Ipana-esitietolomake ja toiveet synnärille

Vavavoom

Vauhtiin päässyt keskustelija
Mitäs toivomuksia te aiotte rustailla esitietolomakkeeseen liittyen synnytykseen? Vapaata keskustelua muutenkin koko lomakkeesta. Onko kaikkialla edes tämä lomake sähköisessä muodossa vai vaihteleeko käytännöt tässäkin paikkakunnittain? Meilläpäin lomake täytettävä rv 30 mennessä.

Mua ei vielä ole laitettu täyttämään sitä. En oikein osaa sanoa mitä kirjoitan siihen vielä, mutta ensimmäisen kohdalla kun en tiennyt mistään mitään kirjoitin vaan "mennään tilanteen ja fiiliksen mukaan". :grin Musta kyllä tuntui viimeksikin (2 aiempaa raskautta) ettei kukaan edes ollut vilkaissut koko lappua... :sad001 Ehkä sinne pitäisi laittaa joku tosi jännä juttu, josta tietäisi että se on vaivauduttu edes lukemaan..? :rolleyes:

Ite en oo vielä alkanu täyttään lomaketta, mutta vähän jo yrittäny miettiä mitä osaisin toivoa :P kun olen vähän semmosella asenteella että, "etteköhän te sielä piä meistä huolen" :D ehkä kuitenkin toivon hartaasti perhehuonetta, koska sairaalat ahdistaa ja outojen ihmisten seurassa tuommosessa tilanteessa ahdistaa ihan varmasti ja sitäpaitsi oon ihan hirviä kuorsaamaan! :D
Ja varmaan toivon myös että mulle muistetaan joka tilanteessa kertoa olemassa olevat vaihtoehdot, koska en ite välttämättä tajua esim tuskissani pyytää tai kysyäkkään.. Esim jos puhutaan kivunlievityksestä, niin ois kiva kun muistutettas mitä vaihtoehtoja on ja mieluummin tietysti ensin sieltä iisimmästä päästä lähtien kokeilemaan. Tai synnytysasennot jne.
Niin siis olen ensisynnyttäjä ja varmasti se paistaakin läpi mun toiveista :P

Toivon, että kätilö tunnustelisi ennen ponnistusta vauvan päästä, onko raivo- vai avotarjonta. Haluaisin myös kätilön ehdottavat eri synnytysasentoja, jos ponnistusvaihe alkaa venymään.

Meillä ei ainakaan ole mitään sähköisesti ja koska neuvola ja synnytyssairaala ei käytännössä kommunikoi keskenään niin tuskimpa saan täytettäväksi yhtään mitään. Itse pitää varmaan synnytystoivelista tehtailla ja yrittää tyrkyttää kätilölle. :meh: ja koska sairaalassa on melko alkeellinen varustus verrattuna moneen muuhun synnäriin niin eipä sitä paljon mahdollisuuksia olekaan...

Ei minulle vaan esikoisen kohdalla sellaista annettu täytettäväksi, vaikka olisi kyllä ollut hyvä!
Mahdetaankohan nyt saada edes...
Itse olisin halunnut esikoisen kohdalla ammeeseen avautumisvaiheessa (ja niin haluaisin nytkin...), mutta estääköhän se antibiootti tippa sitten sinne pääsyn.. Ja nyt olisi toiveissa, ettei tarvitsisi maata koko aikaa sängyllä vaan voisi kokeilla eri asentoja joissa kivut hellittäisivät. Meinasin kysellä ehkä jo tänään ultrassa kätilöltä, että saako synnytyksessä käyttää hieman kättä viileämpää vettä, kun aina puhutaan vain kuumista suihkuista (jotka tekee ainakin itseni paljon kipeämmiksi).

Ei mullekaan esikoisen kanssa mitään tämmöstä listaa oo annettu? Ja neiti siis synty 2014.. Eikä oo kyllä nyttenkään mitään toivelistoja pistetty täytettäväksi :eek:
Mutta mulla olisi toiveissa aktiivinen synnytys eli että saan vaihtaa asentoa koko ajan miten itsestä tuntuu parhaimmalta.
Ja koska haluaisin synnyttää ihan naturellina ilman mitään kivun lievityksiä, haluaisin ettei kätilöt/hoitajat sitten myöskään kokoajan "muistuttaisi" että kipua on mahdollista lievittää", koska en haluaisi retkahtaa pyytämään lievitystä ollenkaan.
Ja myös toiveissa olisi perhehuone synnytyksen jälkeen jos sattuis olemaan vapaana:)

Minä saan tunnukset siihen sähköiseen lomakkeeseen seuraavalla neuvolakäynnillä. Juteltiin aiheesta jo viimeksi ja uudelleen vielä esikoisen neuvolakäynnillä viime viikolla. Minä toivon, että pääsimme potilashotelliin. Saisin miehen ja esikoisen sinne sitten mukaan. Pelkäämpä vaan, että en pääse, jos tämä kakkonen on yhtä iso kuin esikoinen oli. :sad001 Kun siis kaikki yli 4,5kg vauvat joutuvat siihen sokeriseurantaan...

Mun mielestä sokeriseurantaa tehdään myös potilashotellissa. Jos arvoissa ei oo häikkää ni voi olla potilashotellissa ja jos niissä jotain on ni sit pitää siirtyä osastolle.

Mä en oo vielä kattonukkaan sitä sähköistä esitietolomaketta. Se pitäs täyttää ens neuvolaan mennessä ni neuvolan täti laittaa sen sit eteenpäin taysiin. Mäkin toivon mahdollisimman lääkkeetöntä synnytystä. Tarpeen vaatiessa oon valmis ottaan kyllä kaiken kivunhoitoavun, paitsi vahvoja opiaatti-kipulääkkeitä en halua, pelkään että menee pää sekasin. Ja haluaisin kans tonne potilashotelliin, sitä on niin paljon kehuja kuullut ja tarvittaessa saa apua sieltä hoitajilta samaan tapaan ku osastollakin. :)

Meilläkään ei ole mainittu mitään tollasta lomaketta...Voihan olla että tulee täytettäväksi jossain myöhemmässä vaiheessa.

En mäkää muista, et viimeks olis tollasta lomaketta ollu. Eikä oo kyllä annettu nytkään. Mut sen mä oon jo päättäny, et ilokaasuun en koske. :D Se oli jotain niin älytöntä ainetta, et meni kyllä niin päähän ja joka paikkaan muualleki... En tiedä oliko sattumaa, et aloin oksentamaan hetki sen jälkeen, vai johtuiko ilokaasusta. Mut sitä mä siitä syytän. Oksensin niin railakkaasti ja usein, et lopulta tuli sappinesteetki pihalle.

Toi ipana-lomake on siis vain sähköinen malli entiselle paperiselle esitietolomakkeelle synnytyssairaalaan. Siinähän ensisijaisesti kysytään allergioita/sairauksia, lupaa hätäkasteeseen yms..toiveet voi laittaa lisätietoihin, jos niistä ei erikseen ole mainittu (ipanassa on).

Eiköhän se kaikkien ole täytynyt/täydy täyttää jossakin muodossa..

Jotkut joutuu täyttään sen synnärille mennessä ilmeisesti?! Joka on minusta ihan hullua.. Siinä tilasa ei kyllä ittiä kiinnostais alkaa rustaileen jotain jumalatonta lomakenivaskaa..! :P
Oli miten oli, niin tosiaan kyllä luulis että jonku sortin tietoja jokainen joutuu jossain muodossa antamaan sairaalalle tiedoksi..

Ainut joka meillä kysytään on hätäkasteeseen pojan/tytön nimi. Muutoin ei MITÄÄN...
Sama esikoisen kohdalla.
Mietinkin tässä jos tekisi oman lappusen sitten sinne menoa varten valmiiksi ja pakkaisi sairaalakassiin valmiiksi :D

En muista, että mullakaan olis ollut kummankaan kohdalla tuollaista lappua täytettävänä. Esikoista synnyttämään mennessä oli oma käsin kirjoitettu toivelappu mukana. Toisesta toiveet täytettiin pelkopolilla ennen synnytystä ja niitä oli kyllä sitten osastolla luettu kun tultiin synnytyksen jälkeen kysymään, että haluanko edelleen perhehuoneeseen tai kahden hengen huoneeseen.

Mulla on toiveena kolmatta synnytystä varten se perhehuone. Ja, että lapsen saisi viereen mahdollisimman pian syntymän jälkeen, jos mahdollista niin saisi olla isin sylissä mun vieressä leikkauksen ajan (tai ees osan siitä) ja, että saisin lapsen heräämössä jo viereen. Leikkauspöydällä en uskalla vauvaa pitää sylissä, vaikka sitä ensimmäisessä sektiossa mulle ehdotettiinkin. Epiduraalia oli niin paljon, että en uskaltanut ottaa vauvaa syliin. Pelkäsin pudottavani hänet. Mut ei sekään kivaa ole, että syntymän jälkeen vauva viedään pestäväksi (isi seuraa vauvaa) ja itse jäät vielä tunniksi kursittavaksi saliin + 2 hyvin pitkää tuntia heräämössä.

Tää on kyllä jännä miten paljon näissä asioissa käytännöt (taas kerran) vaihtelee paikkakunnittain..!

Lomake naputeltu ja lähetetty menemään. Vähän väkisin väänsin ne toiveet, kun alkoi tuntua ihan hullun hommalle ylipäänsä mitään toivoa :P
Kirjottelin kuitenkin toivovani perhehuonetta, että mua muistutetaan kivunlievitysvaihtoehdoista aina kevyemmistä lähtien, kaikki vaihtoehdot synnytysasennoista ja että mies sais olla lähellä niin paljon kuin mahdollista. Lisäksi että jos olen synnytyksen jälkeen daijju kankaalla ja vauva viedään muualle, että mieheni sais olla lapsen luona -mää kyllä pärjään sen aikaa ittekseni :P

Eipä tuo lomake nyt niin hirmu iso homma ollu täyttää, jotenkin sain käsityksen että se on ihan valtava nivaska..

Mä oon saanu kokeneemmilta tyypeiltä neuvoa, että kannattaa ton esitietolomakkeen lisäksi oikeasti pakata sairaalakassiin mukaan lappu, jossa on niitä omia toiveita (jos niitä on). Etenkin ensisynnyttäjällä voi olla hirveän vaikea alkaa erikseen pyytämään mitään, vaikka halua ois.

Mulla ei kiinnosta suuremmin amme, kun en muutenkaan siitä juuri nauti, mutta esim. jumppapallo, erilaiset kivunlievitykset (esim. aquarakkulat ja TENS) ja perhehuone/hotelli olisi toivelistalla. Lääkkeelliset kivunlievitykset kyllä otan käyttöön heti, kun siltä tuntuu, mutta on siis kivempi, jos ei heti joudu turvautumaan niihin, eikä tarvis maata sängyssä koko aikaa. Nämä tietty oletuksena "jos kaikki menee kuten pitää", en mä todellakaan mitään toiveita mieti, jos tuleekin jotain muuta. Ja toisaalta luotan sairaalan henkilökuntaan täysin kyllä, koska he on olleet siinä tilanteessa useasti, mä en vielä ikinä.

... Pitäiskin vissiin se Ipana täytellä.

Takaisin