Istukka alhaalla, muita?

mamma20

Silmät suurina ihmettelijä
Elikkäs mulla alkoi vuotaa tuossa pari pv ennen juhannusta pientä tarhiintuvaa veristä vuotoa, kävin heti neuvolassa tarkistuttamassa ja kaikki oli ok. Ja sain luvan lähteä juhannuksen viettoon pohjanmaalle, lapissa kun asumme.. No sitten juhannuslauantaina alkoi verta tulla kun "härän kurkusta", ja alavatsaa vihloi järjettömästi. Viikkoja tällöin oli kertynyt 12+4. Jouduin siis pohjanmaalla sairaalaan, menimme äippäpolin päivystykseen, tutkivat mut, ultrassa kaikki ok ja syd.äänet ok. Ottivat mut silti tarkkailuun ja syöttivät Caprilonia mulle. Vuoto rauhottui ja pääsin sunnuntaina pois osastolta ja luvan matkustaa lappiin takaisin kotiin, matka tapahtui junalla. Juna kun starttasi seinäjoesta, rupesin taasen vuotamaan, junamatka oli jotain aivan kauheeta mulle, kestin rovaniemeen asti missä oli meidän päätepysäkki. R.niemen juna-asemalta saikin mennä suoraan lapin ks:ään ensiapuun, pääsin heti tarkkailuun pötkölle ja odottelin lääkäriä joka ultraa. Ultrassa edelleen syke näkyi ja kaikki ok pikkuisella. Sielä makasin osastolla pari päivää. Pohjanmaalla ei osattu sanoa varmaksi mistä vuoto johtui. Lapissa sitte kerrottiin ultrassa istukan olevan hieman alhaalla ja pieni hematooma olisi näkyvissä. Lääkäri lopetti multa Caprilonin mitä toinen lääkäri oli määrännyt syötäväksi. Kotiin siis pääsin "juhannuksen vietosta" juhannuksen jälkeisellä viikolla tiistaina, kotona vuodelevossa ja olin varmaan huonoimmassa ja vetämättömämmissä kunnossa koskaan. Vuoto jatkui rusehtavana, eikä ole loppunut ollenkaan missän vaiheessa. Juhannuksesta kuukausi sama uusiutui, kävin neuvolassa ja lähettivät sairaalaan polille, lääkäri katsoi ja kertoi edelleen istukan olevan alhaalla ja pienen hematooman näkyvissä. Ja nyt eilen illalla alkoi taas, pieniä hyytymiä mukanaan ja niin kipeät paikat, lihaskipua, mahakipua yms. Ruoka ei maistu ja jos maistuu niin tulee ylös. Tänään kävin jälleen lääkärillä, totesi istukan olevan liian alhaalla. Olen ollut juhannuksesta asti sairaslomalla, kotona on käsketty välttää nostelemista, pitkien matkojen kävelyä yms kaikkea raskaamman puoleita toimintaa, ja tietenkin ilman seksiä on kehoitettu olemaan myös. Onko kellään muulla samanlaista tilannetta? Tää "epätietosuus" ja paniikki ja kaikenlainen hermoilu on kauheeta ja tuntuu että oon vain makaava ja valittava riesa kotona miehelleni. Tämä on ensimmäinen raskauteni, toivoisin niin kaiken menevän hyvin ja istukan nousevan sitä mukaa mitä kohtukin kasvaa. Nyt viikkoja 19+1. Puolentoista viikon päästä olisi rakenneultra.
 
Ehkä ei nyt ole vastaus jota kaipaat, mutta minulla oli ensimmäisessä ultrassa myös istukka alhaalla. Kätilö sanoi että usein nousee kyllä myöhemmin sieltä ylös, mutta tietysti on mahdollista että jää alas.

Normaalin synnytyksen se estää, eli silloin joutuu sektioon. Raskauden aikaiset ongelmat ovat ilmeisesti suuremmat, sillä istukka joutuu kovemmalle ja usein onkin verenvuotoja ja sairaslomat ovat yleisiä.
Myös ilmeisesti silloin kuuluu siihen riskiryhmään joka pääsee useammin tarkastuksiin ja muistanko väärin, mutta ennenaikaisen synnytyksen riski on myös suurempi silloin..?
Olikohan tämä myös syy siihen että saa sen todistuksen helposti että pääsee/joutuu varhennetulle äitiyslomalle..

Mutta toivottavasti sinulla kaikki sujuu hyvin. Muista vaatia tarkastuksia usein, varsinkin jos vuotaa kovin, kun meilläpäin ainkakin ovat hivenen nihkeitä siinä hommassa toisinaan..
 
Vastaus oli sitä mitä halusinkin, toivoisin niin saavani synnyttää normaalisti alateitse. Mä oon itse päässy usein tarkastuksiin, tosin kun oon itte soittanut että taas vuotaa. Mutta neuvola käyntejä mulle on annettu enemmän. Oon myös kuullut että tämä altistaa ennenaikaiselle synnytykselle ja sekin tässä raastaa kun kaikkea mahdollista on tullut ajalteltua mitä tuleman pitää. Kyllä mä oon pyrkinyt pitämään senkin että pääsen tarkastuksiin usein. Ei meilläkään täälä liikaa lääkäri aikoja jaella eikä lääkäri ole liian usein muutenkaan saatavissa. Sekin harmittaa. Mutta toivon parasta ja syvästi että kaikki menee hyvin loppuun asti..
Kiitos sulle vastauksesta.
 
Hei,
mullakin todettiin ekassa ultrassa, että istukka on alhaalla, oikeastaan ihan kohdunsuulla, mutta lääkäri sanoi, että yleensä ja toivottavasti se sieltä mahan kasvun myötä nousee, kun läpikään ei voi synnyttää. Ei kuitenkaan pelotellut mitenkään, sanoi vain että seksiä harrastaessa voi olla varovaisempi kuin yleensä, ettei se repeä osittainkaan irti. Ei ole vuotanut eikä muutenkaan ollut tukalaa, onneksi! Jaksamista sinulle :)
 
Kävin yksityisellä ylimääräisessä ultrassa, ja totesivat, että istukka onkin jo noussut taakse päin, eikä ole enää niin hankalassa kohdassa. Toivottavasti sinullakin menee kaikki hyvin!
 
Mulla on taas käynyt niin, että ekassa ultrassa istukka oli ihan hyvällä paikalla, mutta nyt rakenne ultrassa se olikin "siirtynyt" alemmas. En nyt tiiä voiko istukka varsinaisesti liikkua, mutta mulla se ei siis ollut kohdun kasvaessa siirtynyt ylemmäs.

Mitään vuotoa minulla ei ole koko raskaus aikana ollut. Toivotaan nyt että istukka tuosta pääsee nousemaan. Kätilö kyllä sanoi, että näyttää siltä kuin se "valuisi" tuosta vielä alemmas.

Noh, 10 viikon kuluttua kontrolli. Turha kai tätä on enempää stressata kun en asiaan kuitenkaan itse voi vaikuttaa.
 
Takaisin
Top