Isyyspakkaus

Raparpaari

Sanavalmis juttuseppä
Elomammat 2017
Äitiyspakkauksen keskustelussa syntyi ihania ajatuksia ja nousi esiin kokemuksia isälle tehtävästä isyyspakkauksesta. Selkeyden vuoksi ja jatkon kannalta keskustelu voidaan siirtää tänne, niin kaikkien on helpompi hakea inspiraatiota eikä surffailla äitiyspakkauksen lomassa. Miten itse toteutit tai meinasit isyyspakkauksen toteuttaa? :playful:

Muokattu viimeksi:
Tämä keskustelu tuli sopivaan aikaan. Miehellä on tulossa synttärit, joten ajattelin yhdistää synttärilahjan ja isyyspakkauksen. Ja keskustelun innoittamana tilasin tuotteet netistä.

• Sinulle on myönnetty isyysavustus -kortti
  • Tänään isi käväisee kahvilla kaverin kanssa -kortti
  • Tänään isin ei tarvitse vaihtaa vaippoja -kortti
  • Tänään isi ottaa päikkärit -kortti
  • Tänään isi virkistää mieltä ja menee viettämään aikaa lempiharrastuksen parissa -kortti
  • Uusi vauva -huoltajan opas
  • Tähtää ylemmäs isi -ruokalappu
  • Korvatulpat
  • Mute Button -tuti
  • Isin kulta -body
  • Jääkiekkoseuran body
  • Jääkiekkoseuran ruokalappu
  • Tabletti
  • Suojakotelo
  • Kuulokkeet
Tabletti, suojakotelo ja kuulokkeet, ovat enemmän sitä syntymäpäivälahjaa.. muuten eivät olisi pakettiin tulleet. Liittyvät kuitenkin niin vauvan tuloon, että vauvan tulon jälkeen tv:n katsominen myöhään illalla sängyssä ei ole mahdollista, joten olemme pohtineet tabletin hommaamista. Ehkä siitä tuleva valo ei ole liian häiritsevää.

Kiitos vielä linkistä tuonne äitiyspakkaus-ketjuun. Löysin mussukat-sivulta monta tuotetta pakkaukseen..

Tämä keskustelu tuli sopivaan aikaan. Miehellä on tulossa synttärit, joten ajattelin yhdistää synttärilahjan ja isyyspakkauksen. Ja keskustelun innoittamana tilasin tuotteet netistä.

• Sinulle on myönnetty isyysavustus -kortti
  • Tänään isi käväisee kahvilla kaverin kanssa -kortti
  • Tänään isin ei tarvitse vaihtaa vaippoja -kortti
  • Tänään isi ottaa päikkärit -kortti
  • Tänään isi virkistää mieltä ja menee viettämään aikaa lempiharrastuksen parissa -kortti
  • Uusi vauva -huoltajan opas
  • Tähtää ylemmäs isi -ruokalappu
  • Korvatulpat
  • Mute Button -tuti
  • Isin kulta -body
  • Jääkiekkoseuran body
  • Jääkiekkoseuran ruokalappu
  • Tabletti
  • Suojakotelo
  • Kuulokkeet
Tabletti, suojakotelo ja kuulokkeet, ovat enemmän sitä syntymäpäivälahjaa.. muuten eivät olisi pakettiin tulleet. Liittyvät kuitenkin niin vauvan tuloon, että vauvan tulon jälkeen tv:n katsominen myöhään illalla sängyssä ei ole mahdollista, joten olemme pohtineet tabletin hommaamista. Ehkä siitä tuleva valo ei ole liian häiritsevää.

Kiitos vielä linkistä tuonne äitiyspakkaus-ketjuun. Löysin mussukat-sivulta monta tuotetta pakkaukseen..

Hyvä idea nuo kortit! Taidan lainata :) kiva paketti!

Taitaa pakkaus vähän nyt paisua... keksin lisää ideoita.. ostin kankaan trikoista kantoliinaa varten. Kun esittelin kankaan miehelle ja totesin siitä tulevan kaksi. (Kangas pitää olla 5 m pitkä, mutta vain "puolikas" leveys riittää) Mies totesi, että sittenhän meillä on molemmille oma. Taidan ommella liinan valmiiksi ja laittaa pakettiin. Jos ehtisi vielä kirjoa jonkun "isin kulta" tekstin keskimerkiksi. Voisin vielä tulostaa sidontaohjeen netistä mukaan.

Mä oon ihan unohtanut koko isyyspakkauksen! Oon ehkä keskittynyt liikaa vauvaan ja itseeni! :) Missä vaiheessa tällainen pakkaus on isukille tapana antaa? Laittakaahan sitten tänne kuvia kun paketit on valmiita!

En itsekään ollut tätä edes tajunnut ajatella ennen kuin keskustelussa tuli vastaan! Rakastan yllättää ihmisiä ja antaa heille lahjoja, niin tämä olisi vallan mainio kyllä omallekin kohdalle. En ole vaan yhtään miettinyt että mitä pakkaus voisi sisältää...
Miehellä on syntymäpäivät kesäkuun alussa, joten pakkauksen voisi vaikka yhdistää syntymäpäivälahjan kanssa, niinkuin Nuubel on ajatellut. Hmmmm....eikun miettimään... :p

Musta tää isyyspaketti on sinänsä tosi kiva ajatus, mutta en kyllä mitenkään näe sitä vastineena äitiyspaketille. Nännivoiteista ja terveyssiteistä on hemmottelu ja huomiointi kaukana :p Ihan heti en ole siis miehelle mitään pakettia väsäämässä, mutta semmossa parisuhdepaketissa olisi ideaa. Oman työn kautta näkee aivan liian usein pariskuntia, joiden parisuhde on ajautunut pahasti kiville lapsen syntymän jälkeen. Usein siinä on toki ollut ongelmia jo ennen lapsen syntymää, mutta perheellistyminen vähentää tyytyväisyyttä parisuhteeseen kaikilla pareilla (tutkimusten mukaan).

Ps. Mies sanoi just, että "mä en odota sulta isyyspakettia" kun kerroin sille isyyspaketista. Sanoi myös, että molempien puolisoiden pitäs saada tollasia vapaa-kortteja ym. :)

Minun mielestä kyse ei olekaan isyyspaketin suoranaisesta vertaamisesta äitiyspakettiin, joka on täytetty käytännönläheisillä avustuksilla vauva-arjessa, vaan pikemminkin isän huomioimisesta aikana, jolloin helposti kaikki huomio kohdentuu äitiin kaikkine babyshowereineen ynnä muineen. En sano, etteikö äiti ansaitsisi todellakin pientä juhlaa joillekin äärimmäisen raskaan raskauden keskelle, en todellakaan. Mielestäni on vain kiva yllättää ja muistaa ihmisiä lahjoin ja isyyspakkaus sopii siihen tosi hyvin! On jokin "aihekin", jota juhlistaa, vaikka ei toisen muistamiseen ja lahjomiseen aina mitään aihetta tarvitsisikaan. :happy:

Muokattu viimeksi:
Joo, ilman muuta on kiva yllättää, molemmin puolin :) Mulle ei vaan esim. mitään baby showereita olla järjestämässä ja vierastan henkilökohtaisesti muutenkin sukupuolittuneita juhlia ja rituaaleja. Se vauvanhoitovastuu jää silti aluksi pitkälti (synnyttäneen) äidin vastuulle ja siksi tuntuu itselle vieraalta ajatukselta antaa nimenomaan miehelle vaippavapaita päiviä ym. Mutta jokainen tekee tavallaan! :)

Mä tykkään hirveesti antaa ja suunnitella lahjoja ja munkin mies täyttää kesäkuussa pyöreitä. Mutta ei mitään ideaa mitä voisin laittaa tommoseen pakettiin, ku sekä minä että mies vierastetaan sukupuolittuneita juttuja ja jaan kyllä Dolcetin ajatuksia myös.. eikä mies esim seuraa urheilua yhtään! Ehkä joku body lempibändiltä tai jotain sellasta vois olla.

Isyyspakkauksen voi toteuttaa aika monella tavalla. Mäkään en ehkä laittaisi isin vapaapäivä-kortteja, samoja ajatuksia kuin Dolcettilla. Mutta tykkään myös yllätyksistä ja tää on munkin mielestä kiva lahjaidea, johon voi ujuttaa sekä kivoja että hyödyllisiä juttuja mitä kuitenkin tarvii vauva-aikaan. Mä tein esikoisesta neljä vuotta sitten isälle lahjapakkauksen muutama viikko ennen laskettua aikaa. Pakkaukseen tuli kivoja juttuja isin ja vauvan yhteiseen olemiseen ja yleensä koko perheelle tai vauvalle: söpö vauvojen kirja, March of the penguins dvd (tää oli meidän suosikki siihen aikaan ja laitoin sen ajatuksella, että jos pieni käyttää isiä unialustana, isi voi vaikka katsella tätä samalla ja myöhemmin sitten yhdessä isomman lapsen kanssa), muumipappa-muki, joku nätti body vauvalle, sekä muutamia hyödyllisiä juttuja mitä oli vielä jäänyt hankkimatta: vauvan kylpyöljyä (kylvetys on ollut meillä isin juttu), pumpulilappuja pikkuvauvan pesuja varten, söpö tutti ja pikkulapsen pöllökuviolaastareita. Kaikki tuli käyttöön ja isi tykkäsi. Vielä en ole miettinyt, teenkö tästä pikkukakkosestakin vastaavan, mutta lahjoja on niin kiva värkätä, että varmaan jotain kuitenkin. :)

En minäkään mitään vapaailta lappusia antanu. Lähinnä vauvanhoitotavaraa ja opasta, niitä kateltiin sit yhessä läpi. Oli miehelle mieleinen ylläri koska hänellä ei juurikaan vauvoista kokemusta ollu jamulla kuitenkin lapsi entisestä suhteesta + ammattitaito, niin tutustuttiin kamoihin ja opeteltiin :grin oli siellä jotain erityistä isillekin:wink

Ja nyt tässä oli molemmille vauvoille tavaraa ja isin synttärilahja.

Jännä miten erilaisia ja melko voimakkaitakin mielipiteitä tämä herättää.. Minäkään en koe tätä mitenkään äitiyspakkausta vastaavana tai korvaavana. Enkä koe, että pitäisi olla isyyspakkaus kun on äitiyspakkauskin, jotenkin tasa-arvoon vedoten. Äitiyspakkaushan on lapselle, ei äidille. Eikä varmaan kukaan vedä tähän mitään: "onhan siellä terveyssiteitä ja liivinsuojiakin". :happy:

Koen isyyspakkauksen vain hyväksi ideaksi antaa lahjoja ja yllätyksiä, kuten moni muukin. Mutta suhtaudun noihin "vaippavapaa" -kortteihin pikemminkin huumorilla kuin sillä, että ansaitseeko tuore isä vaippavapaan enemmän kuin tuore äiti. Samoin kuin "aikaa lempiharrastukseen"-kortti on pikemminkin hauska juttu ja saa pikemminkin naurua aikaan kuin tulisi tarpeeseen. Meistä ei kumpikaan tarvitse kortteja tai lupaa tälläisiin asioihin. Hemmottelemme ja huomioimme toisiamme puolin ja toisin muutenkin. Onneksi me myös suhtaudumme molemmat samanlaisella huumorilla ko. asioihin.

Tästä keskustelusta tuli mieleen, että onko kukaan saanut (tai tietääkö jonkun joka on saanut) mieheltään/puolisoltaan hänen itse kokoamansa äitiyspakkauksen tai vaikkapa nyt eron vuoksi rakkauspakkauksen? :) Ja jos on, niin mitä se sisälsi?

Tämän keskustelun innoittamana tartun kyllä ehdottomasti mieleeni tulleeseen parisuhdepakkaukseen tai "puolisoiden hyvinvointipakkaukseen". Voidaan ideoida sitä yhdessä miehen kanssa ja ehkä molemmat ottavat vastuulleen osion, jossa ajatellaan nimenomaan toisen tarpeita ja sitä, mikä toista ilahduttaa :)

Muokattu viimeksi:
Isyyspakkaus kuulostaa kivalta ajatuksena. Ehkä sitä vois jonku survival kitin askarrella missä o korvatulppia ja suklaata ens hätään, eiköhän tossa oo vaa taivas rajana. Ja eikös niitä isukkeja sit pruukata raahata johku varpajaisiin juhliin sit ku homma on paketissa? Tosin se taitaa tapahtuu kavereitten puolesta ei niinkään äitin puolesta XD

Minä kanssa kuulun siihen porukkaan, joka ajattelee, ettei isä sinällään tarvitse mitään erityishuomiointia. Itse olen sanonut kavereilleni etten missään nimessä halua babyshowereita, minusta ne on tylsiä juhlia, joissa osallistujilla menee kauheasti vaivaa ja rahaa kun pitää hankkia ruokaa ja lahjoja. Sen olen sanonut kavereille että jonkinmoiset varpajaiset minulle voidaan järjestää ts. niin, että kun vauvan voi jättää muutamaksi tunniksi isän hoiviin niin lähdetään kavereiden kanssa syömään johonkin hyvään ravintolaan ja juomaan lasit skumppaa.

Silti periaatteessa jonkinlaisen isyyspakkauksen voisin ajatella antavani miehelle ihan vaan yllärinä ja ehkä nimenomaan sellaisena parisuhdettakin tukevana romanttisena eleenä :) kovasti ainakin yritän olla toiveikas että mieskin saattaa jotain hemmottelua tms. ylläriä minulle järjestää esim. sairaalasta kotiin tullessa :joyful: Ainakin on varmasti tosi ihana ja osallistuva isä ja varmaan minua vähemmän tulee tarvitsemaan "omaa aikaa" lapsen syntymän jälkeen :hilarious:

Tästä keskustelusta tuli mieleen, että onko kukaan saanut (tai tietääkö jonkun joka on saanut) mieheltään/puolisoltaan hänen itse kokoamansa äitiyspakkauksen tai vaikkapa nyt eron vuoksi rakkauspakkauksen? :) Ja jos on, niin mitä se sisälsi?

Tämän keskustelun innoittamana tartun kyllä ehdottomasti mieleeni tulleeseen parisuhdepakkaukseen tai "puolisoiden hyvinvointipakkaukseen". Voidaan ideoida sitä yhdessä miehen kanssa ja ehkä molemmat ottavat vastuulleen osion, jossa ajatellaan nimenomaan toisen tarpeita ja sitä, mikä toista ilahduttaa :)

Luin jostain raskaus/vauvablogista, että joku oli saanut push-presentin. Ei siis mitään pakkausta, mutta ideana kuitenkin oli lahja äidille synnytyksestä. En tiedä yhtään miten laajalti on käytössä tai ei ole, kun lähipiirissäni olen kokonaista kolmas raskaana oleva minun aikuisikäni aikana. Ei ole nämä vauvajutut mitään tutuimpia. :D

Mä tässä yks ilta katselin bola-korua ja sen nähdessään mies kysyi, että "eikö tuon korun ostaminen ole miehen tehtävä?". Olin vaikuttunut!

Takaisin