IVF/ICSI-HOIDOT 2024-2025

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Milpa2018
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Julkisella Tilkassa. Saamme vain 2 hoitokertaa naisparina. Tämä ilmeisesti käytäntönä ei hetero pareilla?
Me ollaan tayssissa naisparina ja meillä on takana nyt 4x inssi ja 2x punktio..
Ekassa punktios 2 munasolua pääs kohtuun asti. Nyt toisella kerralla yks alkio laitettu kohtuun ja 9 jäi odottelemaan et miten käy..

Itse kävin keskiviikkona punktiossa. Tiistaina vasta tuli omapolulle tulos: 0 selviytynyt pakkaseen. Vaikka ilmeisesti jo pe/ la lakanneet jakautumasta. Tämä siis tilkassa. Minulle sanoivat lisäksi että viikonloppuisin biologeja töissä 0, että tarkistavat tilanteet sitten heti maanantaina. Lisäksi minulle sanottiin, että soitamme jos ei ole siirrettävää. Tulos tuli kuitenkin järkyttävästi omapolulle.
Pääsitkö kuitenkin tuoresiirtoon? Vai oliko kaikissa ongelmaa, eikä ollut mitään siirrettävää tai pakastettavaa? Osanotot raskaaseen tilanteeseen.

Meille sanottiin, että ei lasketa hoitokerraksi, jos ei mitään päästä siirtämään, kun meillä oli tulokseton ensimmäinen yritys tammikuussa.

Luulisi, että yhdenvertaisuuden vuoksi kaikille tarjottaisiin kolme hoitoa (jos muuten edellytykset täyttyy).

Muokattu viimeksi:
@Kaihonkukka siellä on jännät paikat menossa. Toivotaan että pääsisitte siirtoon asti 🙏🏻 ihan kaikkea kun en muista niin monesko IVF kierros tää oli ja mikä sulla on AMH?
Kiitos! Tää oli jo neljäs ivf, marraskuun jälkeen kolmas🥵 AMH matala, jotain 0,54 tms oli syksyllä. Lisäksi esim. syvä endometrioosi. Eka ivf oli 2022, josta neljännestä siirrosta eka plussa ja lapsi❤️

Pääsitkö kuitenkin tuoresiirtoon? Vai oliko kaikissa ongelmaa, eikä ollut mitään siirrettävää tai pakastettavaa? Osanotot raskaaseen tilanteeseen.

Meille sanottiin, että ei lasketa hoitokerraksi, jos ei mitään päästä siirtämään, kun meillä oli tulokseton ensimmäinen yritys tammikuussa.

Luulisi, että yhdenvertaisuuden vuoksi kaikille tarjottaisiin kolme hoitoa (jos muuten edellytykset täyttyy).
Kiitos! En päässyt,koska terolut jarruna, tuoresiirtoa ei voi tehdä:( sanoivat myös että mieluiten viljelevät blastoiksi asti.
Ajattelin itsekin juuri tuota yhdenvertaisuutta, mutta en sitten tiedä :( Minulla saalis vain 3 munasolua joista 2 hedelmöittyi,mutta olivat lakanneet jakautumasta n. Kolmantena päivänä..

Toivottavasti tulisi hyvä saalis. ❤️ Kiinnitin huomiota lääkemäärään, kun taitaa olla aika sama kuin omassa ekassa hoidossani: kevennettiinkö sulla lääkemäärää aiemmista hoidoista vai onko sama määrä kuin niissä?

Mulla oli ekassa 2050 IU (Gonal F), tokassa 2475 IU (Menopur) ja nyt 1800 IU. Eli vähennettiin vaikka luulisi, että pitäisi lisätä koska ikääkin nyt enemmän ja ehkä keho tottuu noihin lääkkeisiin. Tai en tiedä. Mulla ei oo tullu hyperiä ja solujakin maltillisesti, niin musta mulla tuota voisi lisätä. Ajattelin kysyä huomenna ultrassa voisiko lääkemäärää lisätä, ettei jäisi siitä kiinni, saadaanko tarpeeksi kasvatettua :)

Huh ihan hirveän mankelin ootte tekin joutuneet kulkemaan😞
Joo onhan tää aikamoista. Mulla onneksi aina tullut aika vähän tai ei ollenkaan sivuoireita kaikista näistä lääkkeistä ja olen sellainen aika rationaalinen suorittajaihminen, joka ei ihan liikoja herkistele, että nämä kolme vikaa ivf ovat olleet melko kevyitä, jos niin voi sanoa. Ekan kohdalla se raastava epätoivo lapsettomaksi jäämisestä on ollut tällä matkalla kaikista pahinta ja silloin lupasin itselleni, että jos yhden saan, en muuta pyydä vaan olen 100 % tyytyväinen! Huomaan että se on yllättävän vaikeaa, mutta ihan asiallista olisi tosiaan olla erittäin onnellinen yhdestäkin pienestä söpöstä❤️

Mä oon ymmärtänyt että julkinen tarjoaisi yhteensä kuusi hoitoa (ja maks 3 ivf). En tiedä lasketaanko pelkkää ovulaatioinduktioita tähän, mutta silloin vaihtoehdot saattaisi olla juurikin 4 inssiä + 2 ivf tai 3 inssiä+3 inssiä. Eli sit tuo @mustikka_25 mainitsema 4. inssi voisi olla syynä vaan kahteen ivf kierrokseen. Toisaalta se ei sit tietenkään ole yhdenvertaista jos osalla kierrosta jossa ei siirtoon mennä ei lasketa ja osalla lasketaan.

@Saaruski voisiko olla, että siellä halutaan kasvattaa folleja rauhallisemmin, annostustahan saa sitten folliultrassa muokattua. Mulla samalla annostuksellakin on vaihdellut stimulaatiopäivien määrä useammalla päivällä. Mutta jos aloitusannos mietityttää niin ehdottomasti kannattaa kysyä

Joo onhan tää aikamoista. Mulla onneksi aina tullut aika vähän tai ei ollenkaan sivuoireita kaikista näistä lääkkeistä ja olen sellainen aika rationaalinen suorittajaihminen, joka ei ihan liikoja herkistele, että nämä kolme vikaa ivf ovat olleet melko kevyitä, jos niin voi sanoa. Ekan kohdalla se raastava epätoivo lapsettomaksi jäämisestä on ollut tällä matkalla kaikista pahinta ja silloin lupasin itselleni, että jos yhden saan, en muuta pyydä vaan olen 100 % tyytyväinen! Huomaan että se on yllättävän vaikeaa, mutta ihan asiallista olisi tosiaan olla erittäin onnellinen yhdestäkin pienestä söpöstä❤️
Mä voin samaistua noihin fiiliksiin ja tuohon raastavaan epätoivoon. Oon myös monesti sanonut että kunhan me se yksi elävä saadaan mutta sit toisaalta kun tähän prosessiin on lähdetty niin aina haave on ollut useammasta ja tuntuu väärältä että edes haaveilee kahdesta kun tämä yhdenkin saaminen on näin monen mutkan takana.

Viimeksi yritettiin pitkän kaavan mukaan. Synarela ei kuitenkaan toiminut kohdallani, ei siis laskenut hormonitasoja toivotusti? Vaihdettiin lyhyeen kaavaan, johon Gonal + terolut. Jarrupiikki kohdallani vasta- aiheinen. Seuraava ja viimeinen kerta ilmeisesti elokuussa, ?johon suunnitteilla menopur+ terolut.
Laitettiinko teidät jo uudelleen jonoon? Meillä oli Tilkassa hoito toukokuussa. Sen jälkeen lääkäri sanoi, että laitetaan heti jonoon ja että uusi yritys elokuussa. Viikkoa myöhemmin toinen sanoi, että elokuussa voi ilmoittautua, mutta voi olla ruuhkaa, kun juuri ollut kesätauko. Sanottiinko teille, että seuraava olisi jo elokuussa?

Toivon todella, että päästään uuteen yritykseen elokuussa. Pähkäilen uskaltaisiko syyskuulle varata matkan silläkin riskillä, että syyskuussa ei sitten olisi mahdollisuutta hoitoon. Tuntuu kurjalta koko ajan aikatauluttaa elämää hoitojen mukaan. Olen jo monesti päättänyt varata matkan ja sitten taas alkanut laskemaan kierron päiviä ja kuinka matka ajoittuisi. :sad-face:

Julkisella Tilkassa. Saamme vain 2 hoitokertaa naisparina. Tämä ilmeisesti käytäntönä ei hetero pareilla?
Me ollaan myös naispari ja saatu hoitoja Tilkassa. Saman verran tarjotaan sekä heteroille ja queer-pareille. Inssejä on se 5 kpl ja IVF hoitoja 2-3 kpl. Kolmannen IVF on saattanut saada jos kummassakaan IVF ei ole tullut mitään, vaikka liian vähäisten lääkkeiden takia.

Me ollaan myös naispari ja saatu hoitoja Tilkassa. Saman verran tarjotaan sekä heteroille ja queer-pareille. Inssejä on se 5 kpl ja IVF hoitoja 2-3 kpl. Kolmannen IVF on saattanut saada jos kummassakaan IVF ei ole tullut mitään, vaikka liian vähäisten lääkkeiden takia.
Meille tehty 4 inssiä, eli sanoivat että 2 IVF kertaa. Kuulemma yhteensä 6 kertaa. Eikä puhuttu yhtään siitä, että kertoja ei laskettaisi jos ei ole ollut siirrettävää. Omituista, että näin erilaisia käytäntöjä samassa paikassa?

Laitettiinko teidät jo uudelleen jonoon? Meillä oli Tilkassa hoito toukokuussa. Sen jälkeen lääkäri sanoi, että laitetaan heti jonoon ja että uusi yritys elokuussa. Viikkoa myöhemmin toinen sanoi, että elokuussa voi ilmoittautua, mutta voi olla ruuhkaa, kun juuri ollut kesätauko. Sanottiinko teille, että seuraava olisi jo elokuussa?

Toivon todella, että päästään uuteen yritykseen elokuussa. Pähkäilen uskaltaisiko syyskuulle varata matkan silläkin riskillä, että syyskuussa ei sitten olisi mahdollisuutta hoitoon. Tuntuu kurjalta koko ajan aikatauluttaa elämää hoitojen mukaan. Olen jo monesti päättänyt varata matkan ja sitten taas alkanut laskemaan kierron päiviä ja kuinka matka ajoittuisi. :sad-face:
Laitettiin heti jonoon, eikä puhuttu ettei mahduttaisi mukaan.. Meillä ed hoito huhtikuussa

Laitettiin heti jonoon, eikä puhuttu ettei mahduttaisi mukaan.. Meillä ed hoito huhtikuussa
Tilkan jono taitaa olla 3-4 kuukautta. Laitettiinko teidät siis jonoon nyt vai jo huhtikuussa?

Mietin itsekin, että tuntuu jokainen lääkäri ja hoitaja sanovan hiukan eri tavalla. Pitää tarkistaa lukeeko meillä missään, että ensimmäistä hoitoa ei lasketa mukaan kolmeen tarjottavaan hoitoon. Tässä tokassa oli sama nollatulos, eikä päästy siirtoon, mutta luulen, että lasketaan hoidoksi, kun työläämpi icsi.

Meille tehty 4 inssiä, eli sanoivat että 2 IVF kertaa. Kuulemma yhteensä 6 kertaa. Eikä puhuttu yhtään siitä, että kertoja ei laskettaisi jos ei ole ollut siirrettävää. Omituista, että näin erilaisia käytäntöjä samassa paikassa?
Me myös naispari. Tehty 3 inssiä ja koko ajan puhuttu, että vaan 1 IVF. Oon aatellu, että syynä tähän mun ikä, koska 40 kolkuttelee pian.

Nyt toiveissa saada ensimmäinen siirto tehtyä jo ennen juhannusta.

Tilkan jono taitaa olla 3-4 kuukautta. Laitettiinko teidät siis jonoon nyt vai jo huhtikuussa?

Mietin itsekin, että tuntuu jokainen lääkäri ja hoitaja sanovan hiukan eri tavalla. Pitää tarkistaa lukeeko meillä missään, että ensimmäistä hoitoa ei lasketa mukaan kolmeen tarjottavaan hoitoon. Tässä tokassa oli sama nollatulos, eikä päästy siirtoon, mutta luulen, että lasketaan hoidoksi, kun työläämpi icsi.
Huhtikuussa heti epäonnistuneen kierroksen jälkeen laitettiin jonoon. Tosiaan kummallista miten erilaisia ohjeita ym annetaan. :(

Huhtikuussa heti epäonnistuneen kierroksen jälkeen laitettiin jonoon. Tosiaan kummallista miten erilaisia ohjeita ym annetaan. :(
Kiitos tiedosta! Te olette siis olleet kuukauden pidempään jonossa ja meitä paremmat mahdollisuudet elokuun suhteen.

Toivottavasti jonoa ei kertyisi kovasti kesäsulun aikana ja päästäisiin molemmat uuteen hoitoon elokuussa. Meillä meni viimeksi niin, että ilmoittauduttiin maalis- ja huhtikuussa, mutta ei päästy. Huhtikuun ilmoittautumisen yhteydessä vastasivat, että tekevät alustavan hoitovarauksen tietylle viikolle toukokuulle. Siitä tiesi, että ollaan melko varmasti mahtumassa seuraavassa kuussa hoitoihin. Nyt kun heinäkuussa ei voi ilmoittautua, niin ei voi saada tietoa, että elokuulle olisi alustava varaus. Pitää siis ilmoittautua elokuussa ja jännittää vastausta.

Onpa outoa, jos naispareilla olisi mahdollisuus vain kahteen IVF-kiertoon! :Weary Cat Face: Mihin se perustuu? Tasa-arvovaltuutellu hommia! :Angry Face With Horns:

Simpukan mukaan: ”Julkisella sektorilla hedelmöityshoitojen määrä on rajoitettu, ja pääsääntöisesti IVF-hoitoja annetaan korkeintaan kolme hoitokierrosta. Inseminaatioita ja IVF-hoitoja voidaan tehdä pääsääntöisesti yhteensä kuusi kierrosta, esimerkiksi neljä inseminaatiota ja kaksi IVF-hoitoa.”
Toki jos suoraan ivf menevä samaa sukupuolta oleva pari saa vain 2 kierrosta ja heteropari siinäkin tilanteessa 3, on se selvästi epätasa-arvoista. Tai heteropari 4 inseminaation jälkeen vielä 3 ivf.

Eli tämän mukaan tarjottaviin ivf hoitojen määrään vaikuttaisi tosiaan tuo tarjottujen inseminaatiohoitojen määrä (ja hoitojen kokonaismäärä). Heteroparit on kuitenkin yrittänyt kotona jo sen 12kk joten kolmea useammalle inseminaatiolle harvoin lienee perusteluja. Samaa sukupuolta olevilla ei luonnollisesti ole mahdollisuutta raskautua kotona yrittämällä.

Toisaalta selittämättömät&samaa sukupuolta olevat saa pääasiassa ainakin tuon 6 hoitokierrosta (kevyet+ivf) kun taas esim pari jolla miehen siittiöiden tai naisen endometrioosin takia suoraan ivf/icsi saa pääasiassa yhteensä vain kolme kierrosta, kun ivf kierrosten määrä on rajoitettu siihen.

Muokattu viimeksi:
@Pumpulipilvi

Kyllä tosiaan olin oikeassa, liian pieni annos. Tänään alkaa sit 250 IU perjantaihin asti ( 200 sijaan.) Gyne katsoi, että folleja kasvamassa aika vähän; oikeassa 4 ja vasemmassa 1. Limakalvo näytti hyvältä niinkuin aina. Siinä munasarjassa missä endometriooma on, eli oikealla, kasvaa enemmän folleja, joten se ei ainakaan oo vaikuttanut määrään.

Yleensä kuulema aloitetaan isommalla annoksella ja pienennetään jos tarvis, eikä toisinpäin, koska on tarkoitus saada ne munasolut siellä kasvamaan, niinku saada alku startti niille. Mulla menee nyt sit just toisinpäin. Eli...joo...follien koot välillä 8 mm-13mm. Todennäköisesti punktio ei ole maanantaina vaan ehkä keskiviikkona, että saadaan kasvatettua kunnolla munia.

Sanoi, että voidaan tehdä neljäs IVF-kierros kun tässä on meillä ollut niin paljon näitä vastoinkäymisiä (viime kerralla solut karkasi, tuli endometriooma ja nyt tämä lääkitys oli pielessä) Olin aivan yllättynyt tästä, olin varautunut kolmeen kierrokseen ja et tää on vika. Ja sit päästään leikkaukseen, mut jos me tehdään neljäs IVF niin sit kaikki venyy taas. Pitää harkita tätä, riippuu siitä paljonko me saadaan pakkaseen tällä kertaa. Toivottavasti tää nyt ei triggeröi ketään et meille ollaan luvattu jo neljäs hoito. Toivottavasti kaikki onnistutaan 💕

Takaisin