IVF/ICSI-HOIDOT 2026

Palstadinosaurus pysäköi nyt tähän ja toivoo, että joku muukin ilmestyy paikalle uuteen ketjuun.

Esittäytymistä minusta:

Meillä hoitojen syynä on puolison periytyvä sairaus eli emme yritä luomuna lasta ja tämä on ollut aina tiedossa. Hoitopolku alkoi jo vuonna 2018, palstailut aloitin täällä 2020 kun ensimmäiset ivf-hoidot lähestyivät. Ensimmäistä lasta lähdimme yrittämään julkisella alkiodiagnostiikan, ICSIn (pitkä kaava) ja ivf-hoitojen avulla ja saimmekin 2021 ihanan lapsemme. IVF-hoidoista minulla on muuten vain huonoja kokemuksia: ensimmäisessä pitkään kaavaan kuuluvat menkat eivät alkaneet lainkaan. Toisesta sain hyperstimulaation ja kolmannen hoidon punktiosta superharvinaisen laajan sisäisen verenvuodon.

2024 siirsimme 2 jäljellä ollutta pakkasalkiota, molemmista negat. Koska ivf-historia on "vähän kehno", päätimme koittaa lahjasiittiöillä ja inseminaatiolla lasta, koska olen suht perusterve lisääntymiseltäni, vaikka lievä endometrioosiepäily saatiinkin tässä lähiaikoina kohdun asennosta johtuen. Syksyllä 2024 tulin 2.inseminaatiosta raskaaksi, josta kuitenkin keskeytynyt keskenmeno niskaturvotusultrassa, sikiö oli kuollut vasta 12+. Tästä koitui myös älytön keskenmenoprosessi, jossa kohdun tyhjäksi saaminen kesti melkein 5 kuukautta. Sen jälkeen on tehty 4 inseminaatiota, ja joulukuussa jouduimme myöntämään, että pakko mennä vielä yhteen ivf-hoitoon.

Ollaan jonoteltu julkiselle puolelle tässä, mutta meille tuli vaan mitta täyteen kun alkaa kilometrejä olla takana niin älyttömästi. Tuo alkiodiagnostiikka julkisella on tajuttoman hidasta, varsinkin kun miehen sairaus periytyy 50% todennäköisyydellä. Ei ole siis luultavaa että yksi ivf riittäisi.

Nyt siis Ovumialla tehdään lahjasiittiöillä seuraavassa kierrossa ivf lyhyellä kaavalla. Nyt on siis kp 7. Etsin ovulaation ja aloitan viikko siitä progynovan, jonka avulla saadaan vähän menkkakierto parempaa aikaan.

Vanha tuttu Menopur tulee kasvattamaan follikkeleita ja Ganirelix jarruksi. Menopur oli sinänsä minulle hyvä lääke, ei ollut pahoja sivuvaikutuksia. Irrotus luultavasti aiemman hyperstimulaation takia Ovitrellen sijaan Gonalilla. Voi olla, että lääkkeet vielä tarkentuvat tai muuttuvat, mutta se selviää kun ilmoitan oviksen.

Punktio joskus viikolla 7 tai 8. Lääkäri varoittelikin, että minun historialla ei välttämättä tule tuoresiirtoa, mikä ei nyt ollut mikään yllätys kun ekasta hoidosta tuli 22 rakkulaa ja toisesta 24. Ensimmäisestä saimme 2 blastokystiä ja toisesta 6, eli on ihan mahdollista selvitä yhdellä ivf-kierroksella jos tuuri käy. Lyhyt kaava todennäköisesti auttaa myös tähän rakkulamäärään hyvällä tavalla.

Hei! Uusi palstalainen liittyy mukaan. Olen taustalla lueskellut edellisen 24-25 ketjun, nyt ajattelin aktivoitua itsekin kirjoittelemaan.

Voisin kertoa hieman meidän tilannetta. Täällä kirjoittelee 39v. ja puolisoni on 40v. Meillä yritystä kohta vuosi takana, iän vuoksi puhuttiin jo alussa että jos raskaus ei ala syksyyn mennessä niin lähdetään alustavasti selvitteleen että onko kaikki OK. Lokakuun lopussa mies kävi siemennesteanalyysissa ja siellä selvisi, että näytteessä on kaikki arvot alakantissa. Varattiin sitten marraskuussa myös aika lääkärille, joka totesi, että IVF- tai ehkä suoraan ICSI olisi järkevää meidän tilanteessa. Eilen alkoi kuukautiset joten tänään alkaisi ensimmäiset pistelyt Gonal F. Jännittävää aikaa itselle ja kaikki termit on auttavasti hallussa, joten antakee anteeksi jos ilmaisen itseäni sekavasti 😅. Ollaan yksityisellä hoidossa.

Minulla aiemmasta suhteesta yksi lapsukainen, miehellä ei ole aiempia. Eli ekaa yhteistä yritetään 😊.

Muokattu viimeksi:
Kerronpa hieman minäkin taustaa.
Eli meillä taustalla selittämätön lapsettomuus. Yksi lapsi vm 2013 löytyy. Meillä on takana toistakymmentä keskenmenoa, 11 vuotta yritetty toista lasta. Minulla oli aiemmin bmi liian korkea hoitohin joten ekat tutkimukset 2017 ei johtaneet mihinkään. Lopulta päädyin siihen että lähden lihavuusleikkauspolulle ja sen myötä bmi on laskenut niin että hoidot tulivat mahdollisiksi.
Meille selvisi heti ensikäynnillä että mennään suoraan IVF jonoon. Syksyllä oli eka kierros, saatiin 18 solua joista 16 kypsiä mutta vain 3 hedelmöittyi normaalisti ja 2 hyväkaatuista blastoa jäi käyttöön, 1 tuoresiirto josta plussa mutta meni kesken. Nyt tulossa PAS toivottavasti tässä kuussa. Sen jälkeen jos uusi IVF kierros alkaa niin tehdään PICSI hedelmöitys. Hyytymislabrat ym kunnossa ja ennen joulua otettiin vielä molemmilta kromosomitestit ja niiden tuloksia odotellaan.

Nyt kp 9 olikin PASia ajatellen ultra, johtofolli 11,5mm joten jos se kasvaa oletetusti niin päästään siirtoon 🤞🏻su ja ma on nyt että ei saisi tulla ovisplussaa. limakalvo oli lääkärin sanoin ihmeellisen hyvä jo nyt 8,4mm ja kolmikaikuinen, eli sen puolesta ei ole huolta. Nyt myös parempi luteaalituki joka jatkuu 16 viikolle asti jos raskaus alkaa. Onneksi sain luget joulukuussa ostettua kun katto oli täynnä ja gonapeptylkin on jo valmiina kun sitä en saanutkaan käyttää tuoresiirrossa mutta olin ehtinyt sen jo ostaa.

Takaisin