Ison vauvan alateitse synnyttäneet, seuraava synnytys?

Alethea

Oman äänensä löytänyt
Heips! Onko täällä muita ison vauvan (yli 4kiloa) alateitse synnyttäneitä nyt raskaana olevia äitejä?
Tai yhden ison vauvan jälkeen toisen tai kolmannen jo synnyttäneitä?
Haluaisin vähän kysellä tulevaa synnytystä ajatellen muutamia asioita.. Vähän niinkuin vertaistukena :happy:

-Jäikö sinulle traumoja edellisestä synnytyksestä?
-Onko tämän hetkistä raskautta seurattu/tullaan seuraaamaan tarkemmin vauvan koon puolesta? Eli pääsetkö esim.äitiyspolille kokoarvioon/synnytystapa-arvioon (taitaa olla sama asia)?
* Jos sinulla jäi jonkinlaisia traumoja, ja tuleva synnytys pelottaa, pääsitkö synnytyspelkopolille ja missä vaiheessa?


Itsellä esikoinen 4580g ja 55cm syntyi käynnistyksellä rv42+3. Synnytys oli pitkä, rankka ja traumaattinen. Koko ajan pomputeltiin ajatusta mennäänkö hätäsektioon - eikö mennä - mennään - ei sittenkään :inpain: Lopulta vauva revittiin ulos hirveellä kiireellä imukupin avulla, sinisenä, napanuora kaksi kertaa kaulan ympäri.

Pääsen synnytyspelkopolille peräti kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa. Kokoarvioon piti päästä äitiyspolille, mutten pääsekään. (mulla kuitenkin myös radi-giagnoosi, luulisi senkin vaikuttavan, mutta ei!) Neuvolassa lääkäri sitten käsikopelolla arvioi sen :sad001
Mulla on ihan järjetön synnytyspelko ihan jo vauvan kokoonkin liittyen, koska edellisessä synnytyksessä se oli iso osa sitä miksi kaikki meni niinkuin meni. Luulin että tähän oisi saanut apua edes sen verran että vauvan koko arvioitaisiin rv36 äippäpolilla (niinkuin raskauden alussa luvattiin) ja jos vaikuttaa suurelta, ois voitu miettiä käynnistystä jo vaikkapa lasketun ajan tienoilla. Nyt nää kaikki lupaukset menikin kankkulan kaivoon ja tuleva pelottaa ihan hirveesti :sad001
 
Heippa itselläni ei ole kokemusta ison vauvan synnytyksestä mutta sain itse miettiä samoja asioita viime raskaudessa. Neuvolassa käsikopelolla tehty koko arvio oli että vauva olisi yli 4 kiloinen. Pyysin silloin jos olisin päässyt synnytystapa arvioon. Neuvola lähetteen sinne laittoi mutta lopulta äitipolilta oltiin sitä mieltä ettei sitä tarvita. Elikk loppu raskaus menikin sitten jännittäen synnytystä. Lopulta tyttö syntyi viikolla 41+5 eikä ollukkaan kuin vajaan 3,5 kiloa. En kauhesti itse luota käsin tehtyyn koko arvioon tämän takia. Toivon todella että sinulla menee kaikki hyvin ja saisit apua pelkoihisi :Heartred Stemppiä tulevaan :Heartred:Heartred:Heartred
 
Alethea, minun molemmat vauvani painoivat hiukan alle neljä kiloa, etukäteen arvioitiin, että olisivat vain juuri ja juuri kolme kiloa. Olen reilusti alle 160cm pitkä ja esitin etukäteen huoleni vauvan koosta. Ensimmäinen synnytys meni hyvin, mutta toinen juuttui kiinni synnytyskanavaan ja lopulta kätilöitä ja lääkäreitä oli avustamana ainakin viisi. Vauva oli fiksu, kun juuttui juuri vuoron vaihtumisen aikaan, niin riitti väkeä paikalle. Kun vauva syntyi, pää oli päärynän mallinen ja yläosa kehosta haikaranpuremilla. Silmät turvonneet liki umpeen.
Tämän raskauden aluksi jokaisella neuvolakäynnillä esitin ainoana huolenani sen, että vauvasta tulee liian iso. Sain lääkäriltä lupauksen, että pääsen kokoarvioon viikolla 36. Muita huolia ei vieläkään ole, joten pelkopolille en ole menossa.

Kaikkien mahdollisten merkkien mukaan tästä vauvasta on tulossa isompi kuin sisarukset.
 
Itsellä ei ole aiheesta kokemusta, mutta jos vauvan koko saa huolestumaan ja pelkäämään synnytystä niin kyllä neuvolan ja äitiyspolin pitäisi ohjata sekä pelkopolille että koko arvioon. Jos näin ei tapahdu, niin tilaa ihmeessä ultra-aika yksityiselle. Toki maksaa mutta eipähän tarvitse miettiä asiaa kauhuissaan koska se ei edesauta hyvää synnytyskokemusta. Tää seuraavahan voi olla ihan hyvin nopea ja helppo synnytys, mutta pelkästään pelko ja paha stressi voi tehdä siitäkin kamalan kokemuksen. Ja mä en ymmärrä miten teidän äitiyspolin ei ota sua kokoarvioon jos kerran on myös radi diagnoosi.
 
Tilanne päivitystä: Neuvolasta soitettiin viime viikolla, että "sullahan olisi kyllä ollut oikeus siihen kokoarvioon, kun on radi ja edellinen vauva niin iso" (no sitähän olin yrittäny jankuttaa, mutta ei tuntunu menevän perille) "että tässä ois nyt tullu peruutusaika meidän neuvolalääkärille joka on gynekologi ja hän ihan kouluttaa lääkäreitä tekemään näitä kokoarvioita"

Kävin siellä tällä viikolla rv35+2 ja hän arvion käsikopelolla ensin päältä: "ei tää sun vauva kyllä suurelta tunnu, sanoisin pikemminkin että Tavallinen" :joyful: Sitten ultralla otti mittoja, sanoi mielummin arvioivansa aina yläkanttiin vauvat. n.2700g :joyful: Eli ilmeisesti aika sopusuhtainen. Lapsivettäkin oli normaalisti, eikä liikaa mikä viittaisi sokerien vaikuttaneen jotenkin huonosti. Vauva vaikutti vatsan ympärykseltään kuulemma hoikalta :Heartred
Vauva voisi siis hyvinkin olla ihan inhimillisen kokoinen laskettuna aikana, JOS kasvutahti jatkuu samanlaisena, EIKÄ mene yli lasketun hirveästi.

Pelkopoli ajan sain peruutusaikana ensi viikolle ja sitten pelkopolin puolesta vauvan koko arvio vielä rv 39. Eli näiden puolesta nyt huomattavasti paremmin mielin :) Edelleen olen toki synnytyspelkoni kanssa ihan alkutekijöissään vaikka olen yrittänytkin sitä käsitellä ja hankkia tietoa. Eilen yritin täyttää synnytyspelkopolin kaavaketta missä kyseltiin asian tiimoilta erinäisiä asioita.. ei kyllä meinannut tulla mitään koko hommasta! Tuntui että KURISTUN ja aloin itkeä jokaisen kirjoittamani lauseen jälkeen ja piti mennä parvekkeelle hengittelemään :confused:Toivon että ensi viikon sype-käynti edes vähän helpottaa, olisihan se aika paljon ideaalimpi tilanne lähteä synnyttämään hieman turvallisimmin mielin kuin silkassa paniikissa :rolleyes: Vaikkakin tuo vauvan koko arvio onneksi jonkin verran helpotti oloa.

Kiitos kovasti teille vastanneille kannustuksesta ja kun kerroitte omia kokemuksianne. Edelleen mielelläni kuulen aiheeseen liittyen kokemuksia :love2
 
Hyvä että sait apua kuitenkin. Mä en ole itse synnyttänyt isokokosta vauvaa, mutta esikoinen oli 38+1 viikolla syntyessään 4160g ja toinen 37+1 viikolla 3990g eli isoja olivat viikkoihin nähden ja kummallakin oli häikkää epo arvoissa ja nyt kolmannen kohdalla pelottaa noi epoarvot kuin kakkosella tuli hengityskatkoksia synnyttyään. Kolmannesta tulee automaattisesti sektio kuin edelliset on syntyneet sillä tavalla.
 
3900,4390 ja 4450. Eka ilman lievitystä. Nyt neljäs tulossa,meneeköhän neljäpuol rikki??Karmeetahan koko järkäleen synnytys oli mutta kyllä luonto hoitaa homman. Ei ole yksikään jumiin jäänyt. Ihan samalla lailla pienempikokoisenkin vauvan synnyttäneet ovat saaneet traumoja. Pikkasen enempi paikat vaan venyy(mutta palautuu!!) Luottakaa ammattilaisiin että hoitavat homman. Afrikassa pusketaan pusikkoon ja ennenvanhaankin on miljardit vauvat syntyneet noin vain!!
Aikamoista!!!
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top