IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Hei kertokaas te viisaammat, onko hölmöä kysyä huomenna🫣 tilanne on siis se että mulla on huomenna kp4 menossa ja jos ehottavat pitkää kaavaa helmikuun menkoista, kannattaako/voiko kysyä voisko sen alottaa jo mahdollisesti tästä kierrosta, jos tilaa on? Kun mitä oon ymmärtänyt, niin siinä vasta loppukierrosta aletaan ekoja lääkkeitä vetämään, niin vois vähän nopeuttaa asioita🫣 luulen kyllä, etteivät suostuis ees, mutta onko kellään tullut tämmöstä vastaan?
Mää sanoisin myös että ehdottomasti kannattaa kysyä 😊 oon huomannu että näissä hoidoissa kannattaa ite olla aktiivinen ja kysellä ja myös ehdottaa jos on mielessä jotain, mieluummin kysyy oli vastaus mikä vaan, kysymisessä ei mitään menetä 😊

@Purkkapallo Mulla oli ovitrelle irroituspiikkinä, joka oli viimekerrallakin. Silloin ei tullut hyperiä, mut nyt tosin oli 11 munasolua enemmän. Cabaser resepti on odottamassa, että jos oireita tulee niin voi aloittaa sen. Viimeksi 19 munasolusta 15 oli kypsää ja niistä 8 hedelmöittyi. Jänskättää mihin lukuihin tällä kertaa päästään.

Muistatteko milloin saitte tiedot hedelmöittyneistä? Mulle ei sanottu koska tiedon pitäisi tulla, joten en yhtään tiedä milloin kannattaa omapolkua selata, enkä muista milloin tuli viimeksi.

Ja hei, ne kenelle ei tehty tuoresiirtoa keräyksen jälkeen, miten kauan kesti että kuukautiset alkoi?

Muokattu viimeksi:
Mulle on tullu tieto hedelmöittyneistä heti seuraavan päivän aamuna 😊 kuukautiset alko ekan jälkeen kuudentena päivänä punktiosta ja toisesta vasta 11 päivän päästä 👍🏻

@Sarsabutt miten toi cabaser siis toimii? En ole ikinä kuullutkaan, ollaan yksityisellä eikä ole tuollaisesta mainittukaan. Muistelin että sait procrenin endon hoitoon niin oliko sulla vain se vai yhdistettynä letrozoliin?

Meille lääkäri soitti seuraavana aamuna punktiosta ja kertoi hedelmöittyneiden määrän.

Hieno saalis @Sarsabutt! Mikä sulla oli irrotuspiikkinä? Olen kuullut, että jotkut eivät halua käyttää hcg:ta irroitukseen isommilla follimäärillä hyperin riskin takia. Olen ymmärtänyt että hcg voisi kuitenkin vaikuttaa munasolujen kypsymiseen ja pelkään ettei gonapeptyl tekisi samaa 🤔 Onko jollain tästä enempää tietoa?
Mulle ei tule aiemman hyperin takia ovitrellea tulevaan yritykseen luultavasti juuri tästä syystä, vaan olikohan Gonal-F tulossa. Riippuu varmaan follimääristä mitä tulee, mä sain hyperin 22 tai 24 rakkulalla.

Jossain inseminaatiossa (Dextrassa muistaakseni) mulla itseasiassa käytettiin parina päivänä pari "naksautusta" ovitrellesta ja sitten vasta irrotuspiikki. Ja syynä oli just tuo, että boostaa follin kasvua vähän.

Tosta endon löytymisestä julkisella, niin siitä voi kyllä antaa kaikki plussat Tyksille, sillä yksityinen gyne ei nähnyt mitään, mutta heti ensimmäinen lääkäri tyksissä diagnosoi endon ja aden ja sen perusteella mentiin suoraan IVF:llä. Oon myös päässyt endospesialistille, kun kivut oli hoitojen myötä voimakkaat. Toki omia puoliaan saa aina pitää, aina kannattaa kysellä ja kertoa omia ajatuksiaan, sekä tietysti sanoa jos esim kivut on pahat.

Täällä ollaan munasolupunkiosta toipumassa ja just sain tiedon, että 30 munasolua saatiin! 🥳
Se meni nyt sitten sen rajan yli ettei tuoresiirtoon päästä. Toivottavasti nyt vaan on mahdollisimman monta kypsää munasolua ja kaikki saatais blastoiksi asti! Toisaalta, tutkimusten mukaan lapset ovat terveempiä PASista kuin tuoresiirroista, kun raskaus alkaa ns. puhtaalta pöydältä, eikä IVF hormonien jälkeen, joten varmasti parempi näin.

Hitsi oon kyllä iloinen näin isosta saaliista, kun viimeksikin oli hyvä saalis (37 folliikkelia, josta 19 munasolua), niin tää oli kyllä vielä paljon isompi! 😍 Hyvä saalis kun ajattelee, että täytän tänä vuonna 40 ja sairastan useampaa autoimmuunisairautta, kuten endo, ade, kilppari vajis, fibro. Ollaan kyllä vedetty niin paljon antioksidantteja yms viimeiset pari vuotta, panostettu nukkumiseen, treenattu jne. että ehkä sillä on ollut vaikutusta ja sit se LDN. Onneksi löysin lääkärin joka suostui sen määräämään! 🥰
Mahtava saalis 😍👌 nyt vain lepäilyä ja toipumista.

Täällä oli aiemmin puhetta vertaiskokemuksista ja täältä saadusta tiedosta ja täytyy itsekin sanoa, että se on kyllä ollut korvaamatonta! Oma kokemus julkisesta on valitettavasti myös se, että siellä mennään samalla kaavalla aika pitkälle, sellaisella kaavalla joka sopii heidän aikatauluihinsa. Meillehän siis tarjottiin julkiselta joulukuussa mahdollisuutta päästä hoitoihin, jotka alkais huhti- tai toukokuussa 😳. Syynä oli kaikenmaailman pyhät ja lomat, jotka ei sopinut pitkään hoitokaavaan kun punktio ym. ajankohdat jäi niiden alle. Nyt yksityisellä hoitokaava on lyhyt ja hommat on mennyt tosi jouhevasti. Tulevaisuus näyttää, oliko päätös hyvä, saatikka oikea mut tuntui hullulta jäädä tässä iässä odottamaan 5kk että päästään yrittään. Ja sitten olis taas kesäsulut ym. nii tiedä milloin olis päässyt oikeasti yrittämään 😅. Rahaahan tässä palaa mutta on sitä hullumpiikin asioihin laitettu.

Voisitteko kertoa kokemuksia punktiosta, miten ne on menneet, miten ootte toipunut ja onko jotain, mitä ite voisin tehdä etukäteen helpottaakseni toipumista? Mulla olis ens viikolla punktio tiedossa, perjantain toisessa ultrassa tarkentuu päivä ja aikataulut. Jännittää! ❤️ 😍 silloin kuulee myös että pidetäänkö ikkuna auki tuoresiirrolle vai meneekö kaikki pakkaseen.

Kävin siis nyt tiistaina kp 6 ultrassa, vas. oli muistaakseni n. 10 follia ja oikealla 8kpl, 12-6mm välillä koot. Ei hyperin oireita ja lääkäri oli tyytyväinen vasteeseen. Katsotaan miten tilanne kehittyy 👌. Gonal-f pistelyn rinnalle tuli jarruksi Ganirelix. Tänään olis ensimmäinen ilta, kun pitää itse pistää piikit, tähän asti mies on hoitanut sen. Ganirelixin piikki oli ison näköinen mut ei tuntunut niin pahalta kuin kuvittelin. Oli pakko katsoa ku yritin psyykata itseäni tätä iltaa varten. Itteä pistäminen ällöttää, mut pakko se nyt on onnistua 😫. Wish me luck!

Hei kertokaas te viisaammat, onko hölmöä kysyä huomenna🫣 tilanne on siis se että mulla on huomenna kp4 menossa ja jos ehottavat pitkää kaavaa helmikuun menkoista, kannattaako/voiko kysyä voisko sen alottaa jo mahdollisesti tästä kierrosta, jos tilaa on? Kun mitä oon ymmärtänyt, niin siinä vasta loppukierrosta aletaan ekoja lääkkeitä vetämään, niin vois vähän nopeuttaa asioita🫣 luulen kyllä, etteivät suostuis ees, mutta onko kellään tullut tämmöstä vastaan?
Miten teillä meni tämän päivän käynti? 😊 Itelläkin jännitti eka käynti ja jotenki oli aika tunteellistakin, kai se realisoitui että nyt ne hoidot ovat alkamassa 😅

Tosta endon löytymisestä julkisella, niin siitä voi kyllä antaa kaikki plussat Tyksille, sillä yksityinen gyne ei nähnyt mitään, mutta heti ensimmäinen lääkäri tyksissä diagnosoi endon ja aden ja sen perusteella mentiin suoraan IVF:llä. Oon myös päässyt endospesialistille, kun kivut oli hoitojen myötä voimakkaat. Toki omia puoliaan saa aina pitää, aina kannattaa kysellä ja kertoa omia ajatuksiaan, sekä tietysti sanoa jos esim kivut on pahat.

Täällä ollaan munasolupunkiosta toipumassa ja just sain tiedon, että 30 munasolua saatiin! 🥳
Se meni nyt sitten sen rajan yli ettei tuoresiirtoon päästä. Toivottavasti nyt vaan on mahdollisimman monta kypsää munasolua ja kaikki saatais blastoiksi asti! Toisaalta, tutkimusten mukaan lapset ovat terveempiä PASista kuin tuoresiirroista, kun raskaus alkaa ns. puhtaalta pöydältä, eikä IVF hormonien jälkeen, joten varmasti parempi näin.

Hitsi oon kyllä iloinen näin isosta saaliista, kun viimeksikin oli hyvä saalis (37 folliikkelia, josta 19 munasolua), niin tää oli kyllä vielä paljon isompi! 😍 Hyvä saalis kun ajattelee, että täytän tänä vuonna 40 ja sairastan useampaa autoimmuunisairautta, kuten endo, ade, kilppari vajis, fibro. Ollaan kyllä vedetty niin paljon antioksidantteja yms viimeiset pari vuotta, panostettu nukkumiseen, treenattu jne. että ehkä sillä on ollut vaikutusta ja sit se LDN. Onneksi löysin lääkärin joka suostui sen määräämään! 🥰
Ihanalta kuulostaa! ❤️ Nyt kun saisitte pakkaseen hyvä määrä vielä 🤗 täällä toinen endo, kilpparivajis, insuliiniresistenssi kärsivä 😁 kai näillä on jotain yhteistä juuri vaikeuksien kanssa!

@Sarsabutt mahtava saalis! Olis muuten kiva kuulla, millasia määriä voi tulla jos ei oo esim endoa tms taustalla🤔

ON: suunnittelukäynti takana ja helmikuun kierrosta saa ilmottautua lyhkäseen kaavaan🤩 ei tarvinnut kysellä voidaanko alotella tästä nyt sitten. Jäi hyvä fiilis käynnistä ja tuli jopa vähän toiveikas olo!
Kokemukset ganirelixistä kiinnostaa, sekä muutenkin lyhyt kaava. Gonalia olenkin inssissä pistänyt, niin se sillain tuttu.

@Sarsabutt miten toi cabaser siis toimii? En ole ikinä kuullutkaan, ollaan yksityisellä eikä ole tuollaisesta mainittukaan. Muistelin että sait procrenin endon hoitoon niin oliko sulla vain se vai yhdistettynä letrozoliin?

Meille lääkäri soitti seuraavana aamuna punktiosta ja kertoi hedelmöittyneiden määrän.
Mulla ei oo rehellisesti mitään tietoa tosta lääkkeestä, näyttää olevan parkinsonin tautiin tutkittu lääke dopamiiniagonistina, mutta kuukkeli osas kertoa näin:
Cabaser-lääkettä (vaikuttava aine kabergoliini) käytetään IVF-hoidoissa ensisijaisesti munasarjojen hyperstimulaatiosyndrooman (OHSS) riskin tai oireiden vähentämiseen.

En myöskään oikein käsittänyt että miksi se on määrätty varmuuden vuoksi, mutta ei kuitenkaan käsketty aloittamaan kun päätyivät ettei tuoresiirtoa tule. Toisaalta, mitä vähemmän lääkkeitä sen parempi. Olo on toistaiseksi ihan hyvä, särkylääkkeitä oon ottanut ja vatsa on turvoksissa, mutta ei mitenkään älyttömän kipeä. Vähän jännittää mennä huomenna kouluun, mut onneksi istuminen ei tunnu vaikealta. Toki jos olo aamulla kurja, niin sit en mene.

Enpä edes tiennyt että gonal ja ovitrelle olis altistavia tekijöitä hyperille, mulla vaan mentiin samalla kaavalla kuin viime kerralla kun silloinkin saatiin hyvin munasoluja.

Mun vinkit punktioon on, että mukavat vaatteet, paljon juotavaa ja joku hyvä lököilypaikka loppupäiväksi. Ite oon pötkötellyt sohvalla koko päivän tärisevän neurosonic alustan päällä ja mies on säännöllisesti käynyt kysymässä että tarviinko jotain. Onneksi oon pystynyt itsekin liikkumaan kotona.

Kiitos kaikille tsempeistä! Tuntuu kyllä hyvältä saada hyviä uutisia pitkästä aikaa, kun viime vuosi oli niin surkea.

@Sarsabutt mahtava saalis! Olis muuten kiva kuulla, millasia määriä voi tulla jos ei oo esim endoa tms taustalla🤔

ON: suunnittelukäynti takana ja helmikuun kierrosta saa ilmottautua lyhkäseen kaavaan🤩 ei tarvinnut kysellä voidaanko alotella tästä nyt sitten. Jäi hyvä fiilis käynnistä ja tuli jopa vähän toiveikas olo!
Kokemukset ganirelixistä kiinnostaa, sekä muutenkin lyhyt kaava. Gonalia olenkin inssissä pistänyt, niin se sillain tuttu.
Mun tietääkseni 20 alkaa olla ylärajoilla mitä edes tavoitellaan, koska sen yli mennessä hyperin riski kasvaa. Ja selailin foorumia, niin ei nopealla vilkaisulla näkynyt yli 30 munasolun saaliita, vaikka toki niitä varmasti on. Ja toki jos ei ole kiinnittymisen kanssa ongelmia, niin muistaakseni jenkeissä suositellaan 3 lasta varten noin kuutta blastoa pakkaseen. Omalla kohdalla taas edes 5 blastoa ei tuonut yhtään vauvaa, vain yhden keskeytyneen keskenmenon.

Mulle ei tule aiemman hyperin takia ovitrellea tulevaan yritykseen luultavasti juuri tästä syystä, vaan olikohan Gonal-F tulossa. Riippuu varmaan follimääristä mitä tulee, mä sain hyperin 22 tai 24 rakkulalla.

Jossain inseminaatiossa (Dextrassa muistaakseni) mulla itseasiassa käytettiin parina päivänä pari "naksautusta" ovitrellesta ja sitten vasta irrotuspiikki. Ja syynä oli just tuo, että boostaa follin kasvua vähän.
Oiskohan kyseessä kuitenkin Gonapeptyl?
Gonal-F on ihan vaan stimulaatiossa käytettävä lääke ja Ovitrelle ja Gonapeptyl taas solujen kypsyttämiseen ja irrottamiseen käytettäviä.

No niin tai näin. Tsemppiä hoitoon❤️

Mulla ei kokemusta oo Ganirelixistä kun oli Fyremadel jarruna, piikkeinä ne varmaan on samanlaisia pistää, eli vähän tympeempiä kun Gonal, sai ihan kunnolla painaa että saa läpi neulan. Mulle tuli parina kertaa pistokohdan kuumotusta jarrusta mutta muita oireita en huomannut. Lyhyt kaava oli aika iisi kyllä ja itselle ei tullut hirveitä oireita. Akne kyllä pamahti ja turvotus oli aikamoista, punktio aamuna oli + 4 kg painoa normiin. Jossain kohtaa tuli ns raskaus mielitekoja, voisilmäpulla ja riisikakku, tuorejuustolla, leikkeleellä.ja Amerikan suolakurkulla 😅 kp 2 alkoi Gonal-F 300, ja sit seittemäntenä päivänä toi Fyremadel, mulla seurantaultrassa kp 10 follit oli sen verta vielä pieniä että pari lisä piikitystä tuli. Yhteensä löytyi 13 follia joista 3 oli vaan 11-12mm kokosia, 5 oli 13-14mm ja 5 15-16mm.
Eli siis kp 2 - 11 Gonal ja kp 7 - 11 rinnalle Fyremadel. Ovitrelle kp 12 illalla. Punktio kp 14 ja siirto kp 19. Terolut alkoi kp 16. Oli tarkoitus myös laittaa Gonapeptyl kp 20 mutta punktioiva lääkäri kielsi, ilmeisesti varuina kun yllättäen saatiinkin 18 solua punktioitua.

Oiskohan kyseessä kuitenkin Gonapeptyl?
Gonal-F on ihan vaan stimulaatiossa käytettävä lääke ja Ovitrelle ja Gonapeptyl taas solujen kypsyttämiseen ja irrottamiseen käytettäviä.

No niin tai näin. Tsemppiä hoitoon❤️
Varmaan juu, en ole saanut vielä reseptejä, ja olisko noita molempia nimiä lääkäri puhelimessa sanonut. Ovitrellen tiedän joka tapauksessa olevan sellainen, jota olisi hyvä välttää hyperstimulaation ollessa mahdollinen

Mun tietääkseni 20 alkaa olla ylärajoilla mitä edes tavoitellaan, koska sen yli mennessä hyperin riski kasvaa. Ja selailin foorumia, niin ei nopealla vilkaisulla näkynyt yli 30 munasolun saaliita, vaikka toki niitä varmasti on. Ja toki jos ei ole kiinnittymisen kanssa ongelmia, niin muistaakseni jenkeissä suositellaan 3 lasta varten noin kuutta blastoa pakkaseen. Omalla kohdalla taas edes 5 blastoa ei tuonut yhtään vauvaa, vain yhden keskeytyneen keskenmenon.
Tähän vielä lisäyksenä että tuo 6 blastoa tarkoittaa Jenkeissä ymmärtääkseni 6 pgt-a testattua, eli kromosomeiltaan kunnossa olevaa alkiota.

Jes, ihana että asiat etenee 😍. Kohta pääsette jännäämään. Meillä on eka hoito lyhyellä kaavalla menossa, Gonal f 250 menee päivässä, nyt 6 pistopäivä ja Ganirelix 2 pistopäivä. Mies on mulla aiemmin laittanut pistokset nii sain totutella vähän, nyt hän on reissussa loppuviikon nii pakko selvitä yksin. Mutta sain pistettyä! 🥳 Ganirelixin neula on paksumpi ja tympeämpi pistää ku Gonal f, joka tuntui ihan lasten leikiltä nyt jälkikäteen ajateltuna 😅. Mulla on myös molemmilla kerroilla tullut Ganirelixistä paikallinen ihon punoitus, kuumotus ja turvotus pistoalueelle sekä sen ympärille. Pakkauksesta luin että ihan yleistä tuo ja iho aamulla ihan siisti 😊.

Tähän vielä lisäyksenä että tuo 6 blastoa tarkoittaa Jenkeissä ymmärtääkseni 6 pgt-a testattua, eli kromosomeiltaan kunnossa olevaa alkiota.
Niillä on eri luvut testatuille ja testaamattomille, mun mielestä katsoin testaamatonta lukumäärää, kun meillä ei ole testattu. Toki luvut vähän vaihtelee lähteestä riippuen.

Voi mikä pettymyksien pettymys... 28:sta kypsästä munasolusta vain 8 on hedelmöittynyt normaalisti. :disappointed-face: Viimeksi luku oli sama 19:sta. Laitoin viestiä, että osaako biologi sanoa yhtään miksi näin on, onko munasoluissa tai siittiöissä jotain vikaa. Viimeksikin 8:sta luku tippui vielä 5:n, mikä kasvoi blastoiksi asti. Toivoin, että nyt oltais päästy aloittamaan yli 10:stä normaalisti hedelmöittyneestä. :disappointed-face::crying-face: Tottakai ymmärrän että kyse voi olla vain iästä ja tuurista, mutta silti.

Muistatteko milloin saitte tiedot hedelmöittyneistä? Mulle ei sanottu koska tiedon pitäisi tulla, joten en yhtään tiedä milloin kannattaa omapolkua selata, enkä muista milloin tuli viimeksi.
Helsingissä julkisella tiedon saa munasolukeräyksen jälkeisenä päivänä. Joko aamulla tai aamupäivällä. Jos uutiset todella huonoja, niin soittavat. Yksityisellä kysyivät haluanko tiedon viestinä vai puheluna ja mikä olisi sopiva soittoaika.

Jarrut Ganirelix ja Fyremadel sisältävät samaa lääkettä. Ganirelixissä jonkin verran pienempi neula. Ohjeissa kehotetaan pistämään reiteen, mutta klinikka ohjeistaa pistämään vatsaan.

Itselläni tuli molemmista ihoreaktioita, jotka kestivät muutamista minuuteista tunteihin. Iho tuli siis punaiseksi ja kutisevaksi kuin olisi isompi ötökkä pistänyt.

Takaisin