Neilikka91, musta tuntui samalta vuoden alussa kun aloin kirjoitella, että niin monet jo tuntuivat tutulta, kun oli koko ketjun lukenut ja ihmisten mukana elänyt :)
Mette82, kiva kuulla, että punktio meni hyvin!! Ja paljon olitte munasoluja saaneet, vau!
Tervetuloa, MiisaS! Mukavasti olette päässeet hoidoissa eteenpäin!! Toivottavasti tämä eka ivf toisi jo toivotun lopputuloksen. Mulla oli alkuvuodesta myös tuulimunaraskaus, tosin ivf:n seurauksena. Tuntuu etten ole siitä oikein päässyt yli vieläkään.
Beisla ja Neilikka, kiva kun kyselitte tuoresiirrosta :) Itse siirto kai meni ihan hyvin. Niin kuin teknisesti. Mun kohdunkaula tekee pari mutkaa, joiden kanssa lääkärit ovat aina ihmeissään ja siirron onnistuminen alkaa aina hieman ahdistamaan, kun jäykistintä ei saa vietyä sinne minne pitäisi ja sitten pitää alkaa kaivella erilaisia lisävälineitä, kuten kuulapihdit. Tänään aloin spontaanisti itkemään miltei heti siirron alussa, kun koko homma tuntui niin ahdistavalta, surulliselta, nöyryyttävältä ja tunsin itseni niin voimattomaksi sen tilanteen ja koko lapsettomuuden edessä. Huoneessa on viisi ihmistä vaatteissa ja minä puolialasti, alakerta on täynnä metallia, mulle tehdään epämukavaa ja hieman kivuliasta toimenpidettä, ja oon siinä pedillä selälläni ties kuinka monetta kertaa, rakko on täynnä, aika on ollut puoli tuntia myöhässä, ja kaikki tuntuu toivottomalta. Alan pikku hiljaa kokea näiden lapsettomuushoitojen raskauden. Tähän mennessä oon pystynyt jotenkin olemaan reipas ainakin noissa toimenpiteissä.
Lääkäri kertoi, että munasoluja saatiin sittenkin vain 9, mikroskooppi punktiosssa on kuulemma epätarkka. Munasoluista kypsiä oli 7 ja ne kaikki hedelmöittyivät. Siemenneste oli kuulemma hyvä: A+B-liikkuvia oli 0 + 56%. A-liikkuvia ei ole ollut missään vaiheessa, mutta B-liikkuvia oli tällä kertaa vähemmän, joten ehkä flunssalla oli jokin vaikutus. Pakkaseen olivat laittaneet yhden 4-päiväisen ja 5 muuta on vielä jatkoviljelyssä. Tänään siirrettin 1 ET, 4D, C75/100. Tuo oli uusi tapa alkion laadun ilmoittamiseen, enkä sitä osaa tulkita, kun Kannasta luin jälkikäteen. Lääkärikään ei maininnut mitään alkioiden laadusta paikan päällä. Onko kellään tietoa mitä tuo tarkoittaa? 4D on mulle selvä, mutta nuo muut ei. TAYS:ssa ollaan siis.
Siirron jälkeen käytiin syömässä myöhäistä lounasta ja kun päästiin kotiin, mä olin niin uupunut, että nukuin 4 h päiväunet, vaikka yöunet olivat ihan riittävät. Oli mukavaa, että lääkäri lupasi, että jatkossa voidaan siirtää 2 alkiotakin kerralla. Mulla alkaa olla jo olo, että en enää jaksaisi käydä noissa siirroissa. Loppukevennykseksi kerrottakoon, että musta tuntuu jotenkin huvittavalta lukea Kannasta, että olemme nyt sekundäärisesti lapsettomia primäärin lapsettomuuden sijaan, vaikka yhtään lasta ei meillä olekaan. Ilmeisesti tuulimunaraskaus on tämän saanut aikaan.