Itkitkö synnytyksen jälkeen (muutaman päivän sisään)?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Kummankin synnytyksen jälkeen maidon alkaessa nousta siinä parin-kolmen päivän päästä olin todella itkuherkkä. Onko muilla ollut samaa?
 
Mulla ei kenestäkään, jotenkin se itkuherkyys loppui kuin seinään sillä samalla sekunnilla kuin raskauskin.
 
Minäkin itkin. Oli huoli kaikesta: Onko lapsi terve, onnistuuko imetys, toivunko itse.. kaikki tunteet vyöryivät!
 
itkin. ja hyvin itkuherkkä olin useamman kuukauden vielä synnytyksen jälkeen. muutaman kuukauden päästä vasta mieliala tasoittui, vaikkei mitään baby bluesia tai sellaista ollut, vaan oli vaan jotenkin tosi herkillä.
 
Muistaakseni silloin en itkenyt yhtään. Mutta kun noin kuukausi synnytyksestä oli kulunut, musta tuli ihan hirveä imetyshirviö, olin kiukkuinen, itkuinen, väsynyt... Kai ne raskaushormonit olivat kehosta poistuneet ja korvaantuneet imetyshormoneilla.
 
Jokaisen synnytyksen jälkeen itku on ollu todella herkässä, mutta synnytyksien myötä se on ollu lievempää ja helpottanu aina aiemmin. Esikoisen synnytyksen jälkeen olin niin itkuinen että luulin jo olevani masentunut :rolleyes:
 
Ekassa itkin kokoajan synnytyksen jälkeen. Tässä toisessa vain silloin, kun sain vauvan käsivarsille.
 
Päivä synnytyksen jälkeen kätilö kävi kysymässä mun vointia ja onko kipulääkkeet auttanu. Makasin jäykkänä sängyssä ja sanoin totisena että kipuja on yhä. Kätilö kysyi, kuinka kovaa kipua tunsin asteikolla 0-10. Vastasin ja hän totesi: "Liian paljon". Kysyi uudelleen, sanoin hiukan pienemmän lukeman ja edelleen hän piti lukemaa liian korkeana. Silloin mulla tuli itku ja sanoin, etten voi lähteä katsomaan vauvaa, koska muhun sattuu enkä taivu eteenpäin ollenkaan. Siinä vaiheessa hän vakavoitui ja rupes kiikuttaa mulle erilaisia lääkkeitä ja miettimään, mikä vois olla vialla. Syy olikin mun suolisto, joka ei ihan pelkällä paukuttelulla oiennut. Nyt on olo hiukan helpottunut, ei ihan paras vieläkään, mutta parempaan päin menossa.
 
No kyllä! Pari päivää synnytyksen jälkeen baby blues iski ja voi kertoa että se ei ollut mitään lasten leikkiä. Olin aivan älyttömän pelokas, ahdistunut, väsynyt, vauva ei rauhoittunut ja se tilanne ei nyt yleisesti vastannut sitä kuvaa mitä meille syötetään. Esim. Terveyskirjaston mukaan baby bluesissa äiti on "herkistynyt". Kyllä se oli paljon pahempaa kuin "herkistyminen" ja se oli todella pelottavaa. Onneksi yövuorossa ollut hoitaja tiesi mistä on kyse ja osasi auttaa minua. Kun ahdistus laantui siksi "herkkyydeksi" ja aloin vain itkeskellä milloin mistäkin syystä, oli se itku helpompi kestää, kun tiesin mistä on kyse. Tämä itkeskely sitten kesti oppikirjamaisesti 2 viikkoa.
 
Takaisin
Top