IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miehillä tosiaan pidempi pidättäytymisaika saattaa lisätä määrää, mutta vastaavasti huonontaa laatua. Laatu voi siis huonontua liikkuvuuden huonontumisena jne., ei pelkästään fragmentaatiolla. Mutta siemennesteen laatu voi muutenkin vaihdella näytteestä toiseen, eikä välttämättä ole suoraan verrannollinen pidätysaikaan tms. Vähän sama kuin naisilla voi AMH arvo vaihdella, eikä silti kerro paljonko munasoluja saadaan keräyksessä. Tutkimuksia on tietty helpompi tehdä, kun otanta voi olla paljon isompi. Jossain sanottiin että siemennestenäytekin tulisi ottaa vähintään pari kertaa, jotta siitä oikeasti voidaan sanoa mitään. Tätähän ei tietysti IVF hoidoissa noudateta, mikä on harmillista.

Päivitän välillä omaa tilannettani. Ajattelin että pärjäisin yhdellä ultralla nyt kun kuivittelu on ohi, no pieleen meni. Viime viikolla ultrassa näkyi että munasarjat ovat kuivittelun jäljiltä vielä aivan lepotilassa. Lääkäri määräsi Menopur 75 yksikköä iltaisin. Tänään kävin uudelleen ultrassa, edelleen ihan alkutekijöissään! Munasolut hyvin pieniä. Menopur jatkuu vielä, siihen pieni annosnosto, ja perjantaista alkaen jarrulääke pistos iltaisin ja taas maanantaina uusi ultra. Tästä päätellen, hyvin epätodennäköistä siis että yhdellä ultralla pärjäisi 😅

Tuoresiirto takana, olipa nopea homma. Pelkäsin taas, että sattuu, mulla on tainnu jäädä joku pelko kierukan asetuksista, jotka kaikki on ollu super kivuliaita kokemuksia. Tää katetri on ihan mini siihen verrattuna mutta silti puristin sängynlaitoja mutta lopulta en tuntenut mitään. Meidän 7 hedelmöittyneestä kaikki lähtivät kasvuun, yksi nyt siis siirrettiin ja toinen meni pakkaseen. Loput 5 on vielä viljelyssä ja mä niin toivon, että edes yksi niistä pääsisi huomenna blastona pakkaseen 🤞🙏

Päivitän välillä omaa tilannettani. Ajattelin että pärjäisin yhdellä ultralla nyt kun kuivittelu on ohi, no pieleen meni. Viime viikolla ultrassa näkyi että munasarjat ovat kuivittelun jäljiltä vielä aivan lepotilassa. Lääkäri määräsi Menopur 75 yksikköä iltaisin. Tänään kävin uudelleen ultrassa, edelleen ihan alkutekijöissään! Munasolut hyvin pieniä. Menopur jatkuu vielä, siihen pieni annosnosto, ja perjantaista alkaen jarrulääke pistos iltaisin ja taas maanantaina uusi ultra. Tästä päätellen, hyvin epätodennäköistä siis että yhdellä ultralla pärjäisi 😅
Oliko kohdun limakalvo kuitenkin lähtenyt paksuuntumaan vaikka munasarjat vasta hitaasti heräilevät? Toivottavasti maanantain ultra olisi viimeinen ja saat silloin tietää siirtopäivän!

Selvittelin hoitoni kulkua ja ihan oikein olin ymmärtänyt, että elokuun alkuun saisin varata ultran, jonka yhteydessä päätetään koska letrot ja Mercilon lopetetaan ja millä lääkityksellä lähdetään valmistautumaan siirtoon.

Oliko sinulla missään vaiheessa tiputtelua Mercilonista huolimatta? Itselläni alkoi tiputtelu kp 21, mitä ihmettelen kun eihän nyt olisi vielä tyhjennysvuodon aika. Vuodosta ei kuitenkaan pitäisi olla huolissaan niin kauan kuin se ei vastaa kuukautisvuotoa.

Oliko sulla kuitenkin myös letrot tukemassa oman kierron käynnistymistä? Mulla on parin kuivattelukuukauden jälkeen sama edessä, ja jännää jo, että mitenköhän hankalasti lähtee kierto käyntiin. Aikaisemmin on lähtenyt sekä pillereiden että Synarelan jälkeen toivottoman hitaasti mikään normalisoitumaan.

Oliko kohdun limakalvo kuitenkin lähtenyt paksuuntumaan vaikka munasarjat vasta hitaasti heräilevät? Toivottavasti maanantain ultra olisi viimeinen ja saat silloin tietää siirtopäivän!

Selvittelin hoitoni kulkua ja ihan oikein olin ymmärtänyt, että elokuun alkuun saisin varata ultran, jonka yhteydessä päätetään koska letrot ja Mercilon lopetetaan ja millä lääkityksellä lähdetään valmistautumaan siirtoon.

Oliko sinulla missään vaiheessa tiputtelua Mercilonista huolimatta? Itselläni alkoi tiputtelu kp 21, mitä ihmettelen kun eihän nyt olisi vielä tyhjennysvuodon aika. Vuodosta ei kuitenkaan pitäisi olla huolissaan niin kauan kuin se ei vastaa kuukautisvuotoa.
Kohdun limakalvo oli lääkärin mukaan ohut, eli huonosti sekään lähtenyt.

Ei ollut tiputtelua, vuoto alkoi muutama päivä siitä kun lopetin mercilonin ja letrot, kun oli viikon tauko lääkkeistä. Vuoto oli kyllä niukkaa, ja jatkui pitkään. Jotenkin ei alkanut kunnolla menkkamaisesti missään vaiheessa.

Oliko sulla kuitenkin myös letrot tukemassa oman kierron käynnistymistä? Mulla on parin kuivattelukuukauden jälkeen sama edessä, ja jännää jo, että mitenköhän hankalasti lähtee kierto käyntiin. Aikaisemmin on lähtenyt sekä pillereiden että Synarelan jälkeen toivottoman hitaasti mikään normalisoitumaan.
Joo siis oli letrot, 6pv söin niitä. Eli ensin viikon tauko lääkkeistä, sitten tuo letrozol kuuri. En tiedä vaikuttiko letrot mitenkään hyvin, ekaa kertaa nyt söin niitä eikä tosiaan "hyvä tilanne" vielä viimeksi ultralla katsottuna. Kaksi ekaa pas mulla on tehty omaan kiertoon. Kohdun limakalvo ollut silloin hyvä, ja ovulaatio tullut mulla aina hyvin. Toivottavasti ei ainakaan negatiivisesti vaikuta nyt.

Heips! Meillä alkamassa yksityisellä nyt lyhyellä kaavalla IVF. Mulla alkaa gonalin pistely vasta kp 5. Olen lukenut että monilla alkanut jo 2.-3. päivä. Onko muilla alkanut pistelyt milloin lyhyellä kaavalla?

Heips! Meillä alkamassa yksityisellä nyt lyhyellä kaavalla IVF. Mulla alkaa gonalin pistely vasta kp 5. Olen lukenut että monilla alkanut jo 2.-3. päivä. Onko muilla alkanut pistelyt milloin lyhyellä kaavalla?
Mulla alkoi myös kp5. 🙂

Mulla oli pistelyt kp 2-7 ja sitten punktio oli jo kp9 kun ne kehitty niin vauhdilla😅

Onnea hoitoihin!😊

On tullut otettua taukoa täältä, joten en ole yhtään kärryillä tilanteesta, mutta kiinnostaisi kuinka moni on tällä hetkellä piinailemassa ja millä aikataululla? :)

Tsemppiä kaikille myös muihin tilanteisiin! ❤️

Itse kävin hakemaan 5-pväisen alkion matkaan perjantaina ja virallinen testipäivä on 25.7.

On tullut otettua taukoa täältä, joten en ole yhtään kärryillä tilanteesta, mutta kiinnostaisi kuinka moni on tällä hetkellä piinailemassa ja millä aikataululla? :)

Itse kävin hakemaan 5-pväisen alkion matkaan perjantaina ja virallinen testipäivä on 25.7.
5-päiväinen (toinen ainoasta kahdesta alkiosta, jotka lopulta saatiin seitsemästä kehittymässä olleesta) siirretty ja sunnuntaina 20.7. testipäivä. Normi kierronpituuden mukaan kk pitäisi alkaa pe.

Aloitin juuri loman ja ajattelin, että sitten on kaikki toimenpiteet ohi ja voi rentoutua mutta ei tämä kauhean rentouttavalta tunnu. Fiilikset vaihtelee ihan optimismista täyteen epätoivoon koko lastensaannin mahdollisuutta kohtaan ja oon yrittäny suunnitella kaikkea ohjelmaa tälle viikolle, että saisi ajatukset pois tästä 😄 olo ei eroa normaali luteaalivaiheesta ja kaiken mahdollisesti poikkeavan voinee myös laittaa toipuvien munasarjojen piikkiin, joten yritän olla analysoimatta, vaikka se on paljon pyydetty 🙈

Nyt on piinat menossa. Kolmen päivän ikäinen alkio siirretty 3.7 ja raskaustesti pitää tehdä 16.7. Jännittää! Luteaalitukena Cyclogest. Menkat olisivat alkaneet 13.7 mutta Cyclogest voi niitä siirtää ellei raskaus.
5-päiväinen (toinen ainoasta kahdesta alkiosta, jotka lopulta saatiin seitsemästä kehittymässä olleesta) siirretty ja sunnuntaina 20.7. testipäivä. Normi kierronpituuden mukaan kk pitäisi alkaa pe.

Aloitin juuri loman ja ajattelin, että sitten on kaikki toimenpiteet ohi ja voi rentoutua mutta ei tämä kauhean rentouttavalta tunnu. Fiilikset vaihtelee ihan optimismista täyteen epätoivoon koko lastensaannin mahdollisuutta kohtaan ja oon yrittäny suunnitella kaikkea ohjelmaa tälle viikolle, että saisi ajatukset pois tästä 😄 olo ei eroa normaali luteaalivaiheesta ja kaiken mahdollisesti poikkeavan voinee myös laittaa toipuvien munasarjojen piikkiin, joten yritän olla analysoimatta, vaikka se on paljon pyydetty 🙈
Joo! Tähän lomailuun tulee omat jännitykset. Onko sulla joku luteaalin tukena. Mulla on Cyclogest. Tosiaan ke 16.7 saa tehdä testin ja 3.7 on siirretty 3-päivän ikäinen tuorealkio 🥲.

Nyt on piinat menossa. Kolmen päivän ikäinen alkio siirretty 3.7 ja raskaustesti pitää tehdä 16.7. Jännittää! Luteaalitukena Cyclogest. Menkat olisivat alkaneet 13.7 mutta Cyclogest voi niitä siirtää ellei raskaus.

Joo! Tähän lomailuun tulee omat jännitykset. Onko sulla joku luteaalin tukena. Mulla on Cyclogest. Tosiaan ke 16.7 saa tehdä testin ja 3.7 on siirretty 3-päivän ikäinen tuorealkio 🥲.
Joo, cyclot 1x2 käytössä ja pitäisi lopettaa testiä edeltävänä päivänä. Toivotaan, ettei sulla menkkojen alkamattomuuden taustalla ole cyclot vaan alkanut raskaus 🥰

Kiitos vastauksista! Klinikalta sanottiin että silloin kun käytetään jotain ”jarrua” eli mulla Progynovaa niin pistelyt voi aloittaa kp 5. Mikä sulla oli annostus Gonalia @Toiveissa hippunen?
Oiskohan mulla ollut muistaakseni 225 yksikköä 🤔 lopputulos oli 15 munasolua, 14 kypsää, 12 alkiota joista tehtiin yksi 5 AA-tuoresiirro joka johti plussaan, nyt loput alkiot pakkasessa😊

Me käytiin miehen kanssa juttelemassa psykiatrilla hoitojen kautta, kun alkaa tää kaikki kuormittaa tosi paljon. Jotenkin käynti tuntui todella tyhjänpäiväiseltä, enkä saanut mitään apua fiiliksiin. Tuntuu että kuukausi kuukaudelta kaikki käy vaan raskaammaksi henkisesti ja huomaan, että alan tuntea tosi vaikeita fiiliksiä muiden raskausuutisista. En tiedä paljonko procren piikki vaikuttaa oloihin, vaikka onkin mieto estrogeeni ohessa. Alan olemaan jotenkin pahasti toivoni menettänyt.

Onhan nää hoidot tosi rankkoja niin keholle, kuin mielelle ja koettelevat parisuhdettakin siinä sivussa. Itsellä hoitoja takana vasta sen yhden IVF:n verran + tuoresiirto, niin ei ole vielä ottanut ehkä niin koville, mitä pidempään hoidoissa olleiden kohdalla. Kesän tauko on ollut ihan tervetullutta ja ensi kuussa sitten taas jatketaan. Sain pitkästä aikaa ovulaation kiinni reippa viikko sitten testiin ja talleteltiin samana päivänä. 2 v. yrityksen aikana on siis ollut vain yksi keskenmenoon päätynyt raskaus, mutta kyllä tässä nyt vähän on yrittänyt toivoa, että josko nyt luomusti haluaisi uusi raskaus alkaa. Viime kierrossa oli tosi voimakkaat ovisoireet, mutta en silloin tikutellut. Nyt oli kanssa oireita ja niiden alusta pari päivää pärähti sitten ovisplussa! Oikeastaan tänään pitäisi menkkojen alkaa, mutta mitään oireita ei ole ollut. Piinailua siis siinä mielessä täälläkin, vaikka todennäköisyys luomuraskaudelle onkin todella pieni.

Kiva kuulla kuulumisiasi @Ixia86, olispa mahtavaa jos tärppäisikin! 🙏 Onko täällä muitakin elokuussa pakastesiirtoon tähtääviä? Mä toivon pääseväni, toki pitää suhtautua realistisesti siihen, ettei vielä tiedä miten kierto osuu. Siirto on tarkoitus tehdä luonnonkiertoon.

Mä olen ollut kesätauosta hieman allapäin, vaikka jälkikäteen ajatellen tauko voi osoittautua hyödylliseksi hengähdykseksi. On vähän harmittanut, että molemmissa kierroissa punktion ja tuoresiirron jälkeen ovulaation todentaminen on ollut vähän niin ja näin. Ennen IVF-hoitoa se oli helppo saada kiinni PC:n testeillä kaikkina yrityskuukausina. Täytyy ehkä mainita asiasta, kun siirtoa aletaan suunnitella. Joku hiven optimismia on vielä jäljellä, niin olisi ollut kiva saada edes jotenkin mahdollisia kotiyrityskuukausina tähän kesätauon ajaksi.

Tällä hetkellä käytän Cyclogestiä, kun sain luvan kokeilla siirtää sillä kiertoa hieman (joitakin päiviä) osuvammaksi, jottei taukokuukausia tulisi kolmattakin. Tavoitteena on, että kierto vaihtuisi vasta heinäkuun lopussa. Tuoresiirron jälkeen Cyclot piti vuodon täysin pois, saa nähdä miten käy nyt.

Muokattu viimeksi:
Mukava kuulla myös sun kuulumisia @Ehtoo 😇 Muakin mietityttää tuo, että miten sitä pääsee siirtoon elokuussa vai pääseekö. Jännitti aivan kaameasti myös se, että saanko ovista kiinni. En siis hirveästi ole ovista koskaan tikutellut oireiden takia. Kroppa on itselle kertonut, milloin on tärppipäivät käsillä. Silloin harvoin kun sitten oon sattunut tikuttamaan, on viiva ollut vähän pliisun puoleinen. Nyt tuo tässä kierrossa saatu ovisplussa tietyllä tapaa poisti taakan harteilta, koska mullekin suunnitellaan PASia luonnonkiertoon. Kesä on mennyt onneksi yllättävän nopeasti. Ajattelin, että menee ainakin miljoona vuotta, että pääsee jatkamaan polkua. Kohtahan tuo elokuu jo on ja pääsee taas asian äärelle. Toivottavasti sulla @Ehtoo Cyclot auttaisivat saamaan kierron kohdilleen ja ei tulisi enempää taukokuukausia! 🫶 Mulla kierto on luonnostaan aika lyhyt, joten pitkään ei tarvitse odotella uuden kierron alkamista, jos ei osuisi sopivasti kohdilleen.

Meillä myös suunnitelmissa PAS elokuussa, jos vaan mahdutaan. Mulla tehdään FSH-OI-PAS (eli Gonal-F + Ovitrelle, ja siirto sitten irrotuspiikistä lasketun oviksen mukaan). Mulla oma kierto on hyvin vaikeasti ennustettava ja välillä tosi pitkiäkin kiertoja, joten siksi näin…

Takaisin