Influenssarokotus?!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja RK78
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eikös kaikki raskaana olevat ole oikeastaan riskiryhmässä?
Minä otin viime keväänä sikaflunssarokotteen, ja sairastin kevyen flunssantapaisen sen jälkeisen päivän ajan. Tavallisen kausi-influenssarokotteen olen Zoen tavoin ottanut edellisen kerran ylioppilasvuonna.
Terkkari nyt kovasti vakuutti, että kausi-influenssarokotteen mukana oleva sikainfluenssarokote ei aiheuttaisi samaa narkolepsia-ongelmaa kuin aiempi. Ja eihän siitä aiemmastakaan nyt ole täysin pitäviä näyttöjä ja harvallahan sitä yhteyttä sairastumiseen edes tuli esille.
Vauva kuitenkin on tosi pieni pahimpaan influenssa-aikaan, joten tuntuisi järkevältä suojata pieni tuolla rokotteella.
Mutta en siis itsekään antanut heti tökätä sitä käteen vaan ajattelin miettiä ensi viikon neuvola-aikaan asti.

Otinpa sitten tänään neuvolakäynnillä tuon rokotteen. Ihan vauvan takia päädyin tähän ratkaisuun. En varmaan ois pelkästään itteni takia ottanu sitä, vaikka kaikki raskaana olevat riskiryhmään kuuluvatkin, kuten Jiu sanoi.  

Unohdin tuota kokonaan nyt pyytää neukussa, olisin mielelläni ottanut mutta kun ei muistanut niin ei...

otin influenssa rokotteen...ja tämän vuotisessahan on se sikainfluenssa rokote samassa...otin viime syksynä molemmat, eikä mulle niistä mitään tullut...tai sama mikä viimeksikin..pariks päiväksi pisto kohta oli kipeä eikä voinu nukkua sen käden päällä, muuten ei mitään...ja kun viime vuonna otin, en ollut kipeänä..toisin kuin muina vuosina...viime vuonna otin ensimmäistä kertaa..

mutta jokainen päättäköön itse =)

Aikaisemmin päätin etten ota rokotetta,mutta nyt olen ruennut pohtimaan tuota influenssaa todenteolla. Ens viikolla on neuvola lääkäri niin pitää kysäistä sieltä neuvoa. En ole koskaan aikaisemmin ottanut ,mitään kausi rokotteita. Nyt kumminkin vauvan suojaus mahdolliselta tartunnalta on tässä tärkeintä. Vaikeita asioita päätettäväksi[&:]

RK 78: en minäkään aiemmin ole ottanut mitn kausirokotteita mutta aloin pohtimaan uudestaan kun neuvolatäti tosiaan suositteli sitä sen takia että vauva saa suojan ja sanoi että syntyy juuri siihen aikaan kun on otollinen influenssa-aika (mulla LA on jouluaattona :)..). Ja sanoi että mitä kaikkea tauteja se influenssa voi sitten aiheuttaa.... Mutta jokainen kai itse parhaiten tietää :).

Kyllä itsekin mietin otanko vai enkö. Koskaan aikaisemmin en ole rokotusta ottanut ja hyvin säästynyt influenssalta..terkkarillekin sanoin että koskaan en ole edes harkinnut ottavani, enkä normaalissa tilanteessa olisi ottunutkaan. mutta Nyt ajattelin kuitenkin asiaa vauvan kannalta, joka syntyy pahimpaan flunssa aikaan, ja päätin ottaa rokotteen.(ja kun siitä on kerta poistettu se ainesosa, joka aiheutti narkoa jne.) Hän saa siitä kuitenkin puoleksi vuodeksi suojan.[:)]
Itsellä tuli ainoastaan käsi vähän kipeäksi ja rokotuskohta punoitti, mutta muuten ei mitään. [;)]

Iik, onko täällä vielä monta sellaista, jotka eivät ole rokotetta ottaneet tai eivät aio ottaa?
Aika moni on puheensa pyörtänyt ja ottanut rokotten kuitenkin.

Itse kovasti asiaa pähkäilen. Onko kenelläkään tietoa, kuinka kauan raskaana olevia on rokotettu?

Minusta tuntuu olevan niin uusi rokote raskaana oleville, että näyttöä ei vielä juurikaan ole. Ja nämä terveydenhuollon ammattilaisethan tottakai suosittelevat rokotetta, koska se on heidän hommansa.
Minusta on yhtä tyhjän kanssa kysyä asiasta th:lta tai lääkäriltä, se on kuitenkin heidän hommansa myydä ne lääkkeet ja thl:llähän suosittelee rokotetta raskaana oleville, tottakai...
Kuten on suositeltu sikapiikkiäkin viime vuonna ja myynti oli hurjaa.

Perus kausi-influenssarokote on vanhuksilla ja lapsilla kai ollut käytössä jo pidempään, joten sen saattaisin uskaltaa ottaa, mutta tämä versio, johon on sisällytetty sikapiikki, on jälleen ihan uus juttu.
Taidan siis jättää ottamatta. [8|]
Vaikeeta...

Mä en edelleenkään ole tuota ottamassa. En halua ottaa sitä riskiä, että sairastun taas yhtä vakavasti kuin joka kerta influenssapiikin otettuani... Ja samaa olen miettinyt Pikkune, että eipä taida olla tämän kombinaation rokotteesta kauheasti vielä kokemusta. Kyllähän sitä sikapiikkiäkin myytiin niin ehdottomana ja sitten kuitenkin aika moni sai siitä jos jonkinlaista oiretta.

En ole itse vielä kyennyt tekemään viimmeistä päätöstä rokotteesta. Juttelin erään tuttavani kanssa joka työskentelee terveydenhuolto alalla. Hän tosi ,että kun en kuulu  riskiryhmään hän ei nää mitään järkeä että ottaisin rokotteen.
Vauva saa suojaa äidinmaidosta(tietysti jos sitä tulee) ja silloin kun vauva syntyy ei ole pahin influenssa piikki menossa. Sanoi myös et suojaan vauvaa parhaiten sillä ette vie sitä kauppaan "jouluruuhkaan"

Tällä hetkellä rokete jää ottamatta.

Se on totta mitä Pikkune sanoi "Ja nämä terveydenhuollon ammattilaisethan tottakai suosittelevat rokotetta, koska se on heidän hommansa.
Minusta on yhtä tyhjän kanssa kysyä asiasta th:lta tai lääkäriltä, se on kuitenkin heidän hommansa myydä ne lääkkeet ja thl:llähän suosittelee rokotetta raskaana oleville, tottakai.."

Tiistaina multa kysyttiin neuvolassa olenko ajatellut ottaa tuon rokotteen. Sanoin, että olin ajatellut jättää väliin. Terkka sanoi, ettei voi sanoa omaa mielipidettään asiasta suuntaan eikä toiseen, mutta sanoi, että kannattaa käydä tutustumassa asiaan thl:n sivuilla.

No enpä käynyt. Hain kotona varmistusta asiaan mieheltäni, enkä ehtinyt, kuin mainita, että normaalin kausi-influenssan lisäksi siinä on myös sikainfluenssarokote, niin mies sanoi, että joo, ei tarvitse edes miettiä. Ei oteta. Hyvä.

Terkka sanoi, että toi uusi H1N1-rokote on erilainen, kuin se vuosi sitten annettu. Nyt siitä on jätetty pois kaikki ne apuaineet, jotka ovat vielä tutkinnassa niiden narkolepsiaepäilyjen takia. Lisäksi nyt ei käytetä elävää virusta, kuten vuosi sitten, joten tämän pitäisi olla turvallinen.

Pitäisi. Onhan se varmasti ihan eri asia, kuin ne vuosi sitten annetut rokotteet, mutta mikään ei poista sitä tosiasiaa, että tämä nykyinen rokote on taas aivan uusi. Siitä ei ole tutkimustuloksia eikä näyttöä, enkä halua vauvani kanssa joutua sen koekaniineiksi.

Olen töissä 130 lapsen päiväkodissa. Henkilökuntaa on noin 20. Kun mukaan lasketaan kaikki päivän aikana tapahtuvat kontaktit ja välilliset kontaktit, on niitä päivittäin tuhansia. Tuhansia siis jokaisella päiväkodissa asioivalla tai työskentelevällä.

Silti vuosi sitten päiväkodissamme oli H1N1-epäily (ei varmennettu) vain yhdellä lapsella ja kahdella työntekijällä. (Joista toinen oli ottanut rokotteen!) Jos ei sikainfluenssasta olisi ollut mitään tietoa, niin kaikki tapaukset olisivat menneet läpi ihan normaalina, hieman tavallista kovempana flunssana.

Jos siis me kaikki muut 150 henkilöä perheinemme säästyimme tuolta taudilta, vaikka vietämme päivämme oikeassa pöpöpesässä, niin en oikein osaa pelätä tuota tautia. Käsienpesu ja muu normaali hygienia varmasti riittää.

En ole ottanut enkä ota. Terkka ei sen kummemmin sanonut suuntaan taikka toiseen, sano vaan että jokasen oma asia. Sen sijaan kun sitten hetki jatkettiin keskustelua, niin alko ehkä pikkusen puhua ottamatta jättämisen puolesta (hitto mikä ilmaus [:D]). Mä nyt vaan oon tämmönen. Ei ensinnäkään oo ihan hirveesti tarkotus juoksennella tuolla ihmisten ilmoilla heti alkuunsa keräämässä pöpöjä ja toisekseen, rokotus ei ole ainoa keino muutenkaan välttyä flunssalta. Eikä myöskään varma tapa välttyä flunssalta. Pöpökanta kuitenkin muuttuu. Eiköhän me yks flunssa selätetä, vaikka sellainen tuliskin.

Ja korostan edelleen, että mä nyt vaan oon tällänen. En oo koskaan ekana jonossa ottamassa yhtään mitään rokotuksia tai muutenkaan juoksemassa jokaisen terveysintoilun/-villityksen perässä. En siis tarkota, että rokotukset on villityksiä, lisäsin vaan tohon samaan settiin. En myöskään itse aikoinani saanut niitä perusrokotuksia, joita lapsille annetaan, poliot ja muut. Olen ne sitten vanhempana käynyt ottamassa. Äitini siis kielsi rokottamisen. Ja joo, tämä vauva saa kyllä sitten ne normi rokotukset. Mutta tämä nuharokotus saa meiltä jäädä nyt.

Eli ton edellisen tarkotus oli nyt vaan todentaa se, että en todellakaan halua ottaa kantaa MUIDEN päätökseen ottaa tai olla ottamatta rokotuksia. Enkä mitenkään provosoida ketään. Lyhyesti yritin taustoittaa, että mun kohdalla ei päätös perustu rokotuksen haitta/hyöty punnintaan, vaan enemmänkin vain omaan elämänkatsomukseen. Eli kiva juttu teille jotka otatte, ja kiva juttu teille jotka ette ota [:)]

meijän neuvolan täti sanoi ettei muista edes kysyä kaikilta ottavatko kun siitä on niin viime vuodesta kauheat pelot kaikilla...sanoi ettei pakota ketään ottamaan ja jos tahtoo sen saa...mähän sen olen ottanut...

Uudestaan sanon saman kuin aiemminkin: Kuulun joka vuosi riskiryhmään astmani takia, ja silloin kun olen influenssaa sairastanut, niin olen ollut TODELLA sairas, koska astmani pahentaa asiaa HUOMATTAVASTI. Siksipä: otan joka vuosi influenssarokotteen, koska EN halua saada kausi-influenssaa. Ihan tuikitavallinen nuhakin on mulla paha, puhumattakaan siitä influenssasta. Otan siis nytkin influenssarokotteen, kunhan se minulle annetaan. Meidän neuvolassa ei vielä ole rokotuksia aloitettu, ja siksi en sitä ole vielä saanut.

Ja viime vuonna otin sikapiikin, koska en sitäkään halunnut kokea. Valitettavasti olin jo ehtinyt saada sikatartunnan ennen rokotteen voimaantuloa, joten otin silloin piikin ihan turhaan, koska sairastin sikainfluenssan sitten kuitenkin. Oli muuten PAHIN KOSKAAN sairastamani flunssatauti! [:'(][&:][>:]

Itse olen sitä mieltä, että nää on nyt tutkineet asiaa paremmin kuin viime vuonna ja nyt siitä rokotteesta on siis poistettu ne muita oireita aiheuttavat osat, joten kyllä sen silloin kaiken järjen mukaan pitäisi olla turvallinen. Mutta ottaa kuka ottaa, mulle ihan sama. MINÄ OTAN. Tehkää niin kuin ite parhaaksi näätte. [:)]

En todellakaan ota influenssarokotetta. Enkä ottanut myös sikaflunssarokotetta.  Jos  ottaisin aina uuden rokotteen, mitäs siten tapahtuu? Kaikki uudet ja vanhat virukset lyö yhteen sisälläsi ja tuloksena voi olla kauhea mutaatio.

Lääketeollisuus pelaa ihimisten peloilla ja niiden on helppoa myydää uusia lääkeittä. Jotkut lääkärit ovatkin sanoneet, että ei ihmettelisi, jos lääketeollisuus on itse pistänyt tämän sairauden kiertämään.

Eräs ranskalainen lääkäri oli tutkimusessä totenut sikainfluenssa rokoteen kanssa olevan jotain pahasti vinossa. Lääkefirma oli aloittanut vuonna 2005 yhden rokotteen kehittämistä. Se valmistui joitain vuosia sitten. Ennen kuin se sikafluinssa iski. Sitten ne möivät sitä samaa lääkettä sikaflunssa rokotteena. Miten ihmessä ne tiesivät jo vuonna 2005 kehittää tota lääkettä? Enpä usko että porukassa on meedioita.

Tutkijalla oli jopa paperitodisteita siitä aiheesta. Sen jälkeen uskoni lääketeollisuuteen romahti...kaikkia ovat nykyään gangstereitä.

Uskokoa pois...lääketeollisuus keksii uusia viruksia ja sairauksia, että saisi lisää rahaa...

Siispä minä en ainakin ota rokoteitä...paitsi jos kyse on jonkinlaisesta a la ebola viruksestä.

Rupesin nyt vasta kipeänä eka kerran lukemaan tätä keskustelua. En siis ottanut mitään rokotteita, kun on aina ollut sikahyvä vastustuskyky. Nyt kun oon ollut viikon kipeänä, eikä mitään merkkiä parantumisesta, niin aihe rupesi eka kerran kiinnostamaan...

En ollut jotenkin perusterveenä noteerannut, että raskaana olevat kuuluvat aina riskiryhmiin, koska raskaana vastustuskyky laskee selkeästi (elimistö ei voi taistella voimakkaasti sairautta vastaan, ettei alkaisi hylkiä myös vauvaa). Ilmankos sitten normaali vastustuskykyni ei oo nyt auttanut. Lueskelin, että raskaana on sitten vaikea parantua ihan perusflunssistakin.

No, en silti kadu, että en ottanu rokotteita tai varsinkaan sikarokotetta.... tosin mietin, että onkohan mulla sikaflunssa nyt? Jostain luin, että sen voi raskaana saada ilman kovaa kuumettakin ja  on vaan kova kurkkukipu ja muita flunssan oireita... täsmäis. No, kyllä mä tästä paranen. Kohda lähden neuvolaan ja täytyypä siellä kysäistä tarkemmin. Ehkä sit viimestään synnyksessä paranen kun raskaus on ohi ja elimistö voi alkaa täys teholla taistella pöpöjä vastaan. :-D

Takaisin