IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Totta, onhan se hyvä tosiaan että ollaan tarkkana 😊.Teillä hyvä saalis tullut! Mites tuo alkiodiagnostiikka toimii, laitetaanko sinne osa vai kaikki munasolut mitä saadaan? Paljonko saitte pakkaseen alkioita?
Äh, pahoittelut vastaaminen kesti :D

Ollaan siis puolison perinnöllisen sairauden takia alkiodiagnostiikassa.
Tuo määrähän tippui joka vaiheessa, jos oikein muistan, niin reilu 20 oli kypsiä ja niistäkään kaikki eivät hedelmöittyneet.
10 kehittyi 5 päivän ikäisiksi blastoiksi ja niistä otettiin ennen pakastusta solunäytteet, jotka lähetettiin Britteihin asti tutkittavaksi.
Saldona 4 tervettä alkiota. 4 kantoi juurikin sitä etsittyä geenivirhettä ja 2:lla oli kromosomipoikkeamaa.

Eli aika hurja pudotus tuosta kerätystä määrästä. Mutta onneksi oli, mistä pudota.
Mutta oli se punktio tuon määrän takia aivan kamala, vaikka kipulääkettä sai, niin siitä huolimatta teki kipeää moneen otteeseen koko toimenpide.

Alkiodiagnostiikkaa voidaan tehdä vain blastovaiheen alkioille, ja riippuu toki hoitotahosta ja diagnostiikan syystä testataanko kaikki vai osa. Jos tehdään pgt-m diagnostiikka eli seulotaan jotain tiettyä geenivirhettä niin kaikki alkiot tutkitaan. Julkisella varmasti muutenkin, mutta jos kyseessä on yksityisellä tehtävä pgt-a diagnostiikka niin on mahdollista tutkia vaan osa alkioista (alkiodiagnostiikka on todella kallista ja jos blastovaiheen alkioita olisi vaikka 10, voisi niistä ottaa näytteet vaikka vain 5stä). Isot alkiomäärät on toki harvinaisia mutta osa onnekkaasti niitä saattaa saada.

@nostromo90 alkiodiagnostiikka tuloksissa myös ymmärtääkseni aina hetki kestää. (Ainakin yksityisellä
Näytteet taidetaan lähettää ulkomaille tutkittavaksi). Joten voisi ajatella että senkin takia suunnitellaan välikierto punktion perään

Joo, totta. Nelisen viikkoa taisi mennä tutkimuksissa.

Ollaan siis julkisella ja nimenomaan geenivirhettä etsittiin. Samalla toki katsovat onko kromosomipoikkeamia.

ON: en yllättynyt, kun ei mekään päästy tästä kierrosta mukaan hoitoihin. Jotenkin kun muiden uutisia luki, osas arvata, mutta paskaa se silti on. Meille kuitenkin lääkäri sanoi tehneensä varaukseen punktioon viikolle 12 eli varmaan sillä varmistaa, että seuraavasta päästään ainakin?
Meillä punktio alustavasti varattu kans samalle viikolle 🥹

Meillä oli tänään etälääkärikäynti HUSin kanssa (perinnöllisen sairauden takia alkiodiagnostiikka). Oltiin siinä käsityksessä, että tämä olisi se ns. ensikäynti. Meinasin kyllä lentää takapuolelleni kun kuultiin että juu, huomenna vielä varmistetaan asia mutta HUSin puolesta ei muuta kuin hoitoihin nyt samalla aikataululla ja kaavalla kuin mikä olisi ollut meillä yksityiselläkin lahjasiittiöillä. Eli reilun viikon päästä progynovaa ja lyhyt kaava (estrogen priming). Kävi vielä satumainen mäihä ja näyttäisi siltä, että mahdutaan hoitoihin nyt ekasta yrityksestä. Mutta se selviää huomenna.

Totta on, että meidän ensikäynti lapsettomuuspuolelle oli KYSissä huhtikuussa 2025, ja sieltä lähete ivf-hoitoihin meni HUSiin niin, että HUS sen hyväksyi lokakuussa 2025. Sitä lääkärikin sanoi, että olettehan te jo jonottaneet yli 4kk. Kerrankin siis julkisella menee asiat nopeammin kuin itse luultiin.

Tosi hämmentävää vaan. Ajattelin koko ajan, että nyt vasta meillä alkaa se ivf-jonotus, ja ekat hoidot julkisella olisivat kesätauon jälkeen. Osa minusta edelleen haluaisi mennä yksityiselle, koska lahjasiittiöillä olisimme varmaan saaneet riittävästi alkioita yhdellä ivf-kierroksella. Tilkasta on myös hoitokomplikaatioiden takia lähinnä ikäviä muistoja. Jännittää miten nyt käy. Olen 6 vuotta vanhempi (nyt 37) kuin viimeksi, ja puolison sairaus periytyy 50% todennäköisyydellä. Viimeksi saatiin 8 alkiolla (3 siirtokelpoista) 1 lapsi , että aika saalis pitäisi saada yhdellä ivf-kierroksella.

Lisäys ja selvennys. Alkiodiagnostiikkaa tehdään julkisella vain HUSissa. Ultrat ja muut käynnit ovat omassa sairaalassa täällä KYSissä ja punktio sekä PAS Helsingissä.

Muokattu viimeksi:
ON: edelleen olo hyvin negatiivinen, en oikein osaa selittää tätä tunnetta. Haluaisin että seuraava alkionsiirto tulisi nopeasti, mutta samalla pelkään sitä tietoa mitä se tuo tullessaan. Pelkään lähteä uuteen stimulaatiokierrokseen ja odottaa sitä tulosta, olisiko siellä enää munasoluja. Pelkään että joku kyselee asiasta ja mä romahdan. Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin eteenpäin, ja me tehdään tätä varmaan siihen asti kunnes mulla ei ole munasoluja enää, kallista touhua mutta se on ainoa tapa saada tietää onko meillä mahdollisuus. Tiistaina on tämän kierroksen eka UÄ jolloin saan tietoa pystytäänkö tässä kierrossa tehdä seuraavaa siirtoa. Oli niin oudot menkat että odotan huonoja uutisia 👀 toki kaikki asiat jotka ovat erilaisia ovat huonoja mun aivoissa nyt. Odotan että lääkärin kanssa juttelu rauhoittaisi mieltäni, mutta voihan se olla että ei mene näin. Jännittää ja ahdistaa. If you know, you know.
Kaikki negatiiviset fiilikset kuuluu asiaan, kannattaa antaa niiden vain tulla ettei jää myllertään takaraivoon ❤️ Mulla ainakin on myös hormonit aiheuttanut vielä oikein boostattuna tunteiden vuoristorataa 😅

Mua on ketuttanut ihan huolella nuo taukokierrot, kun aika tuntuu valuvan käsistä -mutta näin taakse päin katsottuna olen tyytyväinen, että niitäkin on ollut kropan ja hormonien palautumisen kannalta. Ja myös mielen, mun mielestä sillä ei ole väliä missä kohtaa menee kesken, kun sen plussan on nähnyt on pakostakin saanut kaikki ilon ja toivon fiilikset jotka sitten tulee rytisten alas. (Ja onhan niitä vaikka ois kuinka pessimisti/optimisti.) 💕

Toivottavasti UÄ antoi vastauksia ja selvensi kumpaan suuntaan tämä kierto menee ☺️

Meillä oli tänään etälääkärikäynti HUSin kanssa (perinnöllisen sairauden takia alkiodiagnostiikka). Oltiin siinä käsityksessä, että tämä olisi se ns. ensikäynti. Meinasin kyllä lentää takapuolelleni kun kuultiin että juu, huomenna vielä varmistetaan asia mutta HUSin puolesta ei muuta kuin hoitoihin nyt samalla aikataululla ja kaavalla kuin mikä olisi ollut meillä yksityiselläkin lahjasiittiöillä. Eli reilun viikon päästä progynovaa ja lyhyt kaava (estrogen priming). Kävi vielä satumainen mäihä ja näyttäisi siltä, että mahdutaan hoitoihin nyt ekasta yrityksestä. Mutta se selviää huomenna.

Totta on, että meidän ensikäynti lapsettomuuspuolelle oli KYSissä huhtikuussa 2025, ja sieltä lähete ivf-hoitoihin meni HUSiin niin, että HUS sen hyväksyi lokakuussa 2025. Sitä lääkärikin sanoi, että olettehan te jo jonottaneet yli 4kk. Kerrankin siis julkisella menee asiat nopeammin kuin itse luultiin.

Tosi hämmentävää vaan. Ajattelin koko ajan, että nyt vasta meillä alkaa se ivf-jonotus, ja ekat hoidot julkisella olisivat kesätauon jälkeen. Osa minusta edelleen haluaisi mennä yksityiselle, koska lahjasiittiöillä olisimme varmaan saaneet riittävästi alkioita yhdellä ivf-kierroksella. Tilkasta on myös hoitokomplikaatioiden takia lähinnä ikäviä muistoja. Jännittää miten nyt käy. Olen 6 vuotta vanhempi (nyt 37) kuin viimeksi, ja puolison sairaus periytyy 50% todennäköisyydellä. Viimeksi saatiin 8 alkiolla (3 siirtokelpoista) 1 lapsi , että aika saalis pitäisi saada yhdellä ivf-kierroksella.

Lisäys ja selvennys. Alkiodiagnostiikkaa tehdään julkisella vain HUSissa. Ultrat ja muut käynnit ovat omassa sairaalassa täällä KYSissä ja punktio sekä PAS Helsingissä.
Onpa ihana yllätys! 😍👌 Varmasti jännittää ja mietityttää aiemmat kokemukset. Aiotteko tehdä kierroksen kuitenkin julkisella?

Meillä oli hoidonsuunnittelu, jossa päätettiin että konsultoidaan, koska ollaan vähän ”hankala tapaus”, ja tehdään suunnitelma vasta sitten. Olen tosi tyytyväinen 🙏

Samalla tuli pieni mutka matkaan, kun päädyin hoidonsuunnittelusta suoraan päivystykseen ja mulla todettiin tulehtunut umppari 😬 Kysyin hoidonsuunnittelussa että viivästyttääkö umpparileikkaus jotenkin hoitoja, mutta ei kuulemma viivästytä lainkaan varsinkin nyt kun odotetaan vielä konsultaatiovastausta. Niin että jos joku miettii kuinka paljon hidasteita tällaiset aiheuttaa, niin ei välttämättä mitään ☺️

Vähän stressaa että mikä ongelma seuraavaksi on tulossa, kun tälle vuodelle on saldona jo tuulimunaraskaus + tyhjennys ja umpparileikkaus 😣

Ilmottaudun varovaisesti mukaan. Olinkin tuossa viimevuoden suljetussa ryhmässä mukana. Vuosi sitten oli eka keräys ivf-hoitoihin. Saatiinkohan sillon 2pv alkioita peräti 10kpl pakkaseen, joista 3 nega yritystä. Ens viikolla saa ovista alkaa tikuttelemaan ja tällä kertaa kaikki alkiot sulatetaan ja kasvatetaan 5-6pv ikäisiksi niin vältytään turhilta yrityksiltä jos eivät kaikki olekkaan kehityskelpoisia. Lääkärin mukaan lisää onnistumis prosenttia mitä vanhempana alkio siirretään. Käydään tosiaan yksityisellä ja rahaa palanut jo yli 10t😖
Käytössä sinkki, omenaviinietikka, rauta (pe menossa rautainfuusioon) ja foolihappo.

Ihanaa, että näin, eikä turhauttavia odotteluja :smiling face with heart-eyes:

Kyllä vaan, täällä ollaan menossa kohti ivf-hoitoja ensi kuussa! Progynova alkaa noin viikon päästä, ja sitten ilmoitan alkaneet menkat ja Menopurin pistely alkaa. Progynovaa en odota ollenkaan, mutta nyt olen valmistautunu precosalla ja tiedän välttää kaikkea vatsalle epäystävällistä ruokaa. Jospa välttyisin isommilta vatsaongelmilta. Menopuriin tulee annoksen nosto kuuden vuoden takaiseen nähden, olisikohan ollut tulossa 225.

Hieman logistisia haasteita vaan siinä, että esikoinen pitäisi saada jonnekin ivf-matkan ajaksi, kun se punktio on Tilkassa ja asutaan täällä Savossa. Onneksi minun vanhempani ovat eläkkeellä ja pystyvät ottamaan hänet varmaankin hoitoon suht lyhyelläkin varoitusajalla. He myös tietävät hoitotaustasta, eivät toki siitä että ollaan taas menossa ivf-hoitoihin.

Hei! Mäkin uskallan tänne kirjoitella vihdoin!

Yritys on aloitettu kesällä 2024. Yksyiten kautta sain diagnoosin PCOS ja sitten siellä tehtiin 3 ovulaatioinduktiota. Sitten elokuussa 2025 päästiin julkiselle TAY:ssiin ja siellä vielä 4 kertaa ovulaatioinduktiota tuloksetta. Meille ei tehty ollenkaan inseminaatiota, koska miehen soluissa ei vikaa.

Tammi/helmikuussa 2026 oli vihdoin IVF-stimulointikierto ja tuloksena 16x5D blastoa ja 5x6D blastoa. Nyt ensi kuun alussa pitäisi olla sitte eka PAS, koska tuoretta ei tehty hyperstimulaatioriskin vuoksi

Hei! Mäkin uskallan tänne kirjoitella vihdoin!

Yritys on aloitettu kesällä 2024. Yksyiten kautta sain diagnoosin PCOS ja sitten siellä tehtiin 3 ovulaatioinduktiota. Sitten elokuussa 2025 päästiin julkiselle TAY:ssiin ja siellä vielä 4 kertaa ovulaatioinduktiota tuloksetta. Meille ei tehty ollenkaan inseminaatiota, koska miehen soluissa ei vikaa.

Tammi/helmikuussa 2026 oli vihdoin IVF-stimulointikierto ja tuloksena 16x5D blastoa ja 5x6D blastoa. Nyt ensi kuun alussa pitäisi olla sitte eka PAS, koska tuoretta ei tehty hyperstimulaatioriskin vuoksi
Wau mikä tulos ivf:stä! Millä lääkkeellä teidän stimulaatio tehtiin?

Wau mikä tulos ivf:stä! Millä lääkkeellä teidän stimulaatio tehtiin?
Tuosta huikean (ja tosi poikkeuksellisen) korkeasta tuloksesta kannattaa huomioida, että tosiaan @Arrr sanoikin jo hänellä olevan PCOS. Silloin munasolureservi ja follikkelimäärät voi olla tosi isoja.
Tällai rumasti asioita toisesta olettaen olettaisin myös, että hän on kohtalaisen nuori (ja todellakin saa korjata jos olen väärässä). Ja joskus pcos kanssa vastetta on myös vaikea löytää, kun pienillä lääkeannoksilla ei välttämättä saada kasvua ja sit taas isommilla määrillä folleja voi kasvaa todella hurja määrä. Tai sit toisilla heti tulee ”överivaste”.

Pcos voi joskus myös tarkoittaa että vaikka soluja saadaan paljon, ei niiden laatu ole välttämättä parasta mahdollista ja katoa käykin paljon. Mutta näillä alkiomäärillä uskon, että kerätyistä iso osa on kehittynyt myös blastoiksi.

Takaisin