Istuin asiaa

heidh

Näppärä viestien naputtelija
Meillä tuo turvakaukalo lähti uudelle käyttäjälle ja tyttö siihen ei enää oikeen kunnolla mahtunutkaan ja huutoahan kaikki matkat lähestulkoon oli. No nyt sit etsinnässä uusi istuin. Ollaan katsellut noita 9-18kg tarkoitettuja istuimia.. (Meillä siis tyttö nyt painaa sen aikalailla 10kg).. Mutta meidän autoon ei kaiketi saa sitä isofix kiinnitystä(mies sen tänään päivällä katsoo). Autoliiton sivuilta yritin katsoa mutta lähes kaikki on noita isofix kiinnityksellä olevia.. Ainahan on puolesta ja vastaan jokaisesta istuimesta mutta haluaisin juurikin niitä kuulla.
Toiveena olis että olis selkä sekä kasvot menosuuntaan mahdollista laittaa..
 
Meillä ei ihnan vielä ole aiheellista ostaa seuraavan koon istuinta, mutta mitä olen kuullut niin osa istuimista, varsinkin ne selkämenosuuntaan kiinnitettävät voi viedä hirveesti tilaa. Että jos on uutena varsinkin ostamassa niin kannattaa ihan käydä kokeileen että mahtuuhan omaan autoon.
 
Meiltä löytyy kaksi 2suuntaista istuinta. Esikoiselle ostetiin kesäksi 2011 britaxin multitech, vyökiinnitteinen istuin,koskapa mun vm-00 ranskanpatongissa ei ole isofixiä. Tämä farkku oli silloin vielä ykkösauto. Vie tilaa ihan miehekkäästi selkä menosuuntaan, joten todellakin kantsii mahdollisuuksien mukaan käydä sovittelemassa istuinta kuin istuinta. Lisämaustetta tuo se, ettei tuossa (tai nykyisesä ykkösautossa C4 GP) ole etuistuinten kiskoissa niitä istuimen vöille tarkoitettuja lisäkoukkuja, eli ne on köytettävä penkkiin. Tämä tietää sitä, että vänkärin penkki on vakiosäädöillä, niin ei tarvi joka julmetun kerta säätää istuimen vöitä.
Tuossa "uudessa" -07 autossa löytyy isofix, joten siihen hommattiin syksyllä hts be safe izi kombi. Tuota mallia saa myös vyökiinnitteisenä. Istuin on nyt kuskin takana,kun tuon isofixin takia ei tarvi murehtia apuvöistä vaan kuskin penkkiä saa liikutella ihan normaalisti. Meillä siis kuskit on 164cm ja 180cm, joten samat säädöt ei ihan käy. ;)

Molemmista istuimista ollaan tykätty tosi paljon.Be safe:ssa on lisäetuna sellainen supistaja soukkapeppuisille ja kallistus, joka tosin ei ainakaan meidän esikoisella poistanut kokonaan nukahtamis-päänretkotusongelmaa vaan siihen hommattiin sellainen länkityyny.
Kohta sitten joudutaan siihen tilanteeseen, että molemmat istuimet on samassa autossa, saahan nähdä mitenkä mä sitten mutkuan sinne apinaosastolle viihdyttäjäksi. En jaksa uskoa että >500km mummilamatkat menee pojat keskenään takana. Toisn esikoinen on jo selkä menosuuntaa jalat rullalla penkin selkänojaa vasten, joten voi olla että jo 2wee kohdalla joudutaan kääntämään toisinpäin kaikista suosituksista huolimatta. :/
Vielä Roope tosin matkustaa britaxin kaukalossa, sen max. raja on 13kg tai vuosi ikää...jalat retkottaa jo komeasti yli, mutta se on sallittua kun pää pysyy vielä kaukalon puolella (just ja just).
Pyöreäselkäistä poikaa kun ei ole vielä lupa istuttaa, niin kaukalo on vähän pakollinen. :/
 
http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/2753/pl

Meillä on esikoisella tämä Britaxin Multi-Tech 2011, johon ollaan oltu todella tyytyväisiä. Meillä tää on ollu kasvot menosuuntaan siitä asti kun poika täytti noin 1,5vuotta. Samoja ongelmia oli siis meilläkin mitä Hansu79 kertoi joten en ala niitä erikseen kertoilemaan. 
Esikoiselle tämä ostettiin silloin kun hää oli 6kk. Hyvin on mukautunut lapsen kasvaessa. 

Nyt ajateltiin että kunhan Emilia vielä kasvaa vähän, annetaan tää Aleksin istuin hänelle ja Aleksille ostetaan jo vähän isompi. Kun turhaan me ostetaan kahta noin pienikiloiselle olevaa istuinta. Emilia on himpun vajaa 8kg joten vielä saa kasvaa ennenkuin hän saa edes istua siinä. Ja Emilia mahtuu vielä hyvin turvakaukaloon että jos joskus lähempänä vuoden ikää ostaisi isoveljelle uuden tuolin. 
 
Hemppa, viihtyykös Aleksi muuten paremmin nenä menosuuntaan? Kun meillä on välillä pientä protestin tapaista havaittavissa,Santtu alkaa tylsistyessään potkimaan vauhtia selkänojasta... Penkin käännöstä oli Santun 1,5wee neuvolassa puhetta kun mittanauha näytti aika huimia lukuja, täti kehotti venyttämään käännöstä niin pitkälle kuin suinkin...vaikkakin ymmärsi hyvin meidän onegelman. 

Meille saattaa loppupeleissä jäädä kakka käpälään tuon be safen pienehkön kiloalueen vuoksi. Roopekin saa jo seuraavaksi rikki 11kg ja max kapasiteetti sillä on 18kg. No, rahalla saa ja hevosella pääsee...pitää sitten myydä tuo pieni pois ja ostaa Santulle isompi istuin. (Jos nyt joku ylipäätään käytettyjä ostaa, siitä ei ole havaintoa.) Mieluiten tietysti soisin sen päätyvän meidän 3. lapsukaisen käyttöön. Isäntä vaan ei ole vieläkään oikein lämmennyt ajatukselle. ;)
Oma mukavuudenhalu ajatti ostamaan toisen istuimen hyvissä ajoin, niin säästyttiin töissä vuoronvaihdon jälkeiseltä tehtaan ympäri juoksulta auton avainten vaihtamisen tiimoilta. Eipä meistä kumpikaan arvannut että pikku2 olis noin erilainen ruumiinrakenteeltaan,esikoinen kun on pitkä ja laiha luikero. :D 
Ens vuonna se avaintenvaihdon riemu on pakostakin kyllä edessä, kun molempia autoja ei kannata varustaa 2 istuimella. :/ 
 
Meillä esikoisella Britaxin two way, jonka saa sekä selkä menosuuntaan että nenä menosuuntaan. Siihen siirryttiin kaukalosta heti 1v-synttäreiden jälkeen (n. 10kg tyttö) ja 2v-synttäreiden jälkeen käännettiin istuin nenä menosuuntaanpäin. Selkä menosuuntaan vei kovasti tilaa ja kun sen laittoi apukuskin paikan taakse, niin ei voinut etupenkkiä siirtää, koska tuoli "pingotettiin" etupenkin avulla liikkumattomaksi paikalleen. Muina kiinnityksinä oli erilliset vyöt etupenkin kiinnitysputkiin ja auton oma turvavyö. Nyt nenä menosuuntaan käytettynä kiinnitykseksi riittää auton oma turvavyö. Meillä toiminut hyvin. Ostettiin käytettynä, ollut yhdellä lapsella ennen meidän muksua. Samoin oli kaukalon laita ja sekin toimi hyvin siihen vuoden ikään asti, jolloin tuntui, että lapsi tulee kaukalosta pituutensa vuoksi ulos. Ja oli kuitenkin syksy, kun istuin vaihdettiin talvivaatteita ajatellen isompaan.
 
Tää istuin-asia onki aika monipiippunen juttu.Mä en oo niin ehdoton tuon selkä menosuuntaan homman kans ensinnäkin jo siksi et meidän esikoista ei voi selkä menosuuntaan pitää ku voi pahoin.Mun mielestä parhaalta ratkaisulta on vaikuttanut cybex pallas istuin eli palkillinen naama menosuuntaan.Se onkin meidän seuraava istuin-ostos.Nyt meillä on esikoisella toisessa autossa ihan perus naama menosuuntaan-istuin maxi-cosi priori ja toisessa concord ultimax, johon tyttö ehkä meneekin hetkeksi selkä menosuuntaan kun istuimen vaihdon aika tulee.
Tuo selkä menosuuntaan on toki suositus.Mutta meillä ei ainakaan kovin hyvin toimis kun vaikka molempiin autoihin on omat istuimet niin välillä kuljetaan esim.isovanhempien autoilla ja kyllähän siinä selkä menosuuntaankin menee se turvallisuus kun aina irrotellaan ja sit on kiinni ehkä miten sattuu.Ja välillä näkee niin ihme virityksillä noita selkä menosuuntaan et varmaan 100 kertaa turvallisempi olis olla naama menosuuntaan helposti kiinnitettävässä istuimessa joka olis ainakin oikein kiinni.Mut no tosiaan ite oon tykästynyt jotenki tuohon cybexiin vaikkei sitä vielä oo mut ollaan saatu tutuilla testata:) Toivottavasti en saa hirveitä haukku viestejä takasin tämä on vaan mun mielipide:)
 
jiha mä oon sun kanssa ihan samaa mieltä tosta selkämenosuuntaan sosituksista ja mielipiteistä. En ole itsekkään ihan niin ehdoton asian kanssa. Meillä myöskin kuljetaan välillä omalla, välillä isovanhempien autolla ja aina vaihdetaan istuin toiseen autoon. Siinä olis ensinnäkin ihan hirvee homma viritellä se aina uudestaan ja uudestaan selkä menosuuntaan ja voi olla että joskus kiireessä remmit tulis laitettua vähän huonommin. Niimpä me päädyttiin pitämään istuinta kasvot menosuuntaan koska tuon Britaxin saa todella todella tukevasti niin päin kiinni ja meidän mielestä jopa paljon paremmin ja turvallisemmin on kiinni kasvot menosuuntaan päin. 
Joten minulta et saa ainakaan haukkuja, päinvastoin! 
Sain nimittäin itse tässä vähän aiemmin haukut samaisesta keskustelusta toisessa paikassa kylläkin kun kerroin että meidän poika matkustaa jo kasvot menosuuntaan! 

Hansu79, ehdottomasti poika viihtyy paremmin nenä menosuuntaan päin. En tiedä mitä tapahtuis jos nyt kääntäis takaisin selkä menosuuntaan päin. Ei hän sillon selkä menosuuntaan istuessa tajunnut vielä vaatia että tarttis nähä, korkeintaan pitkällä automatkalla protestoi kun ei nähnyt. 
 
Siis tuo selkämenosuuntaan oli minulle ainakin ihan uus juttu. Olen perheemme vanhin lapsi ja nuoremmat sisarukset ovat aina matkustaneet naamamenosuuntaan kun kaukalo on jäänyt pieneksi. Lisäksi istuin on kiertänyt sisarukselta toiselle ja käynyt välissä serkun kummin kaimallakin, ei siis uusien suositusten mukaan heitetty pois viiden vuoden päästä ekasta käytöstä. Ja hengissä ollaan kaikki.

Meillä mies on suht iso kokoinen ja jos minä ajan on istui siirrettävä silloin kuskin penkin taakse, jotta mies mahtuu olemaan apukuskin paikalla, ja juuri siksi olen itsekin katsellut tuota cybexin pallas istuinta. Kun istuinta joutuu siirtelemään ja olen ymmärtäny että ne selkämenosuuntaan on aika monimutkaisia kiinnittää. Ja tuossa pallas istuimessa lisä turvaa naamamenosuuntaan tuo juuri se tyyny siinä edessä.

Miten Jiha niillä teidän tutuilla on lapsi viihtynyt siinä pallas istuimessa? Kun mietin, että onko siinä nyt hyvä istua kun on juuri se tyyny sylissä.
 
Hannan:hyvin on viihtynyt testanneet on pitkälläkin matkalla eikä mitenkään erityisemmin hiosta niinku ite eka aattelin.Meidän 2v siis myös testasi ja ajattelin et ei tykkää kun ei oo tottunut mutta ei piitannut palkista mitään toki kyseessä oli tuolloin vain lyhyt matka.Mutta kunhan rahaa on niin se meille seuraavaksi tulee:)ja tuli mieleen tuosta 5v suosituksesta et sehän on kai siksi et vyöt jotenki venyis niin tuos cybexissä ei sitäkään ongelmaa sitten:)toki meilläkin toinen istuin on yli 5v vanha mut parempi kuin uutena ostettu(eri istuin kylläkin). 
 
Mä edustan jo sen verran vanhempaa kastia, että voisin melkoisen varmasti väittää,että matkustipa lapsi kummin päin vaan ja missä tahansa nykyistuimessa, hän on paremmassa turvassa kuin mitä itse olin lapsena. Juu, hengissä ollaan, mutta enemmänkin tuurilla kuin taidolla. ;)
Edes takapenkin turvavyöt ei olleet pakollisia käyttää kuin vasta 8 vuotta syntymäni jälkeen. Ja vasta vm -81 ja sitä uudemmissa autoissa ne piti ylipäätään olla olemassa. Onnekseni siis matkustin etupenkillä silloin 3 vuotiaana kun isäni pyöräytti auton useamman kerran katon kautta ympäri. Takapenkillä ei olis ollut edes sitä turvavyötä. 

jiha, kyllähän nuo suositukset on vaan suosituksia ja oma järjen käyttö varsin suotavaa. Eihän nyt pahoinvoivaa lasta voi väkisin pitää selkä menosuuntaan. Roopen kummitädin tytöllä sama juttu. Itse oon sujuvasti jättänyt noudattamatta suositusta nukuttaa lapsi selälleen... ;)

Meillä on onneksi tilanne se, että istuimia ei ole mitään hyvää syytä siirtää autosta toiseen. Vaikka appivanhemmat olis kylässä, niin 2 autoa tarvitaan anyway, joten sama ottaa oma. Äitini mahtuu tarvittaesa meidän pirssiin. Ja sitten taas pitkää reissua mummilaan ei voi tehdä ilman omaa autoa. Keskenämme vaihdamme sitten vaan tarvittaessa avaimia, sen mukaan kumpi tarvii "istuinautoa" ekaks. Meillähän olis periaatteessa mahdollista vaihtaa myös apset tehtaan parkkiksella sen sijaan että ovat päivähoidossa...mutta tultiin siihen tulokseen että hoidossa heillä on mukavampaa. ;)
 
Takaisin
Top