Isovanhemmilla samat nimitykset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kysyvä
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
K

kysyvä

Vieras
Millä nimillä teillä kutsutaan isovanhempia? Onko jollain tilanne, että molempien äidit tai isät haluaisivat saman nimen itselleen? Miten olette ratkaisseet tilanteen?

Meillä molempien äidit kutsuvat itseään mummiksi ja molempien isät ukiksi. Oma äitini on raskausaikana pyytänyt saada olla mummi, muut ovat alkaneet käyttää nimityksiäön vanhempien kanssa juttelematta. Meneekö pieni lapsi sekaisin samoista nimityksistä? Minusta olisi helpompi, jos nimitykset olisivat erit, esiim. mummi ja mummo, ukki ja vaari, mutta aihe on arka ja hankala ottaa puheeksi.

Meillä kaikilla isovanhemmilla on eri nimitys ja lapsi tunnistaa eron jos puhutaan esim. mummista ja mummosta. Tietää että ovat eri ihmiset ja itsekin puhuu heistä näillä nimityksillä. Eli sen puoleen itse kannatan eri nimityksiä, mutta voihan se olla että jos nimitykset olisivat samat niin se ei lasta haittaisi. Vaikea sanoa.🤷‍♀️ Entä olisiko mahdollista lisätä isovanhempien nimet etuliitteeksi? Miehelläni oli näin omien mummiensa kanssa. Eli esim. Sirpa-mummi ja Leena-mummi🤔

Lasteni isovanhemmilla on eri nimet, mikä on ollut ihan näppärää. (Paitsi yksi teki asiat vaikeiksi ja vaihteli "nimeään" niin että nyt kutsutaan häntä oikealla nimellä.) Lasten isovanhemmat (ja "puoli-isovanhemmat") on mummu ja pappa, mummo ja vaari, ukki sekä tämä rakas anoppini, jota kutsutaan nimellä. Mutta omassa lapsuudessani meillä oli mummi, mamma ja kaksi pappaa. Pappoja kutsuttiin (kaikella logiikalla) mummin pappaksi ja mamman pappaksi. (Jep, ei osattu taivuttaa oikein.) Te ette tietenkään voi tehdä samoin, mutta voisiko AnnMariin ehdottama nimen lisääminen toimia?

Meillä on kaksi pappaa ja sitten mummi ja mummu. Joka kerta kyllä pitää edelleen itsellä miettiä, kumpi nyt halusikaan olla kumpi... 🙈😂 Itse aina omia isovanhempia sanonut molempia vaan mummoksi ja papaksi, niin koen hyvin luontevaksi, että on samat nimitykset. Ja erotellaan tietenkin nimeä käyttämällä, juuri tuohon edellä kuvailtuun tyyliin 😁

Mun omassa lapsuudessa iso- ja isoisovanhemmat oli etunimi-mummoja / etunimi-mummi, ja yksi oli vielä paikkakunta-mummi 😅😂 toki aikaa viettäessä heidän kanssa kutsuttiin ilman etunimeäkin, kun ei ollut sekoittumisvaaraa 😄 mutta kotona puhuttaessa oli esimerkiksi "viikonloppuna mennään xxx-mummin luo syömään"

Meillä lapsella kaksi ukkia, yksi mummi ja yksi mummu. Mulla itselläni oli sekä äidin että isän puolelta mummo ja ukki ja näitä yksilöitiin tarvittaessa etunimi-mummona ja etunimi-ukkina. Omasta mielestäni se oli aina ihan selkeää.

Omassa lapsuudessa minulla oli kaksi mummoa ja kaksi vaaria. Tarvittaessa tarkennettiin etunimiliitteellä kenestä oli puhe, ellei se muuten keskustelussa tullut ilmi. Omalla alkuvuodesta syntyvällä lapsella on molemmin puolin isovanhemmat, joilla on jo lapsenlapsia ennestään ja vakiintuneet nimitykset käytössä, sattumalta ei ole päällekkäisyyksiä joten sen kannalta helppo kun ei tarvitse miettiä miten kutsutaan. Mutta en kokisi ongelmaksi vaikka olisi sama kutsumanimitys, sitten vaan tarvittaessa tarkennettaisiin sillä etunimiliittellä.

Meillä ei ollut tarvetta neuvotella nimistä kun isovanhempia on vain yksi setti, mut erot suhtautumisessa oli aika hauskoja. Mun isä julistautui papaksi noin 2 päivää syntymän jälkeen ja heittäytyi rooliin täysillä, äitiä piti vähän jopa maanitella että kuka hän nyt sitten on eikä kuulemma vieläkään ihan identifioidu mummuksi vaikka paljon viettääkin aikaa poikien kanssa 😂

Meillä on kaksikielinen perhe niin luontevasti eri nimitykset. Omassa lapsuudessa oli eroteltu isovanhemmat paikkakunnan mukaan.

Meillä oli lapsuudessa mamma ja pappa, isoisoäiti oli paikkakunta-mummi sekä äidin puolelta käytettiin vaan isoisän etunimeä. Lapsella on mummi ja ukki, isomummi ja isoukki, jotka vakiintuneita jo aiemmille lapsenlapsille sekä toiselta puolelta mumi ja mufa keksittiin uutena. Mutta noi nimi/paikkakunta mummi tms toimii varmasti hyvin.

Meillä on mummo, mummu ja ukki, ja kaksi isomummoa. Puolison äiti on tituleerannut itseään vuosi kausia milloin minkäkin lemmikin mummoksi, niin oli luontevaa että on nyt myös ihmsilapsille mummo.
Sanoin mun äidille että voisiko hän ehkä olla joku muu kuin mummo, ja heti päätyi mummuun.

Isomummot on yleensä nimi-isomummo ja isomummo, samaan tapaan kuin miten oon itse heität erottanut puheessa kun ovat molemmat olleet mun mummoja. Läheisempi on vaan isomummo, ja toinen sitten nimi-isomummo 😅

Nimi-mumma ja nimi-paappa oli omassa lapsuudessa käytössä. Omalla lapsella taas eri nimitykset isovanhemmilla niin ei olla nimiä otettu mukaan.

Meillä on lapsilla mummo ja vaari, mummo ja pappa sekä mummo, joka asuu "vanhapoika"-enskan kanssa samassa talossa. Mummon yksilöidään keskustelussa joko etunimellä tai sitten kutsumalla "papan mummoksi", "enskan mummoksi" tai "vaarin mummoksi" 😄 lapsista (3 ja 5) on hauskaa pohdiskella kuka on sukua kellekin

Meillä oli isinmummu ja äitinmummu, isinpappa ja äitinpappa ja vanhanmamma (isoisäni äiti). Lisäksi paikanniminä isinmummula ja äitinmummula.
No oli ainakin selkeää.

Takaisin