IVF/ICSI-HOIDOT 2026

@Trieste Hienoa, että tuli siirtokelpoisia kuitenkin. 💓 Täällä kohtalotoveri mosaiikkisten suhteen (tai ei ole varmaa, onko itse alkio mosaiikki, kun näyte solunesteestä), mutta kokemusta ei vielä ole. Sitähän täällä yritin vähän kysellä toisessa ketjussa, mutta ei ole pahemmin tullut vastauksia. 🫤 Toivon onnea matkassa niin sinulle kuin itselleni. 💖

@Trieste Mä olen käynyt (tai teams se oli eikä fyysinen käynti) tuossa perinnöllisyysneuvonnassa tätä toista lasta yrittäessä. Ihan loistavan informatiivinen käynti. Jos oikein muistan, niin noissakin alkioissa on korkeampi onnistumistodennäköisyys kuin tavallisissa ja tutkimattomissa.

Meillä esim kahdesta mosaikisti-alkiosta toinen ei ollut siirtokelpoinen eli sillä oli Turner-riski ja joku muukin vika. Toinen, joka siirrettiin, kantoi mahdollisesti sairautta joka aiheuttaa yleensä rv 7-8 keskenmenon, ja koko maailmassa tunnettiin joku 6 elävää taudin kantajaa. Ei tullut raskautta tästä.

Hienoa, että teille ei jäänyt nyt tällä kertaa nollatulosta käteen. Toivotaan parasta!

Hei kiitos @Puolikuu ja @Enkelinsiipi kokemuksista! Ja tosi paljon onnea matkaan @Puolikuu sinnekin❤️ Lueskelinkin tässä vähän juttuja jo ja ne ja teidän vastaukset ennestään vahvisti oloa että ihan positiivisilla mielin ollaan menossa siirtoon, jos perinnöllisyyslääkärin mielestä ok. Kunpa tulisi aika pian! Eniten just harmittaa tämä lisäodottelu ja epätietoisuus, kun ei tarkempaa tietoa millaisesta mosaikismista kyse. Sen nyt jo tietää ettei seuraavaan kiertoon ehdi, kun alkua odotan viikonlopulle ja sitten kesätauko kuulemma on niin, että viimestään 21.6 alkaneista kuukautisista saa ilmoittautua vielä siirtoon, mulle ennustaa 22.6.... toki voi tulla aiemminkin mutta luulen että punktio pikemminkin pidentää nyt kiertoa. Ja enpä tiedä ehtiikö ennen kesätaukoa edes olla tuo neuvonta, lääkäri suostui sanomaan vain että "yleensä aika pitkät jonot, nyt ehkä vähän lyhyemmät" 😄 Mitä lie tarkoittaa...

Noh, eipä tässä auta muu kuin taas odotella. Ja jännittää kaikkien teidän puolesta, nyt laitan kaikki positiiviset energiat jokaiselle jännittäjälle, piinailijalle ja odottajalle tulemaan🌈🌈🌈🌈🌈🌈🌈🌈🌈

@Trieste Kerrottiinko teille onnistumisprosenttiarvioita? Se kaiketi riippuu siitä, minkä verran alkiossa on kromosomipoikkeamia. Useimmiten mun ymmärtääkseni, jos raskaus etenee, niin vauvan genetiikka on kunnossa, istukan solukko joko on vähän puutteellinen tai korjaa itsensä.

Ja kiitos, tänään alkoi letrojen syönti, ensi viikolla ultra ja omien laskujen mukaan PAS arviolta 11.-12.6. ☺️

@Trieste Kerrottiinko teille onnistumisprosenttiarvioita? Se kaiketi riippuu siitä, minkä verran alkiossa on kromosomipoikkeamia. Useimmiten mun ymmärtääkseni, jos raskaus etenee, niin vauvan genetiikka on kunnossa, istukan solukko joko on vähän puutteellinen tai korjaa itsensä.
Ei kerrottu enkä tajunnut kysyä! Vakoilin kannasta eikä sielläkään lukenut. Harmittaa vähän kun oletin että se lääkäri ei voi kertoa vaan se perinnöllisyyslääkäri pakollinen, mutta kannassa luki "pariskunta alustavasti valmis lähtemään siirtoihin, mutta toivoo ensin perinnöllisyyslääkärin neuvontaa, joten tehdään lähete." No siis itse en toivonut vaan sanoi vaan että vaihtoehto tehdä lähete sinne tai uusi ivf. Nyt mietin olisiko tuo lääkäri voinut kertoa ne tiedot ja oltaisko sitten ite vaan voitu selvittää ja lähteä siirtoon. Meidän yksi läheinen on siirtänyt mosaiikkialkioita aiemmin niin oli kyllä silleen jo tuttu asia plus itse lukenut. Sanoin puhelimessa että meillä ei ole mitään kysyttävää siltä perinnöllisyyslääkäriltä, kertokaa te mitä on pakko kertoa ja mitä voidaan siirtää ja sitten siirtoon. Olisi ehkä pitänyt kysyä onko pakollinen tai riittääkö joku nopea puhelinsoitto, meidän puolesta riittäisi.

Pakko sanoa että kuulin kyllä sen lääkärin äänestä että huono tulos tulossa niin tuo tosiaan oli vaan positiivinen kun olin ihan varma että sanoo 0 siirrettävää. Ja oli hirveän empaattinen ja kyseli tunteita yms, kun ite vaan siinä sillee ok, milloin siirretään😅 olisi pitänyt tehdä vielä selkeämmäksi että me ei puolison kanssa olla mitään vatvojia tai prosenttien tuijottelijoita (täällä palstaelämässä vähän eri toki, tänne säästän sen kaiken delulun ja muuten kohtuu tasapainoinen omasta mielestäni olen 🤣), ja ollaan näitä asioita läheltä liippaavalla alalla töissä niin kaikki tiedetutkimukset, biologia yms on tuttua eikä haluta mitään yleistä tietopakettia tai terapiaistuntoja. Nyt oikeesti eniten harmittaa tää odottelu, oisin ihan valmis siirtämään mosaikistisen vaikka ensi kiertoon, riittäisi jos joku kantaan laittaisi ne tarkat tiedot ja voisin itse kyllä tehdä kirjallisuuskatsauksen asiasta.

@Trieste Meille asiasta kertoi biologi. Mutta teidän tapaus voi olla erilainen, kun ilmeisesti alkioista on biopsoitu näytteet ja silloin voi olla spesifimpää kerrottavaa. Toivottavasti ette joudu odottamaan kauaa. 🙏 Kuinka teidän tuttavalle kävi mosaiikkien kanssa?

@Trieste ei tavallinen lääkäri voi varmasti noita tietoja kertoa, eikä julkisella oman kokemuksen perusteella lasketa näissä hoidoissa onnistumistodennäköisyyksiä. Mä muistan myös omasta puhelustani, että heti ekoista sanoista kuulin tulosten laadun. Mutta ehkä se vaan kertoo siitä, että lääkäri ei ole kivikasvo ja häntä aidosti harmittaa potilaan puolesta.

Tuo on erittäin hyvä tuo perinnöllisyyslääkäri, koska hän käy selkeästi läpi minkälaisista sairausriskeistä on kyse ja mitä se tarkoittaisi käytännössä. Vaikka nyt tuntuu kurjalta odottaa, niin mahdollisen raskauden alkaessa voisi olla aika pitkiä viikkoja odottaa jonnekin nt-ultraan tai jopa rakenneultraan asti varmistusta sairaudesta tai terveydestä.
Entä jos sairaus lisääkin riskiä siihen, että vauva kuolee synnytyksessä (kuten meillä miehen perinnöllinen sairaus tekee)?

Tosiaan se riski meilläkin Turneriin oli joku 1-5%, että sikäli suht pieni. Mutta kun oli vielä joku toinenkin mahdollinen vika, niin ei tehnyt kyllä itse mieli koittaa siirtoa. Tai siis mulle tuli ainakin sellainen olo, että mieluummin teen miehen kanssa luomuna lapsen koska tuttu geneettinen sairaus olisi helpompi kestää kuin uudet.

Mutta niin hyvin tiedän tuon, ettei enää jaksaisi odottaa ja etenkin kesätauko ahdistaa. Miehelleni sanoin päivää ennen meidän tuloksia, että olisipa tuloksissa mitä tahansa muuta kuin mosaikistinen alkio, kun ei jaksa enää odottaa mitään. No, tämä toive toteutui.

Joo siis ei auta kun malttia vaan nyt peliin. Mutta onneksi nyt on muuta ajateltavaa töiden puolesta ja eipähän tarvitse himmailla tulevalla Keski-Euroopan matkalla sen oluen kanssa🥳 (en siis oo mikää juomari muutenkaan mutta ainakin nyt saa hyvällä omatunnolla maistella paikallisia)

En nyt oo varma noista meidän biopsoinneista, alkiodiagnostiikassa tosiaan ollaan että vissiin siitä alkiosta tosiaan?
Valitettavasti tuttavalla ei lähtenyt raskaus kummastakaan mosaiikkisiirrosta käyntiin😔

Joo siis ei auta kun malttia vaan nyt peliin. Mutta onneksi nyt on muuta ajateltavaa töiden puolesta ja eipähän tarvitse himmailla tulevalla Keski-Euroopan matkalla sen oluen kanssa🥳 (en siis oo mikää juomari muutenkaan mutta ainakin nyt saa hyvällä omatunnolla maistella paikallisia)

En nyt oo varma noista meidän biopsoinneista, alkiodiagnostiikassa tosiaan ollaan että vissiin siitä alkiosta tosiaan?
Valitettavasti tuttavalla ei lähtenyt raskaus kummastakaan mosaiikkisiirrosta käyntiin😔
Alkiodiagnostiikassa julkisella tosiaan biopsia on alkiosta jos oikein muistan.

Meillä vika epäonnistuneessa siirrossa oli valitettavasti ilmeisesti osin myös liian pienessä keltarauhashormoni-annoksessa. HUSissakin nyt tänä keväänä ihmettelivät, että onpa ollut pieni annos, että nykyään heilläkin on tuplat tuosta. Kiva tietää näin jälkikäteen tämäkin. Tuli siis molemmissa alkionsiirroissa keväällä 2024 menkat lääkkeistä huolimatta ns läpi.

Loppuun omaa napaa. Täällä kp 30 ja ivf-pistelyt alkavat aika pian kunhan menkat vaan alkaisivat.

Takaisin