IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Nyt ois pp5 menossa 5pv ikäisen alkion siirrosta. Tissit olleet kipeänä, mahaa juilinu ja pistellut gonalin laiton jälkeen, pisto pv oli viime ke. Pikkuhiljaa alkaa kaikki ns oireet olla jo loppunut. Medigoon herkän testin tein aamulla ja puhdas nega. Luulis edes pienen haamun näyttävän jos oisi edes yrittänyt kiinnittyä. Pe vasta virallinen testi pv mutta luulen ettei tästäkään siirrosta onnistunut. Pitää klinikan kanssa jutella et mitäs sitten tehdään kun ei ole yrityksissä yrittänyt edes kiinnittyä. Aamupäivä meni itkien ja turhautuen omaa viallisuutta (endo). Mutta jospa se tästä, aletaan säästää taas rahaa uuteen yritykseen😐

@Pikkupandanen kyselit Menopurista. Just täällä mietin samaa, että väsyttääpä hitosti, 2 pistosta takana. Ei meinaa töistä tulla oikein mitään, ja tuntuu että ei pysty keskittymään. Mutta muuten aika ok olo näillä. Paljon pahemmat oireet oon saanut jostain letrozoleista ja progynovasta. Meiltäkin kyseltiin, että osaatteko sen itse varmasti sekoitella, no mies osasi silloin 6v sitten eli osasi nytkin. En ole edes koskaan käyttänyt siitä mitään muita versioita kuin nämä "tee se itse"-versiot.

Täällä siis menkat alkoivat lauantaina (tai perjantaina hyvin myöhään illalla). Progynovan lopetin perjantai-illalla. Pistokset aloitin ohjeiden mukaan lauantaina annoksella 225, ja ganirelix -jarru alkaa torstaina. Viikon päästä pitäisi olla ultra ja selviää punktion ajankohta ensi viikolle.

Jollain muullakin oli tulossa alkiodiagnostiikkaa tässä kierrossa, mukavaa että silläkin saralla on vertaistukea. Meillä vaan sairaus periytyy 50% todennäköisyyksillä, eli voi hyvin olla että mitään siirrettävää meille ei jää. Sepä selviää sitten huhtikuussa.

Täällä siis menkat alkoivat lauantaina (tai perjantaina hyvin myöhään illalla). Progynovan lopetin perjantai-illalla. Pistokset aloitin ohjeiden mukaan lauantaina annoksella 225, ja ganirelix -jarru alkaa torstaina. Viikon päästä pitäisi olla ultra ja selviää punktion ajankohta ensi viikolle.
Jännä kuinka erilaisia ohjeita annetaan. Itselläni pistokset alkaneet aina kierron toisena tai kolmantena päivänä. Husista sanottu, että mahdollista aloittaa vielä neljäntenä päivänä.

Tuli mieleen, että voiko osa eroista selittyä sillä, että julkisella ilmoitetaan klinikalle, kun kuukautiset alkavat. He eivät yleensä vastaa vielä samana päivänä, vaan sumplivat aikatauluja ja ilmoittavat sitten alkaako hoito. Potilas ei siis ehtisi aloittaa lääkitystä millään samana iltana.

Pakko kommentoida pistosten aloitusasiaan, että mulla aloitettiin vasta kierron viidentenä päivänä pistokset HUS:lla. Huolestuin itse tuosta ohjeesta silloin ja kun kysyin että eikö se ole liian myöhään, niin sain vastauksen että näin voidaan tehdä, jos on taipumusta pitkiin kiertoihin (eli johtofollikkeli valikoituu tosi myöhään ns. normikierroissakin). Ehkä jos on taipumusta lyhyempiin kiertoihin, voi olla parempi (tai siis tosi tärkeääkin) että pistokset aloitetaan riittävän ajoissa 🤔

Olen koittanut lueskella täs teidän viestejä ja laittaa reaktioita, viestejä onkin nyt tänne tullut jonkin verran 😊

Päivittelen omaa tilannetta. Toistaiseksi raskaana ollaan vuodoista ja kivuista huolimatta. Eilen piti pyörähtää raskauspäivystyksessä, siellä otettiin labrat ja hcg hyvin noussut ja ultrassa kaikki ok, rv 4+5 ja näkyi raskausontelo sekä jo ruskuaisrengas. Vähän ahdistaa kun joudun nyt syömään aika tymäkän AB kuurin kun löytyi poskionteloide bakteeriviljelyssä vakavia tauteja aiheuttava bakteeri joka oli resistentti kaikille muille paitsi tälle yhdelle antibiootille.
Pakko kuitenkin jakaa myös kuvasuora tänne, jota en ole koskaan ennen saanut 🤭

Liitteet

• IMG_20260302_193328.jpg
    IMG_20260302_193328.jpg
    357.9 KB · Katsottu: 48
Jännä kuinka erilaisia ohjeita annetaan. Itselläni pistokset alkaneet aina kierron toisena tai kolmantena päivänä. Husista sanottu, että mahdollista aloittaa vielä neljäntenä päivänä.

Tuli mieleen, että voiko osa eroista selittyä sillä, että julkisella ilmoitetaan klinikalle, kun kuukautiset alkavat. He eivät yleensä vastaa vielä samana päivänä, vaan sumplivat aikatauluja ja ilmoittavat sitten alkaako hoito. Potilas ei siis ehtisi aloittaa lääkitystä millään samana iltana.
Tuo progynova edellisen kierron lopussa on sellainen, että se lamaannuttaa munasarjoja vähän kevyemmin verrattuna esim pitkään kaavaan ja synarelaan. Progynovan avulla saa 4 päivää aikaa siirrellä ja valita sopiva pistosten aloituspäivä. Uskoisin, että tästä syystä johtuu pistosten aloitus jo kp 1. Lisäksi viikonloppu puskee päälle punktio-ajankohdan kanssa, niin varmaan siksi tärkeää aloittaa ajoissa. Esim jos kp 1 ois ollut sunnuntaina, en olisi saanut aloittaa pistelyä vaan oltaisiin koitettu päästä punktion kanssa viikon 10 puolelle. Tällöin olisin jatkanut Progynovaa vielä pari päivää menkoistsa huolimatta, jotta folli ei lähde kasvamaan.

Mulla on ovulaatio yleensä kp 15-17, kierto jotain 29-31 päivää. Sain tällä kertaa ohjeet ennakoiden OmaPolulle perjantaina viikonlopun varalta.

Mä tulen tänne valittelemaan olotilojani. En tiedä miksi tuo Menopur vaikuttaa muhun näin voimakkaasti. Takana nyt 4 pistosta, parin tunnin päästä on sitten viides edessä. Tänään jouduin töissä istahtamaan käytävällä lattialle, kun meinasin oksentaa. Hirvittävän etova olo jatkuvasti ja erikoisesti huimaa... Alkaa jonkin verran olla jo kipuja vatsalla. Aamuisin väsymys on jotain aivan järkyttävää, ihan kuin olisi humalassa ja krapulassa samaan aikaan 😅 Ei Gonalista tullut näitä oloja, olin muistaakseni vain vähän väsynyt ja ennen punktiota oli turvotusta. Paheneekohan tää olo nyt vaan tästä, vai tottuuko keho jotenkin 🤔Mä toivon todella, että soluja saataisiin nyt hyvin. Afc oli suunnittelukäynnillä 12+12, että siinä mielessä vois olla hyvä mahis kai?

@Pikkupandanen tämä ei varmaan lohduta, mutta mulla on nyt 4 pistosta takana ja ekat 2 päivää oli aika koomaa, mutta nyt pari päivää ollut ihan mukavaa. Sinullahan oli kyllä vielä isompi annos kuin minulla (mulla 225) jos oikein muistan. En ole terävimmilläni, töissä hankala keskittyä eikä hikiliikunta tunnu hyvältä, mutta muuten ei tässä enää kummempaa. Ekat päivät tosiaan tarttin päikkäreitä ja väsymys oli valtava, nyt kaikki hyvin taas. Nukun kyllä edelleen minun mittakaavassa erittäin sikeästi, mutta se on lähinnä plussaa. Minulle tämä lääke on tehnyt koko hoitohistoriani kevyimmät sivuoireet, ja sitten taas joku simppeli letrozol tekee hulluksi välillä. Joskus kai jarrulääkkeen aloittaminen voi helpottaa myös oireita vähän. Mutta kannattaa noista oireista puhua kontrolliultrassa, koskas se on sinulla?

Mulla kanssa nyt ekaa kertaa rupeaa tuntumaan, että alkaa vatsaa vähän turvottaa. Joku pieni tuikkaisu oli myös alavatsalla aamulla.

@Pikkupandanen tämä ei varmaan lohduta, mutta mulla on nyt 4 pistosta takana ja ekat 2 päivää oli aika koomaa, mutta nyt pari päivää ollut ihan mukavaa. Sinullahan oli kyllä vielä isompi annos kuin minulla (mulla 225) jos oikein muistan. En ole terävimmilläni, töissä hankala keskittyä eikä hikiliikunta tunnu hyvältä, mutta muuten ei tässä enää kummempaa. Ekat päivät tosiaan tarttin päikkäreitä ja väsymys oli valtava, nyt kaikki hyvin taas. Nukun kyllä edelleen minun mittakaavassa erittäin sikeästi, mutta se on lähinnä plussaa. Minulle tämä lääke on tehnyt koko hoitohistoriani kevyimmät sivuoireet, ja sitten taas joku simppeli letrozol tekee hulluksi välillä. Joskus kai jarrulääkkeen aloittaminen voi helpottaa myös oireita vähän. Mutta kannattaa noista oireista puhua kontrolliultrassa, koskas se on sinulla?

Mulla kanssa nyt ekaa kertaa rupeaa tuntumaan, että alkaa vatsaa vähän turvottaa. Joku pieni tuikkaisu oli myös alavatsalla aamulla.
Lohduttaa tuo vähän, ehkä jarrulääke tosiaan veisi pahimpia oireita pois. Ne pistokset alkaa tänään. Ja tosiaan mulla annoksena se 300, ehkä sekin sitten vaikuttaa. Kontorilliultra on vasta ensi maanantaina. En muista oireilleeni letroista, gonalista tai muista oikeastaan lainkaan. Teen vaativaa ja henkisesti kuormittavaa työtä sosiaalialalla ja viimeksi äsken kyllä vakavissani pohdin, että oonko lainkaan työkykyinen... Onko joku joutunut olemaan sairaslomalla stimulaation aiheuttamien oireiden vuoksi?

Lohduttaa tuo vähän, ehkä jarrulääke tosiaan veisi pahimpia oireita pois. Ne pistokset alkaa tänään. Ja tosiaan mulla annoksena se 300, ehkä sekin sitten vaikuttaa. Kontorilliultra on vasta ensi maanantaina. En muista oireilleeni letroista, gonalista tai muista oikeastaan lainkaan. Teen vaativaa ja henkisesti kuormittavaa työtä sosiaalialalla ja viimeksi äsken kyllä vakavissani pohdin, että oonko lainkaan työkykyinen... Onko joku joutunut olemaan sairaslomalla stimulaation aiheuttamien oireiden vuoksi?
Minä olin osittain progynovan takia, joskus ollut myös letrojen takia. Teen pääasiassa hyvin itsenäistä työtä, jossa seurataan tuloksia eikä kytätä työaikaa. Olen tässä suhteessa hyvin onnekas.

Eli olen saattanut vaan olla jonkun pahimmat 2h levossa ja sitten olen palannut töihin. Minun pomolleni sopii tällainen järjestely paljon paremmin kuin se, että olisin omalla ilmoituksella koko päivän töissä, samaten tämä on itselle myös parempi koska minulla ei ole ketään sairaslomasijaista. Saisin olla kyllä omalla ilmoituksella pois jopa 5 päivää, mutta yleensä on riittänyt lyhyempi aika.

Hei, olen uusi täällä. Täytin juuri 43 vuotta ja minulla on takana kaksi IVF-hoitoa Mehiläisessä, joista tuloksena oli yksi blastokysti. Toisessa hoidossa saatiin suuri määrä munasoluja (15 kypsää munasolua vuonna 2026), mutta alkiot pysähtyivät 8-soluvaiheeseen.

Toivoin voivani tehdä useita hoitoja omilla munasoluillani tämän vuoden aikana ja olin henkisesti sekä taloudellisesti valmistautunut siihen, mutta lääkäri ehdotti luovutettuja munasoluja, mitä en halua harkita.

Varauduin siksi ajan Ovumiaan, ja minulla on vastaanottoaika siellä maaliskuun lopussa. Onko kenelläkään kokemusta Ovumiasta verrattuna Mehiläiseen? Suositellaanko molemmissa yleensä yli 40-vuotiaille potilaille luovutettuja munasoluja?

(Pahoittelen kielivirheitä, suomi ei ole äidinkieleni:Smiling Face With Smiling Eyes:)

Heippa! Liityn myös tänne juttelemaan ja yritän ehtiä tänään lukemaan ketjun loppuun 😍 Minä tosiaan parin viikon päästä 29v ja mies kohta 30v, esikoinen s. 2017❤️
Meillä OI hoidot (5kpl) takana ja nyt pieni tauko ennen ivf-suunnittelukäyntiä huhtikuussa. Tähän mennessä ei tosiaan vajaan 2v aikana yhtäkään plussaa. Lähinnä siis seurailen keskustelua ennen kuin itse päästään tosi toimiin😊
Plussatuulia kaikille❤️

@Enkelinsiipi Hyvä, jos on helpottanut olot. Toivottavasti @Pikkupandanen sinulla myös jarru alkaisi parantaa oloja. 🙏 Minulla alkaisi ensi viikon alussa luultavasti myös pistelyt ja Menopur 300 annostuksella. Työni on aivoja kuormittavaa multitaskausta, että toivon mukaan ei mene oli hirveän tahmaiseksi... 😨

Huomenna on dpo10 ja teen varmuudeksi vielä herkän testin, sitten tilaan apteekkiin Menopuria, sitä ei ole valmiina kotikaupungin apteekeissa missään.

Ernesta Toivottavasti suostuvat Ovumialla vielä tekemään hoidon. Mä kävin 42v täytettyäni ensikäynnillä ja kovasti kannustettiin nopeasti aloittamaan hoidot, koska laadusta ei ole takuita enää tällä iällä.

@Toiveikas24 Tervetuloa! (Vaikka itsekin vielä täällä vähän ulkopuolisena. 🤭) Oliko teillä esikoisen kohdalla millainen raskautumistausta?

Hei, olen uusi täällä. Täytin juuri 43 vuotta ja minulla on takana kaksi IVF-hoitoa Mehiläisessä, joista tuloksena oli yksi blastokysti. Toisessa hoidossa saatiin suuri määrä munasoluja (15 kypsää munasolua vuonna 2026), mutta alkiot pysähtyivät 8-soluvaiheeseen.

Toivoin voivani tehdä useita hoitoja omilla munasoluillani tämän vuoden aikana ja olin henkisesti sekä taloudellisesti valmistautunut siihen, mutta lääkäri ehdotti luovutettuja munasoluja, mitä en halua harkita.

Varauduin siksi ajan Ovumiaan, ja minulla on vastaanottoaika siellä maaliskuun lopussa. Onko kenelläkään kokemusta Ovumiasta verrattuna Mehiläiseen? Suositellaanko molemmissa yleensä yli 40-vuotiaille potilaille luovutettuja munasoluja?
Me siirryttiin julkiselta Dextraan, kun julkisella tehdyt kolme hoitoa tuloksettomia. Ikää on jo melkein 40 vuotta ja lääkäri kyllä kertoi kuinka pieni osuus munasoluista enää normaaleja ja kuinka suuri osuus alkioista kiinnittyy. Esitteli tiedot, mutta ymmärsi hyvin meidän halun kokeilla omilla soluilla. Niin tehtiin ja saatiin yksi alkio, joka siirrettiin. Ainokainen ei valitettavasti kiinnittynyt ja lääkärin kanssa keskusteltiin, että tehokkain hoito olisi lahjamunasolut, mutta että hän ymmärtää, jos halutaan vielä kokeilla omilla.

En ole kokenut Dextrasta mitään painostusta lahjamunasoluihin siirtymiseen, vaikka se esitelty vaihtoehtona.

Kuulostaa siltä, että sinulta saatu hyvin munasoluja. Isossa määrässä on parempi mahdollisuus, että joukossa olisi terve yksilö. Olettaisin, että lääkärit käyttävät kokonaisharkintaa ja huomioivat munarakkulamäärän, amh-arvon, mahdolliset sairaudet ja aiempien hoitojen tulokset. Yksityisellä saattavat tehdä myös hoitoja aika pienillä onnistumistodennäköisyyksillä, koska asiakas maksaa itse. Julkisella onnistumistodennäköisyyden pitää olla yli kymmenen, jotta hoito aloitetaan.

Muokattu viimeksi:
Päivittelen tilannetta täällä myös, eli toinen PAS ei onnistunut. Jännää että alusta asti oli se fiilis että ei ole mitään oireita ja kaikki on vain lääkkeet mutta ihan erilaiset oireet tuon Ovitrellen naksautuksien kanssa. Viime viikonloppuna tosiaan tuli hetkellisesti se fiilis että voisin testailla ja testasin ensin la joka oli joko haamu ovitrellestä tai tyhjä ja kun su tuli herkkään testiin tyhjä tulos niin se mahdollisuus jostain myöhäisestä kiinnittymisestä tuntui aika kaukaiselta. Ihmeellistä oli se että mun mielestä itkin enemmän tästä puhtaasti negatiivisesta kierroksesta kuin silloin kemiallisesta. Toki olin kipeänä silloin, joten se voi olla ettei jaksanut keskittyä siihen.

Hyvä asia on se että suunnitelmallinen minä on jo joulukuusta lähtien valmistautunut että näin voi käydä että molemmat siirrot epäonnistuvat ja joudutaan uudestaan koko kierrokselle ja kaikki vitamiinit ja lisäravinteet olen säännöllisesti ottanut. Alkoholin korkki on pysynyt kiinni paitsi eilen join lasin viiniä lohdutukseksi mieheni kanssa. Olen lisännyt myös hänelle niitä lisäravinteet kun sen It starts with the egg-kirjan mukaan kaikki apu mitä saa siittiöiden laatuun auttaa munasolua myös. (Munasolu korjaa siittiöiden DNA fragmentaatiot, ja jos ei ole paljon virheitä munasolu voi keskittyä enemmän omaan tehtävään). Aloitin eilen myös melatoniini kanssa, koska a)olen nukkunut liian vähän ja b) sekin auttaa suojaamaan munasolua vahingoilta, auttaa munasolun sekä kromosomien jakautumisessa.

Vaikka eilen oli ihan masennuksen partaalla niin tänään tuntuu jo paremmalta. Mun ikäiselle tarvitaan keskimäärin 4 siirtoa ennen kuin tulee onnistumisia joten kaksi ei ole vielä yli keskiarvon, olin toivonut vaan että olisi 40 vuotis juhlien aikaan jo raskaana mutta se ei tule tapahtumaan koska siihen on enää reilu pari kuukautta ja menee noin 3,5kk ennen kuin seuraava mahdollinen siirto olisi. (Mun protokolla on nyt välikierto, stimulaatiokierto ja luultavasti clomifenillä taas joka pakottaa välikiertoa taas ja sitten vasta pääsisi mahdollisesti PASiin jos tulos on jokunen solu. Toiveet korkealla vielä vaikka eilen olin epäonnistunut nainen! 🙏🏻

@Puolikuu
Meillä esikoinen tuli ilman hoitoja, 6kk yrityksellä. Senkin puolesta tää nykyinen tilanne kyllä yllätti..

Nyt on paljon muutakin meneillään mm. työrintamalla, niin toisaalta otan tän tauon hoidoista ihan hyvällä ennen ivf. Toki yritetään nyt pelkän lugesteronin voimalla tässä välissäkin 😂

Takaisin