IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitos @Kirppuliini! Toivon, että pääsen myös vähin jäljin 😊

Jos punktio olisi perjantai, onko viimeinen gonal/jarru annos tiistaina vai annetaanko niitä vielä ovitrellen kanssa yhdessä (keskiviikkona)? Yhdestä lääkkeettömästä päivästä oli maininta, mutta en oo varma, koskiko se myös gonalia ja jarrua.
Tilkassa sai ainakin selkeän kartan, johon oli merkitty lääkkeet ja päivät. Mulla oli punktio maanantaina. Viimisen Bemfolan pistin perjantai-iltana, vikan Fyremadelin lauantai-aamuna (edellisen olin pistänyt perjantai-iltana) ja sit Ovitrelle lauantai-iltana klo 22. Toki toi voi varmaan olla tapauskohtaista ton jarrun suhteen😊

Tilkassa sai ainakin selkeän kartan, johon oli merkitty lääkkeet ja päivät. Mulla oli punktio maanantaina. Viimisen Bemfolan pistin perjantai-iltana, vikan Fyremadelin lauantai-aamuna (edellisen olin pistänyt perjantai-iltana) ja sit Ovitrelle lauantai-iltana klo 22. Toki toi voi varmaan olla tapauskohtaista ton jarrun suhteen😊
Me kans Tilkassa mutta ei oo saatu karttoja (kuulostaa kyllä hyvältä) eikä esim. pistosvideoilla esiintyvää neularoskista 😄 saan varmasti tarkat ohjeet sitten ultrassa mutta pohdiskelin, että tarviiko enää ostaa lisää lääkkeitä. Näiden ja @Kirppuliinin kokemusten perusteella pärjäisin näillä, jos follit kasvaneet arvion mukaan. Perjantai punktiossa tulisi gonalia 9pv ja maantaina punktiossa 12pv, mut siihen tuskin siirrytään ellei ihan onneton tilanne. Kivasti toi viikonloppu antaa vaan 2 vaihtoehtoa.

Me kans Tilkassa mutta ei oo saatu karttoja (kuulostaa kyllä hyvältä) eikä esim. pistosvideoilla esiintyvää neularoskista 😄 saan varmasti tarkat ohjeet sitten ultrassa mutta pohdiskelin, että tarviiko enää ostaa lisää lääkkeitä. Näiden ja @Kirppuliinin kokemusten perusteella pärjäisin näillä, jos follit kasvaneet arvion mukaan. Perjantai punktiossa tulisi gonalia 9pv ja maantaina punktiossa 12pv, mut siihen tuskin siirrytään ellei ihan onneton tilanne. Kivasti toi viikonloppu antaa vaan 2 vaihtoehtoa.
Saat ensimmäisessä ultrassa paperisen hoitokartan. Siinä merkinnät mitä lääkettä pitää ottaa minäkin päivänä. Se on ihan näppärä, kun voi konkreettisesti aina kynällä yliviivata otetut lääkkeet. Ultrassa myös sovitaan joko toinen ultra, tai jos tilanne näyttää jo melko valmiilta, niin voidaan sopia keräyspäivä.

Ohjevideoissa tosiaan näkyy keltainen neularoskis. Minua ohjeistettiin keräämään neulat ja lääkejämät esimerkiksi tyhjään maitopurkkiin, jossa ne kätevää viedä apteekkiin hävitettäväksi.

@Sarsabutt olen kirjoitellut enemmän salaisella puolella miehestä johtuva lapsettomuus ketjussa, mutta meillä samanlainen tilanne. Miehellä siemennestenäytteet huonot + testot alhaalla. Mies ollut tutkimuksissa vuoden, kun jokainen mahdollinen kivi on käännetty (hurja määrä labroja, 2x siemennesteanalyysi, kivesultrat, paksusuolen ja vatsalaukuntähystys ym.) Meillä määrättiin myös letrot testosteroniarvon nostamiseen 1 tab joka toinen päivä. 4vko jälkeen lääkityksen aloittamisesta oli uusi labra ja siinä testosteroni oli noussut 4 —> 18, eli huomattava nousu, josta voidaan päätellä että lääke toimii kuten kuuluu. Jos 4viikossa ei olisi tapahtunut mitään, niin silloin letrokokeilut olisi voinut jättää sikseen. Simennesteen tilanteen näkee valitettavasti vasta Elokuussa, että kuinka suuri vaikutus on. Sympatiat teille tutkimuksiin, nämä vie hurjasti aikaa ja kun tuntuu, ettei mitään konkreettista tapahdu 💔
Kiitos tiedoista! Meillä ei alkuun tehty oikeastaan mitään tutkimuksia miehelle, kun oli jo käynyt ykstiyisellä simppatestissä. Silloin testituloksesta sanottiin että on ihan hyvä, vaikka tulos oli alle 2% normaalin mallisia ja diagnoosi teratozoospermia. Nytkin oli jännä, että yksityisen lääkäri sanoi ensin, että testitulos on mennyt niin paljon määrällisesti huonompaan, että luonnollinen hedelmöittyminen on epätodennäköistä ja hän kirjoittaa reseptin letroihin. Sit hormonitestien jälkeen olikin sitä mieltä ettei kannata. Mies oli puhunut, että eikö nyt vaan kokeilla, koska haittavaikutukset on kuitenkin todennäköisesti pienet ja jos uusinta labrat otetaan kuukauden kuluttua. No näin nyt sitten päättivät. Diagnoosi kuitenkin astenozoospermia tällä kertaa, normaalin mallisia alle 5%.

@SpesAeternum tsemppiä hoitoihin myöskin sinne! Useimmiten kai tosiaan tuo on se normaali, että 8-9 pistelypäivän jälkeen on eka ultra. Toivotaan että siellä saataisiin hyvä saalis. 🤞😊

@Lia87 oliko sulla tänään se ultra? Miten meni?
Hei! Kiitos kysymästä 😍! Eilen oli ultra tosiaan ja munarakkuloita oli hyvä määrä. Yhteensä 20 kappaletta mitattiin. Olin tosi tyytyväinen että oli hyvä vaste kun mun AMH on kuitenkin sen 1,6. Ongelmana on, että koko eroa on paljon isoimmat oli sen 21 ja 20 ja pienimmät 9, joten epätasaisuutta oli. Ja kovasti pohdittiin tehdäänkö punktio jo perjantaina vai maanantaina. Lopputulos oli, että maanantaina. Vähän oli nestettä kohdussa ja voi olla hyper riskinä. Se alkoi vähän jännittää ja se, että ehtiikö hyvät isot jo karata ennen aikojaan.
Stimulaatio jatkuu Gonal -F vielä perjantaihin ja viimeinen Fyremadel pistetään la aamuna. Irrotukseen Ovitrelle la klo 22. Alkaa tosiaan jo jännittää!
Mikä tilanne siellä on ? 🩷

Kannattaa huomioida, että joistakin apteekeista saa Fyremadelia myös yksittäisinä. Ei siis tarvitse ostaa aina viiden pakkausta, jos lääkäri määrää esim. yhden pistelypäivän lisää.

Jarru aloitetaan myöhemmin, eikä sitä laiteta enää parina vikana päivänä. Itse pärjäsin yhdellä viiden pakkauksella.

Fyremadelin neula on paksumpi kuin Gonalissa, mutta ei yhtään niin paha kuin pelkäsin. Ehkä hiukan tylppä ja joutuu enemmän painamaan. Ohjeessa lukee, että pistetään reiteen, mutta Tilkassa ohjeistetaan pistämään sekin vatsaan. Tein iltaisin niin, että laitoin Gonalin ja Fyremadelin eri puolille vatsaa ja seuraavana päivänä toisin päin. Ennen pistämistä ja pistämisen jälkeen voi pitää vatsan päällä kylmäpussia, niin se hiukan turruttaa pistoskohtaa.
Kiitos tästä super hyvästä vinkistä 🩷! Eilen kävin sitten ostamssa yksittäin pakattuja Fyremadel piikkejä. Olisin muuten varmaan ostanut koko paketin mut tarve vaan näille kahdelle niiden viiden lisäksi! Tuli hyvää säästöä☺️.

Kiitos myös vinkeistä puistoihin. Jännitin sitä Fyremadelin pistos mutta ei ollut ollenkaan niin paha mitä pelkäsin. Vähän sellainen ärsyyntyneen oloinen piston jälkeen tosin.

Etukäteen pelkäsin, että vatsa olisi kuin turvonnut pallo, jossa valtavia pistosjälkiä, enkä kehtaisi käydä saunassa ja suihkussa muiden nähden. Tuossa taas osoittautui omat pelot turhiksi, sillä itselläni ei tullut mitään muita näkyviä oireita, kuin Fyremadelista muutamaksi minuutiksi punoittava jälki. Toivottavasti sinullakin menee yhtä vähillä jäljillä.

Mulla oli samoja pelkoja. Huomasin, että lapsettomuushoitoihin liittyy sellaista elokuvien, sarjojen ym. kuvastoa, joka ainakin mulle toi ajatuksen, että pitää pistää salaa työpaikan vessassa ja vatsa on aivan mustelmilla. Pistämiseen meni pari minuuttia illassa ja sain vain yhden pienen mustelman, jota sankarina esittelin puolisolle eikä hän edes nähnyt sitä. Mustelma-alttius kyllä vaihtelee varmasti paljon, ja ilmeisesti osa saa niitä jo siitä vatsamakkaran/ihopoimun puristamisesta.

@Lia87 oho, paljon on siis kasvamassa! Harmi kyllä tuo hyperin riski. 😔 Millainen olo sulla on nyt ollut? Toivotaan että mahdollisimman moni pienikin sieltä vielä ehtisi mukaan🤞

Just kävin ultrassa. Folleja 28 kpl.
Oikealla 15 kpl: 1 x 16mm, 1 x 15mm, 3 x 14mm, 1 x 13mm, 6 x 12mm, 3 x 8-9mm
Vasemmalla 13 kpl: 1 x 17mm, 1 x 16mm, 2 x 14mm, 2 x 11mm, 5 x 10mm, 2 x 7-8mm

Limakalvo 9,6mm ja vatsaontelossa näkyi vähän nestettä.

Punktio on keskiviikkona, ja irrotuspiikiksi tulee Gonapeptyl. Tuoresiirtoon ei päästä hyperin riskin takia 😔 Mutta osasinkin tähän vähän varautua. Harmittaa se silti vähän, mutta varmasti parempi näin.

Alkaa myöskin jo jännittää, millainen tulos tästä saadaan!

Muokattu viimeksi:
@Lia87 oho, paljon on siis kasvamassa! Harmi kyllä tuo hyperin riski. 😔 Millainen olo sulla on nyt ollut? Toivotaan että mahdollisimman moni pienikin sieltä vielä ehtisi mukaan🤞

Just kävin ultrassa. Folleja 33 kpl.
Oikealla 16 kpl: 1 x 16mm, 1 x 15mm, 3 x 14mm, 1 x 13mm, 6 x 12mm, 3 x 8-9mm
Vasemmalla 17kpl: 1 x 17mm, 1 x 16mm, 2 x 14mm, 2 x 11mm, 5 x 10mm, 2 x 7-8mm

Limakalvo 9,6mm ja vatsaontelossa näkyi vähän nestettä.

Punktio on keskiviikkona, ja irrotuspiikiksi tulee Gonapeptyl. Tuoresiirtoon ei päästä hyperin riskin takia 😔 Mutta osasinkin tähän vähän varautua. Harmittaa se silti vähän, mutta varmasti parempi näin.

Alkaa myöskin jo jännittää, millainen tulos tästä saadaan!
No Vau ! On kyllä tosi iso saalis! ❤️, mutta toivotaan, ettei hyperiä tulisi! Katsoin, että sulla oli hyvä ja tasainen määrä, joten voisi kuvitella, että tulee olemaan hyvä määrä munasoluja.

Mulle sanottiin myös, että hyper voi vaikuttaa siihen, ettei voida tuoresiirtoa tehdä. Nestettähän oli jo. Eli ollaan vähän samassa veneessä :o. Olo alkaa olla vähän tukala ja yritän ottaa nyt rauhallisesti ja levätä!
Millainen on sulla vointi? 🩷

Mä pistin tuon procrenin pari viikkoa sitten. Mulla on samaan aikaan käytössä letrozol ja mercilon. En ole kokenut erityisemmin mitään oireita näistä. Mulla on tuo endon kuivattelu vain kuukauden, mistä oon vähän hämmentynyt kun olen kuullut vain pidemmistä ajoista muilta. En tiedä vaikuttaako se jotenkin, kun on repron mukaan se piilevä endo. En tajunnut tuota lääkäriltä kysyä.

Terolut ja cyclot mulla on ollut käytössä tukilääkkeinä, ne on aloitettu muutamia päiviä ennen siirtoa. Olen ymmärtänyt että olisivat erityisen tärkeitä jos on endo, tai että tärkeää olla progesteroni arvo tarpeeksi korkea. Eikö sulla ole siis ollut tukilääkkeitä ollenkaan käytössä siirtojen yhteydessä vaikka on endo?
Miten kuivatusjakso on sujunut, oletko huomannut sivuvaikutuksia lääkkeistä? Koska teillä olisi edessä PAS?

Sain itse repro-tulokseni tällä viikolla ja löydökset olivat samankaltaisia kuin sinulla. Endomarkkerista osattiin odottaa, että se olisi koholla, mutta lisäksi natural killer -solut olivat koholla. Kuivatushoito on sama Procren + letrotsoli + Mercilon, ja natural killer -soluihin on hoidoksi suunnitteilla lipidi-infuusion lisäksi kortisoni.

Procren oli minulle ennestään tuttu julkisella tehdystä pitkästä kaavasta ja letroja jouduin ottamaan 10 päivän kuurin ovulaation aikaansaamiseksi repro-kierrossa. Procrenista en muista saaneeni haittavaikutuksia, mutta letrot aiheuttavat minulla hikoilua. Jospa tuo Mercilon vähän tasaisi mahdollisia haittoja! Toisaalta tässä on se hyvä puoli, että endometrioosioireet pysyvät kurissa ja saa viettää kesää ilman kipuja ja vuotoa. Samalla kuitenkin harmittaa, ettei voida lamauksen vuoksi yrittää luomuna vaikka toki luomuraskauden mahdollisuus onkin olematon.

No Vau ! On kyllä tosi iso saalis! ❤️, mutta toivotaan, ettei hyperiä tulisi! Katsoin, että sulla oli hyvä ja tasainen määrä, joten voisi kuvitella, että tulee olemaan hyvä määrä munasoluja.

Mulle sanottiin myös, että hyper voi vaikuttaa siihen, ettei voida tuoresiirtoa tehdä. Nestettähän oli jo. Eli ollaan vähän samassa veneessä :o. Olo alkaa olla vähän tukala ja yritän ottaa nyt rauhallisesti ja levätä!
Millainen on sulla vointi? 🩷
Toivottavasti sulla tuoresiirto onnistuisi! 🤞

Mulla vähän sama, alavatsaa turvottaa ja munasarjoja särkee, muttei koko ajan. Välillä tulee terävää kipua hetkeksi ja menee sitten ohi. Muuten olo ihan jees, kuvottava olo tulee ja menee aaltoillen, onneksi se on pysynyt aika lievänä koko ajan eikä ole tarvinnut oikeasti oksentaa. 😅

Useammalla kai Gonal-F on aiheuttanut ongelmia nukkumisen kanssa. Musta tuntuu että oon ollut normaalia väsyneempi ja nukkunut myös paremmin, ihme kyllä 🤔

Edit / olin tulkinnut Maisan tekstejä väärin, oikea määrä on 28, eikä 33. 🤦‍♀️ Korjailen aiempaa viestiäni 😅

Muokattu viimeksi:
Miten kuivatusjakso on sujunut, oletko huomannut sivuvaikutuksia lääkkeistä? Koska teillä olisi edessä PAS?

Sain itse repro-tulokseni tällä viikolla ja löydökset olivat samankaltaisia kuin sinulla. Endomarkkerista osattiin odottaa, että se olisi koholla, mutta lisäksi natural killer -solut olivat koholla. Kuivatushoito on sama Procren + letrotsoli + Mercilon, ja natural killer -soluihin on hoidoksi suunnitteilla lipidi-infuusion lisäksi kortisoni.

Procren oli minulle ennestään tuttu julkisella tehdystä pitkästä kaavasta ja letroja jouduin ottamaan 10 päivän kuurin ovulaation aikaansaamiseksi repro-kierrossa. Procrenista en muista saaneeni haittavaikutuksia, mutta letrot aiheuttavat minulla hikoilua. Jospa tuo Mercilon vähän tasaisi mahdollisia haittoja! Toisaalta tässä on se hyvä puoli, että endometrioosioireet pysyvät kurissa ja saa viettää kesää ilman kipuja ja vuotoa. Samalla kuitenkin harmittaa, ettei voida lamauksen vuoksi yrittää luomuna vaikka toki luomuraskauden mahdollisuus onkin olematon.
Mikä testi näytti nuo natural killer solut? Mulle kun ei ole tehty julkisella mitään muuta testejä, kuin ultra jossa endo ja ade näkyi.

Kävin just hakemassa procrenin apteekista ja ensi viikon perjantaina pitäisi pistää.
Kun viimeiset kaksi yötä on saanut nukkua särkylääkkeillä ovulaation ja sen aiheuttamien selkäkipujen takia, odotan kyllä innolla et josko procrenin myötä sais elää pari kuukautta ilman kipuja. Mulla endo ei aiheuta pahoja menkkakipuja, vaan ennemmin on sellaista läpi kuukauden kestäviä koko lantionseudun kipuja, alaselkäkipuja ja suolistovaivoja, jotka aaltoilee ja saa epäilemään omaa mielenterveyttä. Tää vuosi on varsinkin ollut jotenkin niin raskas, että alkaa pikkuhiljaa toivoa leikkausta missä poistetaan kaikki tuolta vatsasta.

Tuntuu käsittämättömältä, että vielä vuonna 2025 endometrioosiin ei ole kunnollisia tutkimus- ja hoitokeinoja, vaan naiset saa elää ongelmien kanssa lähemmäs vaihdevuosiin, ennen kuin saa edes diagnoosia ja sittenkään ei ole helpotusta luvassa.

@Purkkapallo joo, ollaan hoidossa Dextralla.

@Sarsabutt minulla julkisella endoa epäiltiin oireiden perusteella, ja lisäksi määrättiin otettavaksi CA12-5, joka se oli hiukan koholla. Ultrassa näkyi endometriooma ja adenomyoosia, aukiolotutkimuksessa toiseen munanjohtimeen ei ollut virtausta.

Repro4 on kohdun limakalvotesti, jossa tutkitaan neljää eri markkeria: natural killer -solut, plasmasolut, T-solut sekä BCL6-proteiini. Ymmärtääkseni voi itse valita, kuinka monta markkeria haluaa testattavan ja hinta sitten määräytyy sen mukaan. Markkerit kertovat immuunivasteesta, aktiivisesta endometrioosista sekä kohdun limakalvon tulehduksesta.

Toivottavasti sulla tuoresiirto onnistuisi! 🤞

Mulla vähän sama, alavatsaa turvottaa ja munasarjoja särkee, muttei koko ajan. Välillä tulee terävää kipua hetkeksi ja menee sitten ohi. Muuten olo ihan jees, kuvottava olo tulee ja menee aaltoillen, onneksi se on pysynyt aika lievänä koko ajan eikä ole tarvinnut oikeasti oksentaa. 😅

Useammalla kai Gonal-F on aiheuttanut ongelmia nukkumisen kanssa. Musta tuntuu että oon ollut normaalia väsyneempi ja nukkunut myös paremmin, ihme kyllä 🤔

Edit / olin tulkinnut Maisan tekstejä väärin, oikea määrä on 28, eikä 33. 🤦‍♀️ Korjailen aiempaa viestiäni 😅
Nyt on sitten irrotuspiikki Ovitrelle pistetty klo 22 ja tältä osin on piikitykset ohi.

Oon huomannut, että oireita on ollut etenkin iltaisin, öisin ja aamuisin. Päivisin ei oikein mitään oireita. Mut just sellaista turvotusta ja kuvotusta. Uneen on ollut hankala päästä ja on ollut heräilyä. On jotenkin vaikea löytää asentoa. Kävin jo eilen ostamassa uuden tyynyt kun ajattelin että siinä olisi vika 😂.

Nyt alkaa jo vähän punktio jännittää! Ja niin toivon, etteivät karkaa ennen aikojaan.

Onko siis päätetty, ettei tehdä tuoresiirtoa Vai onko vielä epävarmaa?
Mutta tosiaan hieno saalis tuo 28!

Nyt on sitten irrotuspiikki Ovitrelle pistetty klo 22 ja tältä osin on piikitykset ohi.

Oon huomannut, että oireita on ollut etenkin iltaisin, öisin ja aamuisin. Päivisin ei oikein mitään oireita. Mut just sellaista turvotusta ja kuvotusta. Uneen on ollut hankala päästä ja on ollut heräilyä. On jotenkin vaikea löytää asentoa. Kävin jo eilen ostamassa uuden tyynyt kun ajattelin että siinä olisi vika 😂.

Nyt alkaa jo vähän punktio jännittää! Ja niin toivon, etteivät karkaa ennen aikojaan.

Onko siis päätetty, ettei tehdä tuoresiirtoa Vai onko vielä epävarmaa?
Mutta tosiaan hieno saalis tuo 28!
Jännäksi käy, pidän peukkuja että maanantain punktiossa saatte hyvän määrän soluja ❤️

Mulla on joo ihan päätetty että ei tuoresiirtoa. Ovitrellekin vaihdettiin Gonapeptyliin, kun Ovitrelle kai voi pahentaa alkavaa hyperiä 😔 Mulle sanottiin Tilkassa että raja menee 20 follissa, eli varmaan siksi on sulla tuo vielä avoinna, kun oli just sen verran niitä viime ultrassa jos muistan oikein. Koitin siis kyllä vähän kysellä että onko tuoresiirto varmasti poissuljettu mun osalta ja on se.

Ovitrellessä on hcg:tä joka voi pahentaa tai laukaista alkavan hyperin kuten myös jos alkaisi raskaus ja siksei tuoresiirtoja tehdä jos on yhtään riskiä. Hassua että siihen on noin selkeät follirajat koska enemmänhän musta kertoo se näkyykö esimerkiksi nestettä vatsaontelossa. Yhden hyperin läpikäyneenä mulla mietittiin tosi tarkkaan tässä kolmannessa irroituspiikit ja laitettiin 15 naksua ovitrelleä koska just se hcg voi vielä kypsyttää viimeiset epäkypsät kypsiksi.

Hyvin on sujunut, en ole huomannut oikeastaan mitään eroa normaaliin elämään verrattuna. Ehkä pientä yöhikoilua. Lääkkeissä oli viikon tauko, ja eilen sitten aloitin viikon letrozol kuurin.

Mulla vaikuttaa olevan täsmälleen sama hoitosuunnitelma kuin sulla :D Paitsi että kuivittelu vain kuukauden, onko sulla koko kesä? Toiseen viestiin olit vastannut että olet hoidossa Dextralla, niin minäkin.

Ensi viikolla on ultra, ja siellä sovitaan lisää jatkosta. Jännittää kovasti jo etukäteen miten menee.

Moikka! Olen käynyt aktiivisesti seuraamassa keskustelua pidemmän aikaa ja nyt meillä hoidot taas ajankohtaiset. Me oltiin Tilkassa ekassa hoidossa josta saatiin pienokainen. Nyt päätettiin siirtyä yksityiselle kun ikä ja muut asiat painavat päälle. Onko täällä kokemuksia että miten Dextralla onnistuu mahdolliset alkion siirrot?

Julkisella oli meille raskasta se että ovulaatio osui todella usein väärälle päivälle että siirtoa ei voitu tehdä. Eli siirto olisi ollut vkl tai jonkun tauon aikana.

Julkisella oli meille raskasta se että ovulaatio osui todella usein väärälle päivälle että siirtoa ei voitu tehdä. Eli siirto olisi ollut vkl tai jonkun tauon aikana.
Me ollaan oltu Ovumialla ja siellä on ollut ihan sama tilanne, että jos päivät ei mätsää niin siirto ei onnistu. Olettaisin asian olevan näin myös Dextralla.

Takaisin