Isä haluaa tutustua vierastavaan vauvaan

kaunisuni

Satasella mukana keskusteluissa
Mulla on aika isokin ongelma. Mulla on ex- mieheni kanssa kaksi lasta, 3v ja 6kk vauva. Erottiin kesällä kun olin vielä raskaana, hän ihastui toiseen ja meidän avioliitto päättyi siihen. Toisen naisen vuoksi ero on siis ollut riitaisa.. isä ei kysellyt vauvan vointia eron jälkeen, ja kun syntymä lähestyi hän pohti, haluaako olla edes vauvan elämässä mukana.

Tammi-helmikuun vaihteessa jouduin haastamaan hänet oikeuteen elatuksista, jonka jälkeen hän yhtäkkiä sitten ilmeisesti päätti haluavansa olla tyttärensä elämässä myös mukana sittenkin. Tilanne on todella riitaisa.
Kaksi viikkoa sitten hän otti vauvan sinne ekaa kertaa tunniksi, ja vauva oli itkenyt siellä koko ajan. Nyt viikonloppuna hän pyysi sinne uudestaan ja suostuin pitkin hampain. Tunnin jälkeen hän palautti hysteerisesti itkeneen vauvan. Vauvan hysteerinen hengitys jatkui vielä yli puoli tuntia mun luonani, ja jatkoi sitä siis myös unissaan. Vauva on juuri siinä iässä että vierastaa, ja tyttö on ollutkin aina vaan mun kanssa, joten isä on oikeastikin ihan vieras.
Yritin ehdottaa, että jatkossa vauvan tapaamiset olisi niin, että olisin paikalla esim. puistossa, mutta tämä ei isälle käynyt mitenkään..

Koen, että mulla ei ollut muuta vaihtoehtoa kun antaa vauva sinne. Mutta eihän tämä voi näin mennä. Isä väittää että hän ei saa nähdä vauvaaa, vaikka ei ole ollut aiemmin edes kiinnostunut. Olen kipuillut nimenomaan asian kanssa, että isä ei haluaisi olla toisen lapsensa elämässä. Meillä on follo-käsittely tapaamisista vasta reilu kuukauden päästä, joka tuntuu tällä hetkellä pitkältä ajalta. Kun isä kysyy vauvaa sinne, mitä voin tehdä? En halua että lapseni huutaa vieraan luona niin että hysteerinen hengitys jatkuu pitkään kotonakin. :(

Ei kuulosta kovin välittävältä isältä, jos ei halua helpottaa lapsen oloa sillä, että olisitte kaikki paikalla. Itse vaatisin käytäntöä isältä nimenomaan lapsen vuoksi.
En oikein tunne käytäntöjä näissä asioissa, mutta voiko lastenvalvojaan tms olla akuutisti yhteydessä tilanteesta? Ehkä neuvolasta saisi neuvoja vaikeaan tilanteeseen?
Jotenkin vaikea uskoa, että sinun pitäisi luovuttaa noin pieni täysin vieraalle isälle ilman sinun läsnäoloasi.

Ei kuulosta kovin välittävältä isältä, jos ei halua helpottaa lapsen oloa sillä, että olisitte kaikki paikalla. Itse vaatisin käytäntöä isältä nimenomaan lapsen vuoksi.
En oikein tunne käytäntöjä näissä asioissa, mutta voiko lastenvalvojaan tms olla akuutisti yhteydessä tilanteesta? Ehkä neuvolasta saisi neuvoja vaikeaan tilanteeseen?
Jotenkin vaikea uskoa, että sinun pitäisi luovuttaa noin pieni täysin vieraalle isälle ilman sinun läsnäoloasi.
Kiitos vastauksesta! Pitänee soitella neuvolaan. Mun asianajaja on sitä mieltä, että mun kannattaisi vaan yrittää sopia yhteisymmärryksessä asioita. Toki hänellä ei varmasti itse lapsista ole sit kokemusta. Tuntuis aika hurjalta että vaan ”sovinnon” vuoksi antaisin lapsen vieraalle :( ahdistaa, koska pelottaa että tästä jää vauvalle jotain ongelmia

Kiitos vastauksesta! Pitänee soitella neuvolaan. Mun asianajaja on sitä mieltä, että mun kannattaisi vaan yrittää sopia yhteisymmärryksessä asioita. Toki hänellä ei varmasti itse lapsista ole sit kokemusta. Tuntuis aika hurjalta että vaan ”sovinnon” vuoksi antaisin lapsen vieraalle :( ahdistaa, koska pelottaa että tästä jää vauvalle jotain ongelmia
Viesteillä sovit, että sinulle käy vaikka useamminkin tapaamiset, mutta lapsen takia sinun olisi hyvä olla paikalla. Kerrot mitä siitä viimeksi seurasi ja että ajattelet nyt vain vauvan parasta. Tällöin ei minusta ole mahdollista syyttää sinua ainakaan toisesta vanhemmasta vieroittamisesta.
Jos miehelle ei tämä käy, niin luulisi sen nimenomaan osoittavan oikeudessa, ettei hän ajattele lapsen parasta.

Toki... en ole mikään asiantuntija. 🫣

Mutta joka tapauksessa voimia vaikeaan tilanteeseen! Kuulostaa aika ultimaattiselta ulosteelta koko tilanne. 😔

Onpa vaikea tilanne ❤️ Lähtökohtaisesti on positiivista vauvan näkökulmasta pidemmän päälle, että hänellä on jonkunlainen suhde isäänsä. Tuo lähestymistapa ei nyt vaan kuulosta ihan oikealta tässä tilanteessa. Ei se pelkkä biologinen suhde vierastamista estä, toki vauvoja jätetään päiväkotiinkin tuossa iässä ja jotenkin siitä selvitään 🤷🏼‍♀️
Tuo Pilkin ehdotus viestillä selkeästi ehdottamisesta ja selvittämisestä on varmaan hyvä vaihtoehto niin on jotain todisteita näyttää. Ihan jo sellainen jos 3v leikkii isänsä kanssa ja vauva saa aluksi sitä kuulla ja seurata turvasta käsin voi auttaa luomaan pohjaa. Ettei yritä ottaa liikaa stressiä välittömästä suhteen luomisesta vauvaan, jos tavoite on kuitenkin pitkäaikaisempi. Sulle itselle ei ole varmasti helppo tilanne, mutta se varmasti ajatuksena helpottaa, että saat taukoa vauvasta jos tämän kuvion saat toimimaan. Ja se ajatus, että tuo suhde tulee olemaan tärkeä lapselle vanhempana.

Viesteillä sovit, että sinulle käy vaikka useamminkin tapaamiset, mutta lapsen takia sinun olisi hyvä olla paikalla. Kerrot mitä siitä viimeksi seurasi ja että ajattelet nyt vain vauvan parasta. Tällöin ei minusta ole mahdollista syyttää sinua ainakaan toisesta vanhemmasta vieroittamisesta.
Jos miehelle ei tämä käy, niin luulisi sen nimenomaan osoittavan oikeudessa, ettei hän ajattele lapsen parasta.

Toki... en ole mikään asiantuntija. 🫣

Mutta joka tapauksessa voimia vaikeaan tilanteeseen! Kuulostaa aika ultimaattiselta ulosteelta koko tilanne. 😔
Kiitos!
Laitoin isälle videon, missä vauva hyperventiloi vielä puolen tunnin jälkeen mun luona.
Hän vastasi että heillä meni tosi hyvin, ja että vauva olisi kuulemma voinut olla pidempään. Joten en usko hänen ees myöntävän että on mennyt huonosti. Ehdotin toki myös sitä etttä olisin paikalla, mutta hän vastasi että hän haluaa olla kahdestaan vauvan kanssa.

Tilanne on siis todella hankala. Isä ei myönnä ikinä mitään mitä on tehnyt väärin, eikä ikinä myöntäisi sitä että hänen oma lapsensa vierastaa häntä. Vaikka fakta on, että hänen omien päätösten vuoksi, hän on tällä hetkellä vieras vauvalle. Olen onnellinen että haluaa olla lapsen elämässä, mutta musta tämä pitäisi tehdä lasten ehdolla eikä isän. :(

@kaunisuni tuo @Selah pointti, että tutustuttaminen pitäisi tehdä rauhassa sinun läsnäollessa on ihan validi. Voit sanoa isälle, että nyt pitää tehdä asiat lapsen ehdoilla ja tarkoituksena on, että tulevaisuudessa heillä on hyvä suhde. Että se sinun paikallaolo mahdollistaa sen suhteen syntymisen, mutta et ole valmis enää pakottamaan noin pientä erilleen sinusta lapselle toistaiseksi täydin vieraan ihmisen kanssa, kun lopputulos on hysteerisesti reagoiva vauva.

Takaisin