IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Liityn mäkin tänne tuolta aiemmasta ketjusta ja kerrataan taustat kun oon ollut palstalta tauolla.

Meillä on 3v. esikoinen, joka alkoi luomusti vain 4-5kk kuluttua yrityksen aloituksesta. Sektioon päädyttiin hänen kanssaan etisen istukan takia ja siitä asti kivut ja oireilut pahentuneet aiemmasta. Aloitettiin yrittämään seuraavaa kun esikoinen oli 8kk. Kun puoleen vuoteen ei tapahtunut mitään, mentiin käymään yksityisellä gynellä. Kokeiltiin letroja, vaikka ovulaatiossa ei ollut mitään. Kun mies kävi testeissä, löyti teratozoospermia ja sen avulla saatiin lähete julkiselle. Julkisella sit löytyikin ultralla heti endo ja ade, mikä selitti kipuja ja muita oireita. Päädyttiin heti IVF:n iän ja endon takia. Kaikkinensa odotusta tuli niin paljon, että päästiin itse IVF hoitoihin 5kk ensikäynnistä ja 1v 3kk yrityksen aloituksesta.

Ensimmäisellä IVF kierroksella 23 folliikkelia tyhjennettiin, munasoluja 19, 15 kypsää, 8 hedelmöittyi ja 5 saatiin blastokystiksi asti. Tuoresiirtoon 4AA blasto, ei tärpännyt, ekasta PASista raskauduin, mutta ekassa ultrassa ei näkynyt sykettä. Lääkkeellinen tyhjennys, mutta se ei toiminut täysin ja päädyin kaavintaan. Kaavinnan jälkeen luomu kemiallinen, mutta hävisi testeistä päivässä. Sen jälkeen tehtiin yksi PAS, ei tärpännyt. Kesällä kuivateltiin endoa procren pistoksilla, ei tärpännyt blastot senkään jälkeen. Joulutauko ja nyt on käynnissä toinen IVF kierto, tällä viikolla on punktio.

Oon itse käyttänyt kaikki mahdolliset lisäravinteet (NAC, CoQ10, E-vit, C-vit, D-vit, rauta, folaatti, omega-3, kreatiini, monivitamiini, magnesium, koliini), pyrin syömään terveellisesti ja liikkumaan. Endokivut oli viime vuonna kohtuu ikävät ja sain lähetteen endoleikkaukseen. Helmikuussa käynti sen tiimoilta. Yksityiseltä lääkäriltä sain reseptin LDN (low dose naltrexone) ja se on auttanut niin kipuihin, väsymykseen kuin aivosumuunkin. Toive olisi että se auttaisi endon aiheuttamaan krooniseen tulehdukseen, mut nyt kun löysin tutkimuksen sen avusta kiinnittymisongelmiin, niin siihen myös. Kovat on toiveet, että saataisiin jo tuoresiirto kiinnittymään sen avulla. Kello tikittää ja täytän tänä vuonna 40v. Minä joka halusin lapset aikoinaan jo alle 30-vuotiaana... Yrityksen aloituksesta on nyt 2v ja 5kk.

Moikka kaikille ja hyvää uutta vuotta :Sparkles: Ilmoittelen itsestäni nyt tännekin, ehdin vähän kirjoitella tuolla viime vuoden ketjussa. Meidän hoidot alkoi siis 2024 lopulla inseminaatioilla ja 2025 tehtiin kaksi ICSI-hoitoa, joista molemmista tuoresiirrot ilman tuloksia. Tällä hetkellä yksi neljännen päivän alkio on pakkasessa. Sen kummempia tilannepäivityksiä ei itsellä tällä hetkellä ole. Pientä taukoa pidetään nyt ennen PASia aikataulujen vuoksi. Yritän kerätä toiveikkuutta tuohon pakastealkion siirtoon, mutta kovasti pelkoa lisää se, kuinka nopeasti hoidot ovat edenneet ilman mitään tulosta. Tälle polulle lähtiessä sitä jotenkin varautui vuosien mittaiseen projektiin ja toisaalta toivoi nopeaa onnistumista, mutta heikon alkiotilanteen vuoksi kaikki onkin käynyt yllättävän nopeasti ja ilman tuloksia. Vähän olen miettinyt sitä, että jos PAS ei onnistu ja kolmanteen hoitokierrokseen lähdetään, olisiko vielä jotain mitä voisi tutkia ja mahdollisesti hoitaa. Ehkäpä kyselen täältä viisaammilta vinkkejä sitten, jos tilanne tulee eteen. Olen nyt ainakin täällä taustalla mukana ennen kuin jotain taas alkaa tapahtumaan :Slightly Smiling Face:

Muokattu viimeksi:
Aamun ultran update: folliikkeleja löytyi oikealta 14 kpl ja vasemmalta 18kpl. Isoimmat 3kpl oli jo 21-22mm ja endometrium 11mm. Viime kerralla endometrium oli tässä kohtaa 9,3mm ja isoin follikkeli 21mm.
Viime kerrasta siis endometrium yli 2mm paksumpi, mikä voisi luvata hyvää tuoresiirrolle, kunhan ei tule hyperiä. Keräys keskiviikkona ja tänään illalla irroituspiikki.

Nyt on tosi optimistinen fiilis ja laitan positiiviset muutokset kyllä suoraan LDN:n piikkiin! 😄

@Sarsabutt todella hieno saalis! On kyllä mahdollista, että noilla määrillä ei pääse tuoresiirtoon, mutta tämä onneksi riippuu ihan ihmisestä ja hoitohistoriasta. Ja välillä tuntuu, että moni asia riippuu myös hoitotahosta ja paikkakunnasta.

Mäkin tuun tänne esittäytymään, kun alkaa olla ajankohtainen aihe meillekkin. Tuota aiempaa ketjua olen lueskellut sivusta, ja on oikeasti ”ihana”, että on muitakin tällä polulla, eikä ole ihan yksin.

Me ollaan siis 30/32 vuotiaita ja ylihuomenna tulossa ivf-suunnittelukäynti. Polku jännittää aivan törkeänä, kun ei oikein tiedä mitä tapahtuu. Meillä taustalla on miehestä johtuva lapsettomuus, mutta myös minulla on matalahko AMH ja proge. AMH ollut 05/2025 1.07 ja proge 24.25. Felillä tehty x2 inseminaatiot, kesällä ensimmäinen, minkä jälkeen löytyi polyyppi, mikä piti poistaa. Sitä odoteltiinkin 3kk ja 4kk ensimmäisestä inssistä päästiin toiseen inseminaatioon. Näillä main myös oli ensikäynti HUS:ille, milloin lääkäri päätti kolmannesta inssistä. Toisessa inssissä sitten löydettiin kysta vasemmasta munasarjasta, mikä sinnikkäästi siellä matkassa on pysynyt. Nyt jännään sitäkin, että pitääkö sille tehdä jotain ja taasko joudutaan odottelemaan🫣 mutta eiköhän se ole sellainen, ettei viivästytä matkaa🤞🏻

Mahtavat näkymät olleet @Sarsabutt siellä! Voisikohan odotettavissa olla hyvä alkiomääräkin, toivotaan niin 🤞🏼 Paljon onnea matkaan keskiviikon punktioon!

Täällä myös käyty tänään ultrassa. Siellä saatiin näkymään 9 follikkelia, isoin 20mm ja muut pienempiä. Punktio ohjelmoitiin perjantaille. Eli vielä vähän kypsyttelyä tiedossa täällä. Viime kierroksella folleja oli pari vähemmän, joten olen tyytyväinen tässä kohtaa ja toiveikas 🤩. Näillä mun endon tuhoamilla munasarjoilla ei vaan millään ylletä noihin Sarsabuttin kaltaisiin follimääriin 😃

voi @Heipsy, paljon tsemppiä ylihuomiselle suunnittelukäynnille! Toi on niiiin jännittävä paikka kun edessä on pelkkää tuntematonta ja toive onnistumisesta 🫶 Tule sitten kertomaan miten meni 😊 Ehdittekö kauan odotella suunnittelukäyntiä?

Moikka! Tulin tuolta aiemmasta ketjusta nyt tänne.

Muiden juttuja lukiessa on tullut vahvasti se olo, että julkisella puolella pitää osata taistella oikean hoidon puolesta. Mun kokemus esimerkiksi on se, että tehtiin kuusi täysin turhaa OI:ta, vaikka olin kertonut kaikista endoon ja adeen viittaavista oireistani. Todettiin vain, ettei mitään näy ultrassa. Noh, kahden epäonnistuneen ivf:n jälkeen pääsin tähystykseen ja kappas vaan, endohan sieltä löytyi ja sitä poistettiin.

Nyt pelkään, että adenomyoosia ei julkisella kunnolla tutkita (eli oteta MRI) tai huomioida mitenkään hoidossa. Turhauttaa todella paljon.

Eli @Anisiina samoja ajatuksia hoidoista ja siitä, saako oikeasti nyt sitä parasta mahdollista, yksilöityä hoitoa.
Samaa mieltä tuosta, että julkisella pitää osata vaatia tai sattua pirun hyvä tuuri että endo tai muu vastaava löytyy. Näin kävi myös minulle, vaikka oireet olivat selvät. Mutta nyt, kun mri:ssä käyty, niin pesäke näkyy myös selkeästi ultrassa (löytyi siis alunperin kohdun tähystyksessä) 😐

Tänään Uä käyty (kp9), vain 4 follia kasvussa, 1 x 15mm, 2 x 21mm, 1 x 19mm. Punktio sovittiin perjantaille, mietti myös torstaita. Meneekö nyt liian myöhäseksi? Joitain pienempiä kasvussa, mut ei edes mitannut niitä. Huohh.. Tämä siis 5.ivf julkisen kautta, alan kyllä itse olla jo kypsä tähän touhuun. 🙄🤨

Kunhan punktio on ohi, niin seuraavana vuorossa keväällä endon operointi, jonka jälkeen siirretään ne alkiot mitä pakkasessa on.

Samaa mieltä tuosta, että julkisella pitää osata vaatia tai sattua pirun hyvä tuuri että endo tai muu vastaava löytyy. Näin kävi myös minulle, vaikka oireet olivat selvät. Mutta nyt, kun mri:ssä käyty, niin pesäke näkyy myös selkeästi ultrassa (löytyi siis alunperin kohdun tähystyksessä) 😐

Tänään Uä käyty (kp9), vain 4 follia kasvussa, 1 x 15mm, 2 x 21mm, 1 x 19mm. Punktio sovittiin perjantaille, mietti myös torstaita. Meneekö nyt liian myöhäseksi? Joitain pienempiä kasvussa, mut ei edes mitannut niitä. Huohh.. Tämä siis 5.ivf julkisen kautta, alan kyllä itse olla jo kypsä tähän touhuun. 🙄🤨

Kunhan punktio on ohi, niin seuraavana vuorossa keväällä endon operointi, jonka jälkeen siirretään ne alkiot mitä pakkasessa on.
😮 saako kysyä että miten oot saanut 5 ivfää julkiselta? Oon ollut siinä käsityksessä, että siirtoon johtaneita ivfiä saa julkisella 3 kierrosta ja thäts it. 🫨 Siis mahtava juttu että saat hoitoa, mutta tämä kiinnostaa ja ihmetyttää 🤭

Toivotaan että ei ole myöhäinen punktio, ja tuskin on kun päätyivät kuitenkin perjantaihin🤞🏼 Kuinka monta pistospäivää sulla on takana? Meillä on aika samankaltainen tilanne follien kokojen suhteen. Mullakin on perjantaina punktio. Päästään samaan aikaan piinailemaan hedelmöittyneitä 😬

😮 saako kysyä että miten oot saanut 5 ivfää julkiselta? Oon ollut siinä käsityksessä, että siirtoon johtaneita ivfiä saa julkisella 3 kierrosta ja thäts it. 🫨 Siis mahtava juttu että saat hoitoa, mutta tämä kiinnostaa ja ihmetyttää 🤭

Toivotaan että ei ole myöhäinen punktio, ja tuskin on kun päätyivät kuitenkin perjantaihin🤞🏼 Kuinka monta pistospäivää sulla on takana? Meillä on aika samankaltainen tilanne follien kokojen suhteen. Mullakin on perjantaina punktio. Päästään samaan aikaan piinailemaan hedelmöittyneitä 😬
Koska endometrioosin takia edelliset hoidot on olleet tuloksettomina. Ei ole tutkittu vaikka selvä syy taustalla, miksi aiemmat hoidot on valuneet viemäristä alas, löytyi "yllätyksenä" kohdun tähystyksen yhteydessä. Eli mitään mahdollisuutta raskauteen ei ole ollut. Nyt tulossa endon poisto ja kuivatus ennen pakaste siirtoja. (Lisäksi hoitava taho vaihtui matkan varrella). Viidennen hoidon sain osin sattumusten kautta, kerkesin käydä apteekista lääkkeet, jotka oli lisänä määrätty 4 hoitoon ja niille ei sitten tarvetta ollutkaan, plus tuo endon vakavuus tarkentui.

Pistoja nyt takana 9. 😬

Mitä mieltä olette, irrotuspiikki ke 21.30, pistän (mies) jarrun saman päivän aamuna, mutta onko 6.30 liian aikaista?

Muokattu viimeksi:
Heippa!

Muistuttaisin, ettei foorumilla saa myydä tai sen puoleen ostaa reseptilääkkeitä. Poistin tästä syystä viestin tästä ketjusta. Ymmärrän kuumeisen tarpeen, jos on apteekista loppu. Reseptilääkkeiden eteenpäin myyminen on kuitenkin Suomen laissa kiellettyä eikä siten sallittua foorumilla.

Terveisin
Vargynja, admin

Johan myrkyn lykkäs. Eilen pamahti mahdollisesti noidannuoli. Ei tuo panadoli auta mitään, enkä ole saanut vastausta hoitavalta taholta, että saisko sitä ibuprofeenia ottaa tämmöiseen vaivaan. Huomenna olis ultra ja tällä menolla voi olla vaikeaa päästä edes toimenpidepedille😅 Itkua vääntäen on menty ilta ja aamupäivä.

Johan myrkyn lykkäs. Eilen pamahti mahdollisesti noidannuoli. Ei tuo panadoli auta mitään, enkä ole saanut vastausta hoitavalta taholta, että saisko sitä ibuprofeenia ottaa tämmöiseen vaivaan. Huomenna olis ultra ja tällä menolla voi olla vaikeaa päästä edes toimenpidepedille😅 Itkua vääntäen on menty ilta ja aamupäivä.
Monesko päivä kuukautisten alusta sinulla menossa? Ei ollut täällä sen parempaa vastetta isommasta gonal annoksesta🤨

Monesko päivä kuukautisten alusta sinulla menossa? Ei ollut täällä sen parempaa vastetta isommasta gonal annoksesta🤨
Kp 8 menossa. En oikein osaa odottaa mitään huomiselta. Hoidon aloitustahan vatvottiin, koska prolaktiini oli koholla, aloitettiin nyt kuitenkin. Uudesta arvosta ei ole otettu yhteyttä, mikä otettiin kp2. Eiköhän tästä huomenna jotain keskustella.

Päivitys tähänkin: (pidempi selitys PAS siirto ryhmässä) Ovulaatio oli tapahtunut ilmeisesti viime viikon perjantaina suurin piirtein. UÄ tehtiin tänään ja sain heti luvan aloittaa keltarauhasen tukilääkkeet. PAS siirto on siis torstaina iltapäivästä. Jännittää :Eyes: :loudlycrying:

Toinen random kommentti: Kotimatkalla näin naisen joka katsoi puhelintaan vaan ja kärryjä välillä piteli metrossa, yksi ajatus oli että "miksi minä haluan eroon tästä vapaudesta?" ja nauroin ihan omalle ajatukselle :tears: Tässä on menty kohta 10 vuotta valmiina äidiksi henkisesti niin nyt se miettii vielä, että miksi edes yrittää kun oot näin kauan selvinnyt ilman. Olen 90% varma että ensimmäinen PAS kierros on nollatulos, mutta aina on tuo pieni toive joka ei tee ihan kyyniseksi sentään. Päivitellään tilannetta uudestaan kohta taas.

Piti tänne kirjoittaa mutta olinkin laittanut edelliseen ketjuun,.noh laitan nyt tännekin 😅
On: Täällä jännitys päättyi että tuleeko ovis liian aikaisin, ei onneksi tullut.
Ovisplussa tuli tänään kp 13. Maanantaina PAS, toivottavasti alkio selviää sulatuksesta ja siirto onnistuu🤞🏻

Muokattu viimeksi:
Hei kertokaas te viisaammat, onko hölmöä kysyä huomenna🫣 tilanne on siis se että mulla on huomenna kp4 menossa ja jos ehottavat pitkää kaavaa helmikuun menkoista, kannattaako/voiko kysyä voisko sen alottaa jo mahdollisesti tästä kierrosta, jos tilaa on? Kun mitä oon ymmärtänyt, niin siinä vasta loppukierrosta aletaan ekoja lääkkeitä vetämään, niin vois vähän nopeuttaa asioita🫣 luulen kyllä, etteivät suostuis ees, mutta onko kellään tullut tämmöstä vastaan?

Hei kertokaas te viisaammat, onko hölmöä kysyä huomenna🫣 tilanne on siis se että mulla on huomenna kp4 menossa ja jos ehottavat pitkää kaavaa helmikuun menkoista, kannattaako/voiko kysyä voisko sen alottaa jo mahdollisesti tästä kierrosta, jos tilaa on? Kun mitä oon ymmärtänyt, niin siinä vasta loppukierrosta aletaan ekoja lääkkeitä vetämään, niin vois vähän nopeuttaa asioita🫣 luulen kyllä, etteivät suostuis ees, mutta onko kellään tullut tämmöstä vastaan?
Sanoisin, että aina kannattaa kysyä 😊 itse sain ovisplussan neljä päivää ennen PAS suunnittelukäyntiä ja käynnillä sitten kysyin, onnistuisiko siirto jo tähän kiertoon. Lääkäri ei nähnyt siinä mitään ongelmaa ja siirto tehtiin siitä kahden päivän päästä 😄 tämä kylläkin Tyksissä

Olen lueskellut vähän edellistä ketjua ja muutamaan kertaan siellä kommentoinutkin, mutta esittäydyn nyt kunnolla.

Esikoista yritetään ja julkisella ollaan hoidoissa. Oltaisi päästy aloittamaan suoraan ivf-hoidoilla, mutta haluttiin eka koittaa inseminaatiota. Pari kertaa koitettiin nega tuloksin ja sitten päätettiin että halutaan edetä ivf-hoitoihin. Ekassa ivf:ssä pitkällä kaavalla lopulta tuloksena oli yksi ainoa hedelmöittynyt munasolu mikä siirrettiin, mutta ei raskautta. Nyt on menossa toinen hoito, myöskin pitkällä kaavalla. Nollaultrassa näkyi yhteensä 9 follikkelia mikä on tähän mennessä paras lukema. Tänään aloitan pistelyt menopurilla ja vikalle viikolle on suunniteltu punktio.

Tosta endon löytymisestä julkisella, niin siitä voi kyllä antaa kaikki plussat Tyksille, sillä yksityinen gyne ei nähnyt mitään, mutta heti ensimmäinen lääkäri tyksissä diagnosoi endon ja aden ja sen perusteella mentiin suoraan IVF:llä. Oon myös päässyt endospesialistille, kun kivut oli hoitojen myötä voimakkaat. Toki omia puoliaan saa aina pitää, aina kannattaa kysellä ja kertoa omia ajatuksiaan, sekä tietysti sanoa jos esim kivut on pahat.

Täällä ollaan munasolupunkiosta toipumassa ja just sain tiedon, että 30 munasolua saatiin! 🥳
Se meni nyt sitten sen rajan yli ettei tuoresiirtoon päästä. Toivottavasti nyt vaan on mahdollisimman monta kypsää munasolua ja kaikki saatais blastoiksi asti! Toisaalta, tutkimusten mukaan lapset ovat terveempiä PASista kuin tuoresiirroista, kun raskaus alkaa ns. puhtaalta pöydältä, eikä IVF hormonien jälkeen, joten varmasti parempi näin.

Hitsi oon kyllä iloinen näin isosta saaliista, kun viimeksikin oli hyvä saalis (37 folliikkelia, josta 19 munasolua), niin tää oli kyllä vielä paljon isompi! 😍 Hyvä saalis kun ajattelee, että täytän tänä vuonna 40 ja sairastan useampaa autoimmuunisairautta, kuten endo, ade, kilppari vajis, fibro. Ollaan kyllä vedetty niin paljon antioksidantteja yms viimeiset pari vuotta, panostettu nukkumiseen, treenattu jne. että ehkä sillä on ollut vaikutusta ja sit se LDN. Onneksi löysin lääkärin joka suostui sen määräämään! 🥰

Hieno saalis @Sarsabutt! Mikä sulla oli irrotuspiikkinä? Olen kuullut, että jotkut eivät halua käyttää hcg:ta irroitukseen isommilla follimäärillä hyperin riskin takia. Olen ymmärtänyt että hcg voisi kuitenkin vaikuttaa munasolujen kypsymiseen ja pelkään ettei gonapeptyl tekisi samaa 🤔 Onko jollain tästä enempää tietoa?

Takaisin