Istukan paikasta

rusinapulla

Jostain jotain jo tietävä
Olimme rakenneultrassa menneellä viikolla...ja nyt alkoi yksi asia ihmetyttämään. Ekassa ultrassa on kirjoitettu että istukka etuseinässä, mutta nyt tämä lääkäri vai mikä lie kirjoitti että takaseinässä? Ei kai se paikkaakaan voi vaihtaa vai voiko? Täytyy huomenna soittaa neuvolaan!

Heips! Itsellä kanssa istukka etuseinämässä ja minulle ainakin sanottiin että istukka voi vaihtaa paikkaa!! Samassa paikassa on edelleen mutta mielestäni se on mahdollista alussa..[:)]

Moikka,

raskauden alussa on vielä mahdotonta sanoa istukan lopullista paikkaa. Eli np-ultrassa sitä vasta ikään kuin arvaillaan, ja rakenneultrassa voidaan nähdä jo tarkemmin ja aika varmasti. Mutta esim. alhaalla oleva istukka voi vielä nousta kohdun kasvaessa tms. Np-ultrassa ei kuitenkaan voi vielä istukan paikkaa tarkkaan nähdä (osittain siksi, ettei se edes ole vielä kovin kehittynyt siinä vaiheessa) joten siksi se voi vaihtua. Ei se istukka kuitenkaan kokonaisuudessaan vaihda paikkaa etuseinästä takaseinään tai toisin päin, vaan ainoastaan pystytään tarkemmin näkemään missä se on.

Heips!

Mulla todettiin rakenneultrassa, että istukka oli kohdunsuun edessä eli alateitse synnytys ei olisi edes onnistunut. Sain ylimääräisen ultran sen takia, jossa sitten todettiin, että istukka oli "siirtynyt" niin ettei enää estä normaali synnytystä.

Sellaisia kokemuksia täällä! [;)]

Juu, tuo on juuri se tapaus, että istukka on kohdun kasvaessa noussut, eikä enää välttämättä haittaa synnytystä. Tämä koskee juuri noita alhaalla olevia istukoita. Hienoa, että sulla kävi noin [:D]! Alhalla oleva istukka on joskus sektionkin kannalta vähän kinkkinen.

Mulla myös todettiin rakenneultrassa että istukan alareuna on ihan kohdun suulla. Lääkäri tosin sanoi jo silloin ettei estä alatie synnytystä, mutta kannattaa seuraavassa ultrassa asia vielä tarkastaa. Parin kuukauden päästä neuvola lääkäri ultrasi ja istukka olikin noussut reilusti ja kääntynyt vinoittain mun kylkeen nähden, alaosa etupuolella ja yläosa selässä. Kuulemma erikoisesti asettunut istukka, kun on vähän molemmilla puolilla.

Mulla oli np ultrassa kohdun suulla ja etuseinämässä istukka. Jännä nähdä nyt viikonpäästä rakenneultrassa onko siirtynyt. Eli toivoa vielä on!

Mulle kätilö sanoi ekassa ultrassa, että istukka on selkää vasten. Nyt sitten tammikuun alussa rakenneultrassa kätilö sanoi, että se on vatsaani vasten eli ihan vastakkaisessa paikassa [>:]

miiuhoo: Tossa kohtaa se on ihan mahdollista että istukan paikka muuttuu kun kohtu kasvaa, myöhemminkin sellainen istukka joka on kohdunsuulla saattaa vielä siirtyä.

miuhoo no on kai se sitten mahdollista. [:)] Meinaan siis muistelin, että ekassa ultrassa mullekin sanottiin et se on takana, mutta rakenneultrassa se sitten olikin jo tossa edessä. Luulin kuulleeni ekassa vain väärin. [:)] En mä sitten ihan höppänä ole. 

Et ole et [:D]
Sitä se neuvolantätikin jo epäili, että se on edessä, kun dopplerilla kuului kamala kohina sydänäänten päälle. Ja minä aina sanoinm että ei, kyllä sen takana pitäisi olla. Mutta kuinkas sitten loppujen lopuksi olikaan [:D]

Takaisin