IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jarruna on tosiaan Fyremadel ja nyt on se yksi paketti eli 5 määrätty ja sitten määrättiin vielä varalta yksi paketti lisää. Mikä ehkä tulee tarpeeseen.
Kannattaa huomioida, että joistakin apteekeista saa Fyremadelia myös yksittäisinä. Ei siis tarvitse ostaa aina viiden pakkausta, jos lääkäri määrää esim. yhden pistelypäivän lisää.

Jarru aloitetaan myöhemmin, eikä sitä laiteta enää parina vikana päivänä. Itse pärjäsin yhdellä viiden pakkauksella.

Fyremadelin neula on paksumpi kuin Gonalissa, mutta ei yhtään niin paha kuin pelkäsin. Ehkä hiukan tylppä ja joutuu enemmän painamaan. Ohjeessa lukee, että pistetään reiteen, mutta Tilkassa ohjeistetaan pistämään sekin vatsaan. Tein iltaisin niin, että laitoin Gonalin ja Fyremadelin eri puolille vatsaa ja seuraavana päivänä toisin päin. Ennen pistämistä ja pistämisen jälkeen voi pitää vatsan päällä kylmäpussia, niin se hiukan turruttaa pistoskohtaa.

Hei!

Mitenköhän Dextrassa suhtaudutaan 42 vuotiaaseen yrittäjään? Katsotaanko tilannetta yksilöllisesti vai tuleeko heti täystyrmäys iän takia? Löytyyköhän Suomesta enää hyviä, kokeneita lapsettomuuslääkäreitä kun Dextrasta ilmeisesti sekä Eero että Annika ovat jääneet eläkkeelle. Ketä lääkäriä suosittelisitte Dextrasta? Onko kenelläkään kokemusta lääkäristä jonka nimikirjaimet viittaavat viikon viimeisen päivän nimeen? Onko täällä ketään joka olisi käynyt sekä Felicitaksessa, että Dextrassa ja osaisi verrata klinikoita keskenään? Onko esim. molemmissa yhtä hyvä laboratorio? Onko molemmilla klinikoilla yhtä pitkä kokemus blastokystiviljelystä/alkiodignostiikasta? Onkohan vain sattumaa, että useampi " yksikään alkio ei selvinnyt siirtoon asti" tapaus vaikuttaa käyneen Felicitaksessa?

Hei!

Mitenköhän Dextrassa suhtaudutaan 42 vuotiaaseen yrittäjään? Katsotaanko tilannetta yksilöllisesti vai tuleeko heti täystyrmäys iän takia? Löytyyköhän Suomesta enää hyviä, kokeneita lapsettomuuslääkäreitä kun Dextrasta ilmeisesti sekä Eero että Annika ovat jääneet eläkkeelle. Ketä lääkäriä suosittelisitte Dextrasta? Onko kenelläkään kokemusta lääkäristä jonka nimikirjaimet viittaavat viikon viimeisen päivän nimeen? Onko täällä ketään joka olisi käynyt sekä Felicitaksessa, että Dextrassa ja osaisi verrata klinikoita keskenään? Onko esim. molemmissa yhtä hyvä laboratorio? Onko molemmilla klinikoilla yhtä pitkä kokemus blastokystiviljelystä/alkiodignostiikasta? Onkohan vain sattumaa, että useampi " yksikään alkio ei selvinnyt siirtoon asti" tapaus vaikuttaa käyneen Felicitaksessa?
mä osaan näistä vastata kysymykseen kyseisestä lääkäristä. Ollaan hänelle jo tässä vaiheessa niin paljosta kiitollisia. Hän on ollut meille ihan täydellinen match. Hänen avullaan löydettiin syy meidän toistuville keskenmenoille ja kahden epäonnistuneen IVF kierroksen jälkeen hän osasi vetää oikeista naruista sillä tavalla että meillä on neljä blastoa pakkasessa 🧡 Meidän kokemus hänestä on että hän on lämmin, ajattelee yksilöllisesti ja kuuntelee potilasta. Mä oon siinä käsityksessä että Dextrassa on pitkät perinteet viljelyssä ja diagnostiikassa. Suunnittelevat esimerkiksi punktiot niin että pystyttäisiin viljellä mahdollisimman pitkään ja pakastetaan pääasiassa vain blastoja koska niillä onnistuminen todennäköisintä.

Hei!

Mä uskon että on sattumaa, että sun silmissä nuo tapaukset tuntuu keskittyneen feliin. On hyvä muistaa että valtaosa hoidoissa olevista ei osallistu keskusteluihin keskustelupalstoilla ja esiin nousee vain pieni osa kokemuksista.
Itse olen aina ollut hoidoissa felillä (Dextralla tehty NIPT, lääkäri oli mukava, mutta ilmoittautumisessa asiakaspalvelu vähän njääh).

Toivoisin(Uskoisin) myös että menee mille klinikalle vaan, niin lääkäri katsoo tilannetta yksilöllisesti. Kaikki klinikat tarjoavat kuitenkin hoitoja 42 vuotiaillekin.

Felillä ja Dextralla on molemmilla saatavilla lisämaksusta embryoskooppiviljely, joka ymmärtääkseni on alkioiden viljelyissä sitä uusinta teknologiaa, yleisesti se ei kuitenkaan ole käytössä vielä missään. Eniten merkitystä uskon olevan lääkärillä, valitettavasti kokemuksessa ja osaamisessa voi ihan varmasti olla eroja tälläkin alalla. Myös sillä miten hyvin kemiat kohtaa ja mitä lääkäriltä kaipaa (käytän ääripäinä kädestö pitelyä ja optimistisuus / realistiset odotukset & keskittyminen asiaan) voivat vaikuttaa paljon kokemukseen.
Mulla esimerkiksi felillä kun aluksi tulokset munasolujen määristä oli odotettuja huonempia vaihdettiin kaavaa hieman epätyypillisempään (josta en ollut silloin edes kuullut). Alkiot on viljelty (tai koitettu viljellä) blastoiksi pakastamista varten (eka ja toka ivf tuoresiirrot tehtiin 3 päiväsillä, kun alkioita oli niin vähän, toisesta niistä saatiin esikoinen). Turhia palveluita ei ole tuputettu ja tarvittaessa hoitoon on tehty muutoksia.

Mutta uskon tosissaan että molemmilta/kaikilta klinikoilta saa oikein hyvää hoitoa.

Felillä on ainakin vielä yksi tosi pitkän kokemuksen omaava lääkäri (ollut HUS:lla töissä kun ensimmäiset ivf lapset ovat Suomessa syntyneet), joka ei onneksi vielä ainakaan ole eläköitynyt

@Lia87 toivotaan että lääkemäärä olisi sopiva, ja saisitte hyvän saaliin! ❤️

Mulla jarruksi pitäisi tulla Ganirelix, mutta sitä ei aloiteta vielä ennen ekaa ultraa. Missähän tapauksissa päädytään Fyremadeliin ja milloin Ganirelixiin? 🤔

Edit/ vai onkohan ne ihan sama asia? Nopea googlaus viittaisi siihen 😄
Kiitos ❤️! Kyllä vähän mietityttää että miten tämä menee mutta yritän pitää mielen positiivisena!

Niin kai tuossa Fyremadelissa on paha neula eli ehkä olisi ollut kivempi se toinen, jos vielä muuten sama tuote.

Moikka,

Ekaa kertaa kirjoittelen tänne, oon kyllä jo hetken seuraillu sivusta😊 Maanantaina oli ensimmäisen ICSI-kierron punktio ja keskiviikkona oli 2-päiväisen alkion tuoresiirto. Aloitin eilen Cyclogestit ja niistä tulee aivan järkyttävän heikko sekä huono olo pariksi tunniksi. Oireet tuntuu kyllä laantuvan heti, kun puikko on imeytynyt. Onko muilla tullu niistä aivan järkky olo?

Täällä vihdoin ja viimeinen päästy ensimmäiseen siirtoon joka oli PAS ja taisi tärpätä! Testasin malttamattomana 6 päivää ennen virallista testipäivää ja selkeät 2 viivaa tuli vaikka ei ollut edes herkkä testi. ❤️ Nyt vain toivotaan että kaikki menisi hyvin loppuun saakka.

Kannattaa huomioida, että joistakin apteekeista saa Fyremadelia myös yksittäisinä. Ei siis tarvitse ostaa aina viiden pakkausta, jos lääkäri määrää esim. yhden pistelypäivän lisää.

Jarru aloitetaan myöhemmin, eikä sitä laiteta enää parina vikana päivänä. Itse pärjäsin yhdellä viiden pakkauksella.

Fyremadelin neula on paksumpi kuin Gonalissa, mutta ei yhtään niin paha kuin pelkäsin. Ehkä hiukan tylppä ja joutuu enemmän painamaan. Ohjeessa lukee, että pistetään reiteen, mutta Tilkassa ohjeistetaan pistämään sekin vatsaan. Tein iltaisin niin, että laitoin Gonalin ja Fyremadelin eri puolille vatsaa ja seuraavana päivänä toisin päin. Ennen pistämistä ja pistämisen jälkeen voi pitää vatsan päällä kylmäpussia, niin se hiukan turruttaa pistoskohtaa.
Kiitos infosta! 🩷Tänään alkaakin Fyremadelin pisto. Vähän juuri jännitti, että onko se hurja kun on paksumpi neula, mutta kiitos rohkaisusta ettei olisi niin paha! Kysyin asiaa kun tosiaan lääkkeen ohje sanoi että reiteen, mutta tilkan videossa vatsaan. Sain vastaukseksi, että pistetään vatsaan.
Ja tuo olikin hyvä idea, että toinen piikki toiselle ja toinen toiselle puolelle. Ja hyvä tietää tuo että niitä voisi ostaa yksittäin pakattuna. Keskiviikkona on ultra niin voisinkin niistä kysellä.

@Lia87 toivotaan että lääkemäärä olisi sopiva, ja saisitte hyvän saaliin! ❤️

Mulla jarruksi pitäisi tulla Ganirelix, mutta sitä ei aloiteta vielä ennen ekaa ultraa. Missähän tapauksissa päädytään Fyremadeliin ja milloin Ganirelixiin? 🤔

Edit/ vai onkohan ne ihan sama asia? Nopea googlaus viittaisi siihen 😄
Hei! 🩷 Miten on siellä sujunut? Mulla ei ole vielä ollut oikein mitään oiretta. Tänään lievää paineen tunnetta. Tänään alkaa myös jarrupistot.
Onkohan millaisia rajoitteita stimulaation aikana. Oon käynyt vielä saunassakin ynm Mut nyt alkanut ottaa rauhallisemmin

Heippa kaikille! Aloin juuri ketjun alkua lukemaan, ja pyrin hiljalleen lukemaan koko ketjun lävitse. Ihana että on paikka vertaistuelle❤️

Tässä vähän miten meidän matka on edennyt, saa kysellä jos tulee kysyttävää mieleen hoitojaan alotteleville😊
Eli lasta ollaan yritetty 8/2023 saakka, viime syksynä mentiin lapsettomuustutkimuksiin ja 12/2024 oli ensikäynti lapsettomuuspolille. Alkuvuodesta tehtiin kolme epäonnistunutta inssiä. Lääkäreillä oli ongelmia löytää sopivaa lääkeannostusta. Eka inssi meni kun oppikirjassa, mutta ei tullut tulosta. Tokassa inssissä oli ovulaatio tapahtunut jo kp7 ja keltarauhanen muodostunut ennenkun mentiin ekaan ultraan, ja kolmannessa muodostuikin neljä follikkelia niin tuli yhdyntäkielto ja inssiä ei pystytty tekeen loppuun. Toukokuussa oli IVF suunnittelukäynti ja nyt kesäkuun alussa sitten punktoitiin 15 munasolua, 14 kypsää ja 12 alkiota saatiin. Meille siirrettiin 5 päiväinen erinomainen (AA) blastokysti ja alotettiin Terolutit.
Viime viikon tiistaina mulla tuli aamulla runsas kirkas verinen vuoto jossa hyytymiä, soitin polille ja sanoivat etteivät halua antaa turhia lupauksia ja on todennäköistä että raskaus ei jatku mutta ohjeeksi tuli kuitenkin jatkaa Teroluttia ja tehdä testi 22.6 alkuperäisen ohjeen mukaan. Noh verenvuoto oli vain tiistai aamupäivän, ja uusiksi tuli keskiviikko aamupäivänä ja sitten loppui kokonaan. Voimakkaita vihlontoja oli alavatsalla molempina päivinä.
Tein perjantai aamuna testin olettaen sen olevan selkeä nega mutta ei ollutkaan ja nyt olen testeillut joka aamu ja viiva on tummentunut. Todella hämmentynyt olo kun en ole aikaisemmin koskaan positiivista testiä nähnyt ja en uskalla iloita tuon verenvuodon vuoksi ja en ole varma onko ollut raskausoireita vai onko oireet johtuneet muusta kuin raskaudesta. Onko muilla ollut vastaavaa ja raskaus sujunut silti hyvin? Liitän vielä kuvan testeistä. Oma mieli heittää vuoristorataa ilon ja pelon välillä ja tunne on epätodellinen että voiko tää olla totta🙈
IMG_9847.jpeg

Hei! 🩷 Miten on siellä sujunut? Mulla ei ole vielä ollut oikein mitään oiretta. Tänään lievää paineen tunnetta. Tänään alkaa myös jarrupistot.
Onkohan millaisia rajoitteita stimulaation aikana. Oon käynyt vielä saunassakin ynm Mut nyt alkanut ottaa rauhallisemmin
Mulla on jotain pieniä kipuja tuntunut erityisesti oikealla, mutta hyvin vähänlaisesti kyllä. Neljä pistelypäivää nyt takana. Mutta eilen alkoi jotenkin tulla kuvottava olo 😩 Tänään ollut enemmänkin nyt sitä. Aaltoillen tulee huono olo. Mietin että voiko olla Gonaliin liittyvää, ei ole koskaan aiemmin tullut mitään tällaista OI-hoidoissa mutta voisko nyt tää korkeampi annos vaikuttaa näin. Vähän kyllä harmittaa jos loppupistelyaika on tällaista että vähän väliä meinaa oksettaa.

Luulisin että yleisesti ottaen hyvä vaan ottaa rauhakseen, eli ei kovaa tärähtelevää liikuntaa missä munasarjat voisivat kiertyä. Saunonut oon itsekin kyllä, pitäen tietty huolta nesteytyksestä. 🤔

Heippa kaikille! Aloin juuri ketjun alkua lukemaan, ja pyrin hiljalleen lukemaan koko ketjun lävitse. Ihana että on paikka vertaistuelle❤️

Tässä vähän miten meidän matka on edennyt, saa kysellä jos tulee kysyttävää mieleen hoitojaan alotteleville😊
Eli lasta ollaan yritetty 8/2023 saakka, viime syksynä mentiin lapsettomuustutkimuksiin ja 12/2024 oli ensikäynti lapsettomuuspolille. Alkuvuodesta tehtiin kolme epäonnistunutta inssiä. Lääkäreillä oli ongelmia löytää sopivaa lääkeannostusta. Eka inssi meni kun oppikirjassa, mutta ei tullut tulosta. Tokassa inssissä oli ovulaatio tapahtunut jo kp7 ja keltarauhanen muodostunut ennenkun mentiin ekaan ultraan, ja kolmannessa muodostuikin neljä follikkelia niin tuli yhdyntäkielto ja inssiä ei pystytty tekeen loppuun. Toukokuussa oli IVF suunnittelukäynti ja nyt kesäkuun alussa sitten punktoitiin 15 munasolua, 14 kypsää ja 12 alkiota saatiin. Meille siirrettiin 5 päiväinen erinomainen (AA) blastokysti ja alotettiin Terolutit.
Viime viikon tiistaina mulla tuli aamulla runsas kirkas verinen vuoto jossa hyytymiä, soitin polille ja sanoivat etteivät halua antaa turhia lupauksia ja on todennäköistä että raskaus ei jatku mutta ohjeeksi tuli kuitenkin jatkaa Teroluttia ja tehdä testi 22.6 alkuperäisen ohjeen mukaan. Noh verenvuoto oli vain tiistai aamupäivän, ja uusiksi tuli keskiviikko aamupäivänä ja sitten loppui kokonaan. Voimakkaita vihlontoja oli alavatsalla molempina päivinä.
Tein perjantai aamuna testin olettaen sen olevan selkeä nega mutta ei ollutkaan ja nyt olen testeillut joka aamu ja viiva on tummentunut. Todella hämmentynyt olo kun en ole aikaisemmin koskaan positiivista testiä nähnyt ja en uskalla iloita tuon verenvuodon vuoksi ja en ole varma onko ollut raskausoireita vai onko oireet johtuneet muusta kuin raskaudesta. Onko muilla ollut vastaavaa ja raskaus sujunut silti hyvin? Liitän vielä kuvan testeistä. Oma mieli heittää vuoristorataa ilon ja pelon välillä ja tunne on epätodellinen että voiko tää olla totta🙈View attachment 145251
Mulla alkoi kunnon menkka vuoto reilu viikko siirron jälkeen..
Epäilys on koko ajan läsnä että jatkuuko vaiko ei mutta viimeksi tänä aamuna tein testin ja plussa vielä oli 6+5 pitäis olla

@Lia87 ennen punktiota ei sinänsä ole rajotteita saunomisen tai uinnin tms kanssa. Punktion jälkeen näitä hyvä hetken aikaa välttää tulehdusriskin takia.
Stimulaation loppupuolella (toki osalla jo aiemminkin) ja punktion jälkeen on hyvä välttää tärähtelyjä ja kiertoliikkeen munasarjojen kiertymisriskin takia.

@Toiveissa hippunen runsaampikin vuoto voi johtua esimerkiksi hematoomasta, eikä välttämättä siis tarkoita että raskaus menee kosken. Niitä ei aina myöskään ultrassa nähdä. Omalla kohdalla vuotoja ei ollut, joten sinänsä ei kokemusta, mutta paljon on tullut keskusteluja vastaan. Viivat on sulla ainakin vahvistuneet hienosti. Toivottavasti siellä etenisi kaikki hyvin!

Tein perjantai aamuna testin olettaen sen olevan selkeä nega mutta ei ollutkaan ja nyt olen testeillut joka aamu ja viiva on tummentunut. Todella hämmentynyt olo kun en ole aikaisemmin koskaan positiivista testiä nähnyt ja en uskalla iloita tuon verenvuodon vuoksi ja en ole varma onko ollut raskausoireita vai onko oireet johtuneet muusta kuin raskaudesta. Onko muilla ollut vastaavaa ja raskaus sujunut silti hyvin? Liitän vielä kuvan testeistä. Oma mieli heittää vuoristorataa ilon ja pelon välillä ja tunne on epätodellinen että voiko tää olla totta🙈View attachment 145251
Hei!

Onnea plussasta. Esikoisemme raskausaikana oli juuri tuollaista verenvuotoa parina päivänä, että tuli runsaammin kirkasta veristä vuotoa. Vuotoa tuli viimeisen kerran vielä rv 30 aikana niukempana, kuitenkin kaikki sujui lopulta hyvin ja saimme terveen vauvan. Nyt toisen raskauden aikana yksityisellä lääkäri epäili että vuoto olisi johtunut liian matalasta progesteroni arvosta, koska nyt sitä testattu yksityisellä useamman kerran ja yhtäkkiä raskauden alettua progesteroni arvo olikin romahtanut, tukilääkkeet tuplattiin ja kaikki sujunut toistaiseksi hyvin, vaikka todella alussa vasta ollaankiin. Ikävä kyllä julkisella ollaan hyvin usein sitä mieltä, että progesteroni arvolla ei ole niin väliä. Itselläkin ajateltiin julkisella näin vaikka takana oli kaksi keskenmenoa.

@iLa ja @Pumpulipilvi Ihana kuulla että ei oo täysin mahdotonta tän raskauden jatkua ❤️ ehkä uskallan ladata jonkun raskaussovelluksen ja huomenna toki soittelen polille et mitäs nyt.

Onko @iLa sulla varhaisultra millon ja ootko ollut hoidossa julkisella vai yksityisellä?
Reilun viikon saan vielä odotella.. viikkoa pitäis silloin olla 7+0. Me ollaan julkisella puolella hoidoissa

@Angel88 helpottavaa kuulla että vuodosta huolimatta saitte terveen lapsen syliin❤️ mulle ohjattiin että testipäivään saakka pitäisi käyttää Terolutia ja sitten lopettaa. Mutta ehkä vielä jatkan ku pakkauksessa on jäljellä niitä jos kyse olisikin tosta🤔 mulla on aina ollut luteaalivaihe luonnostaan tosi lyhyt 10-11päivää maksimissaan ja sen takia nyt hoidoissa joka kiertoon tullut tulilääkitys eli toi vois kyllä olla syy mun kohdalla. Suostuiskohan ne julkisella mittauttaan asiaa tai mittamaan hcg:n määrää että sais enemmän mielenrauhaa onko arvot sellaset kun pitäis tässä vaiheessa olla…

@iLa okei eli hetki vielä sitten sullakin ultran odottelua😊 ite jotenkin ajattelen että se tois vähän lisää varmuutta ja tuntuis raskaus todellisemmalta että pääsis jo varhaisultraan varmistaan että kaikki hyvin

Takaisin