Istukka kohdunsuulla

Liliann_

Piirimestaruustason postaaja
Elokuiset 2025
Heips! Te keillä on istukka ollut kohdunsuulla, miten on sujunut? Onko siirtynyt vai pystynyt paikallaan? Mulla nyt n. rv 21 ja istukka kai siinä suulla tai ihan vieressä. Ehtiiköhän siirtyä synnytyksen mennessä, tai mitenhän yleistä on ettei siirtyisi.. Ja voisko sitä jotenkin itse auttaa siirtymään? (Ilmeisesti ei😄)

Mulla oli istukka lähellä kohdunsuuta, kohdun kasvaessa nousi ylös. Näin yleensä tapahtuu. Olen käsityksessä, että edessä oleva istukka nousee todennäköisemmin kohdunsuulta kuin takana oleva. Mutta takana olevakin voi siirtyä. 😊

Mulla sama tilanne, istukka takaseinällä ja ihan heti kohdunsuun yläpuolella. Siitä syystä rakenneultrassa varattiin istukkakontrolliin aika, jossa lääkäri vielä tarkistaa tilanteen uudelleen viikolla 30. Tätä varatessa ultraaja rauhoitteli, että näitä tarkastuskontrolleja heillä tehdään muutamia joka viikko, ja näistä vain ihan muutamalla vuodessa istukka ei ole noussut tarpeeksi ja joutuu suunniteltuun sektioon. Toki jos ensimmäisen tarkastuksen aikaan istukka ei vielä ole noussut, niin voidaan tehdä useampiakin uusintatarkastuksia, sektiopäätös tulee sitten vasta myöhemmin, jos ei tosiaan myöhemminkään ole vielä noussut.

Tälle ei itse voi tehdä mitään, yrittää vain olla murehtimatta asiaa, ettei stressaa turhaan asiasta, jolle ei kukaan voi mitään :smiling-eyes:

Minä kuuluin heihin, jolla istukka oli takaseinässä ja sen kriittisen verran (jonkun ~1cm) kohdunsuun päällä eikä sitten siitä liikkunut minnekään viikkojen kuluessa. Rakenneultrassa rv21 todettiin ja siitä sitten kävin säännöllisesti polilla kontrolliultrissa alkaen sieltä rv30 tienoilta. Lopulta synnytystapa oli suunniteltu sektio etisen istukan vuoksi.

Mullekin lääkäri totesi, että harvinaisia tapauksia on ne joilla se istukka oikeasti siihen suulle jää. Tämä kyseinen lääkäri kohtasi arviolta yhden vuodessa.
Silloin esikoisen odottajana se tuntui ei-niin-kivalta "arpaonnelta" olla se yksi harvinainen, mutta siitäkin selvittiin ja omalla kohdallani sektio oli todella hyvä kokemus 😊

Nostelen vanhaa ketjua 🙂 Onko lisää kokemuksia, etenkin kohdun takaseinän istukasta jonka reuna tulee lähes kohdunsuulle? Onko noussut ja onnistuiko alatiesynnytys?

Itsellä siis rakenneultrassa vielä oli kaikki ok (kätilö sanoi että istukka on melko matalalla muttei liian), mutta rv28+1 sikiön kasvukontrollissa huomattiin että istukan reuna on ihan kohdunsuun vieressä, alle 1cm päässä siitä. Lisäksi juuri tuosta kohtaa reuna oli paksu, mikä itsessään myös lisää riskejä esim. sille että synnytyksen käynnistyessä vauva painaisi istukkaa, ja se voisi irrota ennenaikaisesti. Uusi kontrolli on rv32+1.

Nyt toki myös pohdituttaa että voiko oikeasti istukka olla menossa vielä lisää alaspäin, vai olisiko ehkä rakenneultrassa jo ollut yhtä matalalla, mutta kätilöllä käynyt virhearvio…

@Misa mulla oli myös istukka takaseinässä, mutta tosi lähellä kohdunsuuta, aluksi alle 1cm päässä. Kävin kontrolleissa muutamia kertoja rv 30 eteenpäin.

Istukka jäi lopulta 2cm päähän kohdunsuulta, mutta sen verran kauas että alatiesynnytys oli lääkärin mielestä ok. Mulle ainakin puhuttiin silloin jatkuvasti, että on hyvin epätodennäköistä että istukka jäisi kohdunsuulle ellei se oo ollut täysin siinä päällä (ja silloinkin voi usein liikkua). Mulla oli myös joka kerta eri lääkäri mittaamassa ja korostivat myös sitä, että ei se mittauskaan aina oo ihan tarkkaa. Tästä toki silloin paniikissa mietin, että entä jos mittaus heittää väärään suuntaan ja istukka onkin lähempänä?

Pääsin alatiesynnytykseen. Synnytys meni lopulta mulla kiireelliseen sektioon, mutta istukan paikka ei siihen vaikuttanut mitenkään.

Tsemppiä raskauden loppusuoralle!

Nostelen vanhaa ketjua 🙂 Onko lisää kokemuksia, etenkin kohdun takaseinän istukasta jonka reuna tulee lähes kohdunsuulle? Onko noussut ja onnistuiko alatiesynnytys?

Itsellä siis rakenneultrassa vielä oli kaikki ok (kätilö sanoi että istukka on melko matalalla muttei liian), mutta rv28+1 sikiön kasvukontrollissa huomattiin että istukan reuna on ihan kohdunsuun vieressä, alle 1cm päässä siitä. Lisäksi juuri tuosta kohtaa reuna oli paksu, mikä itsessään myös lisää riskejä esim. sille että synnytyksen käynnistyessä vauva painaisi istukkaa, ja se voisi irrota ennenaikaisesti. Uusi kontrolli on rv32+1.

Nyt toki myös pohdituttaa että voiko oikeasti istukka olla menossa vielä lisää alaspäin, vai olisiko ehkä rakenneultrassa jo ollut yhtä matalalla, mutta kätilöllä käynyt virhearvio…
Mulla istukka oli takaseinässä, rv14 alkoi yhtäkkiä verenvuoto ja syyksi osottautui se, että istukka oli osittain kohdunsuulle kasvanut. Vuotoa jatkui pari-kolme viikkoa, mutta rakenneultrassa oli hyvin jo siirtynyt pois edestä ja alatiesynnytys aikanaan onnistui normaalisti. Toki tuossa kohtaa on vaikea varmaan ennustaa miten käy, jos se istukka on tuolla tavoin myöhemmässä vaiheessa lähtenyt kasvamaan kohdunsuuta kohti.

Takaisin