IVF/ICSI-HOIDOT 2026

@Trieste mielestäni juuri tuo taktiikka kuin sinulla, että rauhallisesti pistää kuin nopeasti.

Kuinka nopeasti teillä on lähtenyt turvotus punktion jälkeen?
Minulla pahin turvotus laski noin 5 päivässä, mutta 10pv taisi mennä siihen, että on suhteellisen samoissa mitoissa. Minulla on punktiosta kohta kuukausi ja mielestäni vieläkin on vähän enemmän pömppistä. Uskoisin, että se tasaantuu seuraavassa menkkakierrossa.

@Kirppuliini ja @Puputupu molemmille onnea matkaan solujen ja alkioiden kanssa:red-heart: Ja @Voikukkia onnittelut, ihanaa! Toivottavasti pian tulisi supervahva viiva ja ei tarvitsisi sitä jännittää.

@Tiuhtiviuhti mulla oli lievä hyperi edellisestä punktiosta niin se varmaan vaikuttaa, mutta kyllä mun mielestä kaksi viikkoa ainakin oli sellainen outo olo mahassa ja turvotusta saattoi olla pidempäänkin. Tosin mulla liikuntakielto varmaan jatkui jo sen hyperin takia jonnekin tuonne. Oli kyllä myös joulun juhlintaa siinä perään että mikä turvotus mistäkin... Hyperiin liittyen muistaakseni lueskelin/kerrottiin että ehkä joku 1 kk menisi munasarjoilla palautua normaaliksi, mutta en nyt muista oliko se normaalistikin punktion jälkeen vai nimenomaan hyperstimulaatiossa.

Kiitos kokemuksista @Enkelinsiipi ja @Trieste

Itsellä ollut totuttelua tässä oman kehon kanssa. Oon laihduttanut liki 28 kiloa ja vieläkin toki olisi pudotettavaa. Vaatekoko pienentynyt xxl:stä l-xl. Varmasti munasolujen kasvatus tulee vaikuttamaan liikkumiseen monelta osin ja täytyykin sitten kiinnittää entistä enemmän huomiota syömisiin, jos kulutus vähäistä😊

@Voikukkia Ihanaa, onnea! 😍 Ei se varmasti vielä tuossa kohtaa voikaan olla testiviivan vahvuinen. Toivottavasti vahvistuu pian. 🙏

@Tiuhtiviuhti Mulla turvotus on laskenut hiljalleen.. Jossain viikko punktiosta tuli ehkä lisääkin turvotusta, vaikka paino oli jo tullut alas päin ja munasarjojen tuntemukset hävinneet. Se oli ehkä jotain hormonaalista, kun samalla vatsan toiminta hidastui selvästi muutamaksi päiväksi. Nyt uuden kierron alussa edelleen on isompi pömppis. 🤭

Pohdin aiemmassa viestissäni pidättäyttymisajan merkitystä. Dextran ohjeessa luki vuorokausi, Tilkassa taisi olla 1-2 päivää. Lääkäri sanoi, että uusimpien tietojen mukaan mahdollisimman lyhyt pidättäytymisaika olisi hyvä. Jopa vain muutama tunti. Yritän miettiä mikä olisi hyvä ajankohta, jotta puoliso suoriutuu näytteenannosta myös sitten klinikalla
Me ollaan dextralaisia, meille ne sanoi viime kuussa, että ovat juuri olleet jossain koulutuksessa/keskustelussa/tms, jossa pohtivat, että on näyttöä, että tulokset voi parantua jos on monena peräkkäisenä päivänä ejakulaatio, ja sitten lyhyt (vuorokauden tai max kahen) tauko ennen näytteen antoa klinikalla. Eivät ohjeista olemaan ahkeria ennakkoon mutta kuulosti että miettivät asiaa. Hyvä kirjotella julkisesti foorumille jos siellä vasta pohdiskellaan asiaa :D mutta mitäs pohti ääneen, mä vedin vielä pöksyjä jalkaan siellä ultrauskopperossa, ja kuuntelin sieltä, mies oli siis jo kyllä antanu näytteen sinä aamuna, mietin että mitäs tolla tiedolla nyt enää tekee.

Muokattu viimeksi:
@Puolikuu oikeasti my savior :red-heart: Kokeilin äsken tuota sinun metodiasi että laitoin ensin neulan iholle ja sitten läpi. Hyvä jos sitä pientä nipistystäkään huomasin, oli helpoin pistos tähän mennessä! Isoin vaikutus siis henkisesti sillä että jaoin pistämisen "kahteen osaan" mielessäni, että ensin neula iholle, hengitä ja sitten vasta läpi vs monen minuutin sellainen käden viuhtominen edestakaisin kun lähestyn ja pokka pettää viime hetkellä. Oli myös nopein pistos tähän mennessä! Tein tosiaan niin että rauhassa iholle ja siitä sitten vähän reippaammin sisään, tähän asti välillä mennyt ihan sellaiseksi hivuttamiseksi.

@kattohaikara92 onpas mielenkiintoista välitin tiedon jo puolisolle :O sanoin kyllä että niillä tuntemuksilla mitä mulla nyt mahassa niin tuskin viikonloppuna voin tähän valmistautumiseen enää osallistua. Ei kyllä mene tasan onnen lahjat...

Nyt yli puolet pistoksista takanapäin! Ainakin todennäköisesti. Tänään selvästi jo välillä painanut alavatsan molemmin puolin, illalla istuessa välillä jo tukalakin olo ja piti vaihtaa asentoa etunojasta takanojaan esim.

Edit. Järkytyin muuten vähän aamulla kun paino oli laskenut turvotuksesta huolimatta, on ollut tosi stressaavaa ja kiireistä töissä ja vaikka olen panostanut että syön terveellisesti, niin olen myös ehkä liian harvoin syönyt ja ne perusherkut jääneet pois. Ei siis muuten, mutta ei varmaan hyvä hoitojen aikana ole tiputtaa painoa... Yritän nyt opetella syömään aamu- ja iltapalan:Grimacing Face: Toivottavasti ensimmäisen puolikkaan huono ravitsemustila ei ole ehtinyt jo pilata koko hommaa...

Me ollaan dextralaisia, meille ne sanoi viime kuussa, että ovat juuri olleet jossain koulutuksessa/keskustelussa/tms, jossa pohtivat, että on näyttöä, että tulokset voi parantua jos on monena peräkkäisenä päivänä ejakulaatio, ja sitten lyhyt (vuorokauden tai max kahen) tauko ennen näytteen antoa klinikalla. Eivät ohjeista olemaan ahkeria ennakkoon mutta kuulosti että miettivät asiaa. Hyvä kirjotella julkisesti foorumille jos siellä vasta pohdiskellaan asiaa :D mutta mitäs pohti ääneen, mä vedin vielä pöksyjä jalkaan siellä ultrauskopperossa, ja kuuntelin sieltä, mies oli siis jo kyllä antanu näytteen sinä aamuna, mietin että mitäs tolla tiedolla nyt enää tekee.
Meidän lääkäri Dextralla puhui varmaan samasta koulutuksesta, jossa oli esitelty tuloksia. Sanoi, ettei vaikuta vielä suosituksiin, mutta on näyttöä, että lyhyempi pidättäytymisaika parantaisi sperman laatua. Me on oltu nyt stimulaation aikana aiempia kertoja aktiivisempia ja kokeillaan lyhyempää pidättäytymisaikaa ennen h-hetkeä. Puolison näyte ollut aina hyvä, mutta epätoivoiset ajat vaatii epätoivoisia tekoja. 😁 Aiemmin menty noin 36 tunnin pidättäytymisellä, nyt 12 tunnin.

Hei! Olen ollut täälä yli vuosi sitten kun lähdettiin yksityiselle ICSI-hoitoihin. Se päättyi silloin negatiiviseen testiin ja päätettiin kokeilla vielä kerran hoitoja yksityisellä. Nyt tosin tarkoitus kokeilla uusia lääkkeitä eli Pergoverista ja Ganirelixia. Tehdään myös picsi ja mitataan progesteroni ennen siirtoa tarvitseeko sitä sitten lisätä.

Pergoverista ei ole kokemuksia, mutta toivotaan lääkkeiden vaihdosta olevan edes jotain apua kun meillä melkein kaikki hedelmöittyneet munasolut lopettaa aina kehittymisen 2-3 päivän päästä.

Meillä siis miehestä johtuva lapsettomuus, mutta suuri epäilys vian olevan myös minun munasoluissa ja ollut isoa tuuria, että saatu lopulta siirrettävää. Ennestään meillä siis on 3 lasta, joista 2 saanut alkunsa tuoresiirrosta ja 1 pakastealkionsiirrosta.

Pistämiskeskustelusta tuli mieleen oma kokemus/vinkki. Vaikka pistämiset on sujuneet ihan hyvin, niin erityisesti toisella ivf-kierroksella mulle tuli sellainen jännä nyt en jaksa tätä enää ja vihaan näitä pistoja -olo. Itkua vääntäen laitoin joitain pistoksia.
Kuulostaa varmaan ihan mielipuoliselta, mut mua auttoi, kun pistäessä aloin hymyillä. Jotenkin se helpotti sitä tilannetta ja oloa, rentoutti ja itse pistäminen oli myös aavistuksen mukavampaa 😄

Uskaltaako juhlistaa että ihan hyvin menee, nyt on stimulaatiopäivä #4. Eilen illalla kaverit kutsu saunaan illalla ja kävin siellä, olin varautunu että hormonipistoksilla vois mennä toimintakunto (mulla on PMDD ja paljon huonoja kokemuksia ehkäsymenetelmien yrittämisestä niin ajattelin etten kestä hormonivaihteluita luomuna tai synteettisesti joten tästä tulee aivan sekopäinen kuukausi). Mutta niin vaan sitä saunottiin kolmospäivänä. Ei ne pistokohdat edes näy lainkaan, kukaan ei kiinnittäny huomiota siihen etten juonut siellä (tiedän että varmaan olis saanu yhen ottaa, mutta koitan nyt maksimoida terveyttä kun on niin isoista asioista kyse). Nyt nelospäivänä pidän vielä yhden luennon jonka sovin jo tammikuussa, ihan lempiaiheesta ja tärkeälle yleisölle - luulin vielä viime viikonloppuun asti että se pitäis perua, oli ultra sovittuna alunperin keskiviikolle ja näytti aikaiselta ja siirtyikin perjantaille, huomiselle, eli tää torstai säästyi ja oon uskomattoman oireeton tohon Gonaliin. Vau. Toivon että jatkuu hyvin kun on alkanutkin, mutta jos ei, niin ainakin oon kokeillu jo viime kierron IUIn kanssa niitä cyclogestejä ja ne jopa tasas luteaalista oireilua joka yleensä rajottaa elämää.

Muokattu viimeksi:
Tänään oli punktio ja lopputulos oli 2 munasolua. Ensimmäisen ultran perusteella olisin uskonut isompaan saaliin, tokassa ultrassa näkyi 10 follikkelia josta 5-6 ehkä ehtisi mukaan. Punktio oli lääkärin mukaan vaikein hänelle hetkeen, kaksi hoitajaa painoivat endoa että saisivat hankalissa paikoissa follit tyhjäksi mutta turhaan. Ne kaksi olivat varmasti niissä helpoissa. Gemini sanoi että enso voi tehdä munasoluista tahmasia ja eivät irrottaudu seinästä vaikka tupla irrroituspiikki oli käytössä. Kun saimme tulosta niin tuli jotenkin fiilis että lääkäri oli tyytyväinen että saatiin edes jotain. Nyt odotellaan hedelmöitymisuutisia mutta oma fiilis on että en usko kovin hyviin uutisiin tämän kierroksen osalta. Puhuttiin miehen kanssa myös siitä että kun ikää alkaa tulla niin pitäisikö vain tehdä toinen stim kierros tässä heti seuraavaksi eikä lähdekään siirtämään heti. Tämä tarkoittaa ettei saa kelakorvauksia hoidoista tai lääkkeistä tosiaan. Jos meillä on nolla, vastaus on selkeä. Jos meillä on yksi niin siirretään vaan. Jos meillä on kaksi, ehkä siirretään nekin. Tämä päätös tehtiin kun luultiin että mun kuuden kuukauden prep ois tuonut enemmän folleja josta blastoja ois kehittynyt. Nyt sillä ei ole kauheasti väliä. Tiedän että yksi riittää, mutta mun tapauksessa musta tuntuu ettei yksi ole se maaginen numero enää.

Innostuin liian aikaisin. Taisi jäädä kemialliseksi se, kun alkoi menkat luteaalituesta huolimatta 💔 Iso pettymys, kun oli eka plussa ja nyt jäljellä on enää vaan kaksi pakkasessa. Ne ei ollut kehittynyt niin hyvin, kuin tää nyt tuoresiirretty, joten saa nähdä..
Mulla puski myös edellisessä kemiallisessa menkat läpi, viiva kuitenkin kehittyi koko vuodon ajan normaalisti ja käytinkin tukilääkkeitä vuodon yli. Niin suosittelen että seuraa tilannetta, mulla hcg arvon nousu tyssäsi vasta päiviä sen jälkeen kun vuoto oli loppunut.

Tarrasukkia matkaa @Puputupu 🌈Olen pahoillani @Liina1234 ja kiitos kommentista ❤️ Sain nyt lisää tukilääkitystä ja verikokeet vaadin, vaikka se ei kuulemma tarkkaa tulosta anna tässä kohti. Eihän sitä kai varmaksi tiedä vielä mikä lopputulos on.. Tän kaiken lisäksi harmittaa digipolkusysteemi. Pyysin siis soittoa näissä et ois voinut jutella asiat läpi ja esittää kaikki huolet ja murheet hoitajille, mutta nyt kun tää koko keskustelu käydään chatissa, niin ei oikein ole sellainen kohdattu olo ja tasan vastataan vaan siihen mitä osaat kysyä. Vaikea selittää, mutta siis ei sellaista inhimillisyyttä ole noissa chateissa, vaikka varmaan kustannustehokkaampaa onkin..

Ei tässä muu pelota kuin perjantaina tuleva biologin puhelu. Olisipa vihdoin onni kääntynyt.
Ei ollut biologilla taaskaan hyviä uutisia. Yksikään ei ollut hedelmöittynyt, mutta kuudessa näkyi jotain yritystä. Yrittäjiä seurataan tiistaille asti, mutta meidän aiempien kokemusten perusteella näyttää epätodennäköiseltä, että päästäisiin siirtoon. Aiemminkin sanottu, että voi olla, että kehittyvät vaan hitaasti, mutta olleet aina tuloksettomia.

Nyt pitäisi varmuudeksi käyttää Cyclogestia tiistaille asti, josko päästäisiinkiin siirtoon.

On tämä hurjaa ja kurjaa. Hoitojen alkaessa ajattelin, että kun ryhtyy vaikeisiin hoitoihin, niin lopussa palkitaan. Valitettavasti meidän kohdalla ei ole viidestä hoidosta huolimatta löytynyt selkeää syytä ja ratkaisua. En olisi ikinä kuvitellut, että lapsettomuus osuu omalle kohdalle, että menisin hoitoihin ja ne tuloksettomia.

@Kirppuliini ja @StellaMom ei löydy oikein sanojakaan. Olette saaneet kyllä molemmat melkoisen huonoja uutisia, vaikka vielä hetken pitää tuloksia odottaakin. Kovasti voimia asioiden käsittelyyn ja tulevaisuuden pohdintoihin.

@Voikukkia digipolkusysteemi on tavallaan tosiaan ihan kätevä, mutta onhan se todella kliininen. Uskon, että monelle riittäisi ihan 5-10min puhelu jonka aikana saisi purkaa huoliaan. Tiedän, että kyse on resursseista, mutta ei näissä hoidoissa tosiaan henkiseen puoleen saa mitään tukea.

Takaisin