Mä muistan ku luin tätä ketjua joulukuussa ennen synnytystä ja olin et hui mitä juttuja voikaan käydä...
No sit tammikuussa synnytin meidän esikoisen. Synnytys itsessään oli melko nopea (6h 10m) mut oli täynnä ahdistusta kahdesti pieleen menneen epiduraalin ja sen aiheuttamien oireiden sekä pienikokoisen vauvan laakeiden sykkeenlaskujen vuoksi.
Mulla loppui supistukset kun olin auennut, joten jouduin punkemaan vauvan ulos ilman suppareiden apua. Sit kun lopulta olin saanut tytön synnytettyä, ei supparit vieläkään auttaneet istukkaa ulos.
Sain pitää vauvaa sylissä kun joku 45min nyhdettiin ja revittiin istukkaa mun kiskoessa ilokaasua (oliko vauva loppuvaiheessa vielä sylissä en muista).
Siinä vaiheessa oli mennyt jo 1400ml verta, joten kelloa katsoivat ja päätettiin leikkuriin menosta. Mä olin ihan helvetin huolissaan kun mulle sanottiin koko ajan et ei mitään hätää vaik verilammikko vaan kasvoi ja jokaisella vatsanpainalluksella plurpsahti kohdullinen verta ulos... En varmaan ikinä unohda sitä ääntä
No sit nopeasti valmisteltiin käsinirroitukseen, vauva annettiin miehelle joka jäi sen kans määräämättömäksi ajaksi eikä se tajunnut oikein mitään, piteli vaan lasta hölmistyneenä.
Mua itketti ja ahdisti et jos nään ne nyt viimeistä kertaa, sanoin vaan et rakastan teitä ku mua kärrättiin leikkaussaliin.
Sit nukutukseen josta sain nukutuslääkkeestä hirveän yskäkohtauksen enkä voinut hengittää ja silloin nukahdinkin. Onneks olivat laittaneet nukutuksen aikana sen putken kurkkuun.
Ku heräsin palelin niin paljon, yhteensä oli mennyt 2100ml verta ja sain kaks yksikköä verta. Kohtu oli ku tulessa ja sainkin koko ajan oxynormia suoneen. Itketti hirveästi ku heräs eikä oma vauva ees tuntunut todelliselta, hämmästyin ku hoksasin mun löysän ex-vauvamahan.
Pari tuntia olin heräämössä ja sit pääsin synnyttäneiden osastolle vauvan luo. Onneks tyttö täysin terve pistein 9/10/10!
Se korvaa kaiken.
Vaan nyt ku aikaa kulunut alkanut ahdistaa tapahtumat ja pelottaa seuraavat synnytykset. Etenkin jos on tapana uusiutua toi istukan tiukkuus...