menossa Synarelan kanssa päivä 12. Välillä tuntuu munasarjoissa vähän ikävältä. Vihlaisuja ja sellaista painetta. Mutta mitä nyt olen ymmärtänyt, niin tämäkin ihan normaalia.

Perjantaina ultra ja mahdollisesti pistosten aloitus. Jännittää, molemmat. Joskus joutunut piikittelemään napapiikkejä ja vaikka olisi luullut, että se itsensä piikittäminen helpottuu kyllä, niin ei todellakaan. Vaikeammaksi meni päivä päivältä. Mutta eiköhän näistäkin piikeistä selvitä.

Mietin tuossa, että onko teitä ultrailtu pistosten aikana? Itseäni vähän ehkä ihmetyttää, että tosiaan 3.5 katsotaan voidaanko aloittaa piikitykset ja seuraava ultra on 13.5. Ja sillon katsotaan punktiopäivä. Yhtään ultraa ei ole siinä välillä.

Itselläni oli noin 20kg ylipainoa, kun lähdettiin yksityisellä hedelmöityshoitoihin, BMI oli juuri siinä 30 huitteilla, mutta se ei muodostunut esteeksi hoidoille. Toki lääkäri tästä mainitsi, että painoa voisi olla vähemmänkin, mutta siinä vaiheessa ei nyt mihinkään laihdutukseen ollut enää aikaa.

Ylipainon vaikutus hoidon onnistumiselle voi kai vaihdella melkoisesti, toisilla vaikuttaa todella paljon, ja toisilla vähemmän. Luulen, että itsellä se vaikutti paljonkin jo aiempiin raskautumisyrityksiin, tosin matkalla oli myös munasarjakasvaimia yms. ongelmia. Painollani ei varmaan kuitenkaan ollut ihan niin paljoa vaikutusta, kun omia munasoluja ei käytetty, mutta muuten varmasti kohtu ja kehon toiminta eivät olleet kovin hyvässä vastaanottavaisessa tilassa. Täytyy tosin mainita omalla kohdallani myös iän merkitys, täytin 43 kuukauden päästä siitä, kun PAS tehtiin, se viimeinen oljenkorsi, joka sitten onnistui.

Mulla ei ole ylipainoa, niin en osaa ottaa kantaa siihen asiaan.. Sen kyllä huomaan taas tässäkin lääkkeellisessä kierrossa, että Progynova nostaa mulla painoa, mikä on tosi ärsyttäävää.. En muistanut tätä ihanuutta, ennen kuin nyt viidentenä Progynova-päivänä, kun mietin miksi ihmeessä vaatteet kiristää. Kirkastui kyllä mieleen sitten nää hormonihoitojen sivuvaikutukset :banghead: Valivali :grin

Ilmoitin tänään naikkarille kuukautisten alkaneen.
Olin todella hämmentynyt ,kun hoitaja sanoi heidän ilmoittavan kahden viikon sisällä jatkosta.

Sain sanottua et minulla on lyhyellä kaavalla suunniteltu hoito. Lääkkeiden kannalta pitäisi tietää. Ei siihenkään sanonut kuin että hoito täällä tiedossa.

Ymmärtäisin et pitkän kaavan hoidossa voi odotella soittoja, mut tällä viikollahan mun pitäisi alkaa jo pistelemään jos päästään hoitoon. :banghead:

Hyvin jännittyneenä siis edelleen odottaa miten käy :dontknow

Muokkaus. Hoitaja soitti. Vie tiedot lääkärille. Omapolkuun tulee parissa päivässä tieto jatkosta.

Täällä ei myöskään ylipainoa. Huomaan kuitenkin painoa tulleen hoitojen myötä hieman lisää. Luultavasti tunnesyömisestä johtuvaa.

Muokattu viimeksi:
Jee. Päästiin hoitoon tähän kiertoon. Pistokset aloitan tällä viikolla ja ens viikon alkuun varattu ultra.

Huh. Miten ne tunteet kuumeneekin niin nopeesti. Olin ihan raivona eilen vaikka nyt järjellä ajatellen ei ollut mitään syytä. Jos hoito olisi kuukaudella viivästynyt niin sitten olisi.

Kaikki vastoinkäymiset tuntuu niin vahvalta. Onhan tässä kohta kahden vuoden aikana saanut pettyä.

En koskaan osannut odottaa mitä tää hoitorumba tulisi olemaan. Kuinka lähellä toisiaan ajallisesti voi olla älyttömän onnellinen ja toiveikas. Hetkessä olotila muuttuukin suruksi ja epätoivoksi. Todellakin ymmärrän et jotku heittää tän leikin kesken jo ekan hoito kerran jälkeen.

Hienoa Taika et pääsette nyt heti seuraavaan kiertoon hoitoihin! Todella tuttuja nuo mielialan vaihtelut!
Meil oli tänään ultra ja ensi viikolla tehdään se era-testi. Jännää kuulla sen tulos. Toisaalta jännää siksi et tulisiko sieltä jotain toivoa taas jatkoon (et siirtoajankohta olisi ollut väärä) toisaalta pelottaa ettei sieltä tuu mitään erityistä syytä miksei siirrot oo onnistunut... No saahan siinä ainakin sen varmuuden sit et milloin oikeasti on se oikea ajankohta tehdä siirto, eipä tarvi sen suhteen tulevaisuudessa miettiä et onko varmasti siirto tapahtunut silloin kun on otollisin aika.

Hyvä Taika83 ja NewMoon että hoidot starttaavat, täällä myös samaisia uutisia, tai no katsotaan se ens viikon suunnittelu- ja ultrakäynti ensin että jospa on tullutkin jotain estettä hoidolle. :)

Takaisin