Isäni oli kaksonen, mistä tiedän oliko identtinen vai erimunainen?

Kitta

Vasta-alkaja
On  jo kuollut. Sisarukset eivät osaa sanoa, ja mummo ja pappakin ovat jo kuolleet.
Pystyttiinkö 50-luvulla edes mitenkään toteamaan sitä onko lapset identtisiä vai erimunaisia kaksosia, voiko sitä pelkän synnytyksen perusteella todeta nykyisinkään (tyhmä kysymys?), eikai ultria sillon oo edes ollut? Kovin samannäkösiä olivat kyllä.

Oman odotuksen takia kiinnostaa, onko mahdollisuutta kaksoisraskauteen. Olen löytäny ristiriitasta tietoa tosta kaksoisuuden (erimunaiset) periytymisestä, että se tulis aina vaan äidin puolelta, mutta oon myös löytänyt semmosta tietoa että se vois tulla niinku esim. mulle isän puolelta "piilevänä"? Onko jollain varmaa tietoa asiasta?
 
Useimmiten kaksosuus periytyy äidin puolelta.  Oma mummoni (isänäiti) oli kaksonen, tädin puolen serkuille on syntynyt kaksosia.  Itsellä se ei ole todennäköistä kun tämä kaksosuusgeeni periytyy isäni puolelta.  Samoin vaikutusta ei ole silläkään että miehen puolella on kaksosia.
Identtisillä kaksosilla on samat geenit eli ovat täysin samannäköisiä.  Erimunaiset kaksoset ovat yhtä paljon samannäköisiä kuin yksössisarukset.  Identtiset kaksoset ovat aina samaa sukupuolta, erimunaiset voivat olla joko samaa tai eri sukupuolta.  Olikohan vielä niin että identtisillä kaksosilla on yhteinen istukka ja erimunaisilla erilliset istukat???  Tuosta viimeisestä en mene takuuseen.
 
Mä oon kanssa tota miettiny, kun mun isän puolella on kaksosia. Mutta ei kumpikaan niistä saanut kaksosia. Toinen tosin kuoli jo nuorena niin ei kerennyt lapsia saamaan yhtään. Toisella kaksi lasta.
Ja taas mun äidin kaveri on kaksonen(naisia), joka sai kasostytöt ja joista toinen sai kaksostytöt. Eli kolmessa polvessa kaksostyttöjä.
 
Takaisin
Top