IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Misa . Mulla takana eka ivf tilkassa. Kesäkuussa oli hoito, eikä päästy tuoresiirtoon hyperin riskin takia. Mä odotin, että tieto alkioista tulisi siinä puhelinajalla, mutta tulikin päivä ennen sitä omapolkuun. Soittoaika oli viikko punktiosta maanantaina ja sit yllättäen sunnuntaina tulikin viestiä. Tsemppiä odotteluun, se oli kyllä hermostuttavin viikko ikinä! Hieno määrä siellä hedelmöittyneitä, toivottavasti kehittyvät myös hyvin 😍

@Misa . Mulla takana eka ivf tilkassa. Kesäkuussa oli hoito, eikä päästy tuoresiirtoon hyperin riskin takia. Mä odotin, että tieto alkioista tulisi siinä puhelinajalla, mutta tulikin päivä ennen sitä omapolkuun. Soittoaika oli viikko punktiosta maanantaina ja sit yllättäen sunnuntaina tulikin viestiä. Tsemppiä odotteluun, se oli kyllä hermostuttavin viikko ikinä! Hieno määrä siellä hedelmöittyneitä, toivottavasti kehittyvät myös hyvin 😍
Onpa kiva! 😍 Pakastettiinko sulla kaikki alkiot (jos siis saitte useampia) 5/6-päiväisinä?

@Misa punktio meni hyvin, tosin kyllä se mua sattui neulan pistäessä ja pariin otteeseen kun piti "kurkotella" taaempia rakkuloita. 19 rakkulaa punktoitiin ja 17 solua saatiin kerättyä mutta ei oo vielä tietoa kuinka monta kypsää.

Vettä on tullu juotua ja vessassa juostua, kun yleensä olen tosi huono muistamaan juomista niin oon yrittäny tsempata sen kanssa nyt.

Siemennestenäytteeseen jäi pesujen jälkeen <0.1 miljoonaa/ml, biologin merkintänä "näyte riittävä mikrohedelmöitykseen", joten taitaa muuttua meidän ivf icsiksi. Aiempien siemennesteongelmien takia olin tätä vähän miettinyt, ja pyytänytkin mahdollisuutta 50/50 ivf/icsiin.

Tuoresiirrolle varattiin aika keskiviikolle eli 5pv alkiolle (?). Toivottavasti edes joku sinne asti kehittyy 🤞onhan tuossa noita soluja onneksi mutta pelkään, että niiden laatu on jo heikko. Toivottavasti ei ja mm. ubikinolin syönnistä olisi ollut apua.

@Lia87 miten meni tuoresiirto, ja onko epämääräiset kivut vielä jatkuneet?

@SpesAeternum miten meni punktio? 😊

Täällä hyperin oireet onneksi jo kadonneet, ja olo melkeinpä normaali. Alavatsan ja munasarjojen kipuja kyllä vähän tärähtelyn yhteydessä, muttei ollenkaan levossa. Kiitollinen olo, että vältyin hyperiltä.

Kysymys Tilkassa olleille joille ei ole tehty tuoresiirtoa, jos jollain olisi kokemusta… Saako alkioiden tilanteen tietää vasta hoitopuhelussa? Mulla ensi keskiviikkona se. Vai näkyykö pakastettujen alkioiden määrä omapolulla jo ennen sitä? Onko kellään pakastettu mitään 2-päiväisenä ja jos, niin onko tieto näkynyt heti omapolulla? Mulla ei siis näy mitään, ja palaisin halusta tietää, onko mitään pakastettu vielä. 😅 Tänään perjantaina alkiot olisivat siis 2-päiväisiä. Toivon kyllä että kasvatettaisiin sinne 5 tai 6-päiväiseksi (ma/ti) ja kai niin useimmiten tehdäänkin? Onko jotain syytä, miksi osa alkioista pakastettaisiin jo 2-päiväisinä?
Hei!
Tuoresiirto meni hyvin 😍! Oli nopea ja helppo toimenpide! Nyt sitten toivon niin että vauvanalku pysyy mukana menossa ❤️! Ja kaikki alkiot olivat vielä kunnossa kolmen päivän ikäisinä ja ne pakastetaan 5-päivän ikäisinä. Ne siis jotka ovat vielä silloin. Kuulema n
Puolet voisi vielä olla viiden päivän ikäisinä jäljellä.
Voisin kuvitella että teilläkin olisi niin että viljellään viiden päivän ikään ja sitten pakastus.
Ihana kuulla että hyperin oireet ovat helpottaneet ja jo lähes normaali olo ❤️! Mulla on kans ollut parempi vointi ja ei suurempia kipuja. Kun mainitsin vastaanotolla näistä niin sanoivat että se on kai normaalia että alkuun voi olla vähän kaikenlaista kipua.

@Misa punktio meni hyvin, tosin kyllä se mua sattui neulan pistäessä ja pariin otteeseen kun piti "kurkotella" taaempia rakkuloita. 19 rakkulaa punktoitiin ja 17 solua saatiin kerättyä mutta ei oo vielä tietoa kuinka monta kypsää.

Vettä on tullu juotua ja vessassa juostua, kun yleensä olen tosi huono muistamaan juomista niin oon yrittäny tsempata sen kanssa nyt.

Siemennestenäytteeseen jäi pesujen jälkeen <0.1 miljoonaa/ml, biologin merkintänä "näyte riittävä mikrohedelmöitykseen", joten taitaa muuttua meidän ivf icsiksi. Aiempien siemennesteongelmien takia olin tätä vähän miettinyt, ja pyytänytkin mahdollisuutta 50/50 ivf/icsiin.

Tuoresiirrolle varattiin aika keskiviikolle eli 5pv alkiolle (?). Toivottavasti edes joku sinne asti kehittyy 🤞onhan tuossa noita soluja onneksi mutta pelkään, että niiden laatu on jo heikko. Toivottavasti ei ja mm. ubikinolin syönnistä olisi ollut apua.
Hei! Hieno määrä munasoluja ❤️! Ja toivotaan runsasta alkioiden määrää!
Ikävää se että oli kivulias toimenpide. Meillä oli vähän sama juttu, että oli vaihtoehtona tuo ICSI, sillä mieheni siittiömäärät ovat vähän vaihdelleet. Nyt oli kuitenkin 2,5 milj niin tehtiin IVF.

Pitelen kovasti peukkuja @Lia87 ja @SpesAeternum että tuoresiirroista tulisi plussat, ja toki, että pakkaseenkin saataisiin täytettä ❤️

Ikävä kuulla että @SpesAeternum pistot sattuivat. 😔 Itsellä siihen liittyvä kipu oli hyvin nopea, vaikkakin terävä, salamaniskumainen tunne, mutta tosiaan samalla sekunnilla ohi. ”Syvemmältä” kaivelu tuntui itsestäkin ikävältä mutta hyvin avokätisesti annostelivat kanyyliin lisää kipulääkettä, jolloin taas helpotti äkkiä 😄

Meilläkin oli vähän yllättävä droppi siittiömäärissä. Kokonaismäärä vain kolmasosa aiempiin näytteisiin (3 kpl vuosina 2021-2024) verrattuna ja pesun jälkeen vain 2,7milj/ml. (Vertailukohtana tähän syksy 2022, jolloin oli 33milj/ml)

Itse myös syönyt viimeiset muutaman kuukauden ubikinonia ja NACia toivoen, että olisi vaikutusta munasolujen laatuun… Miehellekin ubikinonia syöttänyt, vaikka aika laiskasti onkin tyhjentänyt dosettiaan. Nyt ei voi muuta kuin odottaa ja toivoa vain parasta.

@Lia87 miten meni tuoresiirto, ja onko epämääräiset kivut vielä jatkuneet?

@SpesAeternum miten meni punktio? 😊

Täällä hyperin oireet onneksi jo kadonneet, ja olo melkeinpä normaali. Alavatsan ja munasarjojen kipuja kyllä vähän tärähtelyn yhteydessä, muttei ollenkaan levossa. Kiitollinen olo, että vältyin hyperiltä.

Kysymys Tilkassa olleille joille ei ole tehty tuoresiirtoa, jos jollain olisi kokemusta… Saako alkioiden tilanteen tietää vasta hoitopuhelussa? Mulla ensi keskiviikkona se. Vai näkyykö pakastettujen alkioiden määrä omapolulla jo ennen sitä? Onko kellään pakastettu mitään 2-päiväisenä ja jos, niin onko tieto näkynyt heti omapolulla? Mulla ei siis näy mitään, ja palaisin halusta tietää, onko mitään pakastettu vielä. 😅 Tänään perjantaina alkiot olisivat siis 2-päiväisiä. Toivon kyllä että kasvatettaisiin sinne 5 tai 6-päiväiseksi (ma/ti) ja kai niin useimmiten tehdäänkin? Onko jotain syytä, miksi osa alkioista pakastettaisiin jo 2-päiväisinä?
Mulle tehtiin tuoresiirto, mutta vastaa ehkä osittain tohon pakastamiskysymykseen koska meillä pakastettiin 2-päiväisiä 😊

Mulle tehtiin juhannusviikon maanantaina punktio ja sillä viikolla ei ollut mahdollista kasvatella alkioita blastokysteiksi juhannuksen takia.
Meillä 8 alkiosta; 1 tuoresiirrettiin 2-päiväisenä, 3 pakastettiin 2-päiväisenä ja 4 pakastettiin myös 2-päiväisenä, mutta sulatettiin ennen kesätaukoa jatkoviljelyä varten ja selvinneet pakastettiin uudestaan. Niiden sulatetuiden kohtalosta tuli tänään tieto omapolkuun. Voisi jotenkin luulla, ettei ehdoin tahdoin kasvatella vaan 2-päiväiseksi🤔

Mulle tehtiin tuoresiirto, mutta vastaa ehkä osittain tohon pakastamiskysymykseen koska meillä pakastettiin 2-päiväisiä 😊

Mulle tehtiin juhannusviikon maanantaina punktio ja sillä viikolla ei ollut mahdollista kasvatella alkioita blastokysteiksi juhannuksen takia.
Meillä 8 alkiosta; 1 tuoresiirrettiin 2-päiväisenä, 3 pakastettiin 2-päiväisenä ja 4 pakastettiin myös 2-päiväisenä, mutta sulatettiin ennen kesätaukoa jatkoviljelyä varten ja selvinneet pakastettiin uudestaan. Niiden sulatetuiden kohtalosta tuli tänään tieto omapolkuun. Voisi jotenkin luulla, ettei ehdoin tahdoin kasvatella vaan 2-päiväiseksi🤔
Kiitos kun jaksoit vastailla! 🙏 Selkeyttää asiaa, eli tavoite on saada 5/6-päiväisenä pakkaseen, ja 2/3-päiväisenä sitten jos aikataulullisista syistä se on ainoa mahdollisuus. Sitten on odotettavissa, että vasta ensi tiistaina (päivä 6) tulee omapolulle tietoa pakastettujen määrästä.

@Misa ja @Lia87 kiitos ja onnea matkaan teillekin 🤞 hommasin miehellekin ubikoninia ja nacia mutta en tiedä, kuinka monesti on muistanut ottaa. Monivitamiini menee poreena kyllä säännöllisesti eli selkeästi mukavampi ottaa kuin kieltämättä iso pahanhajuinen kapseli (NAC). Pidättäymisaikakin oli nyt lyhyempi, kun muistutin siitä vasta edellisenä iltana, joten n. 10h mutta vaikka se voi tota kokonaismäärä laskea, se toivottavasti vaikuttaa laatuun positiivisesti kuten täällä on joskus ollut puhetta 😊

Onpa kiva! 😍 Pakastettiinko sulla kaikki alkiot (jos siis saitte useampia) 5/6-päiväisinä?
Saatiin useita ja niitä pakastettiin 4-, 5-, ja 6-päiväisinä, en tiedä miksi osa jo nelipäiväisinä. Mut kaikista tuli tieto sillon samana päivänä omapolulle. 😊

Pidättäymisaikakin oli nyt lyhyempi, kun muistutin siitä vasta edellisenä iltana, joten n. 10h mutta vaikka se voi tota kokonaismäärä laskea, se toivottavasti vaikuttaa laatuun positiivisesti kuten täällä on joskus ollut puhetta 😊
Joo tämän pitäisi tosiaan olla kyllä hyvä juttu. Meille lääkäri sanoi, että viimeisimpien tulosten mukaan mitä lyhyempi pidättäytymisaika, sen parempi. Mainitsi jopa sellasen että joskus aamun ensimmäinen näyte ei ole ollut niin hyvä kun 2 h sen jälkeen annettu, jos se vaan onnistuu.

Saatiin useita ja niitä pakastettiin 4-, 5-, ja 6-päiväisinä, en tiedä miksi osa jo nelipäiväisinä. Mut kaikista tuli tieto sillon samana päivänä omapolulle. 😊
Voisiko tähän nelipäiväisenä pakastamiseen olla syynä se, että jos tehdään siirto luonnonkiertoon, niin se antaa hiukan enemmän liikkumavaraa siirtopäivän suhteen kun on useamman päiväisiä alkioita pakkasessa?

Joo tämän pitäisi tosiaan olla kyllä hyvä juttu. Meille lääkäri sanoi, että viimeisimpien tulosten mukaan mitä lyhyempi pidättäytymisaika, sen parempi. Mainitsi jopa sellasen että joskus aamun ensimmäinen näyte ei ole ollut niin hyvä kun 2 h sen jälkeen annettu, jos se vaan onnistuu.
Tää on kyllä mielenkiintoista! Meillä miehen aiemmat (hyvät tulokset) tuli n. 48h pidättäytymisajalla, mutta tämä huonompi nyt 21h 🤔 Miksiköhän meillä meni näin päin…

Tää on kyllä mielenkiintoista! Meillä miehen aiemmat (hyvät tulokset) tuli n. 48h pidättäytymisajalla, mutta tämä huonompi nyt 21h 🤔 Miksiköhän meillä meni näin päin…
Tämä tutkimus on varmaan tehty isolla määrällä miehiä ja sillä isolla porukalla on todennäköisesti ollut keskimäärin parempi siittiöiden laatu lyhyemmällä pidättäytymisellä. Siitä isosta miesporukasta löytyy kuitenkin varmasti miehiä kellä tämä ei toimi näin, vaan jotenkin toisella tavalla.

Sitten jos näitä näytteitä on teillä annettu vain kaksi, niin toi huonompi laatu voi ihan hyvin olla kertaluontoinen homma myöskin eikä välttämättä liity pidättäytymisajan pituuteen.

Meilläkin oli vähän yllättävä droppi siittiömäärissä. Kokonaismäärä vain kolmasosa aiempiin näytteisiin (3 kpl vuosina 2021-2024) verrattuna ja pesun jälkeen vain 2,7milj/ml. (Vertailukohtana tähän syksy 2022, jolloin oli 33milj/ml)

Mä kysyin tuosta dropista oman hoidon jälkeen toukokuussa, ja Tilkasta vastattiin, että siittiöiden pesukäsittely on ivf-hoitoa varten erilainen kuin inseminaatioita varten. Ehdin kanssa säikähtää, kun määrä oli mennyt ihan murto-osaan. Taisi olla aika sama kuin tuo mainitsemasi luku, ja maljahedelmöitys onnistui käsittääkseni ihan hyvin niillä määrillä.

@Napakettu- tämä oli itse asiassa neljäs näyte. Mutta tuo @Ehtoo vastaus selittää ehkä osittain, että pesu on IVF:ssä vähän erilainen vs. inssi. Kokonaismäärä kuitenkin oli sen 1/3 aiemmista näytteistä, eli ainakin sen osalta näyte oli oikeastikin heikentynyt. Liikkuvuus ja normaalimuotoisten määrä on aina ollut, ja oli nytkin hyvä, eli päällepäin näiden tulosten perusteella näyttäisi että meillä jatkossakin se 48h on ehkä parempi kuin n. 1 vrk… Tai sitten nyt oli vaan kertaluontoinen droppi tosiaan. Toivotaan tietty ettei enää tarvittaisi uutta hoitoa 🙂

@Napakettu- kiitos tiedosta, eli tuskin siitä haittaa oli 😊 omapolun uķk osaston katoa koskevan vastauksen mukaan ollaan vielä aika keskivertoja: 17 kerätystä 12 oli kypsiä ja 7 hedelmöittyi normaalisti ICSI:llä. Jos vielä pysytään keskiarvoissa, voitaisiin saada 3-4 blastoa, joista tilastollisesti olisi 39-vuotiaalla just just yksi terve 🤞 nyt sit vaan keskiviikkoa jännäämään, ellei kaikki satu kuukahtamaan matkalla ja tuoresiirto perutaan.

Siittiöissähän DNA fragmentaatio lisääntyy yleensä kun pidättäytymisaika on pidempi. Eli tarkkaa laatua (muuta kuin määrä/liikkuvuus/muoto) ei taideta sen kummemmin tutkia ja vaikka nuo yllä mainitut olisi pidemmällä pidättäytymisajalla parempia saattaisi fragmentaatiota olla enemmän. Tämä siis vain mutuiluna, varmaa tietoahan ei ilman tutkimista voi saada.

Ja se fragmentaatio voi vaikuttaa mm hedelmöittymiseen, eli jos tämä oli eka ivf/icsi niin siitähän ei myöskään ole todennettua dataa inssikierroksilta.
Meillä esim lyhyellä pidättäymisajalla siittiöitä oli vähemmän, mutta hedelmöittyneiden määrä nousi merkittävästi, joka voisi kertoa juurikin siitä että fragmentaatiota on ollut vähemmän (sitä kun ei standardisti tutkita yksityiselläkään) ja laatu kuitenkin parempi.

Siittiöissähän DNA fragmentaatio lisääntyy yleensä kun pidättäytymisaika on pidempi. Eli tarkkaa laatua (muuta kuin määrä/liikkuvuus/muoto) ei taideta sen kummemmin tutkia ja vaikka nuo yllä mainitut olisi pidemmällä pidättäytymisajalla parempia saattaisi fragmentaatiota olla enemmän. Tämä siis vain mutuiluna, varmaa tietoahan ei ilman tutkimista voi saada.

Ja se fragmentaatio voi vaikuttaa mm hedelmöittymiseen, eli jos tämä oli eka ivf/icsi niin siitähän ei myöskään ole todennettua dataa inssikierroksilta.
Meillä esim lyhyellä pidättäymisajalla siittiöitä oli vähemmän, mutta hedelmöittyneiden määrä nousi merkittävästi, joka voisi kertoa juurikin siitä että fragmentaatiota on ollut vähemmän (sitä kun ei standardisti tutkita yksityiselläkään) ja laatu kuitenkin parempi.
Tämä käy kyllä järkeen. Kiitos! Täytyy vielä tutkia tätä aihetta syvemminkin, nyt heräsi kiinnostus ihan kunnolla. 😁 Meillä 21 kypsästä munasolusta hedelmöittyi normaalisti 12, joten ei kovin mahtava prosentti. ”Normaalin” puitteisiin kyllä taitaa mennä. Olisi kiinnostavaa jos voisi nähdä jostain, mitä olisi käynyt jos olisi ollut pidempi pidättäytymisaika, olisiko tulos ollut vielä heikompi. Harmi ettei tällaiseen vaihtoehtoiseen todellisuuteen voi kurkistaa.

Joku kyseli akupunktiosta, ja juuri sen Hannan ig:stä bongasin sen Marian ja olen hänellä käynyt nyt pari kertaa ennen toista alkion siirtoa. Olen nukkunut ainakin tosi hyvin käyntien jälkeen ja ollut hyvin rento. Muuta en nyt ole huomannut, mutta toivotaan että ensi viikon siirto natsaisi 🙏🏻

Takaisin