Isyysloma?

Durina

Vauhtiin päässyt keskustelija
Mä oon niin tietämätön näistä asioista, että toivoisin jonkun kokeneemman / muuten vaan älykkäämmän yksilön kertovan miten tämä homma nyt menee. Me ollaan miehen kanssa sovittu että hän jää isyyslomalle heti kun vauva syntyy, ja miehen pomollekin asiasta on informoitu (käsittääkseni piti ilmoittaa viim. 2kk ennen kuin jää lomalle) Mitenkäs tästä asiasta pitäisi informoida kelaa? Kai isyysloman ajalle on haettava jotain tukiaisia? (enkä nyt todellakaan tarkoita Johannaa tai Juliaa [:D]) Ja minkä verran nämä tukiaiset mahtais olla, onko sitä säädetty jotenkin? (tietenki on, mutta miten) Kiitos jo etukäteen [:)]
 
jep, kelalta haetaan isyysrahaa, sitä voi hakea vasta kun lapsi on syntynyt, näin mä käsitin. Lomakkeeseen merkataan ajan jakso tai jaksot, mitkä isukki on kotona. Ja raha määräytyy miehesi 2008 tulojen mukaan. Kela saa tiedot suoraan verottajalta, eli ei tartte mitään liitteitä.
 
Ai mut muuten, sen rahan voi myös hakea viimesen kuuden kuukauden trulojen mukaan, jos tulot on 20% enempi kun vuonna 2008, piti tulla vielä lisäämään kun muistin :)
 
Sen isyysrahan voi hakea sitten jälkikäteen kun ne lomat on pitäny. Meillä se menee niin kun mies käy töissä niin työpaikka maksaa sille palkan normaalisti ja hakee sitte jälkikäteen sen erotuksen minkä KELA maksaa suoraan firmalle. Helppoa meille ni ei tartte säheltää niitten lappujen kanssa. Ja senkin takia se maksetaan jälkikäteen kun suurin osa pitää lomansa sitten kun vauva on syntyny ja eihän sitä voi tietää koska se tapahtuu.Niin ja muistaakseni se summa on n.70% palkasta tai sitte jos on työttömänä tms niin se tais olla jotain 25e/päivä
 
Tuli tässä mieleen tuosta isyysrahan määrästä...se ei todellakaan ole tuota 70 % palkasta, jos miehellä on verotuksessa vähennyksiä, eli esim työmatkakulut ja liiton jäsenmaksut. Mun miehellä raha on nyt 45 % palkasta, ja sehän johtaa siihen että isäkuukaus jää varmasti pitämättä [&:] ei oo varaa jäädä vauvaa hoitamaan näillä Kelan laskukaavoilla. Päätöksen saaminenkin kesti ja kesti... Laittakaa siihen hakemukseen kaikki mahollinen vaiks olevinaan ei tarviis. Mies vei hakemuksen Kelan konttoriin ja pyys tätiä siellä tarkistaan sen. Eihän se mihkään riittäny vaan piti lähettää myöhemmin vaiks mitä liitteitä ja selvityksii. Ite ei voi sit päättää mistä tuloista se raha lasketaan, Kelalle pitää ilmottaa äsköiset työtulot ja myös vuoden 2008 tulot, ja sit ne matkakuluselvitykset tarkkaan. Kaukana ei sit kannata isän käydä töissä...[:@]
 
joo ei mitään lämpösiä ajatuksia herätä toi Kela[:@] saapas tosiaan nähä kun mun mies on yrittäjä että millanen paperi souvi alkaa..
 
ALKUPERÄINEN: päivänkakkara

joo ei mitään lämpösiä ajatuksia herätä toi Kela[:@] saapas tosiaan nähä kun mun mies on yrittäjä että millanen paperi souvi alkaa..


Mie niin komppaan.

Starletin viestin luettua en es tiä, että uskaltaako alkaa hakemaan mitään isälle, kun sillä ei oikeen taho hermo riittää täyttää noita pakollisiakaan papereita...[8|] Kotonahan se kuiten on sillon lapsen syntymän jälkeen pari viikkoa ny ainakin.[:)]
 
No eipä se starletti ihme oo jos saa vain 45% palkasta eikä pysty / halua pitää isä kuukautta. Ei meilläkään pidetä kun se kolmen viikon loma, meidän palkoissa on kuitenkin niin suuri ero että ei pysty. Mut on tosiaan pitkät työmatkat jos työmatkakulut vähentää noin paljon? En kyllä tajua miten se on mahdollista...
Äsken just katoin ni se minimäärä on opiskelijalla/armeijassa olevalla 22,04€ päivä että ei silläkään juhlita.
Mut kyllä se tuolla netti sivuillakin lukee "Vanhempainpäiväraha on suuruudeltaan yleensä noin 70 % tuloistasi. Prosenttiosuus riippuu kuitenkin tulojesi suuruudesta." Tapauskohtaisestihan ne sitten lasketaan, tietenkin.
 
Miten menee tuo isäkuukausi ja paljonko käytännössä isä saa lomaa, ymmärsin että minun pitää olla töissä tai kirjoilla ainakin siellä esimerkiksi kesälomalla, jotta isä saa lisäpäiviä. Alkuun siis vauvan synnyttyä jos pitää pari viikkoa niin kuinka paljon saa ensivuonna lomaa?
 
Takaisin
Top