IVF/ICSI kokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kielo27
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Osaisko joku vähän auttaa, olen mennyt mokaamaan tosi pahasti. orgalutranin aloitan tänään ja nyt hoksasin että se olisi pitänyt aloittaa eilen! Olen nyt sekoittanut kp8 pvämäärään 8.3!! Nyt olen ihan paniikissa että olen nyt pilannut kaiken! :( :(

Aislinn, ei paniikkia. Orgalutran on jarru, tuskin sen unohdus ekana "jarrupäivänä" vielä kaikkea pilaa. Orgalutranin tarkoitus on estää folleja irtoamasta liian aikaisin ja kun sitä kuitenkin tuikataan useampana iltana niin ennättää vielä toimia. Jatkaisin stimulaatiota suunnitelman mukaan. Milloin sulla on seuraava ultra?

Osaisko joku vähän auttaa, olen mennyt mokaamaan tosi pahasti. orgalutranin aloitan tänään ja nyt hoksasin että se olisi pitänyt aloittaa eilen! Olen nyt sekoittanut kp8 pvämäärään 8.3!! Nyt olen ihan paniikissa että olen nyt pilannut kaiken! :sad001 :sad001
Tsemppiä! Älä nyt ainakaan pistämättä jätä, vaan pistä, ja sitten soita klinikalle heti kun se on seuraavan kerran auki ja kysy neuvoa. Tuo saattaa aiheuttaa ultran siirtymisen aikaisemmaksi, joten siksi kannattaa soittaa klinikalle.

Kiitos vastauksestasi, huojentaa mieltä. Maanantaina olisi ultra. Laitan nyt tänään tuon ekan sitten bemfolan kanssa samaanaikaan. Toivottavasti ei mennyt pilalle mikään. Miten saatoin olla näin tyhmä...

Aislinn83, ymmärrän sua hyvin, varmasti tulee helposti tuollaisia kömmähdyksiä, kun kaikki on vielä uutta ja on muutenkin vähän paniikissa. Toivottavasti kaikki menee hyvin!

Onko teillä muilla käytössä mitään lisäravinteita, tai mitä teille on klinikalta suositeltu? Mä en vielä ensikäynnillä kysynyt, mutta lukemieni tutkimusten mukaan ainakin Q10:stä voi olla hyötyä. Tutkimuksessa Q10 oli otettu 2 kk ajan 600 mg päivässä, ja sillä oli mm. parannettu munasolujen laatua. Mä olen jo pidempään epäsäännöllisesti ottanut 200-300 mg, nyt harmittaa, etten ehdi vetää enää kunnon kuuria ennen hoitoa. Käyttääkö joku ei-PCOS:ta kärsivä muuten myo-inositolia?

Mulle huonona "munijana" on klinikalta suositeltu myo-inositolia ja foolihappoa. Jälkimmäistä söin jo valmiiksi, mutta myo-inositoli lisättiin repertuaariin.

Sain viimeksi myös reseptin DHEA:han, sitä määrätään tapauskohtaisesti. Saattaa parantaa munisten laatua ja määrää matalan munasolureservin potilailla.

Mulle huonona "munijana" on klinikalta suositeltu myo-inositolia ja foolihappoa. Jälkimmäistä söin jo valmiiksi, mutta myo-inositoli lisättiin repertuaariin.

Sain viimeksi myös reseptin DHEA:han, sitä määrätään tapauskohtaisesti. Saattaa parantaa munisten laatua ja määrää matalan munasolureservin potilailla.

Tiedätkö kuinka kauan tuota DHEA:ta tulisi käyttää parantavan vaikutuksen saamiseksi?
Mulla oli viimeksi käytössä Q10 600-750 mg/vrk, Donaferty, mammavitskut + foolihappoo vielä lisäksi purkista.

Tiedätkö kuinka kauan tuota DHEA:ta tulisi käyttää parantavan vaikutuksen saamiseksi?
Mulla oli viimeksi käytössä Q10 600-750 mg/vrk, Donaferty, mammavitskut + foolihappoo vielä lisäksi purkista.
Mulle tuli 3kk:n resepti, taitaa olla aika standardi aloituskuuri.

MiuMau79, kauanko ehdit syödä Q10 ja Donafertyä ennen punktiota? Ja kuinka monennella IVF-kierroksella sulla tärppäsi? Mietin, että pitäiskö meidän IVFää siirtää kuukaudella, että ehtisin syödä pidempään vitamiineja, vai onko se jo hätävarjelun liioittelua... :rolleyes:

Käyttääkö joku ei-PCOS:ta kärsivä muuten myo-inositolia?

Mulla oli Donaferty n. 2-3kk käytössä ennen toista IVF:ää ja sen tuoresiirto nukkuu tuossa vieressä tuhisten :) En tiiä auttoko se vai vähemmän ressaava elämäntilanne. Vai oliko vain meidän vuoro?

Mietin, että pitäiskö meidän IVFää siirtää kuukaudella, että ehtisin syödä pidempään vitamiineja, vai onko se jo hätävarjelun liioittelua... :rolleyes:
Ei kannata siirtää hoitoja yhtään. Näin itsekin ikäloppuna totean, että neljääkymppiä lähestyessä hedelmällisyys laskee kuin lehmänhäntä, ja kolmenviiden jälkeen ei kannata tuhlata yhtään kiertoa, jos lapsia haluaa. Välikiertoja tulee hoitoihin syystä jos toisestakin ihan muutenkin.

No niin nyt on pistetty ensimmäinen orgalutran myöhässä. Harmittaa niin vietävästi. Laitan nyt huomenna viestiä tästä polille, maanantaina klo.12 on ultra.
Ja iso kiitos vastanneille, olitte suureksi avuksi hädän keskellä.:Heartpink Kai tässä menetti lukutaitonsa kun sekoittaa selkeän päivämäärän kp:hin.:smiley-ashamed008

Mulle ei annettu mitään sen kummempia ohjeita kuin että lopettaa omega3 syömisen koska runsaat menkat ollu. Olen itse alkanut syömään Q10 tosin nyt teidän viestejä lukiessa liian pienellä annostuksella eli vain 100mg /vrk. Sekä perus d-vitamiini, foolihappo, biotiini, magnesiumi.

MiuMau79, kauanko ehdit syödä Q10 ja Donafertyä ennen punktiota? Ja kuinka monennella IVF-kierroksella sulla tärppäsi? Mietin, että pitäiskö meidän IVFää siirtää kuukaudella, että ehtisin syödä pidempään vitamiineja, vai onko se jo hätävarjelun liioittelua... :rolleyes:

Itsekin mietin tuota kun hoitojen alku tuli meille viikon varoitusajalla eli ei ehditty yhtään varautua että pitäisikö siirtää juurikin kuukaudella mutta sitten mietin että miksi pitäisi? Tämä eka kierros kun saattaa olla ns lämmittelykierros niin mitä pikemmin sen parempi. Varmasti vitamiineista ym on hyötyä ja apua kuten muistakin terveellisistä elämäntavoista mutta osan uskon tulevan myös tuuristakin johon ei itse voi vaikuttaa ja tottakai myös miten keho reagoi yms. Ei kun tulta päin mennään!

Mullakin ollut Donaferty, mammavitsku, vahva foolihappo purkista. Lisäks vielä rauta ja C, kun km:sta kuitenkin suht lyhyt aika.

Nythän tota Donafertyä ei saa mistään, niin tilasin Inocapsia. Eipä oo Donafertyn veroista; myoinositolia 1/4 siitä, mitä D sisälsi. Lisäks sisältää kauheesti kaikenlaista muuta, että en tiedä, uskaltaako enää lisäks syödä mammavitskua.

Kyllä sitä hoidoissa tulee pieniä paniikkeja syystä jos toisesta, minä unohdin yhden lääkkeen (olisiko ollut Ovitrelle) pöydälle, kun se olisi pitänyt säilyttää jääkaapissa, ja sitten soitin hädissäni apteekkiin, että mitäs nyt tehdään. Heillä oli valmistajalta tarkempaa tietoa säilytyksestä, ja siinä sitten laskettiin tunteja ja todettiin, että lääke on ollut sen verran lyhyen aikaa huoneenlämmössä, että lääke on vielä käyttökelpoista. Farmaseutti sanoi vielä, että jos lääke olisi ollut paljon pidempään huoneenlämmössä ja mennyt pilalle, olisi heiltä saanut ostettua uuden ilman uutta reseptiä. Sekin kun oli lauantai ilta klo 21.30 kun möhläykseni huomasin, eikä siihen aikaan olisi mistään löytynyt lääkäriä kirjoittamaan uutta reseptiä, ja pistosaika oli samana iltana klo 22.00, ja lääkäri oli teroittanut, että tämä lääke pitää pistää juuri tuolla kellonlyömällä.

Ja toinen pieni paniikki kävi kun Elonvan piikinsuojusta irrottaessa onnistuin vääntämään piikin 45 asteen kulmaan, ja pelkäsin että se katkeaa. Pistin sillä silti, ja kaikki meni hyvin.

Tuo omega-rasvahappojen lopetusohjeistus taitaa olla IVF:ssä ihan standardijuttu, se kiellettiin minultakin, koska omega-rasvahapot heikentävät veren hyytymistä, ja nehän kielletään myös kaikilta isompiinkin leikkauksiin menijöiltä.

Ja kun tuolla ylempänä sanoin että eka kierros on lämmittelyä tarkoitin itseäni enkä ketään muuta! :)

On tässä meillä kaikilla aika paljon asioita mitä pitää ottaa huomioon että pitää vaan olla itselleen armollinen jos virheitä sattuu.

Minullekin lääkäri varoitteli jo ennakkoon ensimmäisen IVF:n olevan kokeilua, jossa katsotaan miten kroppa reagoi lääkkeisiin. Kaipa tuokin on ihan yleistä, ja voi siitä ensimmäisestä kokeilustakin tärpätä. :)

Täällä toiveilija 38 v, ensimmäistä yritetään. Ajattelin tännekin kirjoitella kun tätä on joutunut aika pitkälti yksin kestämään, työpaikka ei ole sellainen jossa näistä voisi hiiskahtaakaan, ja ystäviä kiinnostaa enemmän lapsettomaksi jääminen ja ihmettelevät miten edes jaksan yrittää :/

Maaliskuusta 2018 asti yritetty luomuna. Kilpirauhasen vajaatoiminta joka lääkkeellä saatu alas, 1.8 on nyt TSH ja vapaata hormonia on hyvin.
AMH 1.6, progesteronit hyvät luteaalivaiheessa, munanjohtimien aukiolotutkimuksessa vasemmalla ei näkynyt esteitä, mutta silti kaikki neste meni hirveetä vauhtia vain oikealle. Ultrissa kohdussa näkyy "laine" mutta aukiolotutkimuksessa kohtu oli täysin sileä.
Limakalvot hyvät ja tarpeeksi paksut ovulaation aikaan, follikkeleita ollut huonoimmillaan 9+1, parhaimmillaan 7 + 4. Johtofollit huippuaikaan noin 24mm. Ovulaatio tapahtuu joka kierrossa, LH-huippu löytyy, ja digitesteillä aina saatu myös kiinni. Lämpönousutkin on tarkkailtu ja LH-huippujen mukaisia. Luteaalivaihe 13-14 pv, kierto 26-27 pv. Miehen tavara priimaa, pseunkin jälkeen 50 mil kaveria ja 95% liikkuvuus. Omat yritykset olleet ovulaation aikaan yleisimmin O-3, O-1, O+1.

Eka inseminaatio tehtiin viime kiertoon. Ensin kp 3-kp7 Letrazol (ratiopharm), ultrassa johtofollikkeli vasemmalla (eli todennäköisesti huonolla puolella, oma lääkäri oli hiihtolomalla mutta tämä toinen sanoi että tehdään silti) kp10 18mm, määrättiin Ovitrelle pistettäväksi jos omaa huippua ei perjantaihin kp 12 mennessä ollut tapahtunut. Ei tullut omaa LH-huippua joten pe 7 aamulla pistin Ovitrellen ja samana päivänä klo 13.30 tehtiin IUI. Tueksi Luget, 2x200 mg intravaginaalisesti, ohjeena aloittaa ne IUI päivä + 4 ja jatkaa 10 pv.
Nyt on kp 28, eli 16 pv IUI:sta ja negaahan sieltä tuli. Kuukautisia ei vielä näy mutta se on varmaan lugeista johtuvaa.

Tiistaiksi lääkäriaika ja niin se nyt on että IVF on edessä. En jaksa uskoa että mitään myöhäistä IUI-onnistumista testitikkuun tässä jaksaisi enää odottaa.

Menee omasta pussista, Helsingin Felicitaksella. Pelotaa, ahdistaa, oma itseluottamus laskee kuin lehmänhäntä joka kerta kun testitikku on nega tai kuukautiset alkaa mutta kaipa tää tästä??
Jos joku jaksoi tämän lukea, kiitos :) Hienoa lukea muiden kokemuksia täällä niin ei tunnu niin yksinäiseltä - tänään erityisen nihkeää kun se nega näkyi ja vaikka miten on "varustautunut" ja "vahva" niin ei se ikinä helppoa ole.

Kattbulla80, tervetuloa mukaan. Pahoitteluni tuosta negasta, voisiko vielä olla mahdollisuus ettei näkyisi testissä?
Mä jotenkin epäilen omaa progetasoani sitä kun koskaan ei ole mitattu edes, aika nopeasti meillä eteni asiat tähän IVF-vaiheeseen eikä muita konsteja edes kokeiltu.

Takaisin