IVF/ICSI-HOIDOT 2026

@Emri pitikö sun tehdä sitä nestepisaran laittoa gonalissa uusien kynien kohdalla? Joulukuun lopussa tilatuissa kynissä oon jokaisessa joutunut tekemään sen🫠 Edellisessä stinulaatiossa taas en yhdessäkään. Jotenkin todella raastavaa kun tuntuu että sitä ainetta menee hukkaan 😅

Itelläkin herkistynyt tietyt kohdat vatsasta pistelyiden vuoksi. Tämä kolmas kierros on ollut hyvin kivulias verrattuna ensimmäiseen. Mutta ei mulla ole antaa suuria vinkkejä siihen. Oon semmoinen hampaat irvessä tekijä, että pistän vaan vaikka sattuu😅 Ehkä se "pakko" ajaa vaan pistämään. Annan kyllä neulan mennä ihosti läpi omalla painollaan, eli pistän siihen aika vähän voimaa.

@Haaveita_ tsemppiä viimeisiin päiviin! Tosi hienoa jos voit olla saikulla maanantain!
Itellä keskiviikkona punktio. Ei ole kovat odotuksen tälläkään kertaa ultran perusteella. Munasarjoissa ei ole suuria tuntemuksia mutta yleisolo on vähän väsynyt. Oon pistänyt gonalia sen 350. Huomaan että oon itkuherkempi ja nännit tuntuu tosi herkiltä. Toki maanantainen noidannuoli on vienyt suurimman huomion olosta. Onneksi alkaa helpottamaan🧓

@Kisumamma90 piti joo saada se nestepisara. No ehkä täytyy tosiaan vaa ruveta pistämään "voiman" kanssa ja nopeasti ennen kuin rupeaa miettimään sen enempää. 😄
Fyremadel ja Gonapeptylin kanssa otin nopea mutta pieni ranneliike siihen pistoskohtaan, paljon helpompaa niin kuin hitaasti sisään. Vanha kynämalli Menopur oli helpompaa, pienempi neula. Vaihdettiin Pergoverikseen just tuon Menopurin huonon saatavuuden takia. Jos alkaa tökkii niin laita miestä tekemään!

Tietääkö kukaan, että jos inseminaatio+OI ei toimikkaan sen 3. kiertoon mennessä niin voiko esim sen jälkeen pyytää siirtoa IVF jonoon vaikka yrittäisi vielä 4. kerran raskautua niiden turvin?

Tietääkö kukaan, että jos inseminaatio+OI ei toimikkaan sen 3. kiertoon mennessä niin voiko esim sen jälkeen pyytää siirtoa IVF jonoon vaikka yrittäisi vielä 4. kerran raskautua niiden turvin?
Ainakin meillä kolmannessa inseminaatiossa sovittiin suunnitelma jatkoon eli ivf-jono, mutta ei varmaan sekä jonotusta että uutta IUIta voi olla samaan aikaan? Julkisella hoidossa

ON: Tässä päivä neljä PASin jälkeen. Pari ekaa päivää (PAS-iltapäivä/ilta sekä seuraavana aamuna) oli sellaista vihlovampaa tunnetta alavatsassa, la ja su oli jo rauhallisempaa, turvotusta on tuon cyclo+tero kuurin takia varmasti enkä sen takia ota niitä oireita vakavasti. Tänään aamulla oli kauhea riita heräämisestä bonuspojan kanssa ja itku tuli herkästi, eli ainakin hormonihirviö olen. Töissä aamupäivän aikana tuli sellainen toispuoleinen jomotus munasarjojen kohdalla, ehkä se on taas keltarauhanen joka yrittää tehdä parhaansa. Kaiken tiedon perusteella alkio kiinnittyy päivänä 1-3 PASin jälkeen joten se on nyt siellä tai sitten ei :Eyes:

Yritän olla testaamatta vielä viikkoon. Lääkäri ehdotti siis ensi maanantaita siihen! ELi ollaan nyt vielä kysymysmerkki viikon verran ja toivotaan parasta! Mä muistan hyvin vahvasti se tunne kun viimeksi sain positiivisen testin, jotenkin tiesin silloin että se on positiivinen. Toivoisin että sama fiilis tulisi nyt mutta mitä sitten jos tulee ja onkin negatiivinen? :tears: Vaikeita päiviä! Usko on kuitenkin ehkä 10% että ekalla onnistuisi.

Liityn seuraan pidemmän tauon jälkeen. Meillä lapsettomuushoidot male factorin vuoksi, suoraan ICSI-hoidot. Munasoluja tulee hyvin, mutta ne hedelmöittyivät huonosti ja alkioita tulee vielä huonommin, lisäksi ne ovat hitaita. Ensimmäisellä hoitokierroksella ei tullut yhtään siirrettävää, mikä oli iso järkytys. Toisella hoitokierroksella saatiin yksi 7. päivän blasto johon en asettanut suuria toiveita, mutta ihmeen kaupalla plussasin ja saimme esikoisen. Viime keväänä päätimme lähteä yrittämään toista lasta, ja pitkän jonotuksen jälkeen pääsimme syksyllä aloittamaan. Tällä kolmannella hoitokierroksella saimme jälleen yhden alkion, 6. päivän blaston. Yllätyksenä tämäkin siirto toi plussan, ja ehdin jo huokaista helpotuksesta ajatellessani että meidän lapsettomuustaival voisi olla tässä. Toisin kuitenkin kävi, varhaisultrassa olikin vastassa tuulimuna joka tuli täytenä yllätyksenä (raskausoireet jatkuivat, ei kipuja tai vuotoja).

Nyt olen sairaalassa lääkkeellisessä tyhjennyksessä, kova pelko siitä ettei menekään kesken ja joudun vielä kaavintaan. Minkäänlaista aika-arviota uuden hoitokierroksen aloittamisen osalta emme ole saaneet, ja masentaa ajatus siitä että taas on edessä yli puolen vuoden jonotus ja hoito alkaisi ehkä vasta syksyllä kun nyt eletään vasta tammikuuta. Ikä ei ihan vielä tule vastaan (olen kohta 37), mutta aika tuntuu kuluvan liian nopeasti. Ahdistaa myös se, saammeko enää siirrettäviä alkioita ja jos saamme, tuleeko taas uusi keskenmeno. Kova toive toisesta lapsesta kuitenkin syttyi plussan myötä, joten en oikein osaa vielä luovuttaa.

Kävin tänään tokassa ultrassa. Ekassa ultrassa löytyi yhteensä 9 follikkelia ja nyt löytyi jonkin verran lisääkin, mutta pieniä. Muutenkin kasvu on tainnut olla aika hidasta, ja lääkäri konsultoikin sitten HUSin lääkäriä että tarviiko menopurin annosta nostaa. Muutama jo hyvän kokoinen löytyi. Mutta ei nosteta annosta vaan samalla määrällä jatketaan, eli 375. Perjantaina viimeinen ultra ja toivotaan että parempaa kasvua olisi tapahtunut. 🙏🏻

ON: Päästiin tänää siirtoon 🙏🏻 Siirrettiin D5 4AB alkio joka oli selvinnyt sulatuksesta täydellisesti. Nyt on pakkanen tyhjä. Tänään alkaa Lugesteron ja huomenna Gonapeptyl. Jostain syystä rakko näytti tyhjältä vaikka panttasin ja join niinkun edelliskerrallakin jolloin rakko oli sopivan täynnä, onneksi kuitenkin oli hyvä näkyvyys ja saatiin siirto tehtyä, tällä kertaa näin myös itse kun ( hoitajan sanoin pieni tähti syttyi kohtuun ) kun alkio pääsi perille 😍

Muokattu viimeksi:
Kävin tänään tokassa ultrassa. Ekassa ultrassa löytyi yhteensä 9 follikkelia ja nyt löytyi jonkin verran lisääkin, mutta pieniä. Muutenkin kasvu on tainnut olla aika hidasta, ja lääkäri konsultoikin sitten HUSin lääkäriä että tarviiko menopurin annosta nostaa. Muutama jo hyvän kokoinen löytyi. Mutta ei nosteta annosta vaan samalla määrällä jatketaan, eli 375. Perjantaina viimeinen ultra ja toivotaan että parempaa kasvua olisi tapahtunut. 🙏🏻
Toivotaan että ottavat kasvuspurtin perjantaihin mennessä 🤞🏻

Muutaman kerran viime vuoden ketjuun kirjoittanut.

Ollaan puolison perinnöllisen sairauden takia alkiodiagnostiikassa. Vihdoin noin2 vuoden jonotusten ja tutkimusten tms jälkeen päästiin pistoshoitoihin asti.
Vuosi sitten oli ensimmäinen kierros ja saatiin kerättyä 30 munasolua. Ja tietysti kaupan päälle hyper :Upside Down Face: Koko punktioreissu oli aivan kamala kokemus.

30 munasolusta jäi käteen 4 tervettä alkiota. Ensimmäinen siirto piti olla huhti-toukokuussa. No sainpahan sitten jäätävän iskiasvaivan ja olin vahvoilla hermokipulääkkeillä... Eipä tehty siis siirtoa.
Kesäsulut ja syyskuussa päästiin siirtoon. Siitä saldona kohdunulkoinen raskaus, joka leikattiin. Yksi välikierto ennen seuraavaa siirtoa.

No nyt tässä odotellaan ovulaatiota, joka ilmeisesti on päättänyt olla tulematta, noin 10 päivää sitten ultrassa näkyi 3 follikkelia, 15mm, 17mm ja 20mm, mutta testit edelleen negatiivisia.

Turhauttaa. Tuntuu, että joka vaiheessa jotain menee pieleen.

@StellaMom jännät piinailupäivät siellä edessä! Suosittelen pitämään oirepäiväkirjaa, vaikka puhelimen muistioon kirjoittamaan oireet per piinapäivä. Tällöin voi saada jonkun käsityksen siitä, miten erilaisia oireita keltarauhashormonituki aiheuttaa (etenkin silloin jos on negakierto). Vaikka siis toki toivon kovasti plussaa tästä yrityksestä, mutta jos niin ei käy, voi saada oiremuistiosta mielenrauhaa kun huomaa, että tämä(kin) oire luultavasti johtuu lääkkeestä. Ainakin minulla se toi rauhaa piinapäiviin.

Yllättävän usein samantyyppiset nippailut ja oireilut toistuvat kierrosta toiseen samana piinapäivänä. Minulla valitettavasti oli parikin kertaa sellainen erityinen tunne, että olisin raskaana, mutta ei sekään pitänyt paikkaansa. Minulla on valitettavasti dataa kertynyt 1x PAS ja 6x inseminaatio. Kyllä näistä se raskauskierto erottui jo dpo 8 (päättyi keskenmenoon myöhemmin). Siinä siis alkoi älytön väsymys ja päikkäreiden tarve, ja samaten nämä aktiivisuusrannekkeet ja älykellothan paljastavat joillain raskauden aika tehokkaasti.

@Syreen kovasti voimia sinne tyhjennykseen. On ihan hirveää joutua palaamaan taas lähtöruutuun, kun on jo luullut että voisi tämänkin ajanjakson elämässään jättää taakseen. Tästä on valitettavasti itselläkin kokemusta. Noilla viikoilla onneksi useimmilla menee tyhjennys oikein hyvin varsinkin kun saat tehdä sen osastolla.

Omaa napaa: tämän viikon lauantaina aloitan progynovan ja sitten odottelen menkkoja. Menkkojen alkamisen jälkeen eli luultavasti 2.2.-6.2. viikolla on nollaultra. Menopurilla kasvatellaan ja Ganirelix on jarruna, annoskoko selviää nollaultrassa. Eli nyt odotellaan.

Liityn seuraan pidemmän tauon jälkeen. Meillä lapsettomuushoidot male factorin vuoksi, suoraan ICSI-hoidot. Munasoluja tulee hyvin, mutta ne hedelmöittyivät huonosti ja alkioita tulee vielä huonommin, lisäksi ne ovat hitaita. Ensimmäisellä hoitokierroksella ei tullut yhtään siirrettävää, mikä oli iso järkytys. Toisella hoitokierroksella saatiin yksi 7. päivän blasto johon en asettanut suuria toiveita, mutta ihmeen kaupalla plussasin ja saimme esikoisen. Viime keväänä päätimme lähteä yrittämään toista lasta, ja pitkän jonotuksen jälkeen pääsimme syksyllä aloittamaan. Tällä kolmannella hoitokierroksella saimme jälleen yhden alkion, 6. päivän blaston. Yllätyksenä tämäkin siirto toi plussan, ja ehdin jo huokaista helpotuksesta ajatellessani että meidän lapsettomuustaival voisi olla tässä. Toisin kuitenkin kävi, varhaisultrassa olikin vastassa tuulimuna joka tuli täytenä yllätyksenä (raskausoireet jatkuivat, ei kipuja tai vuotoja).

Nyt olen sairaalassa lääkkeellisessä tyhjennyksessä, kova pelko siitä ettei menekään kesken ja joudun vielä kaavintaan. Minkäänlaista aika-arviota uuden hoitokierroksen aloittamisen osalta emme ole saaneet, ja masentaa ajatus siitä että taas on edessä yli puolen vuoden jonotus ja hoito alkaisi ehkä vasta syksyllä kun nyt eletään vasta tammikuuta. Ikä ei ihan vielä tule vastaan (olen kohta 37), mutta aika tuntuu kuluvan liian nopeasti. Ahdistaa myös se, saammeko enää siirrettäviä alkioita ja jos saamme, tuleeko taas uusi keskenmeno. Kova toive toisesta lapsesta kuitenkin syttyi plussan myötä, joten en oikein osaa vielä luovuttaa.
Me ei ainakaan jouduttu uudestaan jonottamaan, vaan suoraan uuteen kiertoon kun aiemmat blastot oli käytetty. Ja valitettavasti itse jouduin keskeytyneestä keskenmenosta kaavintaan, pitkitti kyllä prosessia melkoisesti. Toivottavasti teillä sujuu hyvin! Ja aika todellakin kuluu ihan liian nopeaan, me alotettiin toisen yritys just ennen kuin täytin 37 ja nyt mittarissa on jo vähän päälle 39v. ja vasta 5 siirtoa ehditty tässä välissä tekemään...

Ei onnistu. IVF-jonoon pääsee jos katsotaan inssit hyödyttömiksi ja sitten ei enää tehdä inseminaatioita. Yksityisellä toki saa käydä inssissä vaikka olisi IVF-jonossa julkisella.

Meille ehdotettiin julkisella jo kahden inseminaation jälkeen siirtymistä ivf. Haluttiin kuitenkin kokeilla vielä kolmas ja se sopi lääkärille. Tuon jälkeen tehtiin sitten kolme ivf-hoitoa julkisella. Yhteensä saatiin siis kuusi hoitoa.

Kävin kolmannen inseminaation aikoihin yksityisellä munanjohtimien aukiolotutkimuksessa ja kysyin samalla kannattaisiko siellä vielä kokeilla inseminaatiota. Lääkäri kehotti siirtymään ivf-hoitoihin.

Me ei ainakaan jouduttu uudestaan jonottamaan, vaan suoraan uuteen kiertoon kun aiemmat blastot oli käytetty. Ja valitettavasti itse jouduin keskeytyneestä keskenmenosta kaavintaan, pitkitti kyllä prosessia melkoisesti. Toivottavasti teillä sujuu hyvin! Ja aika todellakin kuluu ihan liian nopeaan, me alotettiin toisen yritys just ennen kuin täytin 37 ja nyt mittarissa on jo vähän päälle 39v. ja vasta 5 siirtoa ehditty tässä välissä tekemään...
Missä ootte hoidoissa kun pääsitte ilman jonottamassa uudelle kierrokselle? :)
Taysissa pitää jonottaa uudelle kierrokselle. Tänään just kyselin että jos tämä pas ei tuota tulosta niin kuinka pitkä jono on tällä hetkellä, onneksi vaan noin 3kk ja ehtii tehdä hoidon ennen kesäsulkua.

Onko muilla kuin @Enkelinsiipi ollut nollaultra progynova tm estrogen primingissa? Muistelisin että täällä oli ainakin muutama kenelle tehty. Olin siinä ajatuksessa, että aloitetaan vaan pistely menkkojen alettua ja ensimmäinen ultra n. 6pv jälkeen 🤔

Takaisin