Influenssarokotus..

Ajattelin ottaa. Mut neuvolasta sanottiin ettei suositella otettavaksi ku vasta rv20 jälkeen. et jos on vielä hyötyä tammikuussa se ottaa niin otan. Mielummin se ku influenssa. Ei sitä varmaan turhaan suositella raskaana oleville.
 
Mä otin sen viime viikolla. Ei meillä ainakaan neuvolassa sanottu, että vasta rv20 jälkeen. Sanottiin vaan, et kantsii ottaa. Ja kun työpaikalla niitä tuossa viime viikolla jaeltiin, niin kävin hakemassa.

En mä yleensä oo ottanut, mut ajattelin, että ei olis kiva sairastaa sitä raskaana, etenkin kun on vielä tuo tyttö, josta tarttee jaksaa huolehtia, oli terve tai kipee.

Katselin THL:n sivuja ja sieltä kopsattua:

Raskaus aiheuttaa vakavalle influenssalle altistavia muutoksia mm. immuunipuolustuksessa. Vakavan
influenssan riski nousee raskauden edetessä, ja influenssan aiheuttama tautitaakka onkin muuta väestöä
korkeampi juuri raskauden toisella ja kolmannella kolmanneksella. Lisäksi, jos äidillä on jokin
influenssan kannalta merkittävä sairaus kuten astma, hänen riskinsä sairastua vakavaan influenssaan
vielä viisinkertaistuu. Tiedetään myös, että ainakin raskauden viimeisellä kolmanneksella annettu
rokote suojaa merkittävästi myös syntyvää lasta kuuden kuukauden ikään asti.
Kausi-influenssan ei tiedetä aiheuttavan tavanomaista suurempaa tautitaakkaa terveillä äideillä raskauden
ensimmäisellä kolmanneksella. Koska influenssaepidemian osumista johonkin tiettyyn raskauden
vaiheeseen on kuitenkin mahdoton ennustaa, kaikki raskaana olevat ovat oikeutettuja ilmaisrokotuksiin.
Raskaana oleville lääketieteellisiin riskiryhmiin kuuluville kannattaa raskauden vaiheesta
riippumatta antaa influenssarokotus.


Eli kolmannella kolmanneksella otettu rokotus suojais sitten lasta vielä syntymän jälkeen. Mut onko siitä iloa, jos ehtii sen influenssan saamaan jo ennen sitä.
 
Otin pari viikkoa sitten rokotuksen ja oli kyllä helpottava olo sen jälkeen. Suosittelen lämpimästi.
 
Mää otin sen neuvolassa alkuviikosta. Soittelin vaan etukäteen ja sanoin että voisivat sen samalla pistää [:)]
 
Mä otin kanssa vaikken ole aiemmin ottanut mitään noita kausirokotteita enkä myöskään sairastanut. Mut mieluummin ei eka kerta raskauden aikana...
 
Mulle sanottiin neuvolassa, et seuraavan kerran ku tuun, se voi pistää sen rokotteen. Sama henkilö hoitaa muutenkin tällä kylällä noita rokotusasioita. Aattelin, et siitä vaan, jos ei erikseen sitä tartte muistaa.. [:)]
[align=left] [/align]
 
Takaisin
Top