IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Pitää lisätä heti samantien että puhelussa jossa oli uutiset alhaisesta hedelmöittymismäärästä mulle jutellut henkilö (oliko hän sit biologi vai joku lääkäri?) sanoi että ei ole mahdollista tässä kohtaa sanoa mitään tiettyä syytä mistä tuo luku johtuu. Joten nyt tuo on mun arvailua että tämä oli miehen puolella. Harmillisista uutisista huolimatta oltiin hyvissä tunnelmissa siitä yhdestä. Kuulostaa jotenkin ehkä nurinkuriselta että siitä ollaan nyt näin hyvillä mielin. Ehkä se on myös että mulla lähti olo helpottumaan fyysisestikin tuossa lauantain aikana, oksetus ja turvotus hiipui, pystyin taas syömään oikein kunnolla (koko sen kuun alunkin tuli syötyä vähemmän, varmaan Gonal F vähensi ruokahalua, ja turvotus).

Varmaan pitäs olla joku blogi kun tätä juttua vaan riittää. Tästä puuttuu sekin hehkeä hetki lepohuoneesta kun huolestuin että ehkä oksennan ja kyselin onko tässä jotain mihin voi oksentaa jos tarvii, mies lupas että voin oksentaa vaikka hänen päälleen. Okei söpöä. mutta jos pystyn vielä varottelemaan verbaalisesti nii hae nyt joku roskakori tähän? :D

Oho @kattohaikara92 onpa teillä ollut käänteitä. Kommentoin nyt ensin tuota punktiokokemusta - hyvin samanlainen tarina kuin meidän, tunnistan kyllä monta noista tilanteista ja ajatuksista. Esim tuon että haluaisi seurata monitoria mutta lääkkeet tekee siitä vaikeaa. Mun mies sanoi ekan jälkeen että se on kuulemma supertyydyttävän näköistä kun sieltä imeskellään niitä follikkeleita ja olisin hirveästi halunnut katsoa nyt, mutta jotenkin... ei vain pystynyt :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Aina kun sain katseen monitoriin niin lipui vain muualle. Ja jotenkin hassua miten ihania ja positiiivisia kaikki siinä ympärillä olivat ja itse ihan veltto pyörylä lääkkeistä. Mua hävetti ihan sikana ensimmäisellä kerralla kun hoitajat kiikutti alushousut sieltä jostain, nyt oikein kotona vertailin että mitkä otan punktioon ja vaihdoin viime hetkellä vasta päälle:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Tällä kertaa hävetyksen aihe olikin sitten kengät kun halusin villasukat jalkaan ja hoitajat heilutteli niitä kenkiä siinä ja kantoi lepohuoneeseen ja tajusin hotellilla että oli muuten aika kaameen hikihajuiset ne...

Tosi harmi juttu että vain yksi hedelmöittyi kunnolla, toivon mukaan ne kolme muuta sieltä kirisi mukaan! Nää pudotukset on tosiaan hurjia ja olenkin nyt asennoitunut että turha analysoida mitään lukemia tai hirveästi juhlia jotain "välivoittoja" (vaikka toki siis optimismia tarvitaan), kun ei ne takaa mitään. Iso määrä voi johtaa nollaan siirtoon ja se yksi ainoa taas elävään lapseen. Spekulointi ihan turhaa, mennään askel kerrallaan. Nyt keskityn vaan siihen kuinka helpottunut oma olo on, kun punktio ohi ja saa taas elää itselleen eikä muutamalle solulle, syödä ja juoda mitä huvittaa.

Ihana kuitenkin että fiilikset on silti pääosin hyvät! Ja sekin on ok ja normaalia jos on monenlaisia tunteita yhtä aikaa. Ja pakko sanoa että kirjoitat ja kerrot tosi hauskasti ja eläväisesti, lukisin ehdottomasti sun blogia! :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Meikällä täällä oli paino tänään onneksi laskusuuntainen ja vatsakin vähemmän kipeä ehkä, mutta kurkku kipeytyi sitten senkin edestä, eli taisi Helsingistä tulla tuomisina yksi kpl flunssaa. No, lisäsyy ottaa rennosti!

Oho @kattohaikara92Nyt keskityn vaan siihen kuinka helpottunut oma olo on, kun punktio ohi ja saa taas elää itselleen eikä muutamalle solulle, syödä ja juoda mitä huvittaa!
Mä otan tän quoten nyt sulta tähän kunniapaikalle kun toi on munkin päällimäinen ajatus! Mulla oli kaikista pahin turvotus siinä punktion jälkeen illalla, kyselin että tiiättekö kun lehmä voi puhaltua, se on ihan oikee juttu, sitten niille pitää tökätä reikä kylkeen että helpottaa! :D

Toihan on muuten suorastaan kirjoittamaton sääntö kun käy gynellä, että ne pikkarit ja sukat ja muut haudataan sinne housumytyn uumeniin. Melkeen kuin jättäisi yksityisyytensä hetkeksi sinne. Tää punktiokokemus että joku meneekin kaivelemaan mun pikkarit sieltä ulkoistetun yksityisyyden mytystä oli niin kova järkytys että pöhnästä huolimatta teki mieli selitellä :D Onneks on kuitenkin pohjalla vankka saunakulttuurin kokemus, että varmaan me ollaan kaikki nähty toistemme alkkareita ja vehkeitä että ei kai tää nyt mikään maailmanloppukaan ole.

joo just tuo että muut on positiivisia ja reippaita ja itse veltto pyörylä :D Mä sain välillä keskityttyä siihen ruutuun, tuli semmoinen ahaa-elämyksen tunne, että ainiin ne follikkelit, mutta sit taas ajelehdin jonnekin.

Ai flunssa vielä tähän samaan?? Oijoi. Syö ja juo nyt ihan kaikkea mikä houkuttelee, tsemppii!

@kattohaikara92 Mulla kans valu kyyneleet punktiossa 🤣 Kätilön ilme oli myös aika mieleenpainuva kun muistutti 2vko urheilutauosta ja mä esitin vastakysymykseksi että saako pyöräillä (5km suunta) töihin taapero peräkärryssä 😂😂 Mulle ne punktion lääkkeet aiheutti nii kaameet vierotusoireet että sen takia en halua enää uutta kokemusta vaikka muuten meni hyvin 😂 junailtiin sinne ja takaisin (4-5h suunta, alkiodg on pelkästään HUS:ssa), oli ihan hyvä niin pääsi jaloitteleen ilman että kotimatkaan tuli viivytyksiä. Kuumavesipullo oli kyllä best! Ja sain myös siellä seuraamossa oksupussin varuulta ku se olo operaation jälkeen oli tosi epämääräinen.

Harmi että noin kova kato kävi hedelmöittymisen kohdalla, mutta ihana kun suhtaudut siihen noin - yksihän se tosiaan riitää! Toivotaan hyviä uutisia ens viikolle 😍

@Teekoo joo se punktiolääkkeistä laskeutuminen, hyh hyh! Selitin jotain kuvailevaa sössötystä hoitajalle joka sanoi että sulla on nyt sellainen lääkehumala. Se tuntu helpottavalta kun tuli olo että se tietää mitä kuvailen. ¨Aijaa tuleeko lääkedarra myös¨ kysyin. En muista vastausta.
Tuliko sullakin siitä siis hirveä oksetus vai mikä? Mulle annettiin pahoinvointilääke kielen alle, hassua miten kujalla olin kun tuntui niin epämääräseltä ohjeelta, että mihin se pitää laittaa ja miten ja kuuluko juoda vai ei. ¨Tää on niinku pahvia, niinku pahan makusta pahvia, mitä mä teen¨.

@Teekoo ai sulle sanottiin 2vko, mulle vain 1 vko :O Huomasin muutenkin että nyt vähän erilaiset ohjeet kuin viimeksi, selvästi eroa kuka hoitaja sattuu.

Mullakin valui kyyneleet, ekalla kerralla heti, nyt vähän pidättelin mutta sieltä ne silti tuli. Outoa kun ei kuitenkaan tavallaan mitenkään itkettänyt, vesi vain valui. Pahoinvointiakin oli toisin kuin viime kerralla, tarjosivat jotain lääkettä mutta en ottanut kun tuntui että helpotti sitä mukaa kun lääke valui pois päästä. Minä sain sitä alfentaniilia, sukulaiselta olen kuullut että yksityisellä hän sai suorilta myös jotain rauhoittavaa, mutta sitä ei minulle tarjottu, veikkaan kyllä että olisi julkisellakin saanut jos olisi ollut ahdistuneemman oloinen. En kyllä olisi halunnutkaan, kun sen vaikutus kai kestäisi sitten pidempään ja sekoittaisi päätä enemmän.

Tuon alfentaniilin vaikutus tuntui häviävän yhtä vauhdilla kuin pärähti päähänkin, lähinnä se pyöritys ja huimaus siinä hetkessä kun punktiopöydältä nousi sai vatsan muljumaan. En huomannut että myöhemmin olisi mitään vieroitusoireita tms ollut, vatsa jomotteli ja olin väsynyt, vähän varmaan jännityskin purkautui. Mutta varmaan eri ihmisillä metaboloituu eri lailla ja ehkä niitä lääkkeitäkin on eri vaihtoehtoja, en tiedä voiko pyytää jotain muuta jos yksi ei tunnu sopivan vai onko niin että esim kaikki opioidit aiheuttaa sitten samanlaista.

Mä en muista edes paljonko mulle sanottiin liikunnasta, mutta oon kuitenkin kohta luteaalinen ja sit menkkanen, että ei mitään urheilullista oo tältä leidiltä tiedossa muutenkaan. Voisko noi liikunnan vastaset suositukset vaihdella sen mukaan, miten toimenpide on sujunut, miten monta follikkelia puhkaistu?

Sain jotain rauhoittavaa! Tykittelivät mun suoneen sekä kipulääkkeet että rauhoittavat, ei jäänyt kummankaan nimi päähän, se kyllä luki jossain paperissa joka saatiin. Ihastuttavan pöllyistä toimintaa.

@kattohaikara92 hyvin kuvailit tota punktiopäivää, nauratti toi pikkarijuttu 😅 Samalla iski kauhee ahdistus että toi taas reilu viikon päästä edessä. Viimeksi olin kanssa ihan pöllyssä lääkkeistä mutta silti kipu oli paljon pahempaa mitä olisin osannut odottaa, nyt tehdään onneksi anestesiassa.

@kattohaikara92 hyvin kuvailit tota punktiopäivää, nauratti toi pikkarijuttu 😅 Samalla iski kauhee ahdistus että toi taas reilu viikon päästä edessä. Viimeksi olin kanssa ihan pöllyssä lääkkeistä mutta silti kipu oli paljon pahempaa mitä olisin osannut odottaa, nyt tehdään onneksi anestesiassa.
Joo nää punktiot hienosti yhdistää meitä tällä foorumilla, mutta pikkarikokemukset ne vasta yhdistääkin! :D

Oijoi sulla on tää pian eessäpäin, tsemppiä kovasti - kuulostaa kyl hyvältä toi että ei oo enää ensikokemus ja nyt on suunnitelma kunnon anestesiasta sen pohjalta jo.

Joo nää punktiot hienosti yhdistää meitä tällä foorumilla, mutta pikkarikokemukset ne vasta yhdistääkin! :D

Oijoi sulla on tää pian eessäpäin, tsemppiä kovasti - kuulostaa kyl hyvältä toi että ei oo enää ensikokemus ja nyt on suunnitelma kunnon anestesiasta sen pohjalta jo.
Kiitos tsempeistä ja muistutuksesta että pitää etsiä punktioon soveltuvat pikkarit valmiiksi 🤣 Olin jo ihan unohtanut että hoitaja viimeksi ne sieltä mun housujen lomasta mulle etsi.

Vähän samaan sarjaan menee kun kerran pas:iin mennessä vetäisin toimenpidehuoneessa ensimmäisenä housut pois ja lääkäri ja hoitaja mulle naureskeli ettei ihan vielä tarvii, siinä sit nolona laitoin pikkarit takaisin päälle ja menin luukulle hetua kertomaan :D Mulla oli tässä kohtaa jo monta siirtoa takana ja tuli jostain selkärangasta että pitää ottaa housut pois..

Kiitos tsempeistä ja muistutuksesta että pitää etsiä punktioon soveltuvat pikkarit valmiiksi 🤣 Olin jo ihan unohtanut että hoitaja viimeksi ne sieltä mun housujen lomasta mulle etsi.

Vähän samaan sarjaan menee kun kerran pas:iin mennessä vetäisin toimenpidehuoneessa ensimmäisenä housut pois ja lääkäri ja hoitaja mulle naureskeli ettei ihan vielä tarvii, siinä sit nolona laitoin pikkarit takaisin päälle ja menin luukulle hetua kertomaan :D Mulla oli tässä kohtaa jo monta siirtoa takana ja tuli jostain selkärangasta että pitää ottaa housut pois..
Oi mä aattelin että se on ollu kiusallista kun mut on lähetetty pissalle gynepenkistä, mutta toi kuulostaa kyllä kiusallisemmalta! Jotenkin kun oon viipottanu aulan läpi vessoille ja takas, tullu semmonen tunne että ne naiset siinä sohvilla ja penkeillä tietää täsmälleen että tossa menee taas yks tommonen jatkopissailija. Siis hirveen kohteliaastihan kaikki on hissukseen ja varoo tuijottelemasta toisia.

Äkkiä punktiopikkarikaupoille! Mäkin haluisin jotku muut ens kerralle (jos tulee ens kertaa mutta jos meillä oli viljelypäivänä #1 jäljellä enää yks, niin eihän tää hirveen hyvältä näytä). Mutta mitkä olis hyvät? Eniten hävetti se mummokoko - siis oikeesti ne oli reilusti pömppämahan navan yli menevät. Mutta hankalaa oli myös että ne oli kokonaan tasaväriset, ei ees mitään muutoin tarpeetonta pikku rusettia kertomassa mikä suunta on eteenpäin! Pyörittelin niitä käsissä kuin joku kauden eka teltan kasaaja leirintäalueella.
Muutenkin en mahtunu mun housuihin sen turvotuksen kaa, niin mielessä oli käyny et mitä jos ois jo jotku raskausvaatteet, sit melkein saman tien hävetti ajatus, että potentiaalisella varmistamattomalla rv #1 oon jo silmäilemässä tommosia edes ajatuksen tasolla.

Onko jotain erityisiä raskauspikkareita?? yst terv. punktiopikkari92 (vieläkö voi vaihtaa nimimerkkiä 🤣)

Oi mä aattelin että se on ollu kiusallista kun mut on lähetetty pissalle gynepenkistä, mutta toi kuulostaa kyllä kiusallisemmalta! Jotenkin kun oon viipottanu aulan läpi vessoille ja takas, tullu semmonen tunne että ne naiset siinä sohvilla ja penkeillä tietää täsmälleen että tossa menee taas yks tommonen jatkopissailija. Siis hirveen kohteliaastihan kaikki on hissukseen ja varoo tuijottelemasta toisia.

Äkkiä punktiopikkarikaupoille! Mäkin haluisin jotku muut ens kerralle (jos tulee ens kertaa mutta jos meillä oli viljelypäivänä #1 jäljellä enää yks, niin eihän tää hirveen hyvältä näytä). Mutta mitkä olis hyvät? Eniten hävetti se mummokoko - siis oikeesti ne oli reilusti pömppämahan navan yli menevät. Mutta hankalaa oli myös että ne oli kokonaan tasaväriset, ei ees mitään muutoin tarpeetonta pikku rusettia kertomassa mikä suunta on eteenpäin! Pyörittelin niitä käsissä kuin joku kauden eka teltan kasaaja leirintäalueella.
Muutenkin en mahtunu mun housuihin sen turvotuksen kaa, niin mielessä oli käyny et mitä jos ois jo jotku raskausvaatteet, sit melkein saman tien hävetti ajatus, että potentiaalisella varmistamattomalla rv #1 oon jo silmäilemässä tommosia edes ajatuksen tasolla.

Onko jotain erityisiä raskauspikkareita?? yst terv. punktiopikkari92 (vieläkö voi vaihtaa nimimerkkiä 🤣)
Mulle on käynyt joskus nuorena noin kun kävin ekaa kertaa ultrassa että piti lähteä uudestaan vessaan vaikka just odotustilassa olin jo käynyt, joku jännityspissa varmaan 😅

Mulla tais olla just tolla kerralla vielä kauhtuneet pikkarit jalassa mutta niistä sit nopeasti tuli mun onnenpikkarit kun plussasin ekaa kertaa ikinä siitä siirrosta. Toki meni kesken niin samoja en uusiksi laita 😁 Ainakin jossain oon nähnyt just sellaisia rintojen alle ylettäviä raskauspikkareita, sellaiset jalkaan niin sopii hyvin turvotukseen ja ehkä ennakoi tulosta! Mut toivottavasti teidänkin ainokainen(?) tuo toivotun tuloksen eikä tarvii heti lähteä uudestaan 🌈.

Takaisin